Gå til innhold

Dere på aap/uføretrygd minstesats o.l - har dere kredittkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som går på minstesatsene av ulike stønader, har dere kredittkort? Lurer fordi da jeg gjorde det og søkte om kredittkort, så fikk jeg avslag. Jeg hadde ingen gjeld eller betalingsanmerkninger, men altså veldig lav inntekt. Noen som har opplevd det samme i sin bank? Har liksom inntrykk av at kredittkort blir gitt til alle som ønsker omtrent..

Anonymkode: 2613b...cc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hatt problem med å få kredittkort, verken som student, arbeidsledig, på AAP eller i jobb.

Anonymkode: a960b...367

Skrevet

Har kredittkort ja. Jeg er på AAP men ikke på minstesats. Har en mann som tjener veldig bra og har nedbetalt huset med ca 50% så mulig at disse tingene gjør at jeg aldri har hatt problemer med å få kredittkort. 

Anonymkode: b1c87...32d

Skrevet

AAP minstesats, null gjeld og eier absolutt ingenting. 
Fikk hos banken og coop

Anonymkode: 1c4d0...2d4

Skrevet

Har uføre og kredittkort.

Anonymkode: b44e7...ff6

Skrevet

Ja. Har hatt kredittkort siden jeg var på utveksling i studietiden. 

Anonymkode: 78a84...02b

Skrevet

Er ufør men har ikke kredittkort og har heller ikke bruk for det, har jeg ikke råd til å betale for noe så sparer jeg istedet for å låne.

Anonymkode: 534e0...e92

• Liker 4
Skrevet

Jeg har nesten gitt opp å skjønne logikken.

Kredittkort fikk jeg som student.

Nå har jeg vært i jobb i flere år, fast jobb i to, helt gjennomsnittlig inntekt. Aldri hatt et inkassokrav eller betalingsanmerkning. Får allikevel ikke handle på faktura med Klarna - det fikk jeg før jeg fikk meg fast jobb.

Så at noen får kredittkort og andre ikke forbauser meg heller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Så rart? Jeg er delvis ufør, har lav inntekt, og ikke bare har jeg kredittkort, men grensa på det økes jevnt og trutt. Men skal sies at jeg alltid er pluss på det. Jeg liker å sette inn pengene før jeg bruker de, ønsker ikke å ta opp gjeld. Bruker det for kickback og siden det er tryggere å betale med kredittkort enn debet på nett.

Anonymkode: d1475...f1c

Skrevet

Jeg synes du skal være glad for det. 😏 Prøv heller å spare, eller kanskje låne noen tusen i banken?

Anonymkode: 71257...3d4

Skrevet

Ja, søkte kredittkort når jeg gikk på dagpenger, er nå på aap. Ingen problem å få kredittkort. 

Anonymkode: 104d9...92f

Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

Jeg har nesten gitt opp å skjønne logikken.

Kredittkort fikk jeg som student.

Nå har jeg vært i jobb i flere år, fast jobb i to, helt gjennomsnittlig inntekt. Aldri hatt et inkassokrav eller betalingsanmerkning. Får allikevel ikke handle på faktura med Klarna - det fikk jeg før jeg fikk meg fast jobb.

Så at noen får kredittkort og andre ikke forbauser meg heller ikke.

Det var rart. Har du ringt og spurt hvorfor?

Skrevet

Ja, men fikk også avslag først, da jeg søkte og det ble vurdert automatisk. Så sendte melding til banken fordi jeg lurte på hvorfor, men da sa de at det ikke var noe problem å få det med min inntekt og at det sannsynligvis bare var en feil.

Anonymkode: a048b...2df

Skrevet

Ja, jeg fikk også avslag. Har minstesats AAP og ingen betalingsanmerkninger. Kun studiegjeld.

Anonymkode: 2eac4...c6a

Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var rart. Har du ringt og spurt hvorfor?

Det er noen år siden første gang, da kontaktet jeg dem. Butikken sa at de brukte Klarna sine opplysninger, Klarna sa at de bare gav butikken opplysninger, butikken bestemte hva de ville gjøre med dem.

Når det blir tatt kredittsjekk, som det blir når man vil bestille med faktura, får man jo et gjenpartsbrev. Der var det opplyst tallene fra noen år tidligere, da jeg studerte og året etter, men ikke fra det siste året da jeg hadde god inntekt. Der var kun halvparten av opplysningene med.

Siden den gang har det tydeligvis ikke blitt oppdatert siden første gang jeg prøvde. Før jul i fjor fikk jeg samme melding - dette alternativet er ikke tilgjengelig for meg. Hadde det vært noe viktig hadde jeg nok undersøkt mer, men her handlet det om å bestille klær på faktura slik at jeg betalte kun det jeg beholdt, i stedet for å måtte betale på forhånd og så kreve penger tilbake i etterkant.

-- Har siden den gang jobbet en del med økonomi, gjeldsordning, namsmann og slikt - for andre. Jeg velger å tro at det hjelper litt å ha opplevd tilfeldighetene i systemet selv når jeg sitter der med folk som har rotet seg helt bort økonomisk.

Endret av applestories
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal være glad for det. 😏 Prøv heller å spare, eller kanskje låne noen tusen i banken?

Jeg sparer jevnt og trutt hver måned, og trenger ikke lån. Jeg ønsket kredittkort for å føle meg tryggere ved kjøp på internett.

TS

Anonymkode: 2613b...cc9

• Liker 1
Skrevet

Avslag på AAP, men innvilget på uføretrygd. Begrunnelse på avslag var at AAP ikke regnes som fast inntekt. 

Anonymkode: 966aa...a67

Skrevet

Som student med inntekt på under 100 000kr og en gjeld som støtt og stadig økte (tilslutt ca 500 000kr) var det få banker som ville gi meg kredittkort. Men fikk hos bank Norwegian (laveste beløpsgrense). 

Anonymkode: 6e4a8...bcd

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avslag på AAP, men innvilget på uføretrygd. Begrunnelse på avslag var at AAP ikke regnes som fast inntekt. 

Anonymkode: 966aa...a67

Jeg fikk billån på aap.

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Er ufør men har ikke kredittkort og har heller ikke bruk for det, har jeg ikke råd til å betale for noe så sparer jeg istedet for å låne.

Anonymkode: 534e0...e92

Jeg bruker kredittkort veldig mye, men bruker ikke penger jeg ikke har for det. Det er ofte mange fordeler med kredittkort og kan lønne seg å bruke det så lenge du betaler det ned hver mnd så du ikke må betale renter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...