Gå til innhold

Foreldremøte SFO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ferske skoleforeldre,og nå har vi fått melding om at det skal være foreldre møte på SFO . Hvor viktig er dette møte. Vi var på f.møte på skolen for 3uker siden,dette møte er om 1.5 uke. På skolens f.møte var SFO leder til stedet, det var hun også på f.møte vi hadde før skolestart. Er det vanlig å ha f.møte på SFO? Virker som mange flere møter på skolen enn i bhg 😉

f.møte på skole og SFO, oppstartsamtale med kontaktlærer, utviklingssamtale 2-4x pr skoleår, samtale med helsesøster.....og vi har så vidt begynt på oktober og allerede vært på 3av disse 

Anonymkode: e6ad3...548

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja huff...tenk å måtte følge opp barnet sitt 😝

Sorry, kunne ikke dy meg. Hvorfor er det så ille med foreldremøter? Er det ikke greit å kunne få informasjon, og bli kjent med de som skal være med ungen din i mange timer om dagen, mange år fremover? Bli kjent med de andre foreldrene?

Anonymkode: fa0c0...dba

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ferske skoleforeldre,og nå har vi fått melding om at det skal være foreldre møte på SFO . Hvor viktig er dette møte. Vi var på f.møte på skolen for 3uker siden,dette møte er om 1.5 uke. På skolens f.møte var SFO leder til stedet, det var hun også på f.møte vi hadde før skolestart. Er det vanlig å ha f.møte på SFO? Virker som mange flere møter på skolen enn i bhg 😉

f.møte på skole og SFO, oppstartsamtale med kontaktlærer, utviklingssamtale 2-4x pr skoleår, samtale med helsesøster.....og vi har så vidt begynt på oktober og allerede vært på 3av disse 

Det er flere møter på skolen ja. Takk og lov for det. Man få informasjon man trenger, og ikke trenger. Men man følger opp barnet sitt, og det er jo det viktigste.

Barnehage og skole er to vidt forskjellige ting.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hvor vanlig eller uvanlig det er. SFO hos oss hadde felles foreldremøte nå i høst. De er dessverre veldig dårlige til å informere om dette. Jeg tror de forventer at de kan si en dato muntlig en gang, og så har alle fått det med seg og møter opp. (Skolen minner om foreldremøter MANGE ganger, så man ikke skal glemme det.)

Men man prøver da å stille opp. SFO og skolen er jo to separate tilbud. Selv om de delvis henger sammen.

Skrevet

Fordelen med disse møtene er jo da at du har mulighet til å være med å påvirke. SFO møter jeg har vært på har i stor grad vært ett slags arbeidsmøte. 

Skrevet

Hmm. Jobber på skole og her er det ikke eget foreldremøte for SFO. Leder møter opp på foreldremøtet som er om våren for nye førstetrinnsforeldre, samt at hun deltar på alle høstføreldremøtene for 1.-4. Trinn, så man har SFO innslag på ordinære foreldremøter. Hun er også med på alle samarbeidsmøter/ansvarsgruppemøter som er rundt elever som har behov for disse møtene og som går på SFO

Anonymkode: 7dbe3...1f1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da har du jo snart unnagjort det meste ;)

Som gammel skoleforelder kan jeg berolige deg med at ja, det kan være flere møter, men brorparten er unnagjort ved starten av semesteret. Så kommer utviklingssamtaler i tillegg, 20-30 minutter en gang i semesteret. Helsesøstermøtene kan jeg telle på en hånd etter 12 år med barn i grunnskolen.

Det er ikke så innmari mye, altså, selv om jeg skjønner at det kan virke sånn rett etter skolestart (og når det er trinnvise arrangementer, feks 17. mai eller skoleturplanlegging).

Anonymkode: 66167...279

Skrevet

I førsteklasse kan det være greit med info fra sfo. Mat, klær, altiviteter, hvordan funker morgenåpningen, hvem jobber der og hvordan er de organisert? Utelek, utflukter osv. 

Anonymkode: 61cda...705

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er viktig i den forstand at de registrerer hvem som kommer, altså hvilke barn som har foreldre som møter opp. Dersom dere noen gang skulle bli meldt til barnevernet, er dette noe av det de da ser tilbake på når de skal skrive om dere, dersom dere signerer for at dere ønsker det. 

For egen del kan det være greit å gå på møtet for å prøve å få et bilde av et ansikt knyttet opp mot navn dere kommer til å høre ofte fra barnet. På vår sto har de for eksempel ikke bilder av de ansatte på hjemmesiden, og det synes jeg er litt dumt, da jeg kobler navn knyttet til riktig person mye raskere dersom jeg får sett personen/bilde av vedkommende. 

Vi hadde møte på SFO i første klasse, men har ikke hatt det siden. 

Anonymkode: 59b8f...185

Skrevet

Her hadde vi og info om sfo på første klasse foreldremøte, men det er fortsatt foreldremøte på sfo til uka, ganske vanlig. Det som er greit, er at man får hilse på de andre foreldrene der, og man får være med å påvirke hverdagen til barna. Man kan ta opp ting, både selv eller få foreldrekontaktene til å ta det opp 

Anonymkode: b8174...366

Skrevet

I barnehagen møter du jo de voksne 2 ganger til dagen ved både levering og henting. På skolen blir det annerledes, så såklart er det et større behov for foreldremøter. Utviklingssamtalene tar mye for seg det faglige, men og trivsel og det sosiale. De felles foreldremøtene tar ofte opp mer generelle ting som angår alle. Sfo har egne rutiner og så bra at de også vil ha et møte! De er jo bare positivt det. Hadde selvfølgelig møtt opp. Synes det er rart at du lager en tråd om dette? 

Anonymkode: e740d...074

Skrevet

Jeg lager en tråd fordi jeg stusser over hvor mange møter det er kontra barnehagen,og fordi jeg synes det er utfordrende å delta på alle møtene når mannen jobber i oljesektoren og har turnus som gjør at jeg R alene med barna når han har jobbeuker😉. Har ingen familie som kan være barnevakt,så det blir krevende å delta på alt (selv om jeg ser viktigheten av det.

Skrevet

På skolen jeg jobber har vi ikke foreldremøte på SFO. Det er en liten skole og enklere å nå ut med informasjon, siden det er tettere kontakt mellom lærere og SFO. Samme bygget, vi ser foreldrene ofte osv.

På skolen der barnet mitt har begynt i 1.klasse nå, hadde de foreldremøte for SFO. Det er en stor sentrumsskole. Synes det var veldig greit å møte på. Fikk mye informasjon, og mulighet til å stille (gjerne banale) spørsmål. Hadde gått fint å gå glipp av det også, men er glad jeg fikk det med meg. Vi var kanskje 20 foreldre som møtte, men det er 75 barn på SFO. Mest førsteklasseforeldre som kom. 

SFO skjønner at dette møtet ikke har høyest prioritet (det sa lederen selv), da det er mange møter i starten. Om du ikke får til å møte går det nok helt fint! Si i fra at du ikke får mulighet, men at du gjerne vil ha informasjonen om det kommer opp noe spesielt. Still de som jobber der spørsmål om du lurer. Det gjør du sikkert uansett :) Er vanskelig å få med seg alt, særlig om man ikke er to voksne hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...