AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Jeg har to kredittkortlån på omtrentlig 4000 (sp1) og 10000 (norwegian bank), i tillegg til inkasso til klarna og kreditorforeningen på samlet ca 15000. Jeg ble i dag oppringt av en selger fra Sambla og for første gang la jeg ikke på når jeg hørte hva det gjaldt. Jeg har lest litt om refinansiering og det å samle lån før, men er forferdelig grønn på dette. Selgeren var desverre svensk, så jeg forsto bare litt, men slik jeg forsto hadde NB veldig høy rente og jeg kan definitivt spare på å samle lånene i en av bankene de samarbeider med. Jeg skulle få tilbud på mail løpet av dagen og bli oppringt igjen i morgen av en rådgiver eller noe. Jeg har ca. 80 % jobb til vanlig, går i mammaperm snart og vil da få 80 % av ordinær lønn i 10 mnd. Har samboer som eier leilighet og bil, jeg betaler vel en 5000 i mnd til han i "leie", ellers deler vi godt om mat. Av forskjellige årsaker er jeg elendig på økonomi og å betale regninger i tide (obviously), samboer har ikke innsikt i dette, trenger ikke kommentarer på det punktet eller samlivstips. Lønner det seg for meg å samle opp lånene mine og å dermed betale 1 sum til 1 bank, i stedet for ørten summer til ørten banker hvorav minst 1 har elendig rente? Anonymkode: 3d1c7...187
Million Skrevet 2. oktober 2018 #2 Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Det kommer selvfølgelig an på hvilken rente de tilbyr deg, og hva den er i forhold til rentenene de andre kreditorene du har fra før tar. Du bør ringe alle og spørre om hva renten er, skrive den ned og sammenligne. Det lønner seg jo da å velge den med lavest rente og færrest gebyrer. Var jeg deg, ville jeg aldri gått på et sånt telefonsalg. Jeg er overbevist om at du sannsynligvis vil finne en bedre lånegiver enn det de kan tilby. Det er mange der ute. MEN problemet er at du har inkasso allerede. Det utestenger deg fra mange låneforetak, som jo tar kredittsjekk før de låner ut penger. Er de klar over dette, de som ringte deg, og likevel vil de låne deg penger....? Jeg synes dette høres for godt ut til å være sant. Har du vurdert å høre med din egen faste bank, om de evt kan gi deg lånet? Det er jo ikke så voldsomt store summer du snakker om, så det kan hende de tar risikoen selv om du har inkassoanmerkning. Endret 2. oktober 2018 av Million 2
Lita_go Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 Sjekk med din lokale bank først Har du kunderådgiver? Om ikke ordne deg en ved å ringe banken å be om møte, der kan du få trygg hjelp Personlig ville jeg ikke takker ja til noe tilbydd over tlf, det er så enkelt nå å gå på nett for å finne de beste avtalene for å rydde opp i økonomisk 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 Du har såpass lite gjeld at et refinansieringsgebyr trolig vil spise opp hele rentegevinsten uansett. Og om det så er et par hundre kroner å spare, så er ikke problemet ditt renten. 15 000 kr + renter bør fint kunne betales ned i løpet av 3-6 mnd. Hvis 5000 kr i mnd er inkludert fellesutgifter, strøm, internett og sånne ting, så er det en grei deal, men hvis ikke, synes jeg samboeren driver rovdrift på deg. Anonymkode: 6399b...a85
_popcorn_ Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 Det kan lønne seg å samle alt, om du får god rente. Sambla kan hente inn ulike tilbud, og det kan være dem har noen gode løsninger for deg. Men, det jeg lurer på er om selger var klar over at du har betalingsanmerkning og ikke sikkerhet i bolig/bil (siden dette står i samboers navn)...? Det er veldig greit å få tilbudet på mail, å se hva dem kan tilby. Da kan du sette deg ned å regne på det, og finne ut hva som lønner seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå