Gå til innhold

Snart voksen, og bor på hotell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en «gjest» boende i samme hus som meg,  hvertfall føles det sånn. Jenta er snart voksen, og har ca samme service hjemme, som jeg har på ett hotell. Det nytter bare ikke, hun VIL ikke rydde, vaske eller noe, ikke en gang etter seg selv.

Kjenner at jeg gleder med til den dagen hun flytter ut, men lurer på om noe kan gjøres i mellomtiden.

Er det noen som har lykkes i å få nesten voksne barn til å begynne å gjøre husarbeid? 

Det er ingen støtte å få fra hennes far, han synes hun er flink bare hun klarer å stå opp selv noen ganger i uka 😡

Anonymkode: 1a302...c0b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil hun ikke, så SKAL hun! Det er da for helsiken ikke noe valg!!! Hva i alle dager er det hun blir lært??? Hun burde tatt del i husarbeidet for mange mange år siden!

Anonymkode: 0744c...b71

• Liker 13
Skrevet

Her er det på samme vis... så jeg forstår din frustrasjon. Forferdelig å bo sånn, og det skaper en unaturlig familie situasjon når far til barnet ikke tar ansvar!!

Anonymkode: 9d664...9a6

Skrevet

Mitt hus - mine regler. Oppfører «barnet» seg som en uansvarlig drittunge, må det behandles som en, også. Da må positiv oppførsel belønnes og negativ oppførsel må få konsekvenser. Nettilkoblingen skrus av på kvelden, innetider må overholdes +++ Hver oppgave som gjennomføres kan innebære opptjening av noen goder. 

Hvis «barnet» ikke flytter ut etter videregående, begynner dere å innkreve husleie. Alt annet vil være urimelig. 

Anonymkode: c601f...53f

• Liker 5
Skrevet

Det er vel ikke noe valg? Hun SKAL rydde og vaske etter seg selv, og hvis hun nekter for dette så får du si at hun får flytte ut. Du kan hjelpe hun med å dra på visninger hvis hun vil det, men hun kan ikke bo hjemme hvis hun holder på slik.

Jeg var en unnasluntrer hjemme jeg også, i mange tilfeller, men det er jeg som har vaska klær, vasket opp og vasket siden jeg var 13-14 år gammel for meg og faren min. Så her lurer jeg egentlig bare på hva DU har lært hun fra begynnelsen av? Hvis hun har fått alt servert på et sølvfat frem til 17 årsalder så kan du nesten ikke forvente at hun skal gidde å respektere det du sier... Tenåringer er noen "jævler" (snakker utifra meg selv :D). 

Anonymkode: 31585...a3f

• Liker 3
Skrevet

Er jo litt seint å starte nå da, som h*n er nesten voksen og midt i verste tenåringslatskaps og trass-greia..... Du vil jo ikke få annet enn krig, og jammen ikke sikkert det er hverken verdt det eller du vil oppnå hensikten din - annet enn å bli lagt for hat, midt i en fase hvor tenåringer virkelig trenger mora si. 

Dette burde du og dere jo ha drilla inn fra småbarnsalder av.

Nå kan det være, at beste strategien er å bare holde ut, og la henne finne ut av det selv, når flytter ut.  En kan ikke forvente at det skal gå greit å plutselig begynne å stille masse krav først når ungen irriterer deg - om ikke forventingene har vært bygget opp siden h*n var liten. Da er det jo du som er urimelig, som krever total omkafaltrering av hva som har vært akseptabel oppførsel, bare fordi du plutselig bestemmer deg for at du er lei. 

Anonymkode: 20a74...6b7

• Liker 4
Skrevet

TS skriver ikke hvorfor tenåringen ikke har gjort noe frem til nå. 

Men jeg ville satt hardt-mot-hardt, og ta den kampen som kommer. Ikke bare for din egen del, TS. Men også for tenåringens egen. Om ikke så lenge skal dette bortskjemte unge mennesket flytte for seg selv, og det uten å vite noe som helst om hva som kreves for å bo noenlunde normalt? Kanskje få seg en samboer også? 

Begynn med det mest åpenbare, og merkbare. Nemlig klesvask/klær. Tenåringen må vaske sine egne klær. Blir de ikke vasket, har hun/han ingenting å ta på seg. Sånn er det bare. Samt pålegge henne/ham enkle - men foreløpig få - arbeidsoppgaver. Utføres de ikke? Vel, da kutter du tilgangen til internett etter klokka 17.00. 

Ta kampen, TS. Hvis ikke, sender du en hjelpesløs, bortskjemt drittunge ut i verden snart. Det fortjener hverken tenåringen, eller dem som treffer på ham/henne. 

PS. Du skriver at du får ingen støtte hos far. Kan det være fordi han er bortskjemt også? Hvor mye av det daglige husarbeidet utfører han til vanlig? Hvordan er fordelingen mellom ham og deg hjemme? 

Anonymkode: 2f7a1...301

• Liker 4
Skrevet

Dere kan vel egentlig takke dere selv for ikke å ha startet tidligere.

Anonymkode: 7c871...66a

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en «gjest» boende i samme hus som meg,  hvertfall føles det sånn. Jenta er snart voksen, og har ca samme service hjemme, som jeg har på ett hotell. Det nytter bare ikke, hun VIL ikke rydde, vaske eller noe, ikke en gang etter seg selv.

Kjenner at jeg gleder med til den dagen hun flytter ut, men lurer på om noe kan gjøres i mellomtiden.

Er det noen som har lykkes i å få nesten voksne barn til å begynne å gjøre husarbeid? 

Det er ingen støtte å få fra hennes far, han synes hun er flink bare hun klarer å stå opp selv noen ganger i uka 😡

Barneoppdragelse skulle dere startet med da hun var baby..
Hun kan bare klappe igjen. Det heter ikke "vil ikke", hun skal, hun må hjelpe til. Del ut oppgaver til henne, og se over om de er blitt gjort. Er oppgavene gjort, så kobler du på internettet, evt gir henne passordet til internett. Men ikke før oppgavene er gjort, og det ordentlig! En annen ting, er at hun må begynne å betale husleie. Enten hun vil eller ei.

Så hun har valget da..flytte ut eller hjelpe til hjemme + betale husleie.

Dere må slutte å rydde og vaske etter henne. Hun får vaske sine egne klær og rom. Og dere må dele på arbeidsoppgavene i fellesarealene..

Men ikke driv å belønn alt hun gjør. Dette er ting hun uansett MÅ gjøre som voksen. Det er forventet av et voksent menneske. Dårlig oppførsel/gjør ikke oppgavene får konsekvenser. Ta tlf, data, nettbrett, skru av nett/skift passord etc. Gjør hun oppgavene så er det alltids koselig å si "oi, så rent det er her" " det lukter kjempegodt" "Så flink du har vært" etc..men ikke belønn med penger og nettverk hele tiden..

Anonymkode: 5c8f9...3ac

Skrevet

Slutt å server mat før hun rydder 

Anonymkode: 616df...aa1

• Liker 1
Skrevet

Da lar du være å lage mat til henne, hvis ikke hun vil spise det du lager. Du lar være å rydde og vaske hos henne og klesvasken tar hun selvsagt selv.

Du må ikke la henne tråkke på deg.

• Liker 3
Skrevet

Du skriver ‘snart’ voksen. Hva konkret ligger i det? Hvor gammel er hun? Jeg ser to valg, dersom hun fremdeles går på VGS:

1) Begynn å kreve inn en symbolsk husleie av henne i tillegg til å kreve at hun gjør husarbeid. Husleien bør være tøff nok til st hun merker det på økonomien.

2) Går hun fortsatt på VGS, og hun nekter å imøtekomme punkt 1, så send henne på en internatskole. Mange av dem er kristne, men man får sjekket rommet sitt ift renhold og orden ukentlig, OG man får karakter på det! Man kan søke seg inn på mange av disse selv om man snart er ferdig med VGS også.

3) Er hun ferdig på VGS? Folkehøyskole neste, med strikte regler hjemme før avreise.

Anonymkode: 0d071...10d

Skrevet

Jeg levde på hotell hjemme da jeg var tenåring. Ble likevel et ansvarsfullt menneske som er flink til å rydde. Jeg ville ikke stresset så mye med det og skapt ubehagelig situasjoner. Du kan evt be faren rydde mer. Greit å la henne kose seg de siste årene før voksenlivet treffer inn og man må gjøre husarbeid i det uendelige. 

Anonymkode: 0cff8...989

• Liker 2
Skrevet

Ingen innsats, ingen goder! 

Mine er 14 (tvillinger). Jeg kobler ut Internett både i huset og på mobilen deres om de ikke gjør sine plikter. De har også klar beskjed om at nei- barn gir nei- mamma. Jeg er rundhåndet med at de får gå på aktiviteter med venner dersom de gjør sine plikter. Gjør de ikke det blir det nei til alt. 

Nå har jeg alltid vært streng på at de skal bidra, så det er kun to ganger jeg har måtte koble ut Internett, og en gang min sønn ville gå i svømmehall, men ikke fikk en krone før det han hadde utsatt var gjort. Men det er aldri for sent å sette opp klare regler. 

Anonymkode: aae46...4d1

• Liker 3
Skrevet

Lemp alt rotet innenfor døra til rommet til vedkommende. Ligger det klær slengt, legg det innenfor døra og lukk igjen. 

Rydder hun ikke tallerkener, glass og bestikk kan hun ikke bruke det som står i skapene. Da er det ikke noe igjen til dere andre til slutt. Da må hun skaffe seg mat på en annen måte. 

Alt som tilhører henne som ligger strødd, dump det på gulvet på hennes rom. Felles ting som ikke ryddes får hun ikke bruke. Må selvfølgelig informeres om på forhånd, og faren burde få seg et spark bak! 

• Liker 2
Skrevet

Og hvis du ikke får med deg far, gi ham beskjed om at du kommer til å mase på ham istedet, at han nå gjøre det hun ikke gjør. Gjerne med et smil og uten å være spydig, men si klart ifra at du ikke ønsker å være hushjelp eller bo i et kaos, og at du ønsker å ha rene tallerkener i skapet. Så får han velge selv. 

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
På 2.10.2018 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Da får FAR vaske og rydde. Er du stemor? Uansett, så er det noe som har feilet i oppdragelsen for lenge siden. 

Hadde ikke laget mat til henne, vasket klærne hennes eller noe som helst som hadde med henne å gjøre. Så får hun gå i skittent undertøy og spise brødskiver. Heller ikke fått verken dekket mobil, lommepenger eller noe annet.

Endret av BearMama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...