Gå til innhold

Usunne matpakker hos matpakkemamma på facebook.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser inne på matpakkemamma på Facebook, og blir noe oppgitt. Hva er poenget med å sende med barna kanelsnurrer, vafler, muffins og kjeks i barnehagen eller skolen ? En god del av matpakkene er sunne, men det er også en stor del som inneholder mer kake enn nistemat.

Det enkle er nok det beste i forhold til de minste barna i alle fall. Matpakker formet som en buffe må da bli nesten uoverkommelig for de små.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor henge seg opp i det? Om folk vil lage store matpakker med kanelsnurrer eller pizzaboller så ser jeg ikke hvorfor det skal være noe problem for andre. 

Anonymkode: 1889a...7fd

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig noe å legge seg oppi? 
Husker jeg spiste brødskive med nugatti nesten hver dag i 7 klasse. Og jeg lever den dag i dag..

Anonymkode: aab0e...25d

Jeg fikk brødskive med nugatti gjennom hele grunnskolen. Innomellom fikk jeg lunsjpenger på ungdomsskolen, da ble det sjokomelk og lys baguette med ost og skinke. Lever i beste velgående jeg og 😄 

Anonymkode: b3db2...8e7

• Liker 28
Skrevet

Jeg ville ikke sendt med kaker til mine barn, men andre får gjøre som de vil. Når det er sagt så har jeg også postet noen bilder der og det har vært både muffins og kjeks, men alt har vært ganske "sunt" (naturlig sukker, grovt mel/frø osv), så det kan kanskje hende at flere gjør det samme. 

Anonymkode: 3fdab...1af

• Liker 4
Skrevet

Så lenge barna spiser på skolen, er det ikke sååå farlig så lenge man holder det sånn noenlunde sunt i gjennomsnitt. 

Sunne måltider hjemme er vel så viktig. 

Anonymkode: 92b97...13e

• Liker 7
Skrevet
33 minutter siden, sommermor skrev:

Jeg leser inne på matpakkemamma på Facebook, og blir noe oppgitt. Hva er poenget med å sende med barna kanelsnurrer, vafler, muffins og kjeks i barnehagen eller skolen ? En god del av matpakkene er sunne, men det er også en stor del som inneholder mer kake enn nistemat.

Det enkle er nok det beste i forhold til de minste barna i alle fall. Matpakker formet som en buffe må da bli nesten uoverkommelig for de små.

Det enkle er ofte det beste her. Min datter går i 2 klasse, og hun har et par grove brødskiver med pålegg, og oppkuttet frukt ved. Det holder i massevis. Men ingen i klassen, som jeg vet om er opptatt av at matpakken skal se ut som en buffet formet i all slags former og kunstverk..

• Liker 6
Skrevet

Vi får ønske barnefedmen velkommen. Før i tiden var det ulovlig å ha med seg snop, kaker og andre sukkerholdige varer på skolen

Anonymkode: 0289c...3f7

• Liker 7
Skrevet

Jeg blir mer overrasket over hvor mye tid enkelte bruker på disse matpakkene. Var ei som brukte over en time hver kveld. Og hvor dyre matpakker enkelte sender med ungene, for det er mye yoghurtposer, muslibarer, juicepakker og andre ferdigpakkede ting som fort blir over 30 kroner til sammen i en matpakke. 

Jeg har ikke sett så mye vanlige kjeks og kaker, men endel gir muslibarer med sjokolade og kjeks som er laget av havregrøt eller lignende. 

Anonymkode: c3504...32c

• Liker 11
Skrevet

Hvaer problemet ?

pass på deg selv 

Anonymkode: 2ed52...e98

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir mer overrasket over hvor mye tid enkelte bruker på disse matpakkene. Var ei som brukte over en time hver kveld. Og hvor dyre matpakker enkelte sender med ungene, for det er mye yoghurtposer, muslibarer, juicepakker og andre ferdigpakkede ting som fort blir over 30 kroner til sammen i en matpakke. 

Jeg har ikke sett så mye vanlige kjeks og kaker, men endel gir muslibarer med sjokolade og kjeks som er laget av havregrøt eller lignende. 

Hva så om det er dyrt? Har de råd til det kan de da sende med gullflak på brødskiva. Folk bryr seg med så mye. Misunnelse, kanskje?

• Liker 8
Skrevet

Jada, folk gjør som de vil. Selvfølgelig. Likevel synes jo jeg at det er helt greit å diskutere standard på matpakker på et forum for debatt, når det er på generelt grunnlag. Dette mener jeg man må få gjøre, uten å få slengt misunnelseskortet rundt seg. At det er et uinteressant tema for mange kan jeg forstå, men da er kanskje ikke dette tråden for vedkommende? Jeg bryr meg ikke om hvilken pc eller telefon folk kjøper, derfor er jeg sjelden på underfora om dette. For eksempel.

Jeg syns også standarden på enkelte matpakker er fryktelig høy. Nå ser jeg poenget med at man ikke må spise brødskiver til hvert måltid, og at det er mulig å sende med ekstra bra matpakke enkelte dager uten å ta helt av, bare så det er sagt, men personlig mener jeg at en nøktern og enkel matpakke, som samtidig er næringsrik, må være mer enn bra nok til hverdags! Hvilke forventninger får små mennesker til livet, hvis hver dag er en fest? Hvis alt skal være ekstra kult og morsomt, og forseggjort? For å si det på en litt flåsete måte. Jeg har sett en del matpakker som er mer avanserte enn frokosten min når jeg spiser hotellfrokost. Noe som ikke sier så rent lite, må jeg innrømme. :kokk:

Anonymkode: f154b...d4a

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, sommermor skrev:

Jeg skjønner ikke helt greia? Hva om et barn har veldig dårlig matlyst? Jeg for eksempel hadde med kake, eller muffins, eller et eller annet, nugatti også fordi jeg likte det best. Ikke bland deg i hva andre barn spiser. Om de har dårlig matlyst så får barna lov til å ete det dem vil så lenge dem får i seg noe. Noe er bedre enn ingen ting. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før i tiden

Bra svar! Her vet alle hvilken periode du snakker om. (Ironi ja!)

Til trådstarter:

Dette er noe som aldri vil ta slutt, hverken å sende med sunt/usunt innhold, eller debatten om temaet. Man får bare tenke (og håpe) at matpakkene som regel er sunne, og at det er en liten godbit en sjelden gang. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

JA! Og alt svinnet! Når man presser ut en hjerteformet agurkskive, hva gjør man med resten? 

Ellers så syntes jeg deg er fint med variasjon der inne. Vi har selv valgt en stram sunn linje til vårt barn, men det plager meg da ikke at andre velger noe annet. Man fårgjøre som man selv syntes er best. 

Endret av Puny
  • Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe usunt over det. Sukker er helt ufarlig bortsett fra høy kaloritetthet, og de takler aktive barn best av alle. 

Jeg hadde nugatti på skiva hele grunnskolen. Kroppen er bra og hodet er ikke hysteriskadd.

Anonymkode: 6510e...62e

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har folk for mye fritid! En time hver kveld! Her smører barna (barneskolen) matpakke selv om morgenen. Jeg skreller gulrøtter og kutter opp til den ene. Tar to minutter. Ferdig! Og så lærer de seg å ta ansvar selv også, som en bonus til at jeg sparer tid jeg ikke har.

Anonymkode: 33034...f9f

• Liker 2
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvem denne matpakkemammaén er eller hva slags mat hun lager. Men må innrømme at jeg ofte lager matmuffins, pizzasnurrer eller havrevaffler uten sukker til mine barn. Ser ikke noe galt i det.

Får selv frysninger når jeg tenker på matpakka og pisselunka skolemelk.. Det var så lite innbydende at jeg kasta matpakka hver dag gjennom hele grunnskolen. Ikke spesielt stolt av det, skjønner at det er I-landsproblem og utakknemlig. Klarte bare ikke spise svette brødskiver som hadde ligget en halv dag i sekken, da er det bedre å gå uten mat spør du meg.

Anonymkode: df2b8...022

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, sommermor skrev:

Så fælt.

Anonymkode: 9fcdf...6bd

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke sendt med kaker til mine barn, men andre får gjøre som de vil. Når det er sagt så har jeg også postet noen bilder der og det har vært både muffins og kjeks, men alt har vært ganske "sunt" (naturlig sukker, grovt mel/frø osv), så det kan kanskje hende at flere gjør det samme. 

Anonymkode: 3fdab...1af

Hva et naturlig sukker? 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...