AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Del Skrevet 3. oktober 2018 Jeg signerte kontrakt som ringevikar for ca 1 måned siden. Jeg har en venn jeg studerer med som også jobber som ringevikar i dette firmaet (er studierelevant). Hun har jobbet der siden mai, jeg signerte for ca 1 måned siden. Jeg merker at jeg blir stresset nå. Hun jobber ca fulltid her, mens jeg har ikke blitt ringt en eneste gang. Snakket med hun om det, og hun sier at hun ble ringt nesten hver dag siden hun skrev under kontrakt. Vi har helt lik kontrakt forresten. Jeg sa opp min tidligere stilling (som jeg hadde deltid i en matbutikk) for denne jobben, etter at både venninne og damen jeg var på intervju med understreket at det kom til å være nok jobb for å "veie opp" lønnen jeg hadde på matbutikken (der hadde jeg faste vakter og tjente ca 4000,-/mnd, så skal ikke mange vakter til for å "matche" det). De sa at de trengte vikar nesten hver dag hele tiden, fordi turnusen ikke gikk opp og det er mange institusjoner som trenger vikar. Nå stresser jeg. Jeg forstår det at hun får mye vakter fordi de sikkert ønsker henne siden de har god erfaring med hun, men jeg har jo aldri fått prøve meg en gang! Jeg har gode referanser, er pliktoppfyllende og gleder meg masse til å sette i gang, jeg bare er avhengig av å bli ringt om ikke alt for lenge for å få økonomien til å gå rundt. Syntes det er dumt at jeg får 0 vakter, mens vennen min får vakter tilsvaende 100%, det betyr jo at de trenger folk men ikke ringer meg fordi jeg ikke har jobbet før, og det fører jo bare til at jeg ikke får vist hva jeg kan Jeg tolket det på damen som jeg var på intervju med at jeg er i "hovedsak" satt opp på en spesiell arbeidsplass, men at de andre kan ringe om det er behov. Jeg lurer på om det er mulig å be hun om å sette meg opp på flere (evt en annen) hvor det trengs mer folk... Nå lurer jeg på om jeg burde begynne å søke andre stillinger eller ta kontakt med flere for å prøve å bli ringevikar andre steder, eller om jeg skal gi dette litt mer tid. Det er jo nok vakter å "ta av", jeg tror jeg bare må komme inn i varmen først. Denne stillingen er så utrolig relevant til studiene mine og det er feltet jeg vil jobbe innenfor. Butikken har alt ansatt en annen, så der er det ikke noe mulighet for å komme tilbake. Jeg studerer jo i tillegg, så er litt redd for at om jeg finner en annen jobb med faste vakter så vil de krasje med ringevikar (som er det jeg vil "satse på" når jeg studerer). Hva tenker dere? Anonymkode: 4c925...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Del Skrevet 3. oktober 2018 De har nok ikke hatt like stort behov for vikarer som de trodde. Og at de ringer venninnen din er forsåvidt riktig, man ringer de vikarene som har jobbet der lengst først. Dvs, kun hvis hun sier nei eller går over 100% så vil du få tilbud, om du er nestemann i rekka. Hvis venninnen din studerer i tillegg så er det vel ikke lenge hun orker å jobbe fullt utenom? Jeg ville uansett ringt sjefen og spurt om det er slik at de vil ha noen vakter til deg eller ikke, for ellers må du nesten søke ny deltidsjobb igjen. Er man ringevikar har man dessverre ikke rett på så og så mange vakter, så det var en risiko når du valgte å si opp forrige jobben din. Anonymkode: f5ebd...9c4 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Del Skrevet 3. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg signerte kontrakt som ringevikar for ca 1 måned siden. Jeg har en venn jeg studerer med som også jobber som ringevikar i dette firmaet (er studierelevant). Hun har jobbet der siden mai, jeg signerte for ca 1 måned siden. Jeg merker at jeg blir stresset nå. Hun jobber ca fulltid her, mens jeg har ikke blitt ringt en eneste gang. Snakket med hun om det, og hun sier at hun ble ringt nesten hver dag siden hun skrev under kontrakt. Vi har helt lik kontrakt forresten. Jeg sa opp min tidligere stilling (som jeg hadde deltid i en matbutikk) for denne jobben, etter at både venninne og damen jeg var på intervju med understreket at det kom til å være nok jobb for å "veie opp" lønnen jeg hadde på matbutikken (der hadde jeg faste vakter og tjente ca 4000,-/mnd, så skal ikke mange vakter til for å "matche" det). De sa at de trengte vikar nesten hver dag hele tiden, fordi turnusen ikke gikk opp og det er mange institusjoner som trenger vikar. Nå stresser jeg. Jeg forstår det at hun får mye vakter fordi de sikkert ønsker henne siden de har god erfaring med hun, men jeg har jo aldri fått prøve meg en gang! Jeg har gode referanser, er pliktoppfyllende og gleder meg masse til å sette i gang, jeg bare er avhengig av å bli ringt om ikke alt for lenge for å få økonomien til å gå rundt. Syntes det er dumt at jeg får 0 vakter, mens vennen min får vakter tilsvaende 100%, det betyr jo at de trenger folk men ikke ringer meg fordi jeg ikke har jobbet før, og det fører jo bare til at jeg ikke får vist hva jeg kan Jeg tolket det på damen som jeg var på intervju med at jeg er i "hovedsak" satt opp på en spesiell arbeidsplass, men at de andre kan ringe om det er behov. Jeg lurer på om det er mulig å be hun om å sette meg opp på flere (evt en annen) hvor det trengs mer folk... Nå lurer jeg på om jeg burde begynne å søke andre stillinger eller ta kontakt med flere for å prøve å bli ringevikar andre steder, eller om jeg skal gi dette litt mer tid. Det er jo nok vakter å "ta av", jeg tror jeg bare må komme inn i varmen først. Denne stillingen er så utrolig relevant til studiene mine og det er feltet jeg vil jobbe innenfor. Butikken har alt ansatt en annen, så der er det ikke noe mulighet for å komme tilbake. Jeg studerer jo i tillegg, så er litt redd for at om jeg finner en annen jobb med faste vakter så vil de krasje med ringevikar (som er det jeg vil "satse på" når jeg studerer). Hva tenker dere? Anonymkode: 4c925...af8 Nei, det betyr ikke at de har nok vakter å ta av, de skal jo ikke deles likt. Så lenge venninnen din kan jobbe, og hun har vært vikar lenger enn deg, så er det riktig at hun skal få tilbudet først. Og så lenge det kun er nok vakter til henne, så er det ikke "nok vakter å ta av". Anonymkode: f5ebd...9c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Del Skrevet 3. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har nok ikke hatt like stort behov for vikarer som de trodde. Og at de ringer venninnen din er forsåvidt riktig, man ringer de vikarene som har jobbet der lengst først. Dvs, kun hvis hun sier nei eller går over 100% så vil du få tilbud, om du er nestemann i rekka. Hvis venninnen din studerer i tillegg så er det vel ikke lenge hun orker å jobbe fullt utenom? Jeg ville uansett ringt sjefen og spurt om det er slik at de vil ha noen vakter til deg eller ikke, for ellers må du nesten søke ny deltidsjobb igjen. Er man ringevikar har man dessverre ikke rett på så og så mange vakter, så det var en risiko når du valgte å si opp forrige jobben din. Anonymkode: f5ebd...9c4 TS her. Takk for svar! Jeg er klar over risikoen, men jeg tenker at noen ganger må man faktisk ta en sjanse når den byr seg. Jeg vet at de egentlig kun ønsker å ansette de som er ferdig utdannet, men de ansettes ofte i fast turnus, så damen var veldig klar på at de ofte trengte vikarer, jeg er bare redd for at jeg ble plassert på et sted hvor de ikke trengs nå. Jeg følte at jeg måtte ta sjansen for hvis jeg hadde beholdt jobben ville jeg jo ikke kunne ha sagt ja når de ringte (enten at jeg var på den andre jobben, eller at jeg måtte jobbe med skole), og de ønsker jo å ringe de vikarene som faktisk sier ja. Hva tenker du jeg burde gjøre? Burde jeg ringe og be om å bli satt opp på flere steder / si at jeg veldig gjerne ønsker å ta en vakt for å komme i gang, eller burde jeg hive meg rundt å søke andre jobber med den risikoen at jeg kan bli ringt og dermed må si nei? 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det betyr ikke at de har nok vakter å ta av, de skal jo ikke deles likt. Så lenge venninnen din kan jobbe, og hun har vært vikar lenger enn deg, så er det riktig at hun skal få tilbudet først. Og så lenge det kun er nok vakter til henne, så er det ikke "nok vakter å ta av". Anonymkode: f5ebd...9c4 Ok, jeg skjønner jo det, jeg mente jo selvfølgelig heller at de har bruk for vikarer, men at jeg syntes det er dumt at jeg ikke får en "sjanse" og lurer på om det vil lønne seg å ta kontakt med sjefen for å si at jeg ikke er blitt ringt, og å spørre om hun kan sette meg som "ledig" på flere plasser? (Metoden er slik at du settes som ledig "tilhørende" en plass, som vil si at du ringes når det trengs noen der, men at du også kan ringes om det er helt krise en annen plass. Det vil si at jeg lurer på om jeg skal ringe og spørre om jeg kan 1) bytte plass, eller 2) be om å bli satt opp som ledig på flere plasser). Anonymkode: 4c925...af8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #5 Del Skrevet 3. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! Jeg er klar over risikoen, men jeg tenker at noen ganger må man faktisk ta en sjanse når den byr seg. Jeg vet at de egentlig kun ønsker å ansette de som er ferdig utdannet, men de ansettes ofte i fast turnus, så damen var veldig klar på at de ofte trengte vikarer, jeg er bare redd for at jeg ble plassert på et sted hvor de ikke trengs nå. Jeg følte at jeg måtte ta sjansen for hvis jeg hadde beholdt jobben ville jeg jo ikke kunne ha sagt ja når de ringte (enten at jeg var på den andre jobben, eller at jeg måtte jobbe med skole), og de ønsker jo å ringe de vikarene som faktisk sier ja. Hva tenker du jeg burde gjøre? Burde jeg ringe og be om å bli satt opp på flere steder / si at jeg veldig gjerne ønsker å ta en vakt for å komme i gang, eller burde jeg hive meg rundt å søke andre jobber med den risikoen at jeg kan bli ringt og dermed må si nei? Ok, jeg skjønner jo det, jeg mente jo selvfølgelig heller at de har bruk for vikarer, men at jeg syntes det er dumt at jeg ikke får en "sjanse" og lurer på om det vil lønne seg å ta kontakt med sjefen for å si at jeg ikke er blitt ringt, og å spørre om hun kan sette meg som "ledig" på flere plasser? (Metoden er slik at du settes som ledig "tilhørende" en plass, som vil si at du ringes når det trengs noen der, men at du også kan ringes om det er helt krise en annen plass. Det vil si at jeg lurer på om jeg skal ringe og spørre om jeg kan 1) bytte plass, eller 2) be om å bli satt opp som ledig på flere plasser). Anonymkode: 4c925...af8 Du kan jo ikke få en sjanse før det faktisk er noe ledig. Det har ikke med at du er ny ved at du ikke har fått prøvd deg, men at foreløpig dekkes ledige vakter av de vikarene som jobbet der fra før (feks. din venninne). Og ja, du kan absolutt be om å bli satt opp andre steder. Jeg var ringevikar i kommunen en gang (helsetjenesten), og tok opplæring og stod som tilgjengelig vikar både på sykehjemmet, hjemmetjenesten, omsorgsboligene og PU. Anonymkode: f5ebd...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 3. oktober 2018 #6 Del Skrevet 3. oktober 2018 Vent til det blir kaldere i været. Da kommer sykdommene, og da trenger de virkelig folk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 3. oktober 2018 #7 Del Skrevet 3. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: De har nok ikke hatt like stort behov for vikarer som de trodde. Og at de ringer venninnen din er forsåvidt riktig, man ringer de vikarene som har jobbet der lengst først. Dvs, kun hvis hun sier nei eller går over 100% så vil du få tilbud, om du er nestemann i rekka. Hvis venninnen din studerer i tillegg så er det vel ikke lenge hun orker å jobbe fullt utenom? Jeg ville uansett ringt sjefen og spurt om det er slik at de vil ha noen vakter til deg eller ikke, for ellers må du nesten søke ny deltidsjobb igjen. Er man ringevikar har man dessverre ikke rett på så og så mange vakter, så det var en risiko når du valgte å si opp forrige jobben din. Anonymkode: f5ebd...9c4 Det finnes ingen regler for hvem arbeidsgiver kan ringe av ringevikarer for å tilby vakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Del Skrevet 3. oktober 2018 Jeg vet hvem av dere som ligger med sjefen Anonymkode: 9994b...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå