Gå til innhold

Stabekk Skole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med Stabekk barneskole i Bærum? Vi vurderer å flytte til Gjønnes, og ser at barna hører til skolen på Stabekk. Men får litt dårlig følelse ang snobberi, merkepress, prestisje, rike foreldre som «er litt bedre enn alle andre», etc. Bare inni hodet mitt? Eller har noen erfaringer de vil dele om området og skolen.

(Må si at låten og teksten «La meg ta deg med til Stabekk der de fete kidsa er... Fine damer, fine biler, fine folk i fine klær..» surrer litt i hodet..og ikke på en god måte.🙄🙈 😂)

Hilsen litt bekymret og paranoid mamma☺️ 

Anonymkode: cfce5...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke erfaring med skolen - har mindre barn, men bor i dyrt område på Stabekk. Mitt inntrykk er at selv om folk flest har god råd her, så er det mindre snobberi og tull enn på Oslo Vest.  Vanskelig å si hvordan det blir når barna vokser opp, selvsagt. Foreldrene jeg kjenner her, har imidlertid såpass sunne verdier at jeg har troen på at dette går bra😊

Anonymkode: 6cdf1...a78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke erfaring med skolen - har mindre barn, men bor i dyrt område på Stabekk. Mitt inntrykk er at selv om folk flest har god råd her, så er det mindre snobberi og tull enn på Oslo Vest.  Vanskelig å si hvordan det blir når barna vokser opp, selvsagt. Foreldrene jeg kjenner her, har imidlertid såpass sunne verdier at jeg har troen på at dette går bra😊

Tusen takk for svar! Setter stor pris på det!🙏🏻☺️😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med Stabekk, men med Bekkestua barneskole. Flere på den skolen bor på Gjønnes. 

Jeg synes faktisk ikke det er så mye snobberi her. Ikke så mye som jeg fryktet før jeg flyttet ut til Bærum i hvert fall. 😅 

Har nå bodd her i over 10 år og har tre barn som vokser opp her. Kommer IKKE til å flytte herfra før barna er ute av redet. 

Et fantastisk sted å bo og vokse opp på! 👍🏼😊

Men jeg har inntrykk av at det er mer snobberi på Jar og Grav skole. 

Anonymkode: 4b1b1...1a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen erfaring med Stabekk, men med Bekkestua barneskole. Flere på den skolen bor på Gjønnes. 

Jeg synes faktisk ikke det er så mye snobberi her. Ikke så mye som jeg fryktet før jeg flyttet ut til Bærum i hvert fall. 😅 

Har nå bodd her i over 10 år og har tre barn som vokser opp her. Kommer IKKE til å flytte herfra før barna er ute av redet. 

Et fantastisk sted å bo og vokse opp på! 👍🏼😊

Men jeg har inntrykk av at det er mer snobberi på Jar og Grav skole. 

Anonymkode: 4b1b1...1a9

Så utrolig fint å høre. Jeg blir veldig glad for alle som tar seg tid til å svare. Tusen takk, anonym.☺️🤗 (Ang. Jar og Grav har jeg fått samme inntrykk, så der tror jeg vi holder oss unna.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt barn på Stabekk Skole. Var mye snobberi, dyre merker, relativt store forskjeller. Det merkes veldig godt om man ikke har mulighet til å kjøpe dyrest, nyest osv. Dessuten bodde de fleste i digre villaer, og da ble forskjellene enda tydeligere..

Merket det forsåvidt også i BHG..

Anonymkode: 1e3bc...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp på Stabekk og gikk på Stabekk barneskole. Nå begynner jo det å bli 15 år siden jeg gikk ut fra barneskolen, men jeg har hatt en super oppvekst. 4 av mine beste venninner som jeg har den dag i dag, startet jeg sammen med i 1.klasse på Stabekk Barneskole. Jeg opplevde det den gang som en fin og trygg skole, og jeg merket ikke noe særlig til det merkepresset eller mobbing. Men igjen, mye har skjedd på 15 år.

Anonymkode: fb89b...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt barn på Stabekk Skole. Var mye snobberi, dyre merker, relativt store forskjeller. Det merkes veldig godt om man ikke har mulighet til å kjøpe dyrest, nyest osv. Dessuten bodde de fleste i digre villaer, og da ble forskjellene enda tydeligere..

Merket det forsåvidt også i BHG..

Anonymkode: 1e3bc...150

Åh nei, det er jo akkurat dette jeg er så redd for.:( Så merkelig at folk opplever det så forskjellig også egentlig, men kanskje det er slik at de som har penger og er opptatt av dette ikke legger merke til/bryr seg/tenker over de som ikke har det?

Er det lenge siden du hadde barn der? Og følte du at de barna som ikke har mulighet til å kjøpe dyrest, nyest, osv, ble utestengt eller opplevde erting/mobbing?

(At du merket det allerede i barnehagen er jo helt drøyt. Jeg forstår meg bare ikke på denne mentaliteten.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vokst opp på Stabekk og gikk på Stabekk barneskole. Nå begynner jo det å bli 15 år siden jeg gikk ut fra barneskolen, men jeg har hatt en super oppvekst. 4 av mine beste venninner som jeg har den dag i dag, startet jeg sammen med i 1.klasse på Stabekk Barneskole. Jeg opplevde det den gang som en fin og trygg skole, og jeg merket ikke noe særlig til det merkepresset eller mobbing. Men igjen, mye har skjedd på 15 år.

Hei anonym, og takk for svar. :) Det er veldig betryggende å lese at du hadde en fin oppvekst der, og jeg vil jo håpe og tro at det fleste har hatt det i det området.

Når du sier at mye har skjedd på 15 år, mener du at du vet at det har blitt store forskjeller i dag og at merkepresset er større, etc, enn det var da du vokste opp/gikk der? Kjenner du kanskje oen som har barn på skolen der i dag?:) Igjen, jeg blir veldig glad for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kanal selvsagt være at du hadde foreldre som hadde god råd. Da merker du jo ikke noe av et press, fordi du har råd til å kjøpe alt.

ts: det lureste er å spørre noen som har litt lavere økonomi. 

Anonymkode: aea00...b96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg som svarte helt innledningsvis, og lurer på om jeg skal moderere meg litt. Reflekterte selv litt rundt det med merkepress, type folk, snobberi mv. før vi flyttet hit med barn. På grunn av nærhet til familie, orienterte vi oss vestover: Smestad, Vindern, Bygdøy, Snarøya, Stabekk mv.  Vi endte da opp her, blant annet fordi vi følte at av disse stedene, så er det her det er flest jordnære, vanlige folk (som sikkert har sammenheng med at boligprisene er en del lavere, enn så lenge). De fleste har imidlertid god råd, og det vil gjerne avspeile seg i type bil, bolig og også hvor mye penger som går med på klær. Selv har vi forsåvidt råd, men vi velger sjelden å kjøpe det dyreste, bare fordi vi kan. Det er det jeg opplever som normen her. Folk har god råd, men er ikke nødvendigvis så opptatt av å vise det.

Samtidig: Det er jo lett for de som faktisk har penger, ikke å føle på noe press, nettopp fordi en har mulighet til å velge å kjøpe dyrt om det en ønsker. At enkelte barn uansett vil føle på forskjeller, antar jeg er veldig vanskelig å unngå på steder hvor det er bosatt relativt homogene grupper (og dette er er vel stort sett blitt normen i større byer). Med mindre barna vokser opp i familier med overdrevent fokus å forbruk og penger, tenker jeg imidlertid at det ikke behøver å resultere i et mer uttalt merkepress og at penger blir den faktoren som bestemmer hvilke venner du får. 

Sammenlignet med de andre stedene vi vurderte, er vi derfor fornøyd med valget. Jeg har venninner som endte opp i villastrøk på Oslo vest og Snarøya, og der føler jeg det er mer sånn: Hei, vi har penger. La oss snakke om det, og la oss dessuten snakke om hvor ubrukelig au-pairene våre her. (Jeg vet jeg generaliserer nå, altså). Den type holdninger har jeg sjeldent lagt merke til her. Vi kjenner forøvrig folk med gjennomsnittlig inntekt som har barn på Stabekk barneskole. Enn så lenge trives de godt, selv om de for det meste trasker rundt i klær fra kjedebutikker og kjører dieselbil som har blitt tosifret antall år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabekk er et skikkelig sossested. Hvorfor må dere på død og liv flytte dit når det er så mange andre bedre steder å bo på?

Anonymkode: 01394...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg som svarte helt innledningsvis, og lurer på om jeg skal moderere meg litt. Reflekterte selv litt rundt det med merkepress, type folk, snobberi mv. før vi flyttet hit med barn. På grunn av nærhet til familie, orienterte vi oss vestover: Smestad, Vindern, Bygdøy, Snarøya, Stabekk mv.  Vi endte da opp her, blant annet fordi vi følte at av disse stedene, så er det her det er flest jordnære, vanlige folk (som sikkert har sammenheng med at boligprisene er en del lavere, enn så lenge). De fleste har imidlertid god råd, og det vil gjerne avspeile seg i type bil, bolig og også hvor mye penger som går med på klær. Selv har vi forsåvidt råd, men vi velger sjelden å kjøpe det dyreste, bare fordi vi kan. Det er det jeg opplever som normen her. Folk har god råd, men er ikke nødvendigvis så opptatt av å vise det.

Samtidig: Det er jo lett for de som faktisk har penger, ikke å føle på noe press, nettopp fordi en har mulighet til å velge å kjøpe dyrt om det en ønsker. At enkelte barn uansett vil føle på forskjeller, antar jeg er veldig vanskelig å unngå på steder hvor det er bosatt relativt homogene grupper (og dette er er vel stort sett blitt normen i større byer). Med mindre barna vokser opp i familier med overdrevent fokus å forbruk og penger, tenker jeg imidlertid at det ikke behøver å resultere i et mer uttalt merkepress og at penger blir den faktoren som bestemmer hvilke venner du får. 

Sammenlignet med de andre stedene vi vurderte, er vi derfor fornøyd med valget. Jeg har venninner som endte opp i villastrøk på Oslo vest og Snarøya, og der føler jeg det er mer sånn: Hei, vi har penger. La oss snakke om det, og la oss dessuten snakke om hvor ubrukelig au-pairene våre her. (Jeg vet jeg generaliserer nå, altså). Den type holdninger har jeg sjeldent lagt merke til her. Vi kjenner forøvrig folk med gjennomsnittlig inntekt som har barn på Stabekk barneskole. Enn så lenge trives de godt, selv om de for det meste trasker rundt i klær fra kjedebutikker og kjører dieselbil som har blitt tosifret antall år. 

Kjære deg, 
Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så langt, utfyllende og reflektert svar til meg. Det setter jeg veldig stor pris på.
Vi er jo innforstått med at det er et strøk der de fleste har god råd, men selv om man har økonomi over snittet så trenger jo ikke det nødvendigvis gjenspeile verdiene til de det gjelder. Så det du sier at folk har god råd, men ikke nødvendigvis så opptatt av å vise det, betrygger meg veldig - for det er nettopp det som er litt viktig for oss. 
At det vil være forskjeller er helt i orden, sånn er det jo i livet generelt. Så jeg synes det er helt greit at de lærer det som barn; noen vil alltid ha mindre og noen vil alltid ha mer enn oss. Men da samtidig lære de at det ikke har noe å si for hvem vi er og hvordan vi er som personer.

Igjen, tusen takk for tilbakemelding. Jeg ble veldig glad for det, og føler meg ikke like bekymret nå. 😊

TS 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stabekk er et skikkelig sossested. Hvorfor må dere på død og liv flytte dit når det er så mange andre bedre steder å bo på?

Anonymkode: 01394...dbe

Hmm, nei vi må vel ikke på død og liv flytte dit. :) Vi har sett på Bærum øst fordi det er nærme Oslo (begge jobber inne i Oslo sentrum) og er avhengig av å bo nærme tog eller t-bane. Samtidig ønsker vi mye grøntarealer, barnevennlige områder og et område som oppleves som trygt for barna. Vi hadde gjerne ønsket å kjøpe noe større inni byen, men det har vi ikke råd til.

Jeg tar gjerne i mot tips fra deg om du har bedre forslag til steder å bo? :) Har du erfaring med Stabekk selv siden du er såpass negativ til stedet?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, nei vi må vel ikke på død og liv flytte dit. :) Vi har sett på Bærum øst fordi det er nærme Oslo (begge jobber inne i Oslo sentrum) og er avhengig av å bo nærme tog eller t-bane. Samtidig ønsker vi mye grøntarealer, barnevennlige områder og et område som oppleves som trygt for barna. Vi hadde gjerne ønsket å kjøpe noe større inni byen, men det har vi ikke råd til.

Jeg tar gjerne i mot tips fra deg om du har bedre forslag til steder å bo? :) Har du erfaring med Stabekk selv siden du er såpass negativ til stedet?

TS

Kan eventuelt Kolsås/Rykkinn være et alternativ. Snobbefaktoren er vel ikke tilstedeværende i de områdene. Og samtidig har du t-bane direkte fra Kolsås til Oslo sentrum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...