Gå til innhold

Størrelser til nyfødt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe inn litt ull til mageboeren, som blir en vinterbaby. Synes det er dyrt, så ønsker helst det skal vare så lenge som mulig. Hvilke størrelser kjøpte dere/opplevde dere at det ble mest behov for? 50, 56, 60, 62? Funker 60/62 til nyfødt også, bare man ruller opp ermer og bein?

Vet det er store individuelle forskjeller også. 

Anonymkode: 1aec8...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min var 51 cm når han ble født. Og 3700 gram. Han brukte 50 de første 2-3 ukene for 56 ble fort veldig langt og hang nesten ikke på han. Men jeg brukte 56 i ull, og de ble brukt de første 3 månedene. Så kan anbefale deg 56 om du ikke venter en veldig stor baby. 

Anonymkode: afd5a...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de minste størrelsene, har mine brukt 56 og 62 ganske lenge. Og to av de var nesten 4 kg ved fødsel. 50 passet i ca 5-6 uker hos alle, men med variasjon, noe er jo stort i størrelsen, men noe er mindre igjen

62 hadde blitt alt for stort de første ukene. Jeg kan ikke fordra at klærne er for store ikke bare oppbrett men også at de generelt blir for store, så har foretrukket at klærne har passet akkurat, men med litt å vokse i.

Klær er så dyrt/billig som du gjør det til, Ikke noe problem å få det billig om man leter litt rundt på nettet. Det er salg og kampanjer en aller annen plass alltid.

Anonymkode: 28fea...e72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60/62 tror jeg nok blir for stort til en nyfødt. Jeg hadde nok kjøpt 56, selv om det nok også er ganske stort i starten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 2700 g og 46 cm født to dager over termin. Brukte str 50 i 7 uker. Så var det vel 56 i ca 4 uker.

Anonymkode: d093e...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 5 mnd bruker 62. Svømte i 50. 62 hadde vært ubrukelig for oss i nyfødt perioden

Anonymkode: 47de1...4db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se litt på hvor store du og barnefaren var ved fødsel, og eventuelt hvor store barn søstre har fått. Vi regnet oss frem til at vi nok kom til å få et ganske stort barn, og kjøpte ingenting i str 50. Str 56 passa bra i starten, også begynt vi å gå over til str 62 ved 3-4 ukers alder, alt byttet ut ved 6-7 uker. Vår lille kunne derfor fint fått ull i str 62 fra fødsel, mens ei venninnes lilling endelig har gått opp til str 56 ved 10 uker og der med ville druknet i det.. 

Anonymkode: 34442...bce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Ser ut til at det er ganske trygt å kjøpe inn mest ull i 56 sånn til starten da, har allerede fått så vidt i 60/62 også. Andre type klær har vi litt i hver størrelse. Så kjøper vi inn mer etterhvert som babyen kommer og vi ser hvor stor hen er!

Fortventer så langt en middels stor baby 🙂

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på babyen. Vår baby kommer antageligvis Ikke til å passe 50 i det hele tatt da vi var store babyer selv og vår baby allerede ligger over snittet. 

Men hvis du ikke har noe imot å handle brukt, kan jeg anbefale å kjøpe ull på Finn. Kjøper du en pakke, får du pris på 35-40 kroner per plagg. Jeg har spart mye penger. 

Har ikke opplevd å få klær med verken hull eller flekker, og hvis de har det opplyser selger om det i annonsen. Klærne blir jo bare brukt i noen få uker av gangen, de rekker ikke å bli slitt på så kort tid. 

Anonymkode: 281a6...0b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min på 5 mnd bruker 62. Svømte i 50. 62 hadde vært ubrukelig for oss i nyfødt perioden

Anonymkode: 47de1...4db

Og min på 4 mnd bruker 68. Jeg hadde gått for 62. Det er begrenset hvor ofte du har behov for ull til en nyfødt siden du ikke tar de med ut over tid når det er for kaldt. 

Anonymkode: 24fcc...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 3100 gram/49 cm brukte 48/50 helt i starten. Gikk over til 56 når han var 6 uker. 

Anonymkode: 6a930...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lurt ut å kjøpe inn litt og så vente med resten. Min brukte 50 og 56 lenge, men hoppet nesten over 62. Vi hadde strengt tatt klart oss uten 62, og det var typisk nok den størrelsen vi hadde fått flest fine gaver i. Kunne nok startet å bruke de klærne tidligere da, gjør ikke noe om det er litt stort, men jeg tenkte ikke på det så lenge 56 fortsatt passet.

Anonymkode: 11491...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var glad i bodyforlenger da mine var babyer, ekstra kjekt på ull som er litt dyrere plagg. Ellers går det an å se etter brukt, mye i disse str er lite brukt og ser nesten nye ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke kjøpt 62 til en nyfødt. Med mindre dere venter en 5 kg baby så blir det fort irriterende stort. Da ville jeg heller kjøpt 56 og sett an om det var nødvendig med størrelse 50 når babyen kommer.

Anonymkode: 25506...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt babyer på 4 kg og 53/51cm som har passet strl 50 første fem seks ukene ihvertfall. Ville gått for mest tøy i strl 56 og eventuelt litt i strl 50 til å begynne med. 

Anonymkode: c428b...bb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte 56 ganske lenge, bruker fremdeles 56 i bukser og hun er nå 3 mnd 😊 og 62 har vi begynt å bruke og de tror jeg kommer til å passe en stund :) hun var 3600g og 49 lang (er 61 lang nå).  Vi fikk minst bruk for str 50! 🙂 skal sies at vi brukte 56 når det var litt stort i starten (brettet opp armer og ben). Hun hadde nok passet 50 en god stund, men vi kjøpte ikke så mye i den størrelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble forespeilet stor baby men fikk en på 3000 kg og 50 cm. 

Handlet inn litt str 50 e fødsel og brukte str 56 lenge ( 12 uker )

kan være greit å være klar over at passformen ofte passer godt til en baby men dårlig til en annen, så jeg hadde ikke kjøpt masse av ett merke men kjøpe litt forskjellig. Ex er name it lange og smale.omslagsbody er supre i begynnelsen. Hjemmestrikket der man strikker armer og bein litt lange, er også supert når det er kaldt. De varer også lenger da. 

Anonymkode: f2e75...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville dere valgt str 50 eller 60 på Joha ull? Er ikke i 56. 

😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😊

Joha går på hele 10 cm i str. 60 går nok greit, men blir nok stort de første ukene.

Anonymkode: 28fea...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😊

Det jeg har kjøpt i Joha syns jeg har vært smått i størrelsen. Tror ikke jeg ville kjøpt noe i 50 derfra.

Anonymkode: 25506...f76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...