Gå til innhold

Hadde du blitt sur hvis foreldrene dine brukte av arven din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har det blitt vanlig at enkelte sper på pensjonen ved å belåne huset.hvordan hadde DU reagert hvis foreldrene dine brukte av arven DIN på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Arven MIN?? Skjønner ikke den tenkemåten. Foreldrene mine kan ikke bruke av arven MIN, fordi når jeg arver dem er de døde! Er det ikke det som er arv?

Er det aldersgrense på å bruke penger eller? Når er man for gammel? :frustrert:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Hvis foreldrene mine brukte av arven min? Så lenge de lever er det da deres penger. Det som evt er igjen er arven min, men jeg har da ingen rett på pengene deres så lenge de lever.

Jeg synes en slik tankegang er utrolig grådig.

Skrevet

De har da all rett til å bruke opp smitt og smule!...

Skrevet

hvis noen noengang prøver å nekte mamma og pappa å bruke pengene sine på akkurat hva de vil så skal de få med meg å gjøre! De har gitt meg livet og en godt oppvekst, nå er jeg stor nok til å forsørge meg selv og mine egne barn, og er ikke lenger mine foreldres ansvar. De kan godt bruke opp alt de eier og mer til om de vil, så lenge de kan leve godt til den dagen de dør.

Og om mine barn blir så egoistiske og griske at de vil hindre meg og mannen min å bruke våre egne penger og verdier når vi blir gamle så kommer jeg til å gi alt jeg har til frelsesarmeen bare på trass. Ingen skal bestemme over foreldrenes pengebruk pga frykten for at arven skal brukes opp. Foreldre er da ikke pengemaskiner!

huff, nå hisser jeg meg virkelig opp her. Snart begynner jeg å banne så nå slutter jeg med dette: :evil: :evil: :evil:

Skrevet
Hvis foreldrene mine brukte av arven min? Så lenge de lever er det da deres penger. Det som evt er igjen er arven min, men jeg har da ingen rett på pengene deres så lenge de lever.

Jeg synes en slik tankegang er utrolig grådig.

Helt enig. Syns det er fint om de gjør det så de kan kose seg litt når de har muligheten. Skjønner meg ikke på folk som spinker og sparer fordi folk skal arve de. Hva er poenget. Nei, la de bruke pengene mens de lever.

Men det er sinnsykt hvor grådige mange er rundt om. Trodde det ikke før jeg så det. Jobba på sykehjem og vært borti flere griske familiemedlemmer som krangler om arva før liket er kaldt omtrent. Det er skremmende i en verden der vi stadig har mer penger mellom henda.

Hvis mine foreldre tar opp ekstra lån på huset for å reise litt og oppleve ting så hadde jeg syns det var kjempepositivt og virkelig unna de det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes hele din spørsmålsstilling er betenkelig.

Du stiller spørsmålet som om alle tok det for gitt at man hadde krav og rett til en arv.. :roll:

Jeg synes det er svært frekt og uanstendig, for å ikke si respektløst, å anta at man har en egen arv som abre venter på en når foreldrene dør.

Hver og en har ansvar for seg selv og får man en arv en gang så er det bare en bonus - som verken bør være avgjørende eller vesentlig, mener jeg.

Hvorfor i all verden skulle man ha krav på en arv - har du gode argumenter for at folk ikke skal bruke sine egne midler på seg selv?

Man må jo regne med at hvert enkelt menneske er i stand til å ta vare på seg selv uten å skulle regne med en arv....

All ære til de som gir arv/midler til barna sine (selv minstepensjonister kan være i stand til å spare i mange, mange år for å gi penger til barna sine så man behøver ikke være rike engang..)

Jeg synes det er utakknemlig av folk som trådstarteren å komme med såpass frekke krav overfor foreldrene som har oppdratt en, hatt masse utgifter på en og som har gitt en et liv.

Gjest Embla s
Skrevet

Tror dette er et tulleinnlegg for å få igang en diskusjon jeg :wink:

Gjest Violetta
Skrevet
Tror dette er et tulleinnlegg for å få igang en diskusjon jeg  :wink:

Hva får deg til å si det Hva med innlegget er i tilfelle tull? Trådstarter påstår jo ikke at hun har opplevd noe selv. Dette er jo et diskusjonsforum ikke sant? :-?

Skrevet

Jeg tror dere er så opptatt av å være politisk korrekte at dere ikke svarer ærlig på spørsmålet mitt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg tror dere er så opptatt av å være politisk korrekte at dere ikke svarer ærlig på spørsmålet mitt.

Deg om det. Det er en lettvint strategi: når noen er uenige med en: skyld på politisk korrekthet. Det begrepet er ut nå...

Aud: være snillere med dine foreldre og jobb for pengene selv. Unn dine foreldre ro, stillhet go sine egne penger til egent bruk. Du har ikke krav på noe som helst fra dem.

Gjest Embla s
Skrevet

Hva får deg til å si det Hva med innlegget er i tilfelle tull? Trådstarter påstår jo ikke at hun har opplevd noe selv. Dette er jo et diskusjonsforum ikke sant? :-?

Ok - for det første, så tror jeg svært få vil innrømme at de er bekymret for å ikke arve nok av sine foreldre. Det er sikkert en del som tenker mye på dette, men med et visst gangsyn og sosial intelligens skjønner de fleste at det tar seg svært dårlig ut å si høyt at man faktisk tenker sånn.

For det andre, så er det åpenbart at en slik problemstilling vil føre til masse provoserte innlegg (som i denne tråden).

For det tredje så syns jeg problemstillingen er så absurd, at jeg har vanskelig for å ta den på alvor:

hvordan hadde DU reagert hvis foreldrene dine brukte av arven DIN på denne måten?

Foreldrenes penger er hverken DINE eller ARV før de eventuelt er døde....

:roll:

Skrevet

Hva mine foreldre gjør med sine penger, får de avgjøre selv. Arven kommer først når mine foreldre går bort, og det er forhåpentlig veldig mange år til, så den arven får jeg se på den dagen den kommer..

Gjest Violetta
Skrevet

Ok - for det første, så tror jeg svært få vil innrømme at de er bekymret for å ikke arve nok av sine foreldre. Det er sikkert en del som tenker mye på dette, men med et visst gangsyn og sosial intelligens skjønner de fleste at det tar seg svært dårlig ut å si høyt at man faktisk tenker sånn.

For det andre, så er det åpenbart at en slik problemstilling vil føre til masse provoserte innlegg (som i denne tråden).

For det tredje så syns jeg problemstillingen er så absurd, at jeg har vanskelig for å ta den på alvor:

Foreldrenes penger er hverken DINE eller ARV før de eventuelt er døde....

:roll:

Absurd eller ikke, det finnes eksempler på at folk til og med går til advokat fordi de mener foreldrene bruker penger de mener er arven deres. Problemstillingen er altså reell.

Og folk dør ikke eventuelt. Alle mennesker dør. Det finnes ikke noen alternativer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Arven min? jeg arver det som er igjen. Om det er ingenting,100 kr, eller hva det måtte bli.

Tror denne debatten er hauset opp igjennom media den siste tiden.

Håper min mor koser seg og bruker opp hver en krone.

Som sagt tidligere så er de som arver sine foreldre i dag mellom 50 og 65 år.De må da for f klare seg uten noe arv. Folk i sin beste alder. Hvorfor gnikke og gnu på sparepenger for at "mette og "feite" folk skal ha enda mere.

Vil sette pris på å få noe fra barndomshjemmet som jeg husker istedenfor penger. Det kan være en gjemstand som betyr noe for meg. Den behøver heller ikke ha noe pengeverdi.

Når unge folk tenker på arv, ja da blir jeg kvalm. kravstore bortskjemte unger.

Skrevet

Hvordan kan man fortjene en arv?

Skrevet
De har da all rett til å bruke opp smitt og smule!...

helt enig - og jeg håper de koser seg og nyter livet !

Skrevet

Foreldrene mine tjener ikke så fett, så det er helt greit at de bruker det lille det har til over til å kose seg, istedet for å spare det til meg, regner med at jeg vil klare meg uten arv :)

Gjest Leola
Skrevet

Jeg har arvet endel fra mine foreldre. Når man først kommer i en så tragisk situasjon som det er å miste sine foreldre altfor tidlig - så letter det faktisk enormt mye å slippe økonomiske bekymringer i tillegg.

Det går faktisk ikke en eneste dag uten at jeg i mitt stille sinn takker mor og far for at de tenkte så langt at jeg slipper økonomiske bekymringer resten av livet.

Skrevet

Vil bare si at folk er en smule vel harde mot trådstarter. Jeg regner med at trådstarter i likhet med meg har hørt om rettsaker der folk vil sikre seg arven sin. Med andre ord var det et megt aktuelt spørsmål. "Hva synes dere om hvordan verden er blitt"-spørsmål. Sånn tolket nå i alle fall jeg det.

Men om jeg skal svare på dette med det samme jeg er i gang så....

Så lenge man kan velge å frasi seg arven sin og med andre ord frasi seg den gjelda foreldra måtte etterlate seg ( det er sånn i norge...er det ikke? at man ikke skal arve mer gjeld enn man arver verdier + at man kan frasi seg hele greia?)så er jeg absolutt for at foreldra/besteforeldra eller hva det nu enn er lever så godt de bare kan og gjør det de har lyst til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...