Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ah, hjelp. Studerer innen helse, 1 året. Min klasse er ganske liten, ca 20 stk. Det er et veldig godt miljø i klassen, men en medstudent som irriterer meg grundig. I starten prøvde jeg å se bort i fra det og bruke energien på andre ting, jeg tenkte kanskje at det ble bedre med tiden. Neida, det blir bare verre, verre og verre. Har virkelig prøvd å ta meg sammen. Studenten kommer ALLTID minst 5 min etter timen starter. Det har ikke skjedd en gang siden skolestart at vedkommende har vært tilstede ved start. Siden vi studerer helse har vi mye praktisk arbeid og derfor er det veldig forstyrrende når en gruppe ikke får startet fordi de mangler en deltager. Dessuten krever skolen at vi kommer forberedt, noe denne studenten sjeldent/aldri gjør. Det forsvinner altså mye tid på surr og at vedkommende må slå opp teori underveis. Det er bare så mye, fra upassende språkbruk til væremåten til vedkommende. 

Studenten klarer heller ikke å holde styr på noen datoer, tidspunkter eller hva som skjer. Vi hadde en viktig prøve i dag som foreleserne har snakket om siden 2. skoledag. Vedkommende spurte i går når i neste uke vi hadde prøven. Flere i klassen har prøvd å forklare hvor man kan hente informasjon om "ting man trenger å vite" men vedkommende belager seg heller bare på å spørre andre. Høyere utdanning handler om å ta ansvar for seg selv og egen utdanning. Det er ikke som barneskolen hvor lærerne printer ut timeplanen og legger den i sekken din - man må tenke litt selv. Det hele toppet seg denne uken når jeg fant ut at jeg er på gruppe med denne personen for et gruppearbeid som skal gå over 6,5 uker :angry:, spurte foreleser om det er mulig å bytte men det gikk ikke. Hva gjør man med sånne studenter? Føler alt man sier går inn ett øre og ut det andre.. Er det å varsle til høyere hold? Føler meg bare så oppgitt

Anonymkode: b5466...f34

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er trist å si det, men å håndtere slike utfordringer er en del av arbeidslivet så å oppleve det når du studerer gir deg en mulighet til å øve på det. 

Anonymkode: b973a...b53

• Liker 7
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, hjelp. Studerer innen helse, 1 året. Min klasse er ganske liten, ca 20 stk. Det er et veldig godt miljø i klassen, men en medstudent som irriterer meg grundig. I starten prøvde jeg å se bort i fra det og bruke energien på andre ting, jeg tenkte kanskje at det ble bedre med tiden. Neida, det blir bare verre, verre og verre. Har virkelig prøvd å ta meg sammen. Studenten kommer ALLTID minst 5 min etter timen starter. Det har ikke skjedd en gang siden skolestart at vedkommende har vært tilstede ved start. Siden vi studerer helse har vi mye praktisk arbeid og derfor er det veldig forstyrrende når en gruppe ikke får startet fordi de mangler en deltager. Dessuten krever skolen at vi kommer forberedt, noe denne studenten sjeldent/aldri gjør. Det forsvinner altså mye tid på surr og at vedkommende må slå opp teori underveis. Det er bare så mye, fra upassende språkbruk til væremåten til vedkommende. 

Studenten klarer heller ikke å holde styr på noen datoer, tidspunkter eller hva som skjer. Vi hadde en viktig prøve i dag som foreleserne har snakket om siden 2. skoledag. Vedkommende spurte i går når i neste uke vi hadde prøven. Flere i klassen har prøvd å forklare hvor man kan hente informasjon om "ting man trenger å vite" men vedkommende belager seg heller bare på å spørre andre. Høyere utdanning handler om å ta ansvar for seg selv og egen utdanning. Det er ikke som barneskolen hvor lærerne printer ut timeplanen og legger den i sekken din - man må tenke litt selv. Det hele toppet seg denne uken når jeg fant ut at jeg er på gruppe med denne personen for et gruppearbeid som skal gå over 6,5 uker :angry:, spurte foreleser om det er mulig å bytte men det gikk ikke. Hva gjør man med sånne studenter? Føler alt man sier går inn ett øre og ut det andre.. Er det å varsle til høyere hold? Føler meg bare så oppgitt

Anonymkode: b5466...f34

Har full forståelse for din frustrasjon. Problemet her er at vi har en disiplinert student (deg) som skal jobbe sammen med en som nærmest gir f... i alt.

Man kan ikke forvente at alle skal jobbe like bra som en selv, det blir urealistisk. Folk har ulike ambisjoner, motivasjon og displin. Dette gjelder både i arbeidslivet og studielivet.

Men når en såpass er lat og desorientert så blir det selvsagt ett problem.

Har ingen løsning på dette, bortsett fra å smøre deg godt inn med tolmodighet og ro ned nervene når det er aller verst :) 

Evt ta en alvorsprat med personen hvis det går for langt.

I vårt samfinn er det slik at "alle skal være med". Uansett...

Anonymkode: 8643a...0cd

• Liker 1
Skrevet

Du som studerer helse burde kanskje være litt mer reflektert? Det kan være grunner til at denne studenten «er som han er». Det kan hende han sliter med sitt .. legg fra deg fordommene før du skal ut i arbeidslivet ! Prat skikkelig med vedkommende i stede . snakk med åpenhet og respekt så slipper du kanskje irritere deg fordi vedkommende ikke er akkurat som deg, og som du ønsker . 

Anonymkode: 2ad22...083

• Liker 2
Skrevet

Den gangen jeg studerte så gikk de ansatte rundt og ba studenter de mente ikke passet i studiet å slutte å kaste bort tiden.

Vi mister nesten 50% i løpet av 5 år på denne måten.

Hardt, men skjebnen til andre var enda verre.

Anonymkode: cd72e...cfe

Skrevet

Hadde skrevet ned innlegget og sendt det hele til skikkethetsvurdering. 

Anonymkode: 728ae...019

Skrevet

Jeg forstår at gruppearbeid kan bli en utfordring, men ellers synes jeg du skal passe på deg selv og ikke bry deg om hvordan andre oppfører seg på dette nivået. Sånne folk som skal passe på hva andre gjør, er ekstremt irriterende.

Skrevet

Først og fremst ville jeg ha prøvd å bruke så lite energi som mulig på det. Prøv å ignorere at studenten kommer forsent, ikke har oversikt etc. Videre kan du varsle emneansvarlig eller ta det opp i kullet at det er viktig at alle kommer tidsnok så det ikke blir noen forstyrrelser. 

Ellers er dette typisk ved gruppearbeid. Man kan ikke forvente at alle er like forberedt, kan like mye eller vil legge en innsats i gruppearbeidet. Fokuser heller på hvordan du kan få best mulig læringsutbytte i denne situasjonen i stedet for å bare fokusere på hva medstudenten gjør. Som du selv skriver har man et ansvar for seg selv og sin egen utdanning, så her må du nesten bare tilpasse deg. 

Det kan godt hende at denne utdanningen ikke passer for denne studenten og at vedkommende uansett kommer til å falle ifra. Dere går bare 1. året og det er ikke alltid like lett å være ny student. Dere har jo kun vært studenter i 1,5 måned. Så at ikke alle har kommet helt inn i det enda er ikke akkurat sjokkerende. Jeg skjønner at det er frustrerende, men ikke legg alt ansvaret for ditt læringsutbytte på denne studenten. 

Anonymkode: 2ee2e...3c0

• Liker 4
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde skrevet ned innlegget og sendt det hele til skikkethetsvurdering

Anonymkode: 728ae...019

Basert på hva? Hvorfor mener du at denne studenten ikke er skikket til utdanningen/yrket? På meg virker det som at denne studenten er lite rutinert og mangler oversikt, noe som kan være fordi man er fersk student eller lite motivert. Jeg synes det er drøyt å sende tvilsmelding om skikkethet om en student som har gått på studiet i 1,5 måned med mindre det dreier seg om svært skjerpende omstendigheter. 

Anonymkode: 2ee2e...3c0

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere er på samme gruppe, så ta ansvar og følg opp og press personen hele veien. Dere er avhengig av å samarbeide! 

Anonymkode: 5937e...5fc

• Liker 2
Skrevet

Om personen alltid kommer forsent så får dere rett og slett bare si ifra hvor slitsomt det er for dere på gruppen at dere må vente på vedkommende. Jeg tror at hvis noen hadde sagt ifra til meg på en ordentlig (men streng) måte så hadde jeg skjerpet meg. Kanskje hun ikke er klar over at dette er slitsomt og plagsomt for dere? 
Ville sagt ifra når personen må slå opp pensum hele tiden. Det går an å ha et lite gruppemøte hvor man blir enige om "regler" for samarbeidet, og da kan det å være delvis oppdatert på pensum være en regel å ha. Hvis hun ikke klarer å lese alt, så kan det jo hjelpe å være behjelpelig med notater? 

Hvordan personen er som person er det lite du kan gjøre noe med. Det er klart det kan være skikkelig frustrerende og dritt, men bare bit tenna sammen og kom deg gjennom det! :) 

At hun ikke har oversikt er ikke deres ansvar. Hvis hun spør om noe prøve eller noe så bare svar, det er jo hun som får dålrige karakterer, ikke dere. Hvordan er det så frustrerende for deg at hun ikke er oppdatert egentlig? jeg skjønner det hvis det er snakk om gruppemøter og gruppeinnleveringer, men ikke for individuelle prøver? 

Før gruppearbeidet så kan det lønne seg å ha et gruppemøte hvor man skriver en slags "kontrakt" på viktige ting. Det gjør vi, og det har hjulpet veldig når man jobber med folk som bruker andre arbeidsmetoder enn en selv. Her kan det stå om hva alle forplikter seg til, og hva vi forventer av hverandre. Gi tydelig beskjed om at å komme forsent er frustrerende, og at da forventer gruppen beskjed. Hvis det fremdeles ikke fungerer selv med kontrakt osv så kan du si ifra til foreleser om situasjonen, da har du virkelig gjort en innsats for at det skal fungere. Hva tenker de andre i gruppen om dette? 

• Liker 2
Skrevet

Det lite hjelpsomme, men like fullt sanne, svaret er at slik er livet, velkommen til virkeligheten. Man vil alltid måtte forholde seg til sånne mennesker, både i studiene, arbeidslivet og livet forøvrig. Det beste du kan gjøre er å lære deg å bruke minst mulig energi og irritasjon på det (og i innsiktsfulle stunder huske på at du helt sikkert også irriterer dine medmennesker fra tid til annen).

Dessuten er det tidlig i studiet ennå - hos oss var dem mange av de minst egnede som falt av i løpet av det første halvåret.

Skrevet

Hvis du skal inn i arbeidslivet, anbefaler jeg deg å legge i fra deg disse fordommene. Virkelig. Du kommer til å møte mange av disse menneskene i arbeidslivet, noen er kanskje verre enn denne personen også. Synes det er litt over streken å henge ut personen på en slik måte også, uansett hvordan situasjonen er. Har forståelse for at den er slitsom, men slik er realiteten.

Det å henge ut personen her, blir som å henge ut en pasient. Så det anbefaler jeg deg å slutte med. Du har medstudenter og forelesere (evt høyere hold) å diskutere problemstillingen din med.

Anonymkode: f4d99...f9d

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal inn i arbeidslivet, anbefaler jeg deg å legge i fra deg disse fordommene. Virkelig. Du kommer til å møte mange av disse menneskene i arbeidslivet, noen er kanskje verre enn denne personen også. Synes det er litt over streken å henge ut personen på en slik måte også, uansett hvordan situasjonen er. Har forståelse for at den er slitsom, men slik er realiteten.

Det å henge ut personen her, blir som å henge ut en pasient. Så det anbefaler jeg deg å slutte med. Du har medstudenter og forelesere (evt høyere hold) å diskutere problemstillingen din med.

Anonymkode: f4d99...f9d

Uenig.

Når man forplikter seg til et studie så er det forventninger som man må forholde seg til. En medstudent er ikke en pasient, og om medstudenten sliter med noe som gjør at h*n ikke kan prestere godt nok på studiene (her er godt nok faktisk bare å oppføre seg i gruppen og å være villig til å gi sin del til samarbeidet) så er det klart at dette ødelegger studiemiljøet til de andre studentene. En pasient er i en situasjon hvor du skal hjelpe, det er ikke en medstudent. Det er to helt forskjellige situasjoner.

Føler ikke at TS sitt innlegg handler om fordommer, men heller frustrasjon. Det er klart man blir frustrert når man studerer noe og medstudenten gjør studiehverdagen vanskelig! Hvis ikke medstudenten er frisk nok til å faktisk lese seg opp på pensum, så burde jo selvfølgelig medstudenten gå i seg selv å se om dette er riktig tid å studere på. Det er ikke TS sitt ansvar.

• Liker 1
Skrevet

Oooh, skjønner godt hvordan du har det. Selv har jeg latt meg frustrere lett over disse "sløve" medstudentene det første semesteret. Nå har jeg visst utviklet karakter nok til å lett ignorere slikt nå og fokusere på meg selv og egen læring oppi det hele, kanskje også fordi dette har blitt en vane og trekker ikke oppmerksomhet lenger. Universitetet gjorde ikke noe med dette med oss da dette stadig ble tatt opp med fakultetsledelsen, men det neste kullet har i begynnelsen av semesteret fått døren låst når undervisningen starter for å understreke viktigheten med å komme tidsnok. Situasjonen er jo tragisk for man er jo tross alt myndig og voksen, men vaner fra videregående skole er visst vonde å vende.

Mine tips til deg når det kommer til gruppeoppgaver med sløvingene er å:

1. Vær ekstra tydelig i oppgavefordelinger.

2. Sørg for å ha hyppige gruppemøter (eks. 1 gang i uken), ihvertfall til å begynne med for å forsikre at alle er kommet igang med oppgaven og hjelpe hverandre med å avklare usikkerhet.

3. Vær åpen for å tilby hjelp, men sett også en grense for hjelpsomhet. Type at "Det klarer du å finne selv i pensum/på databasen/ta kontakt med veileder om det selv, for det vet jeg ikke etc..."

4. Ved innleveringsfrist bør dere sette frist til å fullføre oppgaven noen dager før, i tilfelle noe uforutsett oppstår.

Det er en uting å komme for sent, være fullstendig uforberedt og ikke ha oversikt over viktige hendelser. Å ta utdanning er jo frivillig, men man burde stålsette seg for å ta det like alvorlig som en jobb. Og man kan ikke notorisk komme for sent på jobb, for da har man skapt store problemer for seg selv. Det kan hende jeg vil måtte arbeide med kolleger som er sånn, men jeg er glad jeg ikke blir arbeidsgiver for akkurat disse medstudentene.

Gi en god dose faen i disse medstudentene, du skal ikke styre hverdagen for dem for du har nok med deg selv. Selv merket jeg det ble lettere på 2. året da jeg ble flinkere til å ignorere slikt adferd.

Anonymkode: e8fcf...d89

• Liker 1
Skrevet

Har noen av dere faktisk forsøkt å nevne noen av disse tingene, for den medeleven det gjelder? Eller går dere bare og baksnakker bak ryggen på den den gjelder? 

Anonymkode: 6f51e...ab1

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har noen av dere faktisk forsøkt å nevne noen av disse tingene, for den medeleven det gjelder? Eller går dere bare og baksnakker bak ryggen på den den gjelder? 

Anonymkode: 6f51e...ab1

Er ikke TS, men hvorfor skulle det hjelpe å snakke med personen når dette har blitt tatt opp utallige ganger til alle i klassens time og på facebookgruppen? Disse personene er 100% klar over at beskjedene gjelder dem, og resultatet er at de skjerper seg en uke men så går de tilbake til gamle vaner. Vi blir faktisk lei av å gi beskjed, og da må vi lære oss å leve med det til slutt. Ingen gidder å være mamma for en medstudent.

Anonymkode: e8fcf...d89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...