Gå til innhold

Noen som kan se på lønnsslippen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk fasthelg i februar.

Spurte sjefen om når jeg kunne ta ut feriedagene mine. Hun ringte meg opp nå og sa at siden jeg begynte så sent så er jeg ikke blitt trukket for ferie, og har dermed ikke rett på ferie. 

Jeg forstår ikke helt lønnslippen, men det står jo at jeg er blitt trukket, ikke sant?

20181002_113934.jpg

Anonymkode: b2a9a...e86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har uansett rett på 5 uker ferie i året så der tar sjefen din helt feil, men du har derimot ikke rett til betalt all den tiden du har ferie ved mindre du har jobbet nok til å opparbeide deg dette.

Anonymkode: 4aaff...d0d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har uansett rett på 5 uker ferie i året så der tar sjefen din helt feil, men du har derimot ikke rett til betalt all den tiden du har ferie ved mindre du har jobbet nok til å opparbeide deg dette.

Anonymkode: 4aaff...d0d

Men om jeg har helg så har jeg rett på 3 dagers ferie. 

Problemet er at hun sier jeg ikke har rett på det i år siden jeg begynte så sent. Men jeg har jo blitt trukket?

TS

Anonymkode: b2a9a...e86

Skrevet

feriepenger blir vel trukket uansett, men da for neste år?

feriepenger som trekkes i 2018 blir ikke utbetalt (i form av feriedager) før 2019 ? tror jeg

når jeg har startet i ny jobb har jeg ikke hatt betalte feriedager samme året som jeg startet vertfall

og dersom jeg ikke jobbet et fult år året før, har jeg ikke fått full ferie året etter

f.eks hvis jeg jobbet 6 mnd i 2016 fikk jeg 2,5 uker betalt ferie i 2017

• Liker 1
Skrevet

Alle har rett på 5 uker ferie. Eller, man har ikke rett på ferie, men krav til ferie. Før hadde man rett på ferie, men kunne ta ut ferieukene i lønn i stedet. Nå har du mindre mulighet til å ta ut ferien i lønn, eller overføre til neste år.

Hos oss har vi hatt flere som har begynte å jobbe litt uti året. Da har vi ikke vært så nøye på om de tar ferie, men har gjort det slik at vi trekker dem i lønn for de dagene de er borte, i og med at de ikke har opparbeidet feriepenger hos oss.

Jeg ville spurt sjefen din om hva trekker på lønnslippen din er.

Skrevet
3 minutter siden, thinkmaster100 skrev:

feriepenger blir vel trukket uansett, men da for neste år?

feriepenger som trekkes i 2018 blir ikke utbetalt (i form av feriedager) før 2019 ? tror jeg

når jeg har startet i ny jobb har jeg ikke hatt betalte feriedager samme året som jeg startet vertfall

og dersom jeg ikke jobbet et fult år året før, har jeg ikke fått full ferie året etter

f.eks hvis jeg jobbet 6 mnd i 2016 fikk jeg 2,5 uker betalt ferie i 2017

Sånn enkelt fortalt. Det du jobber i 2016, gir grunnlag for feriepenger i 2017. Så om du har jobbet halve året, så får du i utgangspunktet bare utbetalt ferie i 2,5 uker. Du har likevel krav på 5 uker ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...