Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror at jeg endelig er gravid, har hatt to positive "tisseprøver" hjemme. Tenkte at jeg skulle bestille en time hos legen. Men hvem lege? Fastlegen min, som vet jeg ikke hvem er, eller gynokologen som jeg har gått til å seks år? Hva gjør dere? :roll:

Klem lykkelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok bestille time hos fastlegen din, for jeg tror ikke at gynekologen kan gjøre alt det som skal gjøres. Den gynekologiske undersøkelsen kan han nok ta, men neppe blodprøvene. Men jeg vet egentlig ikke helt hva en gynekolog kan og ikke kan fordi jeg har aldri gått til en. Men jeg tror at en må til legen.

Skrevet

Det er din fastlege som henviser deg videre i "systemet".

Så ta en telefon til fastlegekontoret (tror det er det det heter...) i morgen og spør etter din fastlege. Bestill time eller hør om du kan få en henvisning til din gynekolog uten time hos fastlegen. En henvisning vil gjøre stor forskjell på utgifter! Svangerskapskontroller er gratis, men hos din gynekolog vil det nok koste en del før barnet er født. MEN med en henvisning betaler du kun egenandel på rundt 100 kroner pr. gang.

Du fint ha svangerskaps-oppfølging hos gynekologen din; alle prøver blir tatt, du får ultralyd hver gang, han kan sykemelde deg hvis det er nødvendig osv. osv. Jeg hadde den aller første timen hos fastlegen min, men jeg fikk med meg henvisning, og går nå kun hos gynekolog. Jeg har til og med valgt å droppe timene hos jordmor, og går heller til legen hver måned til sjekk.

- 29+1 -

Skrevet

Det er noen som kun går til gynekologen sin i svangerskapet.

Ta en telefon du.

Gjest mettemo
Skrevet

Jeg gikk kun til gynekologen i begge svangerskapene.Han var kjempeflink og jeg fikk mye bedre oppfølgning enn vennina mi som gikk til fastlegen.Men så var jeg jo heldig da, for han er fødselslege også.Han hadde ultralyd og jordmor på huset.Jordmora jobbet også deltid på føden og var med og tok i mot minste. :D

Skrevet

Eg trodde gynekolog timene var gratis når du er gravid. Det var det for meg for 2 år siden :P

Gjest mettemo
Skrevet

Gynekologen er gratis hvis man er gravid, på lik linje som hos fastlegen. :P

Skrevet

Det er riktig at svangerskapsomsorgen er gratis i Norge. Men ettersom dette kan ivaretas i fastlege-ordningen og hos den kommunale jordmor, så koster det å oppsøke alternativer.

Jeg går til privatpraktiserende gynekolog under svangerskapet. Han har priser på rundt 800 kr pr. time, men jeg betaler en egenandel på kr 100 siden jeg har en henvisning fra min fastlege som sier at jeg er gravid.

Jeg hadde også en "nød-time" på Volvat, og måtte betale 1000 kr av egen lomme, selv om jeg er gravid.

Forskjellen på gratis eller ikke merkes dersom du velger private tjenester, eller ikke. Det vil si at all offentlig oppfølging er gratis!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...