Gå til innhold

Redd hun skulker, men må jo bare ta henne på alvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 9 år. Våknet i natt og sa hun var så kvalm og hadde vondt i magen. I morges sa hun at hun nesten ikke hadde sovet i natt pga mageknip og at hun var trøtt. Jeg må jo da bare bli hjemme her. 

Forrige uke var hun hos far og han hadde holdt henne hjemme pga hodepine en dag. 

Jeg spurte datteren min om det er noe som har skjedd på skolen og hun påstår nei.. Hun har liksom fått lav terskel for å bli hjemme, redd det er noe på skolen. Hun har dog mange venninner i nabolaget og i klassen. Så burde jeg snakke med lærer? 

Anonymkode: bb618...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tv eller Internett så lenge feberen mangler, så ser du raskt om hun er syk 😊

• Liker 9
Skrevet

Ja. Snakk med lærer. Og vurder om du skal ta henne med på en legekontroll. Hun våkner om natta og er kvalm og har magesmerter. Så avansert og kalkulerende i skulking tror jeg ikke de fleste 9 åringer er, så selv om det kanskje ikke er noe fysisk grunn til bekymring bør du ikke avfeie dette eller anta at hun manipulerer. Lytt til henne og forsøk å nøst opp i hva som ligger bak ubehaget hennes. 

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, veggteppe skrev:

Ja. Snakk med lærer. Og vurder om du skal ta henne med på en legekontroll. Hun våkner om natta og er kvalm og har magesmerter. Så avansert og kalkulerende i skulking tror jeg ikke de fleste 9 åringer er, så selv om det kanskje ikke er noe fysisk grunn til bekymring bør du ikke avfeie dette eller anta at hun manipulerer. Lytt til henne og forsøk å nøst opp i hva som ligger bak ubehaget hennes. 

Det kan jo være omgangssyke! Så kan godt hende hun er syk. Men som sagt nektet hun skole i forrige uke pga hodepine.

Allerede i fjor ringte skolen meg flere fordi hun var så kald og at hun gråt. Tok henne med hjem, lot henne hvile og så var allmenntilstand fin igjen. Mistenker jo kanskje det er noe psykososialt.. 

Skrevet

Hun har vært borte 2 dager i år, og var syk og måtte bli hentet på skolen en dag i fjor?

For det er jo ikke mye fravær, og barn blir syke. Er det ikke mer fravær enn det, skal du virkelig ikke bekymre deg.

Hilsen en mor til et barn som kaster opp flere ganger, nesten hver natt han skal på skolen.

Anonymkode: 48d69...e35

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vært borte 2 dager i år, og var syk og måtte bli hentet på skolen en dag i fjor?

For det er jo ikke mye fravær, og barn blir syke. Er det ikke mer fravær enn det, skal du virkelig ikke bekymre deg.

Hilsen en mor til et barn som kaster opp flere ganger, nesten hver natt han skal på skolen.

Hver natt han skal til skolen? Kan jeg spørre hvorfor han blir sendt til den skolen (om det er psykisk)? 

Anonymkode: 60afd...29d

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter er 9 år. Våknet i natt og sa hun var så kvalm og hadde vondt i magen. I morges sa hun at hun nesten ikke hadde sovet i natt pga mageknip og at hun var trøtt. Jeg må jo da bare bli hjemme her. 

Forrige uke var hun hos far og han hadde holdt henne hjemme pga hodepine en dag. 

Jeg spurte datteren min om det er noe som har skjedd på skolen og hun påstår nei.. Hun har liksom fått lav terskel for å bli hjemme, redd det er noe på skolen. Hun har dog mange venninner i nabolaget og i klassen. Så burde jeg snakke med lærer? 

* Ingen skal være hjemme fra skole eller bhg uten at de først har stått opp, vært på badet, kledd på seg og spist frokost. Er de da for dårlige til å gå på ut, så får de bli hjemme. Men å være hjemme skal ikke være mer kos enn å dra på skole eller bhg. 

* Unntaket er her selvfølgelig de som er alvorlig syke og har vært syke dagen i forveien. I ts sin situasjon kan man lett tenke at det her er mer "kose hjemme" eller noe som ikke er kjekt på skolen som gjør at barnet vil være hjemme. 

Anonymkode: 46325...5ac

• Liker 3
Skrevet

Den regelen vi har kjørt hos oss i alle år dersom det ikke ser ut som det er noen krise (oppkast eller tydelig at ungen er sjuk) i tvilstilfeller er å gi de en hodepinetablett og sende de på skolen allikevel med beskjed om at vi prøver og hvis de blir dårligere så ringer de og blir hentet.

Som regel så har vi ikke fått noen telefon fra skolen, så det har vært noe på morgenen - enten at de egentlig har lyst til å slappe av eller spille data eller bare er ekstra trøtte.

Jeg syns dog at det ofte er vanskelig å vite, men hvis det ikke er veldig tydelig og jeg kanskje mener at barnet overdriver litt for å prøve å være hjemme så sender jeg allikevel til skolen.

Og så har det hendt noen ganger at jeg har falt for taktikken og holdt de hjemme og så har det plutselig kviknet til når det er for seint å dra på skolen den dagen.

Anonymkode: 3016b...93b

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være omgangssyke! Så kan godt hende hun er syk. Men som sagt nektet hun skole i forrige uke pga hodepine.

Allerede i fjor ringte skolen meg flere fordi hun var så kald og at hun gråt. Tok henne med hjem, lot henne hvile og så var allmenntilstand fin igjen. Mistenker jo kanskje det er noe psykososialt.. 

Men om det er noe psykisk, så kanskje hun trenger en dag hjemme innimellom? Jeg har et barn som sliter med angst, og noen ganger må hun få være hjemme selv om det ikke er fysisk. Dette er i samråd med lærer, helseøster og lege. Fordi hun blir utmattet av å slite med mye tanker, så ca annenhver uke har hun en dag hjemme. Lærer sa til meg at man lar jo barn med fysisk sykdom være hjemme om de trenger, det skal ikke være noen forskjell på psykisk.

Om hun derimot sliter sosialt er det jo verre. Kan du snakke med lærer om det?

Anonymkode: b59e4...635

• Liker 8
Skrevet

Du må snakke med lærer. Kanskje koble på sosiallærer eller helsesøster. 

9-åringer kan være utrolig kalkulerende. Men enten det er psykisk eller fysisk, så må du ta henne på alvor. Hun kan jo ikke ha det sånn. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

* Ingen skal være hjemme fra skole eller bhg uten at de først har stått opp, vært på badet, kledd på seg og spist frokost. Er de da for dårlige til å gå på ut, så får de bli hjemme. Men å være hjemme skal ikke være mer kos enn å dra på skole eller bhg. 

* Unntaket er her selvfølgelig de som er alvorlig syke og har vært syke dagen i forveien. I ts sin situasjon kan man lett tenke at det her er mer "kose hjemme" eller noe som ikke er kjekt på skolen som gjør at barnet vil være hjemme. 

Hos oss funker ikke den der, for hvis barnet har "bestemt seg" for å være syk, så gjør h*n seg så stakkarslig at h*n ikke engang orker å spise mat. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du burde prøve å rolig snakke med din datter. Og skolen, vedrørende miljøet. Det kan jo være at det har skjedd noe, at hun ikke trives, mobbing som ikke har blitt oppdaget osv. Ofte får man høre vondt i magen og kvalm når det er noe psykisk som gjør at barnet ikke vil på skolen. 

Anonymkode: edf1a...15f

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du burde prøve å rolig snakke med din datter. Og skolen, vedrørende miljøet. Det kan jo være at det har skjedd noe, at hun ikke trives, mobbing som ikke har blitt oppdaget osv. Ofte får man høre vondt i magen og kvalm når det er noe psykisk som gjør at barnet ikke vil på skolen. 

Anonymkode: edf1a...15f

Enig med deg. Jeg tror ikke hun blir mobbet, men kan jo være konflikter internt i vennegjengen hennes feks. Har prøvd å snakke med henne, at hun kan si til meg hvis det er noe som har skjedd på skolen. Poenget er at hun har så lav terskel for å bli hjemme, så tror det må ligge noe bak der. Hun har mange venner, så hun sliter ikke sosialt. Får gode tilbakemeldinger fra lærer, hun gjør det bra i alle fag. 

Kan hende det er noe hos far feks.. Men bør utelukke det fysiske kanskje. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Jeg tror ikke hun blir mobbet, men kan jo være konflikter internt i vennegjengen hennes feks. Har prøvd å snakke med henne, at hun kan si til meg hvis det er noe som har skjedd på skolen. Poenget er at hun har så lav terskel for å bli hjemme, så tror det må ligge noe bak der. Hun har mange venner, så hun sliter ikke sosialt. Får gode tilbakemeldinger fra lærer, hun gjør det bra i alle fag. 

Kan hende det er noe hos far feks.. Men bør utelukke det fysiske kanskje. 

Datteren min er veldig innelukket også, så vanskelig få noe informasjon ut av henne.. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver natt han skal til skolen? Kan jeg spørre hvorfor han blir sendt til den skolen (om det er psykisk)? 

Anonymkode: 60afd...29d

Det er ganske komplisert, og vi er under full utredning. Både fysisk og hos BUP. Han har gode venner på skolen, ingen som er slemme mot han. Men han sliter så med stress, og den minste endring stresser han, og her deler de seg en del opp, eller sammen, og det blir fort endringer. Og det takler han ikke. Er nok noen diagnoser han vil få, og etter hvert da en helt annen tilrettelegging på skolen. 

Skrevet

Det kan være en liten hendelse fra gårsdagen som kanskje har stukket litt. Det går ofte utover magen.

Veldig bra at du følger opp, men viktig å ikke bli hysterisk også. 

Vi har vel alle en dårlig dag i blant uten at det behøver og være mer enn det. 

• Liker 1
Skrevet

Har dere sjekket syn og hørsel i det siste?

Anonymkode: d27ac...7f6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om det er noe psykisk, så kanskje hun trenger en dag hjemme innimellom? Jeg har et barn som sliter med angst, og noen ganger må hun få være hjemme selv om det ikke er fysisk. Dette er i samråd med lærer, helseøster og lege. Fordi hun blir utmattet av å slite med mye tanker, så ca annenhver uke har hun en dag hjemme. Lærer sa til meg at man lar jo barn med fysisk sykdom være hjemme om de trenger, det skal ikke være noen forskjell på psykisk.

Om hun derimot sliter sosialt er det jo verre. Kan du snakke med lærer om det?

Anonymkode: b59e4...635

Ikke for å spore av her — Skulle ønske jeg hadde denne læreren tilbake på ungdomsskolen... ❤️ Ikke minst apparatet rundt henne. Psykisk helse var egentlig aldri et tema på den tiden, sånn det er den dag i dag. Synes det var så fint å lese at dere har kommet med en løsning som hjelper henne. Tommel opp!

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss funker ikke den der, for hvis barnet har "bestemt seg" for å være syk, så gjør h*n seg så stakkarslig at h*n ikke engang orker å spise mat. 

Da sitter problemet hos de voksne. Å la barn bestemme at de skal "skulke" og å akseptere denne typen "unnasnylting" er å gi barnet feile signaler, alt fra første stund adferden oppstod. 

Hvilke verdier og vaner gir du barnet ditt når det blir voksen og skap stå i arbeidslivet? Tenk deg også et slikt barn på vgs. med fraværsgrense, ikke så nøye det heller kanskje for ettergivende foreldre? 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da sitter problemet hos de voksne. Å la barn bestemme at de skal "skulke" og å akseptere denne typen "unnasnylting" er å gi barnet feile signaler, alt fra første stund adferden oppstod. 

Hvilke verdier og vaner gir du barnet ditt når det blir voksen og skap stå i arbeidslivet? Tenk deg også et slikt barn på vgs. med fraværsgrense, ikke så nøye det heller kanskje for ettergivende foreldre? 

ok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...