Gå til innhold

Små hunderaser og friluftsliv - umulig kombo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en bichon frisé som er på på skiturer på 3/4 mil uten problemer. Han er også veldig snill og enkel å ha med å gjøre. 

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemmer for kleinspitz. Masse pels, passe størrelse for leilighet/byen men samtidig stor nok til å ta med på lengre fjellturer osv. 

Anonymkode: ad0cb...405

Skrevet

Kjenner veldig mange aktive familier med små hunder hvor disse er med på lange fjelleturer, skiturer, telttur osv. Gjengangeren er ofte Jack russell da, men Shetland sheepdog, dansk svensk gårdshund og bichon havanaise bør være verdt å se på.

Anonymkode: 423e1...3e5

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med den selv, men når en så aktiv friluftsperson som «Psykolog med sovepose» har valgt Shiba Inu (den minste av de japanske spisshundene), tenker jeg at det er en hund som tåler friluftsliv i Norge. Som for mange av de andre hunderasene som også er nevnt her, er det nok nødvendig med varmedekken til bruk under pauser/overnatting på høst/vinter/vår, men det er en robust hund med tett pels.  

Skrevet

Vi har to Lhasa apso. Små, men elsker lange fjellturer. Kommer seg fint frem i ulent terreng. Gode familiehunder også. 

Anonymkode: da795...835

Skrevet

Vi har en mellomstor hund på 11 kg som tåler -50 grader. Mye pels, men kan klippes til mer praktisk lengde. Grunnen til at vi valgte denne rasen er at det er en rase som ikke har blitt "tuklet" med. Rasen er veldig gammel (ca. 2000 år) og lever til den er ca. 17 år. I tibet ble disse kalt "The little people" og var hellige og ble sett på som lykkeamuletter.

Raen har lange ben og har en vanvittig spenst og tåler å være med på lange overnattingsturer i all slags vær. Den har såkalte snow shoes (labbene) så den kommer seg opp overalt. Samtidig så kan den fint ligge på sofaen å late seg så lenge den får sine 3 tisseturer for dagen. Rasen passer i både hus og leilighet. Rasen er forresten også allergivennlig og røytefri, noe som gjør det lettere å få hundevakt.

Grunnen til at jeg ikke har nevnt navnet på rasen enda er at navnet på rasen egentlig er litt feil, da den har et internasjonalt navn som setter den i feil kategori. Det opprinnelige navnet er Tsang Apso/Dhoki Apso, men blir kalt Tibetansk Terrier/Tibetan Terrier utenfor Asias grenser. Det er ikke en terrier, navnet oppsto da en engelsk dame tok med en Tsang Apso til England fra Tibet på 1920-tallet. Hun syntes den hadde samme størrelse som terrieren sin så da oppsto navnet Tibetan Terrier. Av en eller annen grunn så har dette navnet blitt beholdt. Utseendemessig ligner den en liten Bearded Collie.

f2c79929b889d4d8f437e6088f6af8d3.jpg 

Anonymkode: 739ac...93d

Skrevet
På 23.10.2018 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Vi har en mellomstor hund på 11 kg som tåler -50 grader. Mye pels, men kan klippes til mer praktisk lengde. Grunnen til at vi valgte denne rasen er at det er en rase som ikke har blitt "tuklet" med. Rasen er veldig gammel (ca. 2000 år) og lever til den er ca. 17 år. I tibet ble disse kalt "The little people" og var hellige og ble sett på som lykkeamuletter.

Raen har lange ben og har en vanvittig spenst og tåler å være med på lange overnattingsturer i all slags vær. Den har såkalte snow shoes (labbene) så den kommer seg opp overalt. Samtidig så kan den fint ligge på sofaen å late seg så lenge den får sine 3 tisseturer for dagen. Rasen passer i både hus og leilighet. Rasen er forresten også allergivennlig og røytefri, noe som gjør det lettere å få hundevakt.

Grunnen til at jeg ikke har nevnt navnet på rasen enda er at navnet på rasen egentlig er litt feil, da den har et internasjonalt navn som setter den i feil kategori. Det opprinnelige navnet er Tsang Apso/Dhoki Apso, men blir kalt Tibetansk Terrier/Tibetan Terrier utenfor Asias grenser. Det er ikke en terrier, navnet oppsto da en engelsk dame tok med en Tsang Apso til England fra Tibet på 1920-tallet. Hun syntes den hadde samme størrelse som terrieren sin så da oppsto navnet Tibetan Terrier. Av en eller annen grunn så har dette navnet blitt beholdt. Utseendemessig ligner den en liten Bearded Collie.

Anonymkode: 739ac...93d

Wow, takk for et veldig godt tips! Den virker jo helt midt i blinken for oss. 

Ut i fra deres tips, og det at vi ønsker en veldig barnevennlig/rolig hund (det bor veldig mange barn her, og vår labrador vi hadde før ble mange veldig redd av selv om han bare var glad.) har vi landet på disse rasene: 

Bichon havanais

(Finsk lapphund)

Phalene

(Whippet)

Coton de tulear

Tibetansk terrier

De virker å ha et lynne vi trives med, samtidig som de kan være med ut på teltturer. Litt usikker på whippet grunnet pelsen, og finsk lapphund. 

Håper disse rasene er å se på Dogs4All, så får vi møtt de. Jeg kjenner ingen av disse rasene personlig fra før. 

Anonymkode: b5917...9a3

Skrevet

Vi har en Pomeranian som er med på alt. I år har den vært med både over Besseggen og til Trolltunga. Går selv hele vegen uten problemer. Familievennlig og lettlært hund. 

Anonymkode: 18a54...227

Skrevet

Gikk inn her for å fortelle om mine erfaringer, men ser du har lukket døren for terriere... 

Men iallefall, jeg er friluftsmenneske, alltid gått hverdagsturer og 2-5 timers turer i fjellet i helgene, og har hatt flere typer hunder og min siste hund er den minste hunden jeg har hatt, men den med størst personlighet og størst plass i mitt hjerte. Dette var en Westie; West Highland White Terrier. skulle jeg hatt hund igjen, så blir det en Westie

Anonymkode: e038b...ebb

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, takk for et veldig godt tips! Den virker jo helt midt i blinken for oss. 

Ut i fra deres tips, og det at vi ønsker en veldig barnevennlig/rolig hund (det bor veldig mange barn her, og vår labrador vi hadde før ble mange veldig redd av selv om han bare var glad.) har vi landet på disse rasene: 

Bichon havanais

(Finsk lapphund)

Phalene

(Whippet)

Coton de tulear

Tibetansk terrier

De virker å ha et lynne vi trives med, samtidig som de kan være med ut på teltturer. Litt usikker på whippet grunnet pelsen, og finsk lapphund. 

Håper disse rasene er å se på Dogs4All, så får vi møtt de. Jeg kjenner ingen av disse rasene personlig fra før. 

...og schipperke😃

• Liker 1
Skrevet

En kjenning har chihuahua, den er med på både jakt- og fisketurer. Blir hun sliten, får hun sitte i sekken litt å hvile seg.. Er litt hva man gjør det til, men noen raser utelukker seg jo kjapt, slik som kortsnutehunder. De sliter dessverre fort med pusten. 

Hva med cocker spaniel? Finnes en jaktlinje på dem som er mer tilpasset ut i naturen med mer futt en utstillingslinjen. Terriere er morsomme hunder, om en noe sta da de fleste er ganske selvsikre etter min erfaring. Jobbet på kennel en stund, der forelsket jeg meg i en Border terrier som var innom ofte. Joda, litt stri i busten var han, men så morsom og søt at det ikke gjorde noe. 

Breton(liten energipakke), toller, lundehund, beagel(mye lyd) og dansksvensk gårdshund er andre jeg kommer på.. Har ikke mye erfaring med disse selv, kun som passer, men de virker som greie raser. 

Anonymkode: 5a45b...fbf

• 3 uker senere...
Skrevet

Nå har det jo vært Dogs4All. Fikk du møtt noen av disse rasene TS? Er du noe nærmere et valg? 🙂

Skrevet

Må bare få fram at jeg vet om chihuahuaer som har gått 1 mil på fjellturer og krevende toppturer, er en myte at de ikke kan være med, men det krever også at man har en godt trent hund, en som ikke går 20 min i gata ellers og så forventer man seg at de 3 gangene i året man skal over mila så skal den henge i. Har du tenkt på Mittelspitz? De blir ca 11 kg, eller så har du varianten under Kleinspitz som er hakke mindre, men også hakke større enn pomeranian som fort blir veldig liten.

Skrevet

Ser folk foreslår chiahuahua, malteser og lignende. Ja, de kan selvfølgelig være med på både lengre fjellturer og skiturer (alle hunder klarer det), men tenk litt på hva slags type fjellturer eller skiturer dere tenker dere. Er dere en superaktiv familie som går mye skiturer med mye bakker for eksempel, vil det være vanskelig for en kortbent hund å holde følge i brattere nedoverbakker. Det samme gjelder fjellturer i ulendt terreng, selv om de stort sett klarer seg greit vil de slite mer og man må belage seg på å kanskje hjelpe de over enkelte bekker eller gjennom tett kratt osv. Går man bare en "kosetur" her og der vil jo ikke det ha så mye å si, men blir det mye av de litt tyngre turene i hverdagen kan det jo bli litt slitsomt, kanskje.

Selv har jeg en sheltie, hun er det jeg vil kalle den perfekte størrelsen slik hverdagen min er. Hun er liten nok til at det er superlett å ha henne med på buss og tog (og siden hun er under 40cm går hun også gratis), men stor nok til at hun klarer å holde følge med elghundene våre - faktisk er hun mer atletisk bygd (for fart iallefall) og løper stort sett fra de, kanskje bortsett fra akkurat nå i elgjakta hvor de virkelig er i toppform. Det er supergreit når vi har henne med på skiturer med mye nedoverbakker slik som eksempelet jeg nevnte istad, og jeg har heller aldri trengt å hjelpe henne noe når vi går turer i variert terreng, hun virker på den måten langt større og "mer hund", enn størrelsen skulle tilsi. Jeg har aldri behøvd å kle på henne, og pelsen er nesten litt selvrensende i den forstand at dersom hun havner i en gjørmepytt så bare drysser det av og forsvinner når pelsen tørker. 

Anonymkode: 7c914...e16

• Liker 1
Skrevet

Buhund, lundehund, cocker spaniel, tibetansk spaniel, japansk spisshund, dachs, dvergpincher

Anonymkode: 09eb5...f74

Skrevet
På 2.10.2018 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Du kan jo sjekke ut Dansk-Svensk gårdshund, den er ikke av de aller minste rasene, men er fortsatt en liten hund. Aktiv og morsom hunderase.

Anonymkode: e0431...dc6

Vi har også dansk-svensk. Kvikk og lærevillig hund, som er spretten nok til å holde følge med de fleste. Selv om pelsen er kort, klarer den seg greit på vinteren og. Har hatt den med på lengre tur i 15 minus (uten klær).  Og ofte på telttur.

Fin og rolig hund. Klarer fint hjemme alene, og er veldig kosete inne. Flink til å gi beskjed når det ringer på, men bjeffer ellers lite.

Anonymkode: 5504c...5b0

Skrevet

Det skal være en rase kalkulator på NKK eller royal canin ? Jeg husker ikke. Der får du pekepinn på hva som passer dere.

Anonymkode: 30d11...eeb

Skrevet

Jeg kjøpte dansk svensk gårdshund fordi jeg ble fortalt at de kunne være med på alt av utendørsaktiviteter! Var bare å kle på hunden, så betydde ikke kulde eller regn noen ting... Det er ikke korrekt! Gjorde et skikkelig bomkjøp ved å høre på andre. Mange av de aktivitetene jeg tidligere gjorde er nå utgått fordi hunden min ikke er robust nok. Isfiske, telttur på vinterstid og topptur på ski f.eks. I tillegg krever han ekstra utstyr på overnattingsturer (kun om sommeren, vinter er totalt uaktuelt) i form av varme dekken, regndekken og sovepose/liggeunderlag. Det gir ekstra kilo i en allerede tettpakket sekk. På vinteren er han rett og slett for liten og ender opp med å subbe ned i snøen, det kjøler han ned ekstra mye i forhold til det en stor hund ville blitt. Dekken er også et problem da snøen pakker seg inni brystet og smelter til is... Dette  har gitt frostskader og blødende sår! Lange turer i regn krever også dekken, noe som over tid (2-8 timers gåing) lager gnagsår i armhuler. 
Når dette er sagt så er han likevel med på ALT, ingenting å stå på vilje og lyst. Han går gjerne til han får blødende sår om jeg hadde bedt han om det. Men å ha en slik hund med på tur krever ekstra oppmerksomhet og tilrettelegging som jeg personlig synes blir for slitsomt. Etter en uke på fjellet hvor jeg er sliten av lange dager blir det ekstra tungt å bekymre seg over hvordan man skal få tørket regndekkenet til neste dag, i et allerede fuktig og rått telt. 

Min anbefaling er å ikke gå for en FOR liten hund. Se gjerne på hunder opp mot 15 kilo. I tillegg ville jeg ikke gått for "klipperaser" med ull/hår da snøen pakker seg ekstremt fort i pelsen og lager klumper/is som kjøler ned og skaper ubehag. I tillegg må disse rasene ofte ha dekken i regnvær da pelsen ikke klarer kvitte seg med vannet (dekken=ekstra vekt i sekken). Hva med å se på typiske polarpelshunder? Shiba, finsk spets, finsk lapphund, norsk buhund eller kanskje en større type av norsk lundehund? Større hannhunder er ofte ganske store. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det skal være en rase kalkulator på NKK eller royal canin ? Jeg husker ikke. Der får du pekepinn på hva som passer dere.

Anonymkode: 30d11...eeb

De er så og si bare tøv, ekstremt unøyaktige og gir ikke noe mer pekepinn enn tilfeldig trekning. 

Anonymkode: 7c914...e16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...