AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Hei! Har kjøpt meg to søtpotet, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal tilberede poteten, og ikke minst hva jeg skal gjøre med det? Spiste søtpotet steket i stekepanna i dag, som smakte hardt og veldig lite godt. Tips til å få det mer crispy og stekt? Anonymkode: 4ba05...a75
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 2 minutter siden, NancyDrew skrev: Ovnsbakt? Ja, tenkte det kunne vært godt. Pleier du å bruke noe olje eller krydder til det? (Ung og fersk student som må stå på egne ben nå🙄, så har lite peiling) Anonymkode: 4ba05...a75
NancyDrew Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, tenkte det kunne vært godt. Pleier du å bruke noe olje eller krydder til det? (Ung og fersk student som må stå på egne ben nå🙄, så har lite peiling) Anonymkode: 4ba05...a75 Bruker ikke olje på søtpotet nei, synes de fort blir så fort... vassete? Men godt mulig jeg som ikke bruker riktig metode der altså Ellers kan jeg strø på litt salt, evt pepper. Men like godt uten!
NancyDrew Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 Akkurat nå, NancyDrew skrev: Bruker ikke olje på søtpotet nei, synes de fort blir så fort... vassete? Men godt mulig jeg som ikke bruker riktig metode der altså Ellers kan jeg strø på litt salt, evt pepper. Men like godt uten! Ah, glem det! Nå tenkte jeg feil, tenkte på ferdigposene i butikken. Når jeg lager de selv, sånn vi faktisk snakket om her (trøtt ) så tar jeg litt olje over, ja!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har kjøpt meg to søtpotet, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal tilberede poteten, og ikke minst hva jeg skal gjøre med det? Spiste søtpotet steket i stekepanna i dag, som smakte hardt og veldig lite godt. Tips til å få det mer crispy og stekt? Anonymkode: 4ba05...a75 Amerikanere spiser søtpotetr bearbeidet og ikke slik nordmenn spiser andre poteter. De lager enten mos, eller andre retter med søtpotet. Bruk google om du ikke er fornøyd med svarene i tråden. Anonymkode: 4ecbd...83a
Pinkee Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 Skjærer i skiver, smører på bittelitt olje, ikke slik at de glinser skikkelig. Strør på salt/pepper/annet krydder, og steker ved 200 grader i sånn 15-25 min, alt ettersom tykkelse på skivene. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 Søtpoteter er ordentlig godt, skjær dem opp som båter og ha over litt olivenolje, salt, pepper og hvitløk. Lag gjerne en aoli (eller kjøp ferdig). Bak dem i ovnen 30-50 minutter på varmluft. Eller lag en bakt potet ut av dem, da må de ha vesentlig lengre steketid. Anonymkode: d9160...749
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #9 Skrevet 2. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, tenkte det kunne vært godt. Pleier du å bruke noe olje eller krydder til det? (Ung og fersk student som må stå på egne ben nå🙄, så har lite peiling) Anonymkode: 4ba05...a75 Pleier å bruke olje når jeg har søtpotet i ovnen. Men den blir mye fortere ferdig enn vanlig potet. Krydder er stort sett salt og pepper, men timian eller balsamicoeddik kan brukes. Ellers kan du lage søtpotetstappe, bare å koke den i skrelte terninger i 15-20 min til de er møre (ikke farlig å smake på en bit for å sjekke om de er ferdig), tømme vann og mose med salt, pepper, smør, melk, fløte, krydder av hva du måtte ønske. Om du vil ha variasjon, kan du koke en gulrot med potetene, mose med tomat. Eller du kan lage søtpotetfries, alt ettersom hvor pretensiøst du vil gjøre det (med eggehvitte og ikke måte på...), eller bare i staver og det er det. Eller d kan bake den i aluminiumsfolie, smør med litt olje og la stå i 45 minutter eller så (tiden tar jeg fra hodet, har ikke laget dette på en stund), gir et godt grunnlag for mos eller til å blande ut i kjøttdeig til taco, pasta eller lignende. Alt i alt en veldig anvennelig ingrediens Anonymkode: 7f94a...d06
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #10 Skrevet 2. oktober 2018 Smart med varmluft når man lager søtpotetfries i ovnen, og litt olje, salt og pepper. Chilipulver eller røkt paprika kan også være godt. Anonymkode: 1e8bf...884
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #11 Skrevet 2. oktober 2018 Søtpotetmos er dødsgodt! Spesielt med laks og bearnaisesaus 😋 Anonymkode: 3ea4a...2b6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #12 Skrevet 2. oktober 2018 Søtpotet og gulrotsuppe Anonymkode: f2ce4...e68 1
VinterRose Skrevet 2. oktober 2018 #13 Skrevet 2. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har kjøpt meg to søtpotet, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal tilberede poteten, og ikke minst hva jeg skal gjøre med det? Spiste søtpotet steket i stekepanna i dag, som smakte hardt og veldig lite godt. Tips til å få det mer crispy og stekt? Anonymkode: 4ba05...a75 Godt å lage mos, kok først og bland 50/50 med vanlig potet Ellers er det veldig digg med fries av søtpotet!
Butternut Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 Mos de! Med smør, pepper og salt. Ha laks med masse sitronpepper til. Helt amazing:)
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 Grønnnsakssuppe med søtpotet 😍 bare husk å ta av skallet for det blir helt seigt (snakker av erfaring 🙄) Anonymkode: 7f293...58c
dillyduzit Skrevet 3. oktober 2018 #16 Skrevet 3. oktober 2018 Vi lagde ovnstek i går med masse forskjellige rotgrønnsaker og søtpotet. Litt olje i pannen med salt, pepper, hvitløkspulver og papirkapulver. Deilig å ha som restemat i dag. Vi hadde oumph og nakkekottelett til.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #17 Skrevet 3. oktober 2018 Søtpotetmos er fantastisk, jeg lager min med fersk hvitløk og har i litt chili. Fries er også godt, kutter i strimler, lar de ligge i vann en stund, tørker av og har på olje og krydder. Stekes til de er sprø. Ellers er søtpotetsuppe veldig godt, jeg bruker de som "burgerbrød", eller ovnsbaker med diverse grønnsaker. Anonymkode: a72bb...b93
Oslogs Skrevet 4. oktober 2018 #19 Skrevet 4. oktober 2018 Skjær skrellet søtpotet til "wok-størrelse", og fres de i wokpanne til de er myke og "glinser", sammen med olje og krydder.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #20 Skrevet 4. oktober 2018 Søtpotet brukes i mange gryter. Her er en favoritt: https://www.oppskrift.no/oppskrift/indisk-linsegryte-dal Anonymkode: 7a52c...a68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå