Gå til innhold

Endring av fornavn og hensyn til omgivelsene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to fornavn som ikke klinger godt sammen, og fornavn nr 2 er aldri i bruk. Navnekombinasjonen er mer til bry enn til nytte, og det grøsser inni meg hver gang hele navnet leses opp. Jeg har aldri sett vitsen i å ha to fornavn, og særlig ikke når bare det ene navnet brukes. Ikke engang foreldrene mine, som fant på å gi meg denne fantastisk lekre navnekombinasjonen, har noensinne brukt begge fornavnene på meg.

Jeg har, i en alder av 40+, konkludert med at jeg ønsker å stryke fornavn nr 2 fra Folkeregisteret. Det er bare én ting som holder meg tilbake, og det er at jeg er redd for å såre foreldrene mine. De gav meg disse navnene fordi de likte dem, og det ligger en familietradisjon bak begge navn (men ikke kombinasjonen). Foreldrene mine begynner å trekke på årene, så jeg kan selvsagt vurdere å vente til de ikke lever lenger før jeg gjør navneendringen. På den annen side er risikoen høyst tilstede for at jeg dør før dem, da jeg har en alvorlig sykdom. Jeg liker slett ikke tanken på at denne navnekombinasjonen også skal prege mitt ettermæle, ved at den til og med blir stående i dødsannonsen og på gravsteinen. Tradisjonen er at man bruker en persons fulle navn på disse stedene, og selv om jeg hadde sagt fra på forhånd tror jeg mine etterlatte ville holdt på den tradisjonen uansett. 

Så, hva bør jeg gjøre? Navneendring nå eller senere? Noen tanker? 

Anonymkode: 8cf70...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare endre i det stille? Uten å si ifra til noen. 

Siden navnet likevel ikke er i bruk, vil vel ingen reagere på at det er borte? 

Alternativt går det an å skrive et testamente som gir instruksjoner i forhold til gravferd og gravsted. 

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, stan skrev:

Kan du ikke bare endre i det stille? Uten å si ifra til noen. 

Siden navnet likevel ikke er i bruk, vil vel ingen reagere på at det er borte? 

Alternativt går det an å skrive et testamente som gir instruksjoner i forhold til gravferd og gravsted. 

Takk for tipset. Jeg tror jeg kommer til å havne på løsningen med å endre navnet uten å si noe. 
Som jeg skriver i hovedinnlegget tror jeg ikke et testamente med instruksjoner nødvendigvis vil bli tatt til etterretning, men hvis jeg endrer navnet på forhånd vil de ikke ha noe valg. Jeg har startet på en tekst med mine ønsker om gravferd og gravstein allerede, så jeg kommer til å skrive det inn der også.  

Anonymkode: 8cf70...c1a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...