AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Er det lurest å bruke mastercard? Og hvorfor? Anonymkode: 1298b...3f3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #2 Skrevet 2. oktober 2018 Hipp som happ. Jeg er jo ikke en idiot som legger igjen kortopplysninger på svindelsider, så jeg er ikke så veldig opptatt av å alltid bruke kredittkort på nett. Anonymkode: 684c8...36c 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 I norske nettbutikker bruker jeg vanlig bankkort. Handler jeg fra utlandet bruker jeg kredittkortet. Anonymkode: 3f070...e89 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 Vanlig bankkort(uten kreditt). Mastercard hvis utenlandsk nettbutikk. Men som oftest velger jeg faktura. Handler stort sett i kjente butikker. Handler mye på nett, har aldri hatt problemer eller opplevd noe tull. Anonymkode: 91ec4...902 2
Million Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Bruker alltid kredittkort. Velger et der jeg får prosenter eller andre goder, eller rett og slett pga sikkerhet. Gir ikke nettbutikker et sugerør rett ned i pengekassa (kontoen) min. Aldri. Eller, det eneste tilfellet der jeg bruker bankkortet å betale med, er når jeg kjøper kinobilletter. Ya bank Visa kredittkort f.eks, kan jeg velge 3% rabatt på netthandel. Eller Trumf bonus på 0,5% med Trumf Visa kredittkort. Eller Re:member Mastercard kortet hvis nettbutikken er med på deres medlemsliste som gir prosentrabatt på fakturaen for kjøp i diverse nettbutikker. Bruker alltid Mastercard på Amazon og andre utenlandske. Mye pga sikkerheten, men også pga rettighetene kortselskapet gir hvis man får problemer med selgeren. Endret 2. oktober 2018 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 Alltid kredittkort ved netthandel. Hovedsaklig fordi det gir en ekstra sikkerhet, siden du da egentlig betaler til banken din - nettbutikken tar ikke noe ut av kontoen din. Og om det skulle skje noe krøll med handelen, også ved norske nettbutikker. Fordi de ønsker at kreditttkort skal være lette å bruke, så tar de på seg krangelen, om nettbutikken ikke leverer varen, leverer feil vare, eller bare er vanskelige. Da en norsk nettbutikk ikke hadde varen jeg bestilte, og sendte noe helt annet, av lavere kvalitet istedet - og var umulige å å kommunisere med, få pengene mine tilbake. Så var det bare å sende klagen videre til kredittkortselskapet, som straks refunderte pengene til meg - og tok selv å rydda opp med nettbutikken. Men finansavtaleloven gir deg ekstra beskyttelse når du bruker kredittkort. Loven sier at du kan rette de samme kravene mot kortutsteder som du kan rette mot butikken. Det betyr for eksempel at du kan ta reklamasjonssaker direkte med banken når butikken ikke ordner opp, eller går konkurs. Dette gjelder ikke ved bruk av debetkort.https://www.dinside.no/okonomi/slik-handler-du-trygt-pa-nett/61256956 Anonymkode: 7f0a8...3b5 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 Les gjerne også denne - "Betaler fortsatt med feil kort". En undersøkelse der især mange unge mennesker går glipp av rettigheter, fordi de betaler med debetkort, eller ikke vet at de kan ta klage via banken om de betaler med kredittkort og får trøbbel med netthandel:– Det gir en ekstra sikkerhet når du handler på nett. Blir du for eksempel utsatt for svindel eller useriøse aktører er det kortselskapet som tar støyten, sier Gundersen til NRK.no.https://www.nrk.no/livsstil/betaler-fortsatt-med-_feil_-kort-1.11814106 Anonymkode: 7f0a8...3b5
ajarRun Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 Bruker alltid kredittkort. Plutselig går de konkurs eller lar være å sende varen. Da kan jeg forholde meg til banken isteden. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #9 Skrevet 2. oktober 2018 Velger stort sett faktura jeg. Men hvis ikke det er mulig bruker jeg vanlig bankkort, da jeg ikke har noe kredittkort. Anonymkode: d0dc6...853
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #10 Skrevet 2. oktober 2018 Har kredittkort registrert på Paypal og betaler med det. Anonymkode: dcfd7...a42
Illuminatum Skrevet 2. oktober 2018 #11 Skrevet 2. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det lurest å bruke mastercard? Og hvorfor? Anonymkode: 1298b...3f3 Bruker kredittkort men Visa ikke Mastercard og betaler gjerne via Paypal.
Knirke Skrevet 2. oktober 2018 #12 Skrevet 2. oktober 2018 Har nettopp fått kredittkort og bruker det til alle kjøp. Tjener bonuspoeng som jeg kan kjøpe flybilletter for
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #13 Skrevet 2. oktober 2018 Dere som alltid bruker kredittkort; hvordan gjør dere det? Går dere inn i nettbanken rett etter kjøpet og betaler inn på kortet, eller venter dere til varene har kommet? Gjelder sikkerheten selv om man har betalt inn beløpet man kjøpte for, om det skulle vise seg å skje en feil etterpå? Anonymkode: 3f070...e89
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #14 Skrevet 2. oktober 2018 Hvilke kredittkort kan en bruke for å få brukt bonus på flybilletter? Anonymkode: e87b2...13a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #15 Skrevet 2. oktober 2018 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke kredittkort kan en bruke for å få brukt bonus på flybilletter? Anonymkode: e87b2...13a Norwegian sitt. Jeg har egentlig gått over til komplett sitt mastercard, da kan man bruke bonuspoengene til å betale fakturaen istedenfor å låse de til noe bestemt. Anonymkode: be519...d33 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #16 Skrevet 2. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det lurest å bruke mastercard? Og hvorfor? Anonymkode: 1298b...3f3 Kredittkort er alltid smartest å bruke, spør du bank og finansansatte. Debet kort må du aldri bruke. Grunnen er enkel, når du bruker debet kort, bruker du dine egne penger og er selv ansvarlig for bruken og eventuelt misbruk av penger i kortet. Bruker du kredittkort så handler du med andre sine penger/lånte penger. Skjer det da noe uforutsatt, så har du muligheten til å reklamere på kjøpet til kredittkortselskapet/långiver av pengene du har brukt. Alle som handler på nettet med kort, enten det er debet kort eller kredittkort bør kjenne til innholdet på denne siden; https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/dine-rettigheter-og-plikter-ved-kredittkjop/ Anonymkode: dea02...2b1 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #17 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som alltid bruker kredittkort; hvordan gjør dere det? Går dere inn i nettbanken rett etter kjøpet og betaler inn på kortet, eller venter dere til varene har kommet? Gjelder sikkerheten selv om man har betalt inn beløpet man kjøpte for, om det skulle vise seg å skje en feil etterpå? Anonymkode: 3f070...e89 Venter til regningen kommer, en gang i måneden. Og ja, så vidt jeg har forstått, så gjelder reklamasjonsretten via kredittselskapet uansett. Nå er det lenge siden, men nokså sikker på at den norske nettbutikken jeg måtte klage på, så var det gått så lang tid uten at de rydda opp - at regninga alt var betalt. https://www.abcnyheter.no/penger/2014/02/13/193442/svindlet-slik-far-du-tilbake-pengene Anonymkode: 7f0a8...3b5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #18 Skrevet 2. oktober 2018 Ingen av delene, bruker Visa. Anonymkode: 558d6...d39
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #19 Skrevet 2. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Venter til regningen kommer, en gang i måneden. Og ja, så vidt jeg har forstått, så gjelder reklamasjonsretten via kredittselskapet uansett. Nå er det lenge siden, men nokså sikker på at den norske nettbutikken jeg måtte klage på, så var det gått så lang tid uten at de rydda opp - at regninga alt var betalt. https://www.abcnyheter.no/penger/2014/02/13/193442/svindlet-slik-far-du-tilbake-pengene Anonymkode: 7f0a8...3b5 Uansett om du har betalt kredittkortfakturaen eller ikke så får du pengene tilbake fra kortselskapet dersom du har en berettiget klage og dår medhold. Jeg kjøpte noen sko som aldri kom, og dikk pengene tilbake fra kortselskapet. Jeg har brukt kredittkort i en fotoboks der ingenting stemte, og dikk pengene tilbake fra kortselskapet. Jeg har flere eksempler på mislykket handel der penger har blitt refundert, og kortet har blitt anbefalt sperret. Å sperre et debetkort lar seg også godt gjøre, men dat står du uten kort i en uke, minst. Pluss at du har ingen rettigheter med hensyn til å få refundert utlegg. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen av delene, bruker Visa. Anonymkode: 558d6...d39 Visa er både debetkort og kredittkort. Så hva du mener du bruker, ja det må du forklare nærmere. Anonymkode: dea02...2b1 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #20 Skrevet 2. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Visa er både debetkort og kredittkort. Så hva du mener du bruker, ja det må du forklare nærmere. Anonymkode: dea02...2b1 Ja, dårlig forklart. Mente altså kredittkort. Anonymkode: 558d6...d39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå