Gå til innhold

Har god årslønn, men ingen oppsparte sparemidler. Surt å måtte betale dyr leie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, dette er en liten klagetråd.

Jeg er relativt fersk (1 år i arbeid), og har grei lønn - rett under 600000 kr (Sivilingeniør). All min inntekt på skolen gikk leie, og har heller ikke familie med god råd. Pr. i dag har jeg greid å spare opp 200000 kr, men ligger fortsatt unna med 2-300000 for en brukbar "begynner" leilighet. 

Husleien her er fryktelig dyr, slik at 12-15 i mnd. for noe helt ok er ikke uvanlig. Men så er ikke boligprisene så ille, finner mange fine leiligheter til 2.5 - 3 millioner kroner. Jeg betaler faktisk mer i leie, enn om jeg skulle lånt 3 millioner med NULL egenkapital, og banken kan godt skru opp renta med 5%, og jeg har fortsatt betalingsevne. 

Jeg føler rett og slett at dagens regler bare er tull mot slike som oss, som har god inntekt. Man blir jo tvunget å betale kjip husleie i 2-3 år, for absolutt ingen grunn. Renta kunne vært tosifret, og jeg hadde fortsatt kunne betalt på lånet. 

Anonymkode: 2e41b...974

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en grei «begynnerleilighet»? Min første leilighet var en sliten 1-roms. Har du høyere standard enn det får du ingen sympati fra meg.

Anonymkode: 0d3a7...008

• Liker 8
Skrevet

Ja dagens regler er helt latterlig. Har man ikke foreldre som kan stille som kausjonist, så må man som godt utdannet og med grei lønn leie i årevis for å spare til egenkapital. Det skaper bare frustrasjon og ulikheter i samfunnet. 

Anonymkode: 86e3a...269

• Liker 2
Skrevet

Da ville jeg funnet en billigere leilighet, om nødvendig gått ned i standard et år eller tre, evt. satset på rom i kollektiv. Kan forstå at det kan føles kjipt å nedradere i så fall, men det er jo bare for en periode. Grei/god jobb har du jo, og se på det som en investering :)

Anonymkode: 0dd32...6aa

• Liker 17
Skrevet

Da må du rett og slett vurdere om du bør bytte boligområde. 12-15 k i måneden er horribelt mye, bor du midt i Stavanger eller Oslo eller noe? Skru ned standaren, flytt litt utenfor byen, så skal du se leia minsker. Jeg leide en helt tragisk leilighet for 4500 kr i måneden frem til jeg fikk kjøpt. Til gjengjeld bodde jeg der bare et år.

Anonymkode: 12ba8...46b

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er relativt fersk (1 år i arbeid), og har grei lønn - rett under 600000 kr (Sivilingeniør). All min inntekt på skolen gikk leie, og har heller ikke familie med god råd. Pr. i dag har jeg greid å spare opp 200000 kr, men ligger fortsatt unna med 2-300000 for en brukbar "begynner" leilighet. 

Husleien her er fryktelig dyr, slik at 12-15 i mnd. for noe helt ok er ikke uvanlig. Men så er ikke boligprisene så ille, finner mange fine leiligheter til 2.5 - 3 millioner kroner. Jeg betaler faktisk mer i leie, enn om jeg skulle lånt 3 millioner med NULL egenkapital, og banken kan godt skru opp renta med 5%, og jeg har fortsatt betalingsevne. 

Jeg føler rett og slett at dagens regler bare er tull mot slike som oss, som har god inntekt. Man blir jo tvunget å betale kjip husleie i 2-3 år, for absolutt ingen grunn. Renta kunne vært tosifret, og jeg hadde fortsatt kunne betalt på lånet. 

Hvis du tjener så bra får du ingen sympati fra meg helt. Du tjener bedre enn svært mange og du sutrer over at du ikke klarer å spare nok. Skjerp deg! Hva skal alle dem med lavere inntekt si da? Du er bedre stilt svært mange. 

Anonymkode: 0f7c5...54f

• Liker 21
Skrevet

Det koster fort 150k i året å eie en leilighet til 3 millioner.

og finnes det mye leiligheter til 2,5 millioner i byen din, så kan du finne hybler til 6-7k i mnd, eller to roms til 9. Null problem. Til og med kollektivrom til 4-5 om du virkelig har lyst til å spare til målet ditt.

Så enten må du leie over evne i lengre tid og klage over at du ikke tjener nok, eller så kan du gå ned i standard for å spare raskere til målet ditt.

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tjener så bra får du ingen sympati fra meg helt. Du tjener bedre enn svært mange og du sutrer over at du ikke klarer å spare nok. Skjerp deg! Hva skal alle dem med lavere inntekt si da? Du er bedre stilt svært mange. 

De med lavere inntekt(300-400k) bør leie. Det er nemlig veldig stor risiko, og dyrt, å eie egen bolig idag.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være lov å legge ut problemstillingene sine uten å være fattig/ha dårlig inntekt.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en grei «begynnerleilighet»? Min første leilighet var en sliten 1-roms. Har du høyere standard enn det får du ingen sympati fra meg.

Anonymkode: 0d3a7...008

Og folk må få ha sin egen standard. Ikke alle trives med det samme.

Anonymkode: 3c191...322

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, King in the North skrev:

De med lavere inntekt(300-400k) bør leie. Det er nemlig veldig stor risiko, og dyrt, å eie egen bolig idag.

Det er jo nettopp det som er så gale i dag! At de med en relativt normal lønn ikke kommer seg inn på boligmarkedet. Og betaler dyrt på leie. Hadde forstått om det var en person med 400k som klagde over dette, men ikke en person med såpass god lønn! 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være lov å legge ut problemstillingene sine uten å være fattig/ha dårlig inntekt.

Og folk må få ha sin egen standard. Ikke alle trives med det samme.

Anonymkode: 3c191...322

Men når du har så god inntekt så bør du kunne ha mulighet til å spare, men du bør jo også kunne redusere litt på kravene til bolig hvis leien er så høy at du ikke klarer å spare så mye som du ønsker. Sånn er det bare. En person med lavere inntekt (4-500 k) ville ikke kunne spart en krone med en slik leie som TS skriver om. Dermed er TS såpass bedre stilt enn svært mange andre mennesker. Forstår at det er surt at det er slik, men tenkt på hvor mye verre så mange andre har det. En inntekt på mellom 4-500 000 er ganske så vanlig. Derfor er du som sagt så mye bedre stilt og har faktisk mulighet til å spare.

• Liker 3
Skrevet

Du velger selv å bo så dyrt 🙄, personlig bod jeg mange år i kollektiv.. og delt og den første tida jeg eigde. Med den inntekten du har burde du kunne spare opp eit greit egenkapital på kort tid om du virkelig gjekk inn før det.. 

Anonymkode: 1687b...8c0

• Liker 10
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det som er så gale i dag! At de med en relativt normal lønn ikke kommer seg inn på boligmarkedet. Og betaler dyrt på leie. Hadde forstått om det var en person med 400k som klagde over dette, men ikke en person med såpass god lønn! 

Men hvorfor skal man inn på boligmarkedet på rekordlave renter og rekordhøye priser, nå som rentene skal opp? De fleste land i verden har et velfungerende leiemarked, som mange i middelklassen bør ta nytte av. Slik slipper man å betale pver halve lønnen i året i bokostnader, som attpåtil kan øke drastisk ved vedlikehold i hjemmet.

Å eie egen bolig til å bo i, er ikke en investering, men konsum. Historisk avkastning har lite å si, når 80% av økte boligpriser kommer fra økte pengemengder fra lave renter.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe synd på deg fordi du må betale dyr husleie i 2-3år før du får nok egenkapital til å kjøpe. Tenk på dem med lav inntekt som aldri kommer inn på boligmarkedet. Som må bruke nesten hele lønna på husleie, og snu på hver krone og likevel ikke klare å spare seg opp noe. 

• Liker 11
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når du har så god inntekt så bør du kunne ha mulighet til å spare, men du bør jo også kunne redusere litt på kravene til bolig hvis leien er så høy at du ikke klarer å spare så mye som du ønsker. Sånn er det bare. En person med lavere inntekt (4-500 k) ville ikke kunne spart en krone med en slik leie som TS skriver om. Dermed er TS såpass bedre stilt enn svært mange andre mennesker. Forstår at det er surt at det er slik, men tenkt på hvor mye verre så mange andre har det. En inntekt på mellom 4-500 000 er ganske så vanlig. Derfor er du som sagt så mye bedre stilt og har faktisk mulighet til å spare.

For ikke å snakke om dem som tjener enda mindre enn det... 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, King in the North skrev:

Men hvorfor skal man inn på boligmarkedet på rekordlave renter og rekordhøye priser, nå som rentene skal opp?

Fordi det  viktigste for en voksen nordmann er å sette seg i bunnløs gjeld ved å EIE sin egen bolig. Hvis ikke, blir du sett på som et rart utskudd med tvilsomme kvaliteter. 

Anonymkode: f9821...ee3

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har god årslønn, og mener at egenkapitalkravet er tull. Så kan du vel vise banken at du er flink til å spare? Jeg fortstår at det er dritt å betale 12-15k pr mnd i leie, finnes det andre steder i nærheten som er rimeligere?

Litt nysgjerrig, bor du i Oslo eller en annen storby? Jeg har nemlig lyst til å kjøpe noe i Oslo til rundt 3m - 3.3m, får man noe "greit/fint" i sentrum-ish med dette? Men ja, jeg må spare litt mer først.

Det finnes også startlån, men jeg har ikke lest meg opp så mye om dette foreløpig.

Du KAAAAN argumentere med banken om at du har god årslønn, men ikke har 15% egenkapital enda. Ikke selvfølge at du får låne mer enn normen, men om du har en plan og vise til + viser at du er flink til å nedbetale kan det gå fint.

Skrevet
5 minutter siden, King in the North skrev:

Men hvorfor skal man inn på boligmarkedet på rekordlave renter og rekordhøye priser, nå som rentene skal opp? De fleste land i verden har et velfungerende leiemarked, som mange i middelklassen bør ta nytte av. Slik slipper man å betale pver halve lønnen i året i bokostnader, som attpåtil kan øke drastisk ved vedlikehold i hjemmet.

Å eie egen bolig til å bo i, er ikke en investering, men konsum. Historisk avkastning har lite å si, når 80% av økte boligpriser kommer fra økte pengemengder fra lave renter.

Er enig i de høye prisene. Renten skal opp, ja men så faller den igjen. Alle unge med en normal lønn burde hatt bedre muligheter til å spare slik at de skal kunne få en sjans i framtiden. Slik det er idag har de jo ikke sjans. Synes du ikke at de burde hatt en mulighet til å spare penger? Boligmarkedet ser nok annerledes ut om 5 år. Uansett; Det er dyrere å leie enn å eie. Eier du så betaler du i det minste ned til deg selv og kan bo der livet ut om du vil. Når boligen er nedbetalt så er den nedbetalt og du sitter igjen med lave bokostnader. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det  viktigste for en voksen nordmann er å sette seg i bunnløs gjeld ved å EIE sin egen bolig. Hvis ikke, blir du sett på som et rart utskudd med tvilsomme kvaliteter. 

Anonymkode: f9821...ee3

Ikke bare tror folk at bolig er verdens smarteste «investering», men de tror også det er vanlig at alle i hele verden skal få kjøpe den boligen de vil uten å ha en krone på konto.

Sist et land prøvde seg på det stuntet fikk vi finanskrisen i USA som spredte seg til nesten hele verden.

• Liker 5
Skrevet

Har du hørt med banken? De kan gjøre unntak for egenkapitalkravet.

Anonymkode: f1faa...a28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...