Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordand et er å jobbe i NAV. Men jeg har erfaring med å jobbe sammen med NAV. Da mener jeg når vi  man trenger hjelp til noe.

Har fått intrykk av at de røyker ganske god ganja der borte....

Anonymkode: a782b...ad1

• Liker 1
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvordand et er å jobbe i NAV. Men jeg har erfaring med å jobbe sammen med NAV. Da mener jeg når vi  man trenger hjelp til noe.

Har fått intrykk av at de røyker ganske god ganja der borte....

Anonymkode: a782b...ad1

Og ellers forholder du deg saklig i jobben din?

Anonymkode: 09231...c22

• Liker 2

Tror du får det tøft om du bryr deg om mennesker, mange triste skjebener og rigid regelverk, og du blir litt "syndebukken/ansiktet" som må forsvare urettferdigheten ovenfor klientene, du tar kanskje ikke avgjørelsen men du må forklare og forsvare og være ansiktet til systemet

Hey, vi ser du har fått skutt av armen, og har ptsd, og har problemer med å få deg jobb, men du har brukt for mye tid på å bli "frisk" eller "få deg jobb" så du skal bli sosialklient, en ytelse som krever at du lever på oppsparte midler og vil leve i ekstrem fattigdom sammenlignet med f.eks trygd. Du sa jo du ville jobbe, sant... :) Og ja ta det med ro, snart får vi deg inn i tiltak hvor du vil få mer penger (penger som skal dekke merutgiftene, du er fortsatt sosialklient i ekstrem fattigdom)

https://www.tv2.no/a/9935778/

Du skal være ganske kald og ekkelt ufyselig menneske om du trives med en slik jobb, selvsagt det er ikke "din" skyld, du bare følger lovverket, men de færreste med god moral eller andre muligheter går frivillig inn i et slikt yrke, bryr du deg om mennesker, bør du sikte andre steder. Men selvsagt ikke så lett å få seg jobb, og da er jo staten et alternativ, og hos nav er det mye gjennomtrekk så gode muligheter til å få seg jobb

Lite mer er det vel å si, Lykke til

Anonymkode: b072e...b66

Annonse

Jeg har jobbet i NAV i mange år. Jobber med IT og synes ikke det er så annerledes enn andre it-jobber jeg har hatt.

Men det var nok ikke meg du siktet til med denne tråden. Det er nok jobb som veileder du har i tankene. De som møter brukerene i det daglige. Og av hva jeg har hørt er det bare en spesiell personlighetstype som klarer å bli i veileder-jobben over lengre tid.

Anonymkode: cd302...a97

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i NAV i mange år. Jobber med IT og synes ikke det er så annerledes enn andre it-jobber jeg har hatt.

Men det var nok ikke meg du siktet til med denne tråden. Det er nok jobb som veileder du har i tankene. De som møter brukerene i det daglige. Og av hva jeg har hørt er det bare en spesiell personlighetstype som klarer å bli i veileder-jobben over lengre tid.

Hvilken personlighetstype da?

Anonymkode: 4f89b...bbe

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du får det tøft om du bryr deg om mennesker, mange triste skjebener og rigid regelverk, og du blir litt "syndebukken/ansiktet" som må forsvare urettferdigheten ovenfor klientene, du tar kanskje ikke avgjørelsen men du må forklare og forsvare og være ansiktet til systemet

Hey, vi ser du har fått skutt av armen, og har ptsd, og har problemer med å få deg jobb, men du har brukt for mye tid på å bli "frisk" eller "få deg jobb" så du skal bli sosialklient, en ytelse som krever at du lever på oppsparte midler og vil leve i ekstrem fattigdom sammenlignet med f.eks trygd. Du sa jo du ville jobbe, sant... :) Og ja ta det med ro, snart får vi deg inn i tiltak hvor du vil få mer penger (penger som skal dekke merutgiftene, du er fortsatt sosialklient i ekstrem fattigdom)

https://www.tv2.no/a/9935778/

Du skal være ganske kald og ekkelt ufyselig menneske om du trives med en slik jobb, selvsagt det er ikke "din" skyld, du bare følger lovverket, men de færreste med god moral eller andre muligheter går frivillig inn i et slikt yrke, bryr du deg om mennesker, bør du sikte andre steder. Men selvsagt ikke så lett å få seg jobb, og da er jo staten et alternativ, og hos nav er det mye gjennomtrekk så gode muligheter til å få seg jobb

Lite mer er det vel å si, Lykke til

Fyyyy faan! 

Anonymkode: 05353...867

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken personlighetstype da?

Anonymkode: 4f89b...bbe

De som tåler

-å bli skreket til

-å bli skjelt ut

-å bli truet på livet

-å bli spyttet på

- å få kontoret sitt nedgriset av avføring

- osv.

Noen tåler dette og blir i jobben i mange år. Men de fleste ser seg om etter ny jobb etter kort tid.

• Liker 1

Jobber i det som før het «forvaltning». Ikke drømmejobben, men det funker. Det er en givende jobb ettersom jeg vet jeg gjør en stor forskjell for folk på daglig basis. Jeg vet jeg gjør en god jobb og jeg har eierskap til jobben. Det er et sinnsykt press, alt for mye å gjøre og lite til ingen ros/takk. Jeg har heldigvis en god leder. Det er alt for mye daukjøtt i min avdeling. Gamle «tanter» som burde vært pensjonert for lengst. Bruker mye tid og krefter på å rydde opp etter kollegaer som rett og lett ikke gidder. Jeg er stolt av å jobbe i NAV fordi jeg vet at jeg gjør en god jobb, men skammer meg dessverre over systemer og mange av mine kollegaer. 

Anonymkode: 3501c...1e9

• Liker 6
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i det som før het «forvaltning». Ikke drømmejobben, men det funker. Det er en givende jobb ettersom jeg vet jeg gjør en stor forskjell for folk på daglig basis. 

Anonymkode: 3501c...1e9

Må si jeg synes det er noe merkverdig at du er så stolt av jobben du gjør, du er i praksis forsikringsadministrator som skal dele ut penger du har fått inn med litt profitt på toppen til adm, jeg tror deg på at det du gjør gjør du etter reglene, og det er jo bra, men slik jeg ser det er dette stort sett helt meningsløst byråkrati. Folk avkreves for penger gjennom skatten, som deretter skal betales ut om du får barn, eller x y z hundrevis av forskjellige "ytelser" som skal finjusteres folks liv. Alle ytelsene bør fjernes, og skatten bør senkes, og det som står igjenn som bør være statens oppgave er basis ytelsene som ikke krever titusener av nav byråkrater til å administerere, det er korttids arbeidsledighet og langtidsarbeidsledighet, med henholdsvis veldig lav sats (sosialstønad-nivå), og lav sats (litt lavere enn dagens minstetrygd). Thats it, velferd og livskvalitet for folket, vil økes, når resursene går til folket og ikke til å brødfø unødvendig byråkrati, de kan heller settes til å utføre faktisk arbeid, og faktisk bidra med skatt til potten, isteden for dette våset. Men, du er nok en av nevnte personligheter, og fint for deg det :) Om dette vil medføre en utjevning til fordel for de rike så eer det bare å senke skattesatsen litt mer for de fattige enn de rike om det er problemet.

Hvis jeg stjeler 100'000 kroner fra deg, og du overbeviser meg om å få dem tilbake siden du er så "verdig", har jeg gjort "givende jobb som utgjorde en stor forskjell" for deg, synes du selv det, om det var motsatt ?

Lykke til

Siden du har fått så mange negative svar vil jeg slenge inn et positivt. Jeg jobber på kontaktsenteret(betjener 55553333) og stortrives! De fleste som ringer nav er veldig hyggelige og glade for å få hjelp. Det er lite stress(mye pauser), mye kurs, fine lokaler, gode muligheter for å ta ut fleksitid. 

Anonymkode: edad2...1cb

• Liker 3

Annonse

Har ganske nylig begynt å jobbe som veileder på et lokalkontor.

Det fine er et godt arbeidsmiljø, hyggelige brukere, og spennende og varierte arbeidsoppgaver. Det negative er å føle at man ikke strekker til for alle brukere, dårlig organisert opplæring og mye sykefravær i staben som fører til ekstra belastning på oss andre. 

Anonymkode: 6619b...49a

Moren min jobber på nav. Selvfølgelig vil man møte mennesker som kjefter, som er forbannet fordi systemet er som det er og ikke fungerer like bra for alle, når det den sagt så ville ikke moren min hatt noen annen jobb. Hun har en mulighet til å hjelpe mennesker, se at ungdommer kommer seg opp og frem her i livet osv. Hun jobber på et lite kontor på et lite sted, så det er ikke like mye «drama» der som i de store byene har hun intrykk av. Jeg vurderer dette yrket selv så jeg har snakket mye med henne om det. Å med sosionom utdanning har man alltid flere valg, trives man ikke på nav så er utdanningen brukandes til mye mer ;) 

Anonymkode: 0ef02...b3f

• Liker 1

Jeg jobber i Nav, og følger opp personer som mottar sykepenger og arbeidsavklaringspenger. Jeg trives veldig godt i jobben! Har et veldig godt arbeidsmiljø, og det tror jeg man må ha i Nav-jobben for å overleve. For det er mange tøffe arbeidsdager, veldig høyt arbeidspress, veldig bratt læringskurve og Nav får jo generelt lite god omtale blant annet i media. Man må være glad i å jobbe med mennesker for å jobbe med oppfølging i Nav (ha direktekontakt). Men man møter så mange flotte og hyggelige mennesker som har havnet i en vanskelig situasjon. Man må være veldig bevisst på at ingen av brukerne man møter egentlig vil være der, så man må løse situasjonen etter beste evne og til det regelverket man har. Jeg har flere ganger blitt så imponert over brukere jeg møter! Men selvfølgelig møter man på vanskelig personer også, som man  kræsjer med pga personkjemi eller, i noen tilfeller, diagnoser som gjør det vanskelig å samarbeide.

I begynnelsen fryktet jeg det skulle bli vanskelig fordi så mange klager over Nav i media og feks kvinneguiden, men etter hvert lærer man seg at det ofte er flere sider av en sak, og det kommer ikke frem i media. Det som kan være frustrerende er de gangene regelverket setter en stopper for brukers ønsker, også får man som veileder på lokalkontor kjeft for regelverket politikerne har satt. Men de fleste man møter har forståelse for dette, og man blir etterhvert vant til å takle slike situasjoner uten å bli et iskaldt menneske.

Anonymkode: ab363...571

• Liker 2
Annonse
På 3.10.2018 den 19.08, AnonymBruker skrev:

De som tåler

-å bli skreket til

-å bli skjelt ut

-å bli truet på livet

-å bli spyttet på

- osv.

Noen tåler dette og blir i jobben i mange år. Men de fleste ser seg om etter ny jobb etter kort tid.

Wtf! Er det apekatter de har som klienter?

Note to self: aldri søke på jobbe i NAV.

Anonymkode: d798a...7ef

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wtf! Er det apekatter de har som klienter?

Note to self: aldri søke på jobbe i NAV.

Anonymkode: d798a...7ef

Sterkt overdrevet. Jobber i Nav selv, har så vidt opplevd å bli skjelt ut. Tror du har større sjanse for å oppleve dette i andre yrker, som innen psykiatri, politi, vekter osv.

Anonymkode: ab363...571

• Liker 2
På 3.10.2018 den 19.08, AnonymBruker skrev:

De som tåler

-å bli skreket til

-å bli skjelt ut

-å bli truet på livet

-å bli spyttet på

- osv.

Det du beskriver er jo de som jobber i psykisk helsetjenesten. Slik er hverdagen ofte der. JA, disse har også en del med  NAV å gjøre. Bare så synd at de må gå dit selv uten støtte. 

Det tar litt tid for vanlige mennesker å komme til disse punktene du beskriver, men en dag kan det være nok også for dem.

Men personlighetstypen er nok heller; 

•  Du skriker og brøler til brukeren i det de setter seg ned på kontoret ditt. 
  •  Du virker ubrukelig og lar brukeren tolke lover og regler som du er satt til å videreformidle. La brukeren lære seg å lese lover og regler etter punkter. Ja aller helst bedre enn deg selv. Samt sørge for at ingen utbetalings planer eller vedtak blir fulgt. 
  • Du tar alle papier som blir levert inn, legger de på et helt tilfeldige sted, gjerne i søppelbøtta eller der ingen finner dem i stedet for å arkivere dem som seg hør og bør. Unngå å bruke " mottatt " stemplet som ligger tilgjengelig på kontorpulten / skranken. 
  • Du takler å si til alle at;  dette er ikke ditt problem i den sureste minen du kan tenke deg. Flere ganger om dagen. 
  • Du takler å le mennesker i en vanskelig livssituasjon rett oppi ansiktet, samt snakke nedlatende om dem til kollegaer når andre brukere hører på, aller helst før brukeren det gjelder har komt seg ut døra. 
  •  Du gidder ikke gjøre jobben din og vil heller ut og røyke. 
  • Du liker ikke å skrive meldinger, og av disse grunner aldri orker svare på dialogen du skal ha med brukeren dine
  •  Du elsker å være sykmeldt slik at man blir helt fraværende i jobben i lange tider, sørger for at stedfortreder er det samme, gjerne i en periode på flere måneder og klientene og brukeren du skal hjelpe ut av en vanskelig situasjon heller tar livet sitt. Da er du kvitt dem. 
  • Du tar alle papier som blir levert inn, legger de på helt tilfeldige steder, gjerne i søppelbøtta i stedet for å arkivere dem som seg hør og bør. 
  •  Sørg for at sentralbordet til NAV får så mye arbeid som over hode mulig, slik at ingen av dine klienter. 
  •  Sørg for å bryte ned brukeren du har med å gjøre så mye som overhode mulig, gjerne slik at du slipper dem på de månedene de må bli innlagt. Men må komme tilbake, du skal jo tross alt ha en jobb og gå til selv. 

Men sånn alt i alt så er de eneste egenskapene en NAV behandler trenger; Gjennomførelse evner, EQ, ikke alt for dømmende og viktigst av alt ; være et medmenneske. 

Anonymkode: 99c6f...321

NAV-brukere hater NAV. De som jobber i NAV hater jobben sin.

Det sies at NAV bare bør ansette de med solid kompetanse på juss, er medmennsker på nivå med Ghandi, har doktorgrad i psykologi, medisin, sosiologi og antropolgi. I tillegg skal de godta en lønn på nivå med en kontorsekretær.

Menneskene som har den kompetansen NAV trenger er svært kompetente mennesker som ikke har noe problem med å få jobb en helt annet sted. Hvorfor i alle dager skal de velge å jobbe i NAV, og utesette seg for den hverdagen det innebærer?

Nei, da får NAV rekuttere de de klarer. Og det er de som strengt tatt ikke bør jobbe der. Og så er den onde sirkelen i gang.

Anonymkode: 5587a...dd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...