Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet tidligere i et byrå med konsulenttjenester og er nå gått over til en annen stilling i et større firma. For en tid tilbake fikk jeg en henvendelse fra en venn av en venn som ville at jeg bruke meg i kraft av erfaringene jeg hadde i forrige stilling, hvilket jeg selvsagt stilte opp på.

Da jeg skulle få betalt fikk jeg følgelig også spørsmål om jeg hadde et foretak og ville sende faktura, eller om de skulle gi meg honorar, da fratrukket bl.a. arbeidsgiveravgift. 

Jeg har ikke noe foretak og tenkte ikke mer over dette før jeg nylig fikk en ny henvendelse av samme sort (er blitt anbefalt etter forrige jobben jeg gjorde).

Nå vurderer jeg å opprette et ENK. Slik jeg har forstått det er det jo risikoer relatert til dette, men det handler primært om at man er personlig ansvarlig og at det er større risiko mtp. investeringer m.m. 

Jeg skal ikke slutte i jobben min, det er kun snakk om å jobbe som konsulent nå og da dersom muligheten byr seg. 

Er det noen som har erfaring med dette - er det gunstig for min situasjon å opprette et ENK?

Anonymkode: 183eb...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opprettet ENK. Har ikke begynt å bruke det enda, men skal bare bruke det som en måte å ha orden på det økonomiske med å drive virksomhet. Det er nok helt greit så lenge du ikke driver noe som har økonomisk risiko, noe som har minimalt eller ingen utgifter. Så ville gått for det, så lenge du syns det økonomiske du må forholde deg til ved å ha det virker overkommelig. Jeg visste ingenting om det og satt meg inn i det fra begynnelsen av.

Anonymkode: b142d...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...