Gå til innhold

Den onde stemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom hjem fra en liten helgetur sammen med ektemannen min gjennom 5 år i går (mandag). Hans datter har akkurat fylt 18 og bor hos sin mor på fulltid. Etter at hun fylte 17 ca har hun plutselig begynt å skulle sove hos oss når vi er bortreist. I begynnelsen sammen med en venninne i helgene. Denne helgen spurte hun om hun kunne ha noen venninner på besøk på lørdag. Vi sa selvfølgelig ja til dette men oppdaget utover kvelden at det var mye flying i døra (kan sjekkes via alarmen) til å bare være noen venninner. Forøkte å få kontakt uten mye hell før 02:00. Da kom det "unnskyld, glemte å si ifra". Min mann har ikke bodd sammen med jenta siden hun var 2 og har nok mye dårlig samvittighet for det. Så han skrev selvfølgelig bare tilbake at det var i orden selv om jeg stod bekymret ved siden av. Hun sendte jo tross alt et :hjerte: i sms-en... Han spurte hva planen var på søndag, og hun hadde egentlig ingen, men lurte på besøk fra en venninne som bodde i nærheten. Da vi kom hjem i går kveld oppdaget vi at hun først har hatt fest med 7 gjester på lørdag - altså flere enn hun fikk lov til (hun hadde fått lov om hun spurte). På søndag har det vært fest igjen helt uten beskjed eller tillatelse. Det har vært gutter der, selvfølgelig har de drukket, ødelagt verandadøren og etterlatt en bunke våte håndklær på badet etter å ha brukt jacuzzien. De har også brukt min manns og mitt bad til å dusje, sminke seg mm. De har til og med brukt våre brukte håndklær som henger på dette badet (barna har egen etasje med stue, kjøkken og bad). Jeg ble rasende for det var ikke avtalt og hun hadde ikke spurt om dette. I tillegg varte denne festen frem til 03:20 natten før hun skulle begynne i ny jobb klokken 10:00, noe jeg synes er svært uansvarlig. Igjen ser ikke far problemet. Da jeg sjekket alarmen igjen i dag oppdaget jeg at koden hennes til døren er blitt brukt mens hun var på jobb. Det vil si at hun har gitt bort koden til gudene vet hvem! Som låste seg inn når ingen var der!

Jeg tåler at de drikker, bruker håndklær og noen ting går i stykker, men jeg sliter så innmari med uærligheten! Det er helt åpenbart at hun ikke "glemte" å gi beskjed - hun gir rett og slett faen fordi hun vet at pappa sier ok uansett så lenge hun legger til et :hjerte:. Jeg mener at de SKAL spørre først, og far og jeg var tidligere enige om at det ikke skal være fester når vi er langt hjemmefra (vi var i Kroatia). Nå mener min mann at jeg er teit og overreagerer, men jeg synes ikke noe om at hun utnytter oss på den måten. Vi har sett svært lite til denne jenta, så jeg kjenner henne egentlig ikke, og således føler jeg ikke at jeg kan stole på henne.

Etter 2 fester på en helg uten tillatelse og beskjed var min respons at da får hun ikke lov mer. Jeg eier halve huset og jeg synes det er svært ubehagelig at jeg ikke vet når og hvem som er i huset mitt. Ikke det at hun var hjemme, for hun fordufter før vi dukker opp, men jeg satte ned foten ovenfor mannen min.

Skjønner nå at jeg rett og slett må slutte å reise bort, men vi skal på en lengre tur i november og gjetter at hun kommer til å prøve seg igjen. Hva gjør man liksom? Når man er totalt uenige i reglene?  Er det rettferdig at jeg må være hjemme hver helg fordi han ikke kan lage regler og irettesette datteren sin?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Girls just wanna have fun...

Anonymkode: 25ce9...8a0

• Liker 1
Skrevet

Her må du bare stå på kravene dine. Det kommer sikkert til å bli et helvete med en pappa som sliter med dårlig samvittighet, men du må bare stå i det så sant du ønsker et liv med denne mannen.

Det er ditt hus også, som du sier så eier du halvparten. Selvfølgelig skal din mening bety noe! Og slik som datteren har oppført seg nå er IKKE greit. Regner med at dette heller ikke hadde vært greit dersom det var dine egne barn. Det er helt uakseptabelt. 

Anonymkode: 4c574...850

• Liker 3
Skrevet

Det høres ikke ok ut. Spesielt ikke siden det kun er for å utnytte et tomt hjem. Jeg hadde ikke latt henne være der med den oppførselen. Som forelder til en tenåring ser man an hva slags ansvar de kan ha, og når det er trygt å la dem få ha huset alene. Når barnet har to hjem, så skal det ikke kunne flytte fra hus til hus slik at den forelderen som bor der blir redd for å dra hjemmefra. 

Anonymkode: ac58f...231

• Liker 3
Skrevet

Kan godta det meste, men å gi bort alarmkoden var langt over grensa. Koden hennes må uansett deaktiveres, siden en utenforstående nå har den. Går det an å lage engangskoder i det systemet dere har? Da må hun kontakte en av dere hver gang hun skal inn, og få en kode som bare er gyldig en kort stund.

Anonymkode: 5bddd...1c2

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godta det meste, men å gi bort alarmkoden var langt over grensa. Koden hennes må uansett deaktiveres, siden en utenforstående nå har den. Går det an å lage engangskoder i det systemet dere har? Da må hun kontakte en av dere hver gang hun skal inn, og få en kode som bare er gyldig en kort stund.

Anonymkode: 5bddd...1c2

Det var den jeg nok kjente mest på. Mannen min reiser mye og jeg er litt husredd. Ay jeg nå i tillegg skal være ekstra bekymret for at koden er på ville veier... *grøss*

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri akseptert slik oppførsel. I tenåringens hode er dette sikkert uproblematisk og det er ikke så rart hvis far/mor har latt henne slippe unna med det meste og de gjør henne en bjørnetjeneste ved ikke å reagere. Far må tørre å sette grenser selv om han har dårlig samvittighet. 

Det virker som dette stikker dypere enn en fest som ble litt større en forventet og at det er ting som burde vært snakket om. Far må også ta dine følelser og tanker om situasjonen på alvor og ikke legge "skylda" på deg ved å si at du overreagerer. Ser han ikke problemet med en alarmkode på avveie og at han prøver å glatte over hennes oppførsel er det betenkelig. Gullunger gjør også feil.

Si det du mener om at du har problemer med å stole på og at du ikke ønsker at hun skal låne huset mens dere er borte. Så lenge dere bor i sammen må det være en felles avgjørelse.

Anonymkode: 4d485...858

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke akseptere dette. Hadde hyggelig forklart henne at hun er hjertelig velkommen så lenge dere er hjemme, men hun får ikke låne hjemmet deres når dere er på reise.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...