AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Har nylig hatt kontakt med en advokat, og avtalen var at han skulle gi meg en vurdering av to spørsmål/saker. For dette skulle vedkommende ha betalt 6000 pluss moms, altså 7500. Den ene av disse sakene/spørsmålene fikk jeg ikke noe klart svar eller vurdering på, og dette sa jeg ifra om - uten å få klarere svar. Jeg skrev da på mail at det ville være urimelig om jeg skulle betale hele fakturaen siden jeg mente dette var en mangel ved tjenesten han hadde utført. Han svarte da ved å sende et "varsel om søksmål" om jeg ikke betaler fakturaen i sin helhet innen oppgitt frist. Hva betyr egentlig det? Betyr det at jeg blir politianmeldt om jeg ikke betaler hele summen innen fristen, at jeg får noe på rullebladet mitt, får jeg betalingsanmerkning? Har betalt 5000 av summen, og mener det er/var mer enn nok med tanke på hvor diffus og mangelfull vurdering han gav på halvparten av oppdraget. Hva burde jeg gjøre her? Kan forbrukerrådet eller forbrukerombudet ha noe å si om dette? Anonymkode: e68e0...4ea
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #2 Skrevet 2. oktober 2018 Du kan jo ringe advokatforeningen.... Anonymkode: ea67e...3bc
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 Var det et varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven §§ 4-18 / 4-19? Han kan i så fall begjære kravet tvangsfullbyrdet hos namsmannen ved utløp av betalingsfristen. Detsom du fremmer en innsigelse mot kravet innen 14 dager etter en eventuell utleggsbegjæring er varslet og forelagt for deg, blir saken overført til forliksrådet. Anonymkode: 66593...3f0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 Forresten.. du har vel allerede fremmet innsigelse. Da bør han i så fall sende forliksklage i stedet for utleggsbegjæring. En utleggsbegjæring med skriftstykke (faktura/betalingsoppfordring) som tvangsgrunnlag vil ikke ha tvangskraft hvis det er omtvistet. Et tvangskraftig tvangsgrunnlag kan oppnås ved en eventuell dom/forlik i forliksrådet. Derfor bør det være første instans denne saken tas til. Utleggsbegjæring kan tolkes som et brudd på god inkassoskikk. Anonymkode: 66593...3f0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten.. du har vel allerede fremmet innsigelse. Da bør han i så fall sende forliksklage i stedet for utleggsbegjæring. En utleggsbegjæring med skriftstykke (faktura/betalingsoppfordring) som tvangsgrunnlag vil ikke ha tvangskraft hvis det er omtvistet. Et tvangskraftig tvangsgrunnlag kan oppnås ved en eventuell dom/forlik i forliksrådet. Derfor bør det være første instans denne saken tas til. Utleggsbegjæring kan tolkes som et brudd på god inkassoskikk. Anonymkode: 66593...3f0 Hvordan fremmer jeg innsigelse? Anonymkode: e68e0...4ea
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten.. du har vel allerede fremmet innsigelse. Da bør han i så fall sende forliksklage i stedet for utleggsbegjæring. En utleggsbegjæring med skriftstykke (faktura/betalingsoppfordring) som tvangsgrunnlag vil ikke ha tvangskraft hvis det er omtvistet. Et tvangskraftig tvangsgrunnlag kan oppnås ved en eventuell dom/forlik i forliksrådet. Derfor bør det være første instans denne saken tas til. Utleggsbegjæring kan tolkes som et brudd på god inkassoskikk. Anonymkode: 66593...3f0 Meg igjen; innebærer noe av dette at jeg kan sitte igjen med betalingsanmerkning eller en politianmeldelse? Anonymkode: e68e0...4ea
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det et varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven §§ 4-18 / 4-19? Han kan i så fall begjære kravet tvangsfullbyrdet hos namsmannen ved utløp av betalingsfristen. Detsom du fremmer en innsigelse mot kravet innen 14 dager etter en eventuell utleggsbegjæring er varslet og forelagt for deg, blir saken overført til forliksrådet. Anonymkode: 66593...3f0 Nei, det står "varsel om søksmål jf tvisteloven paragraf 5-2 Anonymkode: e68e0...4ea
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 Varsel om søksmål innebærer at advokaten vil kunne gå til sak for å få fastlagt/inndrevet kravet sitt. Hvis du fortsatt bestrider kravet, kan saken gå til retten/forliksrådet, mest sannsynlig forliksrådet, siden summen ikke er så stor. Dersom du taper i forliksrådet, og advokaten får fullt medhold, kan du bli pålagt å betale fakturaen advokaten sendte i sin helhet, i tillegg til rettsgebyr for forliksrådet og advokatens sakskostnader. Sakskostnader og rettsgebyr for forliksrådet er vanligvis et par tusen kroner. Betalingsanmerkning og politianmeldelse får du ikke ved det første, så lenge du bestrider fakturaen. Men du kan som sagt få en del ekstra kostnader om det blir sak. Du kan lese mer her: http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30 Anonymkode: a3920...71e 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #9 Skrevet 2. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har nylig hatt kontakt med en advokat, og avtalen var at han skulle gi meg en vurdering av to spørsmål/saker. For dette skulle vedkommende ha betalt 6000 pluss moms, altså 7500. Den ene av disse sakene/spørsmålene fikk jeg ikke noe klart svar eller vurdering på, og dette sa jeg ifra om - uten å få klarere svar. Jeg skrev da på mail at det ville være urimelig om jeg skulle betale hele fakturaen siden jeg mente dette var en mangel ved tjenesten han hadde utført. Han svarte da ved å sende et "varsel om søksmål" om jeg ikke betaler fakturaen i sin helhet innen oppgitt frist. Hva betyr egentlig det? Betyr det at jeg blir politianmeldt om jeg ikke betaler hele summen innen fristen, at jeg får noe på rullebladet mitt, får jeg betalingsanmerkning? Har betalt 5000 av summen, og mener det er/var mer enn nok med tanke på hvor diffus og mangelfull vurdering han gav på halvparten av oppdraget. Hva burde jeg gjøre her? Kan forbrukerrådet eller forbrukerombudet ha noe å si om dette? Anonymkode: e68e0...4ea Varsel om søksmål betyr at saken blir sendt til Forliksrådet for å få en dom på at du skal betale. Da kan du i tillegg få saksomkostninger i dømt. Slik at kravet blir enda høyere. Møter du ikke eller svarer ikke på brev fra Forliksrådet så ber han om uteblivelsesdom, dersom han er smart og slu. Da dømmer Forliksrådet i hans favør, og du må betale, frivillig eller via tvang. Det du gjør er å svare at kravet hans bestrides, og at du sender en klage til advokatforeningens disiplinærutvalg. Da må du skrive en begrunnet klage og helst før han reiser sak for Forliksrådet. Anonymkode: a3c9d...bf7 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #10 Skrevet 2. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det står "varsel om søksmål jf tvisteloven paragraf 5-2 Anonymkode: e68e0...4ea http://advokatwulff.no/§-5-2-varsel/ Mulig han er frekk og prøver å skremme deg, mulig han mener han skal ta ut forliksklage. Nesten så du burde skrive navnet hans her, for denne fyren høres ikke helt god ut. Anonymkode: a3c9d...bf7 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: http://advokatwulff.no/§-5-2-varsel/ Mulig han er frekk og prøver å skremme deg, mulig han mener han skal ta ut forliksklage. Nesten så du burde skrive navnet hans her, for denne fyren høres ikke helt god ut. Anonymkode: a3c9d...bf7 Enig, for en fjott. Hadde han sendt søksmålet sitt for 5000 kr(?) til behandling i Tingretten hadde de ledd høyt. Du har fått veldig gode svar her Ts, lykke til! Anonymkode: 5caaa...85f 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 Ikke alle juridiske saker gir et klart svar. Du må jo betale for tjenesten selv om du ikke likte svaret, eller det ikke var helt det du forventer. Anonymkode: 4a867...3db 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle juridiske saker gir et klart svar. Du må jo betale for tjenesten selv om du ikke likte svaret, eller det ikke var helt det du forventer. Anonymkode: 4a867...3db Ja, det skjønner jeg. Men i dette tilfelle er det snakk om at han ikke gav noen klar vurdering av det ene spørsmålet. Dvs jeg vet ikke noe mer om det nå enn før jeg kontaktet og fikk svar av denne advokaten. Anonymkode: e68e0...4ea
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig, for en fjott. Hadde han sendt søksmålet sitt for 5000 kr(?) til behandling i Tingretten hadde de ledd høyt. Du har fått veldig gode svar her Ts, lykke til! Anonymkode: 5caaa...85f Jeg har betalt 5000 kr av fakturaen, er nå 2500 kr som gjenstår. Og jeg mener jeg ikke skal måtte betale det fordi han ikke gav meg noe klart svar på det ene spørsmålet. Har også skrevet dette til ham på mail etter at han sendte varsel om søksmål. Er det nok, eller burde jeg kontakte advokatforeningen eller Forbrukerrådet også? Anonymkode: e68e0...4ea
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig, for en fjott. Hadde han sendt søksmålet sitt for 5000 kr(?) til behandling i Tingretten hadde de ledd høyt. Du har fått veldig gode svar her Ts, lykke til! Anonymkode: 5caaa...85f Hadde du kunnet litt om prosess så hadde du skjønt at man ikke sender et småkrav til tingretten, men begynner der man alltid skal begynne i Forliksrådet. Småkrav slipper ikke inn i tingretten fordi det koster mer å behandle enn beløpet det dreier seg om. Derfor har man Forliksrådet for denne typen saker. Men dersom ts ikke har gjort sin jobb, nemlig å bestride kravet, så kan han sende saken til inkasso. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det skjønner jeg. Men i dette tilfelle er det snakk om at han ikke gav noen klar vurdering av det ene spørsmålet. Dvs jeg vet ikke noe mer om det nå enn før jeg kontaktet og fikk svar av denne advokaten. Anonymkode: e68e0...4ea Har du fått en oppdragsbekreftelse der det tydelig fremgår hva adv. skal vurder? Det er han pålagt å gi deg. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har betalt 5000 kr av fakturaen, er nå 2500 kr som gjenstår. Og jeg mener jeg ikke skal måtte betale det fordi han ikke gav meg noe klart svar på det ene spørsmålet. Har også skrevet dette til ham på mail etter at han sendte varsel om søksmål. Er det nok, eller burde jeg kontakte advokatforeningen eller Forbrukerrådet også? Anonymkode: e68e0...4ea For n'te gang, forbrukerrådet håndterer ikke denne typen saker. Du må forholde deg skriftlig til advokatforeningens disiplinær... Og du må bestride kravet skriftlig, til adv. Eller betale saken og bli ferdig med den. Anonymkode: a3c9d...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #16 Skrevet 3. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du kunnet litt om prosess så hadde du skjønt at man ikke sender et småkrav til tingretten, men begynner der man alltid skal begynne i Forliksrådet. Småkrav slipper ikke inn i tingretten fordi det koster mer å behandle enn beløpet det dreier seg om. Derfor har man Forliksrådet for denne typen saker. Men dersom ts ikke har gjort sin jobb, nemlig å bestride kravet, så kan han sende saken til inkasso. Har du fått en oppdragsbekreftelse der det tydelig fremgår hva adv. skal vurder? Det er han pålagt å gi deg. For n'te gang, forbrukerrådet håndterer ikke denne typen saker. Du må forholde deg skriftlig til advokatforeningens disiplinær... Og du må bestride kravet skriftlig, til adv. Eller betale saken og bli ferdig med den. Anonymkode: a3c9d...bf7 Jeg har bestridt det i mail til advokaten, men selvsagt har han ikke svart. Men jeg har vel gjort det jeg må gjøre siden jeg har skriftlig bestridt kravet hans? Og ja, det var tydelig hva han skulle gjøre, og at han ikke har gjort dette som avtalt. Han hevder selvsagt at det er "umulig" å gi en klar vurdering på det ene spørsmålet, men dette sa han ikke noe om i forkant av oppdraget. Anonymkode: e68e0...4ea
Edie Skrevet 3. oktober 2018 #17 Skrevet 3. oktober 2018 Ryddet for oppfordring til lovbrudd. Edie, adm. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #18 Skrevet 3. oktober 2018 Det tryggeste og billigste for deg er å betale regningen, men klage til advokatforeningen. https://www.advokatforeningen.no/advokatetikk/disiplinar--og-tilsynssystemet/klage-pa-advokat1/ Anonymkode: a09d8...202
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2018 #19 Skrevet 4. oktober 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tryggeste og billigste for deg er å betale regningen, men klage til advokatforeningen. https://www.advokatforeningen.no/advokatetikk/disiplinar--og-tilsynssystemet/klage-pa-advokat1/ Anonymkode: a09d8...202 Jeg skrev en klage for et par dager siden, men har foreløpig kun betalt 5000 av fakturaen på 7500. Anonymkode: e68e0...4ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå