Gå til innhold

Hvordan gjør dere i forhold det med utgifter til barneklær etc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har delt store avgifter som seng og vogn. Når det gjelder klær og mindre ting så har vi tatt noe sammen og kjøpt noe hver for oss. Så langt tror jeg det er ganske likt. Vi har felles konto som brukes til mat, men tror vi må begynne å sette inn mer, ettersom vi trenger mer ting til barnet. Det blir (antageligvis) den som er i permisjon som kjøper ting. Det er jo typisk at kvinner kjøper klær og utstyr til barn,mens mannen investerer i hus og bil, ved eventuelt brudd ville dette absolutt ikke lønne seg for kvinnen. Sånn som det er for oss så har mannen mye bedre økonomi enn meg. 

Anonymkode: 006f6...6ad

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at man vil få barn sammen uten at man ønsker felles økonomi. Hadde blitt tullerusk skulle jeg gått runt og regnet i kroner og ører hvem som kjøper ditten og datten. Men når jeg ser skillsmissetallene i dag så forstår jeg det litt likevel. Vi har iallefall felles økonomi og stortrives med det. Da får ikke en av oss lite å rutte med mens den andre samler skatter. Skjønner jo at det kanskje ikke er for alle å ha det sånn.

• Liker 23
Skrevet

Hva med å sette av en lik sum hver til barnetøy og utstyr, på samme måte som mat og regninger? 

Personlig ville jeg aldri ha hatt en slikt delt økonomi når man har barn. Her går det litt av mitt og litt av hans om hverandre, har aldri tenkt over hvem som betaler hva. 

Anonymkode: 11eec...3d1

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å sette av en lik sum hver til barnetøy og utstyr, på samme måte som mat og regninger? 

Personlig ville jeg aldri ha hatt en slikt delt økonomi når man har barn. Her går det litt av mitt og litt av hans om hverandre, har aldri tenkt over hvem som betaler hva. 

TS her

høres jo egentlig ut som løsningen deres er ganske lik vår i praksis. 

Skrevet

Hvor mye setter dere inn på en felles konto? Dere burde bruke denne kontoen til MYE mer enn bare mat. Nesten alt utenom hobbyer?

Kanskje betale med eget kort, når en av dere skal kjøpe dyr mat alene?

Bare lurer, hvordan fungerer det hos dere? Har dere samme bank fra før, står den felles kontoen på begge i nettbanken?

Har dere 2 kort hver? Der 1 av de er "like/felles konto"?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ville du IKKE hatt det slik? Betyr ikke det bare at alt blir mer rettferdig?

• Liker 1
Skrevet

Vi brukes felleskonto til alt av felles - mat, regninger, forsikring etc. Betaler likt på huslånet.

Vi skal ha barn snart (termin rett rundt hjørnet) og vi har faktisk ikke snakket om å ha felles økonomi. Han tjener noen hundre tusen mer i året enn meg, men jeg tjener heller ikke dårlig. Jeg liker å ha «mine» penger som jeg kan bruke på ting han anser som unødvendig (sminke, garn, café, hudpleie). Han er mer den praktiske typen, men f.eks når han fikk lønn nå så sa han «jeg satte over 10 000 ekstra på fellesen» og jeg bare «hvorfor, det er jo dine penger?» hvorpå han sier «vi kan bruke dem til oppussing og baby».

Det funker veldig fint for oss iallefall, men det kommer vel helt an på hvordan dere er som personer.

Anonymkode: b39da...c43

Skrevet
1 minutt siden, SpaceSpace skrev:

Hvor mye setter dere inn på en felles konto? Dere burde bruke denne kontoen til MYE mer enn bare mat. Nesten alt utenom hobbyer?

Kanskje betale med eget kort, når en av dere skal kjøpe dyr mat alene?

Bare lurer, hvordan fungerer det hos dere? Har dere samme bank fra før, står den felles kontoen på begge i nettbanken?

Har dere 2 kort hver? Der 1 av de er "like/felles konto"?

Per i dag setter han inn 3000 kroner i mnd og jeg 2500 kr i mnd. Han spiser mer og tjener mer. Dette har vært mer enn nok til mat. Vi har samme bank, kontoen står på han og vi har begge kort til kontoen. Og egne kort til lønnskontoene våre. 

Ellers deler vi utgifter med strøm, leie etc likt. 

Det jeg lurer på er om hvordan andre med delvis delt økonomi har gjort det med utgifter i forbindelse med barn. Forslaget ditt om å sette inn mer er et godt tips :)

Skrevet
5 minutter siden, SpaceSpace skrev:

Hvorfor ville du IKKE hatt det slik? Betyr ikke det bare at alt blir mer rettferdig?

Å regne på hver eneste krone får å se hvem som har betalt mest/minst til barn og familien AS, nei takk. Vi deler på alt, sitter igjen med noen tusen som lommepenger som dekker hobbyer, egne klær ol. Alt annet deler vi, vi setter pengene inn på ulike kontoer, mat, regninger og div. Så bruker vi fra de kontoene. 

• Liker 5
Skrevet

Vi har aldri hatt noen regler på dette, eier leilighet og bil sammen. Jeg kjøper så og si alt til barna, blir det høye utgifter så vipser han meg eventuelt til å dekke noe av det. Han betaler mer av de faste utgiftene. Den som har penger på konto betaler, om det er meg eller han, eller begge. Begges inntekt er således felles egentlig. Virker sikkert rotete for noen, men det fungerer fint for oss. 

Anonymkode: e9497...212

Skrevet

Vi setter inn 10000 hver på felleskontoen i mnd. Her går alt felles fra som lån,strøm,klær til barn, mat+++ alt som ikke er personlig bruk, han betaler sine klær, jeg mine cafeturer og lignende. Fungerer ypperlig, hender vi må sette inn ekstr da, penger forsvinner fort...,, begge har kort til denne felles kontoen. Har to barn og eier bolig sammen. 

Anonymkode: 192e7...26d

Skrevet

Vi har en felleskonto hvor vi setter i avtalt beløp hver måned, og eventuelt supplerer ila måneden om vi får noen større utgifter.

Anonymkode: ca771...948

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har delt store avgifter som seng og vogn. Når det gjelder klær og mindre ting så har vi tatt noe sammen og kjøpt noe hver for oss. Så langt tror jeg det er ganske likt. Vi har felles konto som brukes til mat, men tror vi må begynne å sette inn mer, ettersom vi trenger mer ting til barnet. Det blir (antageligvis) den som er i permisjon som kjøper ting. Det er jo typisk at kvinner kjøper klær og utstyr til barn,mens mannen investerer i hus og bil, ved eventuelt brudd ville dette absolutt ikke lønne seg for kvinnen. Sånn som det er for oss så har mannen mye bedre økonomi enn meg. 

Vi hadde en økonomi der vi delte hva som var hans ansvar og hva som var mitt. 

Der ble fordelingen at hans kort ble brukt til alt av innkjøp til barna. Nå er barnefar død. Barna har en raus felles konto for alt de trenger som en del av farens testament. 

Anonymkode: c0b4c...f0a

Skrevet

Vi har 100% felles økonomi, begge lønningene går inn på samme konto, og regninger betales fra denne. Vi har hvert vårt kort til denne kontoen, og kjøper det vi vil og trenger. Ingen av oss er særlig sløsete, vi bruker litt på hobbyer og ellers pusser vi opp hus for "overskuddet". Huser eier vi begge to, og vi er også gift. 

Vi regner mer enn bare penger som bidrag til Familien AS, så selv om han tjener en god del mer (og jobber mer), så er mine bidrag på hjemmefronten, med unger og hus og hage like anerkjent som lønna han drar inn. Heldigvis. 

Hele greia med separat økonomi når man er i et seriøst forhold og har barn er helt fjern synes jeg.. 

Anonymkode: ce6c3...cac

• Liker 4
Skrevet

Her har vi hatt felles økonomi selv med ulikt antall barn. Han har flere barn fra før og vi har ett sammen. All lønn går inn på samme konto, regninger betales fra samme konto, begge har kort til den samme kontoen.

Hvem av oss som evt. har tjent på dette vet vi ikke, men i det vi valgte å flytte sammen og få barn sammen er vi en familie, hvor vi drar lasset sammen både økonomisk og praktisk. Han tjener mer enn meg men har også langt flere utgifter. 

Å regne på hvem som hadde betalt hva på den måten hadde blitt for rart for meg. Enten må dere begge sette inn penger på en konto øremerket "ting til barnet", eller rett og slett få felles økonomi...

• Liker 1
Skrevet

Få et konto til som går til utstyr av barnet. Der overfører dere beløp x hver og handler ting barnet trenger. Da ser dere også hvor dyrt det er å ha barn. :fnise:

Selv hadde jeg ikke orket finregne, vi har felles økonomi. Han tjener mer men bidrar forholdsvis lite på hjemmebanen (jobber mer og pendler lengre). Vi er også gift men hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen.

Anonymkode: 6bdd4...481

Skrevet

Du får vel barnetrygden, det bør jo dekke en del klær

Anonymkode: 42733...b59

Skrevet (endret)

da jeg var i forhold hadde vi felles økonomi

Endret av minister-mio
Skrevet

Vi setter av barnetrygden til deler av innkjøpene, ellers går det av felles budsjett. Vi setter alt utenom egne «lommepenger» inn på felles konto som går til regninger, husholdning, buffer, barnas behov osv., tar det derfra når det trengs. 

Jeg er nok den som planlegger innkjøpene og har oversikt over når de må ha nye sko, yttertøy, følger med på tilbud på ulltøy til vinteren osv., men vi handler begge inn. 

Skrevet

Vi har ikke barn ennå, men venter den første. Vi har delt økonomi, og to kontoer hvor fellesutgifter er på den ene, og matutgifter på den andre. Vi kommer til å sette inn litt ekstra på en av kontoene for å bruke på barnet. 

Jeg hadde aldri greid å ha felles økonomi. Jeg liker å bruke penger på designvesker og dyre klær. Hadde vært urettferdig om han skulle betalt for det.

Anonymkode: d807b...11e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...