AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Er det noen som er gode på arverett her? Vi er samboere. Hvert vårt særkullsbarn og ett felles barn. Eier hus sammen. Bør vi gifte oss? Vil et ekteskap utgjøre noen forskjell? Hva er egentlig forskjellen på samboerskap og ekteskap i denne sammenhengen? Bakgrunnen for spørsmålet er hvorvidt en av oss har mulighet til å sitte med huset dersom den andre skulle falle fra. Anonymkode: 07718...da9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #2 Skrevet 2. oktober 2018 Dersom én av dere dør mens dere er samboere vil dennes halvdel av boligen og alt annet arves 50/50 av deres fellesbarn og særkullsbarnet til den som dør. Den andre av dere arver ingenting. Anonymkode: b667b...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 Siden dere har felles barn har den ene rett til å sitte i uskifte dersom særkullsbarna samtykker. Samtykke vil også kreves dersom dere er gifte. På dette punktet vil altså ikke ekteskap utgjøre noen særlig forskjell. Derimot vil retten til arv (og da også deler av boligen) bli større dersom dere gifter dere. Anonymkode: 5b63c...96f 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom én av dere dør mens dere er samboere vil dennes halvdel av boligen og alt annet arves 50/50 av deres fellesbarn og særkullsbarnet til den som dør. Den andre av dere arver ingenting. Anonymkode: b667b...7ad Det er feil. Samboere med felles barn har rett til å arve 4G (dette beløpet blir muligens endret i ny arvelov). Anonymkode: 5b63c...96f 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som er gode på arverett her? Vi er samboere. Hvert vårt særkullsbarn og ett felles barn. Eier hus sammen. Bør vi gifte oss? Vil et ekteskap utgjøre noen forskjell? Hva er egentlig forskjellen på samboerskap og ekteskap i denne sammenhengen? Bakgrunnen for spørsmålet er hvorvidt en av oss har mulighet til å sitte med huset dersom den andre skulle falle fra. Anonymkode: 07718...da9 Dere bør snarere snakke med en advokat og få satt opp en samboeravtale og gjensidig testament. Dør den ene så kan den andre bli satt på gaten slik dere nå lever. Hans foreldre kan ha arverett foran hans samboer, det samme gjelder om han byttes ut med hun. At folk ikke har fått med seg dette for lenge siden er bare hoderystende. Anonymkode: 7d945...b5c 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere bør snarere snakke med en advokat og få satt opp en samboeravtale og gjensidig testament. Dør den ene så kan den andre bli satt på gaten slik dere nå lever. Hans foreldre kan ha arverett foran hans samboer, det samme gjelder om han byttes ut med hun. At folk ikke har fått med seg dette for lenge siden er bare hoderystende. Anonymkode: 7d945...b5c Foreldre har da ikke arverett når arvelater har barn. Anonymkode: 5b63c...96f 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 Kan mindreårige særkullsbarn samtykke? Eller er det deres verger som må samtykke? Kan eksen hans få meg kastet ut av mitt hus hvis han dør, fordi deres barn er mindreårig? Vil et ekteskap endre på dette? Anonymkode: 07718...da9 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan mindreårige særkullsbarn samtykke? Eller er det deres verger som må samtykke? Kan eksen hans få meg kastet ut av mitt hus hvis han dør, fordi deres barn er mindreårig? Vil et ekteskap endre på dette? Anonymkode: 07718...da9 Nei, mindreårige barn kan ikke samtykke til dette. Det må verge gjøre. Et ekteskap vil ikke endre på det. Anonymkode: 5b63c...96f 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #9 Skrevet 2. oktober 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er feil. Samboere med felles barn har rett til å arve 4G (dette beløpet blir muligens endret i ny arvelov). Anonymkode: 5b63c...96f Hvor mye har da ektefeller rett til å arve? Anonymkode: 07718...da9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #10 Skrevet 2. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, mindreårige barn kan ikke samtykke til dette. Det må verge gjøre. Et ekteskap vil ikke endre på det. Anonymkode: 5b63c...96f Så det betyr at min eks, som verge for min sønn, kan kaste min samboer ut av vårt felles hus hvis jeg dør? Anonymkode: 07718...da9 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #11 Skrevet 2. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så det betyr at min eks, som verge for min sønn, kan kaste min samboer ut av vårt felles hus hvis jeg dør? Anonymkode: 07718...da9 Ja. Dersom mindreårige særkullsbarn skal samtykke til uskifte kreves også godkjenning fra fylkesmannen (i tillegg til verge). Det kan forresten inngås avtaler FØR en av dere dør om at den andre kan få sitte i uskifte. Det er mye mer ryddig om man kan få ordnet det. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye har da ektefeller rett til å arve? Anonymkode: 07718...da9 Ektefeller arver i utgangspunktet alt (barna får sin pliktdelsarv), men kan begrenses til 5G (?) dersom ektefellen blir opplyst om det. Anonymkode: 5b63c...96f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #12 Skrevet 2. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Dersom mindreårige særkullsbarn skal samtykke til uskifte kreves også godkjenning fra fylkesmannen (i tillegg til verge). Det kan forresten inngås avtaler FØR en av dere dør om at den andre kan få sitte i uskifte. Det er mye mer ryddig om man kan få ordnet det. Ektefeller arver i utgangspunktet alt (barna får sin pliktdelsarv), men kan begrenses til 5G (?) dersom ektefellen blir opplyst om det. Anonymkode: 5b63c...96f Rettelse: Dette er feil. Ektefelle har rett til 1/4, eller min. 4G (dette kan begrense barns (også særkullsbarns) arv)) Anonymkode: 5b63c...96f 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #13 Skrevet 2. oktober 2018 Dere løser det hele ved å opprette livsforsikring og begunstige hverandre. Anonymkode: ff680...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #14 Skrevet 2. oktober 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Kan mindreårige særkullsbarn samtykke? Eller er det deres verger som må samtykke? Kan eksen hans få meg kastet ut av mitt hus hvis han dør, fordi deres barn er mindreårig? Vil et ekteskap endre på dette? Anonymkode: 07718...da9 Via verge kan særkullsbarn kreve skifte. Dere får sette opp et testamente, men det med barn og arv går foran alt. Et ekteskap vil ikke endre noe. Man kan tro at alle tre barna har best av at mor eller far sitter i uskiftet bo, men jeg tror ikke det er noe barna kan bestemme. Snakk med advokat selv om jeg er ganske sikker på at dere begge står i et usikkert bo hvis en av dere dør før den andre. Anonymkode: fe772...642
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå