AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Jeg jobber innenfor kulturfeltet, og kunne gjerne ønske meg å sitte i styret til en kulturinstitusjon. Det trenger ikke å være noe betalt verv, eller noen prestisjefylt institusjon - jeg er bare nysgjerrig på styrearbeid. Jeg har allerede flere frivillige verv, men jeg har aldri sittet i noe styre. Har det noen hensikt å ta kurs i styrekompetanse? Eller er det rart å gjøre det uten å ha noe styreverv allerede? Jeg ser for eksempel at BI har et slikt kurs. Anonymkode: cfc42...805
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Fikk aldri noen svar på denne. Er det noen som har noen mening om hvorvidt det er noen vits å ta et slikt kurs? Det ser ut som om jeg stiller til valg for et slikt verv neste år. Er usikker på om et slikt kurs vil gjøre at jeg stiller sterkere 🙂 Anonymkode: cfc42...805
SPOCA Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 Vel, det kan sikkert vært nyttig, men jeg har sittet i utallige styrer, sitter nå i to stk (betalt og ubetalt). Har aldri hatt behov for kurs, føler lærdommen av å sitte i et styre i seg selv har vært nok. Skal sies, jeg har sittet da i styre med folk som er erfarne. Hadde det bare vært nye styremedlemmer hadde nok kanskje vært nyttig.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 17 minutter siden, SPOCA skrev: Vel, det kan sikkert vært nyttig, men jeg har sittet i utallige styrer, sitter nå i to stk (betalt og ubetalt). Har aldri hatt behov for kurs, føler lærdommen av å sitte i et styre i seg selv har vært nok. Skal sies, jeg har sittet da i styre med folk som er erfarne. Hadde det bare vært nye styremedlemmer hadde nok kanskje vært nyttig. Tusen takk for svar, SPOCA! Vurderer kurs, men de er fryktelig dyre. Det er kjipt å ta den kostnaden dersom jeg ikke får bruk for kompetansen 🙂 Anonymkode: cfc42...805
Felidays Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 Ikke ta kurs før du sitter i styre. Styret jeg sitter inn har eget kursing ibland. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #6 Skrevet 8. mars 2019 Som regel er det vel så få som har lyst til å sitte i et styre at de som faktisk ønsker det blir tatt i mot med åpne armer. Anonymkode: 71c73...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #7 Skrevet 9. mars 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Som regel er det vel så få som har lyst til å sitte i et styre at de som faktisk ønsker det blir tatt i mot med åpne armer. Anonymkode: 71c73...b6a 20 timer siden, Felidays skrev: Ikke ta kurs før du sitter i styre. Styret jeg sitter inn har eget kursing ibland. Takk for svar, begge to! 😊 Anonymkode: cfc42...805
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #8 Skrevet 9. mars 2019 Du bør i hvert fall lese deg opp på det hvis det er et styre som forvalter verdier av litt størrelse. Styret kan stilles personlig ansvarlige hvis det gjøres feil. Anonymkode: ebec4...e89
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #9 Skrevet 9. mars 2019 Kommer an på hvor flink man er til å lese seg opp selv. Finnes en del info på nett, f. eks. her på altinn som har en innledning for styrearbeid i AS, men som man også kan bruke som utgangspunkt for andre typer styrer: https://www.altinn.no/starte-og-drive/drive-bedrift/praktisk-styrearbeid/ Viktig som noen påpeker å være bevisst ansvaret, og det er for så vidt riktig at man kan bli personlig ansvarlig hvis man sitter i et styre som forvalter verdier av en viss størrelse, som evt. har HMS ansvar eller lignende. Men følger man opp og gjør det man skal, så skal det en del til i praksis. Sitter du f. eks. i et borettslagsstyre og dere følger opp det dere skal med tanke på budsjett, regnskap, leverandøravtaler, beboerhenvendelser, sikkerhet rundt HMS osv. så sitter du ganske trygt. Det kan være lurt å sørge for å profesjonalisere tjenester som regnskap/økonomi slik at man ikke går i feller rundt regnskapslovgivning og lignende. Anonymkode: 4c3fd...2dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå