AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Ja, om jeg 500 kalorier 3 eller 4 ganger i uken vil kroppen gå i sparemodus? Jeg trodde det var slik a spiser man lite over lang tid, det vil si samme inntak dag inn og ut så vil det skje, men vil det egentlig skje om du spise rdge opp engang i blant? Si at man f.eks spiser 500 3 dager på rad for så å spise normalt? Anonymkode: 96d12...f7b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Ikke hvis du spiser normalt de andre dagene, jeg spiser mindre enn 500 kalorier to ganger i uken og er i toppform. Du vil ikke få problemer med "sparebluss" før kroppen får for lite kalorier for å oppretholde normale kroppsfunksjoner ved hvileforbrenning. Anonymkode: 28186...ca3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 Du vil ikke få problemer med "sparebluss" før kroppen får for lite kalorier for å oppretholde normale kroppsfunksjoner ved hvileforbrenning, hva mener du med det? Anonymkode: 96d12...f7b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 Om du spiser så lite kalorier at du er i fare for organsvikt. At kroppen reduserer prosesser og funksjoner for å spare på energi, om du mister mensen som jente kan det tyde på at du spiser for lite. Anonymkode: 28186...ca3
Wiggins Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 Hvorfor i all verden skal du spise så lite tre ganger i uka? Da vil du sjelden være i toppslag, kropoen trenger over et døgn til å bygge opp reservene etter å ha fått så lite i løpet av en dag. 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Om du spiser så lite kalorier at du er i fare for organsvikt. At kroppen reduserer prosesser og funksjoner for å spare på energi, om du mister mensen som jente kan det tyde på at du spiser for lite. Anonymkode: 28186...ca3 Dette er bare tull. Man kan fint overleve i laaang tid uten problemer med 500 kcal 2-3 ganger i uken så lenge man spiser normalt resten av uken. Ved mindre man selvsagt ikke har noen som helst fettreserver i det hele tatt. Anonymkode: df341...473
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 ts: jeg spør ikke om det er farlig, jeg spør om kroppen går i sparemous eller ikke. Eksempel uke: mandag, tirsdag, onsdag (500 kalorier), torsdag (helt normalt ) fredag, lørdag og søndag er det 500 igjen. Altså , hver tredje fyller jeg opp, det gjør vel at forbrenningen holdes gående ? Anonymkode: 96d12...f7b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 Det vet jeg faktisk ikke da jeg selv heller kjører stabilt litt lavere (1500 kcal), men hvis du i hvert fall tar annenhver dag så er det "garantert" at du ikke går inn i sparemodus tenker nå jeg Anonymkode: df341...473
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er bare tull. Man kan fint overleve i laaang tid uten problemer med 500 kcal 2-3 ganger i uken så lenge man spiser normalt resten av uken. Ved mindre man selvsagt ikke har noen som helst fettreserver i det hele tatt. Anonymkode: df341...473 TS spør om hun vil havne i sparebluss, jeg har nevnt noen av sympomene som kan dukke opp ved ekstremt lite kalorier. TS sier ingenting om sin vekt, kaloriintak resten av uken eller aktivitetsnivå. Ved sterk overvekt, høyt kalori inntak på øvrige dager i uken og lav aktivitet er det mulig å gå opp i vekt selv med 3 dager med faste. Om TS allerede ligger helt på grensen til sult med lav fettprosent og løper maraton hver dag vil 3 dager med faste i uken vil det ende med "sparebluss" Anonymkode: 28186...ca3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 Har levd på lavkalori nå i flere uker, mellom 500 og 1200 om dagen, og går da ned ukentlig. Ned 10 kg på 5 uker. Har 10 til som skal av. Problemet vil oppstå når jeg er fornøyd med vekten, da det skal store mengder erter/linser/grønnsaker og torsk for å ikke gå ned. Anonymkode: e75eb...277
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: ts: jeg spør ikke om det er farlig, jeg spør om kroppen går i sparemous eller ikke. Eksempel uke: mandag, tirsdag, onsdag (500 kalorier), torsdag (helt normalt ) fredag, lørdag og søndag er det 500 igjen. Altså , hver tredje fyller jeg opp, det gjør vel at forbrenningen holdes gående ? Anonymkode: 96d12...f7b Om du får i deg bare det der vil den gå i sparebluss regner jeg med. Kroppen trenger grovt sagt 1500 kcal ca hver dag bare på å være til, uten noe aktivitet. (damer) Dvs 1500 x 7 på en uke = 10500. Om du skal røre deg trenger du mer. Du vil satse på 6000 kcal i underskudd på en uke. Altså spise mindre enn halvparten av det kroppen trenger om du er i ro. Selvsagt vil kroppen gå i sparebluss. Anonymkode: afd2b...0ee
Gjest Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 Hei TS Tråden din vil bli stengt som følge av disse reglene som gjelder på vårt kosthold forum: Sitat - Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. - Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her. Viser også til deres kilde her (side 187) Råder deg til å ta kontakt med din lege eller annet kyndig personell for å så svar på dine spørsmål. Ann Christin, mod
Anbefalte innlegg