Gå til innhold

Bonus/steforelder - hvor mye "tilgang/innsyn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bonusmor til en på 11 år, som er hos oss 50%. Jeg liker å ha kontroll og planlegge litt i forhold å hva som skal pakkes, vaskes, være med på hytta/trening, når barnet har kamper osv. Men når jeg har dristet meg til å spørre om andre enn foreldre har "innsyn" i eksempelvis facebookgrupper/spond for fotballaget, håndballaget, taekwondo, årskullet for skole, men virker ikke som de har det?

Begynner å bli mektig lei av å spørre far om å sende ukeplanen til meg på mail hver uke, info om hvem 10 av 20 barn som skal være med på kommende fotballkamp osv, for dette står jo ikke på de offisielle terminlistene på nett. Bare det å ha fått lik informasjon som far (og mor) om trening eller skidag på skolen er avlyst, flyttet osv....

Er det vanlig at bonusforeldre har tilgang/innsyn (hvis de ønsker så klart, og får lov av barnets foreldre) i disse gruppene som gjelder barna? 

Anonymkode: 42639...9f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært med i alle sånne grupper opp gjennom årene. Mor og far sa selv at det stort sett var jeg som fikset når de var hos far, så de tok det som en selvfølge. Ingen som sto for grupper osv som reagerte på det! 

Er det ikke bare å be om å bli medlem da? 

• Liker 3
Skrevet

Kan vi snart begrave ordet «bonusforelder»?

Anonymkode: 89f3e...b79

• Liker 7
Skrevet

I forhold til skolen har du ingen rettigheter, men kan ikke tro at noen vil reagere på at du blir med på facebookgruppa til fotballen eller taekwondoen. 

Ellers tenker jeg at mannen kanskje må få mer ansvar dersom det er et stort problem at han ikke automatisk videreformidler informasjon du trenger. 

Anonymkode: 3fadf...405

• Liker 1
Skrevet

For meg hadde det ikke gjort noe om disse "bonusforeldrene" ble med i disse gruppene på facebook for aktiviteter og skole, men de blir jo stress når mange bytter ut disse "bonusforeldrene" i tid i utide.

Feks, barnet mitt går i andre klasse nå, på disse to skoleårene har faren hans involvert 2 forskjellige damer som skal være med å delta på lik linje som oss andre foreldre. Er slitsomt å hele tiden møte en ny "bonusmor" til det samme barnet, og kan ikke en gang tenke meg hvordan det føles for barnet...

Anonymkode: 7d8be...e84

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg hadde det ikke gjort noe om disse "bonusforeldrene" ble med i disse gruppene på facebook for aktiviteter og skole, men de blir jo stress når mange bytter ut disse "bonusforeldrene" i tid i utide.

Feks, barnet mitt går i andre klasse nå, på disse to skoleårene har faren hans involvert 2 forskjellige damer som skal være med å delta på lik linje som oss andre foreldre. Er slitsomt å hele tiden møte en ny "bonusmor" til det samme barnet, og kan ikke en gang tenke meg hvordan det føles for barnet...

Anonymkode: 7d8be...e84

Det forstår jeg veldig godt - også at ikke alle bonus/steforeldre trenger tilgang. På en måte kun hvis det er særskilt relevant til å få en kabal til å gå opp uten å måtte gå omveien om noen andre som kanskje er bortreist den kvelden på jobb...

ts

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forhold til skolen har du ingen rettigheter, men kan ikke tro at noen vil reagere på at du blir med på facebookgruppa til fotballen eller taekwondoen. 

Ellers tenker jeg at mannen kanskje må få mer ansvar dersom det er et stort problem at han ikke automatisk videreformidler informasjon du trenger. 

Anonymkode: 3fadf...405

Å jo, mannen generelt kan godt ta mer ansvar, men meg som "bonus/stemor" har også lyst til å ta del i hva som skjer. Istedet for at vi to voksne bruker småmasing, tid på å printscreene sider på facebook, sende og kopiere over terminlister på mail, og måtte slå opp på mail, datoer, bilder av chatter sendt pr SMS'er, i bildebibliotek, så kunne vi fint ha hatt oppslagsverk på samme plattform.

Til hans forsvar er han veldig flink til å ta ansvar, men meg som den "ekstra" blir det vanskelig å kunne planlegge uka når jeg aner at det kanskje muligens både er treninger, kamper og bursdager til skolekamerater som kan dukke opp.

Men takk for svar! - greier meg utmerket fint uten skolen, noen ting skal vi klare å distribuere mellom oss på e-post :)

Skrevet

Om det er greit for både mor og far, ville jeg spurt om å få tilgang til disse gruppene.

Jeg ville vært sjeleglad om far til mine to eldste hadde hatt en samboer som ville hjelpe til med disse tingene. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Kontorotta skrev:

Om det er greit for både mor og far, ville jeg spurt om å få tilgang til disse gruppene.

Jeg ville vært sjeleglad om far til mine to eldste hadde hatt en samboer som ville hjelpe til med disse tingene. 

Så godt å høre!! Tror barnet i huset og blir glad for å ikke bare kun basere seg på å ringe mor (som har full kontroll) når hun er hos far og meg også!

TS

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre!! Tror barnet i huset og blir glad for å ikke bare kun basere seg på å ringe mor (som har full kontroll) når hun er hos far og meg også!

TS

Det vil jo gjøre tilværelsen lettere for alle om du har direkte tilgang og kan være med på å planlegge uka derfra. :-)

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene til barnet kan jo gi deg tilgang til fb-grupper og spond m.m. Så dette er jo noe du må ta opp med faren.

Her har jeg og eksen en felles kalender hvor vi legger inn alle aktiviteter som gjelder ungene. treninger, kamper, tannlegetimer osv. Både hans samboer og min kjæreste har tilgang til å se den kalenderen, men de har ikke tilgang til å redigere. Sånn er de informert om hva som skjer, mens det er vi foreldrene som styrer det. Enkelt og greit.

Skrevet

Jeg er med i både foreldregrupper og grupper tilhørende idrett barna driver med - veldig deilig å kunne ha oversikt selv!

Jeg er ikke en av de som aktivt skriver og kommenterer ting, men holder meg på sidelinja og tar til meg informasjonen jeg/vi trenger 🙂

Anonymkode: 62d82...ab4

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er med i både foreldregrupper og grupper tilhørende idrett barna driver med - veldig deilig å kunne ha oversikt selv!

Jeg er ikke en av de som aktivt skriver og kommenterer ting, men holder meg på sidelinja og tar til meg informasjonen jeg/vi trenger 🙂

Anonymkode: 62d82...ab4

Akkurat slik jeg ønsker det!! Takk :)

ts

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? 

Anonymkode: 11d32...81a

Skrevet
On ‎10‎/‎2‎/‎2018 at 11:22 AM, AnonymBruker said:

Synd det ikke finnes en tommel ned - mulighet her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...