AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Jeg har noen problemer med min psykiske helse og går til behandling for dette (vil ikke fortelle hvilken diagnose og utfordringer dette medfører, i frykt for å bli gjenkjent). Disse problemene har jeg hatt i et par år nå, og arbeidsgiveren min har hele veien vært informert om situasjonen og vist stor forståelse. Jeg fungerer for det meste greit på jobb, men har noen ganger litt problemer med å fungere optimalt og må ha flere pauser og arbeider i et mye lavere tempo. Dette har jeg snakket med lederen min om og han sier at det er helt i orden at jeg tilpasser dagene mine. Jeg har også vært nødt til å ta ut egenmelding tre-fire ganger det siste halvåret, og har da gitt beskjed noen timer før min vakt starter da min helse svinger veldig i de verste periodene. Har selvfølgelig beklaget for dette til ledelsen, og de har heldigvis stor forståelse for at jeg kan snu så raskt med mine utfordringer psykisk, men jeg får så dårlig samvittighet siden jeg vet at dette skaper ekstra utfordringer for mine kollegaer. Psyken min har blitt mye verre den siste tiden og jeg merker at jeg fungerer dårligere på jobb. Det har blitt så ille at jeg nå vurderer jeg å ta ut sykemelding. Problemet er at vi allerede er for få ansatte på min avdeling. Jeg vil ikke pålegge mine kollegaer ekstra arbeid og ledelsen flere utfordringer ved å ta ut en sykemelding nå, men jeg er redd jeg kommer til å gå på veggen og ødelegge meg selv helt om jeg ikke gjør det. Spørsmålet mitt er derfor; hvordan kan jeg gå frem med sykemelding uten å skape for store utfordringer? Er det mulig å ta ut sykemelding fra neste uke, slik at ledelsen får en uke på å finne en løsning for mine vakter? Eller burde jeg holde ut litt til, og bruke egenmelding på de verste dagene? Anonymkode: fd1d0...769
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #2 Skrevet 2. oktober 2018 Ta hensyn til deg selv og ta ut sykemelding så fort som mulig. Anonymkode: b2766...1db 1
Anim92 Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 Ingen er tjent på at du går på en skikkelig smell. Hva med gradert sykemelding? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 Hvordan ledelsen fikser ting på jobb mens du er borte er ikke ditt problem. Du må tenke på din egen helse. Hvis du møter veggen er jo risikoen stor for at du sykmeldes i en lengre periode enn denne gangen. Anonymkode: 58fdb...e71 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta hensyn til deg selv og ta ut sykemelding så fort som mulig. Anonymkode: b2766...1db 2 minutter siden, Anim92 skrev: Ingen er tjent på at du går på en skikkelig smell. Hva med gradert sykemelding? Takk for svar. Ja jeg bør vel ta ut sykemelding nå. Gradert sykemelding har jeg ikke tenkt på men det høres ut som en bra løsning. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ledelsen fikser ting på jobb mens du er borte er ikke ditt problem. Du må tenke på din egen helse. Hvis du møter veggen er jo risikoen stor for at du sykmeldes i en lengre periode enn denne gangen. Anonymkode: 58fdb...e71 Jeg får så dårlig samvittighet når jeg skaper problemer på denne måten. Er det jeg også er redd for. Det lureste blir vel å ta det litt med ro nå. ts Anonymkode: fd1d0...769
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 Ingen blir å takke deg om du sliter deg ut til du møter veggen. Da er det bedre at du blir sykemeldt nå. Kan du ha gradert sykemelding kanskje? Andre oppgaver/tilrettelegging? Du kan jo også bare være ærlig om det du skriver her med ledelsen; at du får dårlig samvittighet og at du ikke har lyst til å ta ut sykemelding pga. det skaper utfordringer. Det høres jo ut som du har en forståelsesfull ledelse:) Jeg har også kolleger som sliter med både det ene og det andre, men jeg har ekstra ressurser som jeg kan bruke i deres dårlige perioder hvor de ikke fungerer optimalt. Jeg har ingen plager og priser meg lykkelig for det! Og jeg bryr meg jo om kollegene mine, så å jobbe litt ekstra når de er dårlig går helt fint:) Anonymkode: bbe2e...3ed 2
Ullvott Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 Er enig med de andre som sier at det sikkert kan være av det beste for helsa di om du blir sykemeldt, gradert eller fullt nå. Det er ikke BARE ulemper med det, verken for deg eller arbeidsgiver. Fordelene er at: 1. Det blir en mer forutsigelig situasjon for arbeidsgiver og kollegene dine 2. Det blir mer forutsigelig for deg også 3. Du får mindre dårlig samvittighet 4. Funksjonsnivået ditt kan bedres raskere; en fordel både for deg, arbeidsgiver og samfunnet Hvis du har en langvarig eller kronisk tilstand er det også lurt om du og arbeidsgiver i samarbeid søker om at arbeidsgiver får fritak for å betale sykelønn i arbeidsgiverperioden. Da betaler NAV sykepengene dine fra dag 1 istedenfor. De fleste arbeidsgivere som har syke arbeidstakere setter pris på akkurat dette, og for arbeidstaker har det ingen ting å si. Dere finner søknadsskjema på NAVs nettsider.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen blir å takke deg om du sliter deg ut til du møter veggen. Da er det bedre at du blir sykemeldt nå. Kan du ha gradert sykemelding kanskje? Andre oppgaver/tilrettelegging? Du kan jo også bare være ærlig om det du skriver her med ledelsen; at du får dårlig samvittighet og at du ikke har lyst til å ta ut sykemelding pga. det skaper utfordringer. Det høres jo ut som du har en forståelsesfull ledelse:) Jeg har også kolleger som sliter med både det ene og det andre, men jeg har ekstra ressurser som jeg kan bruke i deres dårlige perioder hvor de ikke fungerer optimalt. Jeg har ingen plager og priser meg lykkelig for det! Og jeg bryr meg jo om kollegene mine, så å jobbe litt ekstra når de er dårlig går helt fint:) Anonymkode: bbe2e...3ed Så godt å høre at du har den innstillingen! Det gjør meg litt tryggere på at det går greit for kollegene mine om jeg tar ut sykemelding. 2 timer siden, Ullvott skrev: Er enig med de andre som sier at det sikkert kan være av det beste for helsa di om du blir sykemeldt, gradert eller fullt nå. Det er ikke BARE ulemper med det, verken for deg eller arbeidsgiver. Fordelene er at: 1. Det blir en mer forutsigelig situasjon for arbeidsgiver og kollegene dine 2. Det blir mer forutsigelig for deg også 3. Du får mindre dårlig samvittighet 4. Funksjonsnivået ditt kan bedres raskere; en fordel både for deg, arbeidsgiver og samfunnet Hvis du har en langvarig eller kronisk tilstand er det også lurt om du og arbeidsgiver i samarbeid søker om at arbeidsgiver får fritak for å betale sykelønn i arbeidsgiverperioden. Da betaler NAV sykepengene dine fra dag 1 istedenfor. De fleste arbeidsgivere som har syke arbeidstakere setter pris på akkurat dette, og for arbeidstaker har det ingen ting å si. Dere finner søknadsskjema på NAVs nettsider. Tusen takk! Det visste jeg ikke. Og tusen takk for at du tar frem de «positive» sidene med sykemelding også. ts Anonymkode: fd1d0...769
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå