AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Nå trenger jeg råd av dere flinke hundemennesker her på KG! Jeg har en voksen hund på 10 år som har utviklet separasjonsangst. Jeg har alltid hatt to hunder, men dessverre måtte jeg avlive den ene for en tid tilbake grunnet sykdom. Etter dette har den hunden som er igjen forandret oppførsel og fra å være en trygg og god hund så er den blitt fullstendig avhengig av "familien" sin. Tidligere var det aldri noe problem at den var alene hjemme. Selv ikke når vi tok med den andre hunden. Nå kan jeg knapt gå på do uten at den insisterer på å være med. Å reise fra den er ikke engang et alternativ da den blir hysterisk og klarer ikke å roe seg. Nå har både jeg og mannen min en jobb hvor den heldigvis stort sett kan være med, men noen ganger passer det bare ikke å komme med en hund på slep... Å sitte alene i bil går helt fint. I begynnelsen var det nok med at den ene av oss var hjemme med hunden, men nå blir den urolig når den andre drar. Den vil ha hele flokken samlet hele tiden. Den lager ikke noe bråk, men merker at den er urolig når vi ikke er hjemme alle sammen. Har så klart vært i kontakt med veterinær og hunden er helt frisk. Har også vært i kontakt med hundetrener som sier at vi bare må gi det tid og trene på at den skal være alene med museskritt. Vi er så heldige at vi har en leieboer hos oss som er veldig glad i hunden(e) og som bruker å passe/lufte når vi ikke er hjemme. Leieboeren er dessverre litt allergisk så kan ikke ha hunden inne hos seg, men går gjerne tur, leker med den i hagen osv. Det er dermed veldig sjeldent at hundene mine er hjemme alene lenge av gangen. De blir alltid luftet med få timers mellomrom, får gåturer midt på dagen osv. Skikkelig luksus Vi trener på å være hjemme alene hver dag og leieboeren hjelper oss med dette. Hun sier at hunden blir hysterisk med en gang vi drar. Uler og romsterer og finner ikke roen. Det er ganske lytt her så hun får med seg alt. Hun er veldig usikker på hvor lenge hun skal la den ule før hun redder den. Jeg fikk låne en hund av en venninne en uke og da ble hunden min helt seg selv igjen. Så lenge den andre hunden var der kunne den være alene hjemme, koste seg i kurven sin og jeg fikk gå på do alene 🙈 Det er tydelig at det er selskapet den savner. Vi går lange turer med den hver eneste dag, vi trener lydighet/tanketrening, vi leker med andre hunder, besøker hundeparken slik at den skal få omgang med hunder osv. Jeg føler at vi gjør alt for at den skal ha det så godt som mulig. Vi har vurdert å skaffe en hund til og løse problemet på den måten. Problemet er bare at vi har veldig lyst til å reise og lignende og hadde derfor planer om noen hundefrie år etter at disse to ikke lenger er her. Kjøper vi en valp nå har vi bundet oss opp for 15 nye år. Vi har fint kapasitet og penger til en hund til, men planen var som sagt å reise en god del. Vi har tilgang på hundevakter som kan passe hundene om vi gjør det, men føler ikke det er riktig å skulle dumpe hundene mine hos noen andre i kanskje 6 måneder.... Så nå trenger jeg virkelig tips! Jeg har tatt ut 14 dagers ferie fra mandag. Mannen min har tatt ut de neste 14 dagene og leieboer har ryddet kalenderen. Nå skal vi jobbe på spreng for å løse dette. Det er ikke holdbart i lengden for hverken oss eller hunden. Spesielt ikke for hunden som er den som lider oppe i alt dette. Hjelp? Anonymkode: bb325...01f
Tabris Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Det kan være en utfordring å jobbe med dette, spesielt med tanke på hundens alder. Jeg støtter også tipset dere har fått om å trene med museskritt. Og da mener jeg så små skritt at det kan være det at du gå rmot døra og strekker ut hånda til dørhåndtaket kanskje er der du må starte. Så kan nærme deg ytterdøra og strekke ut hånden mot dørhåndaket 10-15 ganger om dagen, til hunden slutter å reagere på at du gjør det. Da kan du gå til neste steg - kanskje åpne døra på gløtt og så lukke den igjen, gjenta 10-15 ganger om dagen. Du må altså gå frem så sakte at hunden IKKE reagerer. Og så gjenta et steg så mange ganger at hunden er helt rolig når du gjør det, og så gå et mikrosteg til. Det er da viktig at mens man trener på dette, så kan hunden ikke være alene. Får den en negativ erfaring så raser du jo tilbake til 0 igjen. Da er det bedre om den er i bilen om den ikke kan være med. 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 5 minutter siden, Tabris skrev: Det kan være en utfordring å jobbe med dette, spesielt med tanke på hundens alder. Jeg støtter også tipset dere har fått om å trene med museskritt. Og da mener jeg så små skritt at det kan være det at du gå rmot døra og strekker ut hånda til dørhåndtaket kanskje er der du må starte. Så kan nærme deg ytterdøra og strekke ut hånden mot dørhåndaket 10-15 ganger om dagen, til hunden slutter å reagere på at du gjør det. Da kan du gå til neste steg - kanskje åpne døra på gløtt og så lukke den igjen, gjenta 10-15 ganger om dagen. Du må altså gå frem så sakte at hunden IKKE reagerer. Og så gjenta et steg så mange ganger at hunden er helt rolig når du gjør det, og så gå et mikrosteg til. Det er da viktig at mens man trener på dette, så kan hunden ikke være alene. Får den en negativ erfaring så raser du jo tilbake til 0 igjen. Da er det bedre om den er i bilen om den ikke kan være med. Takk for tips. Det er sånn omtrent slik vi gjør det nå. Greit å vite at vi er på riktig vei. Det er som sagt så ille at den skal være med på badet.... Jeg skjønner ikke hva som har skjedd med den trygge og gode hunden min 😢 Før vi måtte avlive den andre var jeg nesten litt irritert på den for at den var så forferdelig selvstendig 🙈 Nå er den med absolutt overalt og den bryr seg som sagt ikke om at den ligger alene i bilen. Men det er jo fremdeles varmt enkelte dager og jeg liker ikke å gå fra den f.eks inne i byen. Mulig jeg er dramatisk nå, men jeg er litt redd for at den skal bli stjålet 🤔 Anonymkode: bb325...01f
Tabris Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg ville ikke latt hunden bli med på badet. Det er en fin måte å lære hunden på at du forsvinner bak en dør, men kommer tilbake igjen i løpet av noen minutter.
Lauv Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 Som de andre sier her; museskritt. Ellers tror jeg faktisk jeg hadde vurdert å adoptere en annen ti år gammel hund. De har ikke lett for å få nye hjem, men er jo akkurat det du trenger. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 3 timer siden, Tabris skrev: Jeg ville ikke latt hunden bli med på badet. Det er en fin måte å lære hunden på at du forsvinner bak en dør, men kommer tilbake igjen i løpet av noen minutter. Nei, jeg lukker døren og dør litt innvendig når jeg hører gråtingen 😢 Æsj altså 3 timer siden, Lauv skrev: Som de andre sier her; museskritt. Ellers tror jeg faktisk jeg hadde vurdert å adoptere en annen ti år gammel hund. De har ikke lett for å få nye hjem, men er jo akkurat det du trenger. Ja, det er under vurdering det også. Man blir bare så forferdelig glad i dem og det gjør så vondt når de forsvinner 😢 Anonymkode: bb325...01f
Rosmarin(ert) Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 3 hours ago, Lauv said: Som de andre sier her; museskritt. Ellers tror jeg faktisk jeg hadde vurdert å adoptere en annen ti år gammel hund. De har ikke lett for å få nye hjem, men er jo akkurat det du trenger. Jeg synes det høres ut som en fin mulighet, sett at dere klarer å finne en hund som deres hund går overens med. En god gjerning og to lykkelige hunder i samme vending.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #8 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg kan anbefale at hunden får trent fysisk mer. Ofte får de ikke ut nok energi ved en spasertur på en time og har fortsatt mye energi. Hva med å ta med hunden og sykle en times tid? den er 10 år men å bevege seg og bli skikkelig fysisk sliten vil gjøre den mee harmonisk i psyken. Anonymkode: 18e0a...b96
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #9 Skrevet 7. oktober 2018 TS her Tusen takk for alle nye svar Vi trener som sagt mye med den allerede, inkludert sykkelturer noe den syntes at er veldig gøy Dessverre har hunden en gammel skade som gjør at vi ikke kan trene fult så mye som vi vil... Det burde jeg sikkert nevnt tidligere, men tenkte ikke på det. Den er ikke plaget i hverdagen, men den blir halt ved for høy belastning. Men tipsene deres ser ut til å fungere! I går kunne jeg for første gang på lenge gå ut i bilen for å hente noe uten at "helvete brøt løs". Hunden godtok også å sitte hjemme med en venninne mens jeg tok meg en tur på butikken. Hunden kjenner så klart venninnen min, men hun er ikke en av de hunden ser daglig Takk for alle tips! Jeg har trua! Anonymkode: bb325...01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå