AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Selvsagt måtte det skje. Har ikke løpt på ca. 5 år, kun trent styrke. Kjøpte meg for noen uker siden noen gode sko og kom meg ut i naturen, og har fått så mye godt igjen for det! Motivasjonen er på topp, og jeg merker at kondisjonen begynner å ta form allerede etter tre uker. Har det så gøy med løpingen! Under den første økten (vekslet mellom rask gange og lett jogg) kjente jeg at jeg hadde litt vondt i leggene, og tenkte at det nok var fordi jeg brukte de gamle skoene mine som jeg vet ikke er optimale. Kjøpte noen nye sko som sitter som støpt på foten, det var fantastisk å løpe med dem og jeg løp uten smerter to ganger i uken i ca. to uker før det begynte å bli litt ømt på slutten av økten. Tenkte ikke mer over det før jeg hadde en helt forferdelig opplevelse midt i en (i utgangspunktet god) økt i går, tre uker etter start. Plutselig fikk jeg smerter som var helt uutholdelig, og etter ca. 20-30 minutter med jogging måtte jeg sette meg ned og avslutte økten før jeg haltet meg hjem igjen. Helt siden rett etter økten og frem til nå har området vært veldig ømt, det er ubehagelig (kjennes litt som noen har dunket/sparket meg lett i leggen). Har sjekket opp hva dette kan være, og tror det må være beinhinnebetennelse. Hadde det et par ganger i ungdomstiden når jeg spilte håndball, men ikke fullt så ille smerter som i går. Tror nok at skaden har kommet av at jeg har løpt mest på asfalt, for jeg har ikke lange nok turstier i området hvor jeg bor. Så øktene mine er som regel enten 100% asfalt eller 50/50 asfalt og grusvei. Er det noen som har erfaringer med beinhinnebetennelse som har noen tips? Tenker å stikke innom apoteket i dag og kjøpe betennelsesdempende salve og ihvertfall ta noen dagers hvile, massere området godt og se det an. Jeg føler det er litt tidlig og litt hysterisk å dra til fysioterapeut og lege for dette nå uten forsøk på egenbehandling - eller er det det? Og må jeg avbryte hele løpeprogrammet mitt nå? Hvor lenge må jeg la foten hvile? Skal egentlig ha en økt med moderate intervaller denne uken, men bør jeg utsette det? Jeg ser så mye forskjellig når jeg prøver å google dette, og det står ikke noe sted hvor lenge jeg bør hvile/drive alternativ trening. Bare til det ikke gjør vondt mer da, eller? Jeg trener også styrke to ganger i uken, og tenker jeg med fordel kan fortsette med det. Men jeg er så utrolig irritert og frustrert over at dette måtte skje nå! Anonymkode: 848d7...c3f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #2 Skrevet 2. oktober 2018 Har du vært hos lege ? Anonymkode: b960b...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du vært hos lege ? Anonymkode: b960b...3e0 Nei. - TS Anonymkode: 848d7...c3f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei. - TS Anonymkode: 848d7...c3f Da er det det første du gjør. Anonymkode: b960b...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det det første du gjør. Anonymkode: b960b...3e0 Det er over to ukers ventetid hos legen min, så hva gjør jeg i mellomtiden? Anonymkode: 848d7...c3f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er over to ukers ventetid hos legen min, så hva gjør jeg i mellomtiden? Anonymkode: 848d7...c3f Ikke belaste noe mer i ventetiden Anonymkode: 4aa86...308 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 Du må la beinet få slappe av til symptomene er borte. Anonymkode: 06d06...d30
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er over to ukers ventetid hos legen min, så hva gjør jeg i mellomtiden? Anonymkode: 848d7...c3f Jeg fikk akutt beinhinnebetennelse eller akutt senebetennelse eller noe for en tid tilbake. Legen viste ikke helt hvilken av dem dem var, men det var det samme som skjedde som du opplevde. Jeg løp: fikk først litt vondt, men ble verre og verre til jeg knapt klarte gå på den på under én time. Jeg ble sjekket for tretthetsbrudd/røntgen, men var bløtvevevet. Jeg måtte ta det helt med ro. Ingen belastning, ingen trening, gå så lite på den som mulig i 2 uker. Etter det skiftet jeg sko, og unngikk skoene jeg løp det på meg i én mnds tid. Men det ble ca helt bra i løpet av to uker med så lite belastning som overhodet mulig. Anonymkode: 1a530...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #9 Skrevet 2. oktober 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk akutt beinhinnebetennelse eller akutt senebetennelse eller noe for en tid tilbake. Legen viste ikke helt hvilken av dem dem var, men det var det samme som skjedde som du opplevde. Jeg løp: fikk først litt vondt, men ble verre og verre til jeg knapt klarte gå på den på under én time. Jeg ble sjekket for tretthetsbrudd/røntgen, men var bløtvevevet. Jeg måtte ta det helt med ro. Ingen belastning, ingen trening, gå så lite på den som mulig i 2 uker. Etter det skiftet jeg sko, og unngikk skoene jeg løp det på meg i én mnds tid. Men det ble ca helt bra i løpet av to uker med så lite belastning som overhodet mulig. Anonymkode: 1a530...0bd Såpass! Utrolig kjipt å nærmest ikke få bevege seg i to uker, men gjør det jo dersom det er det som må til. Har bestilt legetime om et par uker, så jeg bør vel avstå fra løping i hvert fall frem til da. Tror du skoene var delvis skyld i skaden? Er selv så fornøyd med mine, så jeg tror heller det står på underlaget for min del. - TS Anonymkode: 848d7...c3f
Påkrevd Skrevet 2. oktober 2018 #10 Skrevet 2. oktober 2018 Jeg hadde beinhinnebetennelse, og kunne bevege meg normalt uten å merke noe særlig til det, men når det først begynte å gjøre vondt, ble det raskt enda verre. Jeg stoppet all belastning med en gang jeg kjente noe, og tok det fysisk generelt roligere enn vanlig i noen uker (3-4) før det gikk over.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #11 Skrevet 2. oktober 2018 37 minutter siden, Påkrevd skrev: Jeg hadde beinhinnebetennelse, og kunne bevege meg normalt uten å merke noe særlig til det, men når det først begynte å gjøre vondt, ble det raskt enda verre. Jeg stoppet all belastning med en gang jeg kjente noe, og tok det fysisk generelt roligere enn vanlig i noen uker (3-4) før det gikk over. Takk for svar. Hvordan var det å begynne igjen etter at smertene var helt borte? Var du mer forsiktig/var du ikke, tok du noen forholdsregler? Anonymkode: 848d7...c3f
Wiggins Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 Det er ikke hysterisk å gå til fysioterapeut nå. Tvert i mot, det er større sjanse for at du blir helt bra desto fortere du får behandling. Årsakene til dette kan være mange, men jeg tipper det mest sannsynlig er en kombinasjon av ditt gangelag (over- eller underpronasjon) og skoene. Dette kan korrigeres med sportstape og øvelser. For å bli bra (raskere) bør du få behandling også. Jeg har hatt god erfaring med mikrostrømbehandling mot betennelser. Hvis du bir i eller i nærheten av Oslo kan du sende meg en pm, så kan du få kontaktinfo til min fysioterapeut. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt måtte det skje. Har ikke løpt på ca. 5 år, kun trent styrke. Kjøpte meg for noen uker siden noen gode sko og kom meg ut i naturen, og har fått så mye godt igjen for det! Motivasjonen er på topp, og jeg merker at kondisjonen begynner å ta form allerede etter tre uker. Har det så gøy med løpingen! Under den første økten (vekslet mellom rask gange og lett jogg) kjente jeg at jeg hadde litt vondt i leggene, og tenkte at det nok var fordi jeg brukte de gamle skoene mine som jeg vet ikke er optimale. Kjøpte noen nye sko som sitter som støpt på foten, det var fantastisk å løpe med dem og jeg løp uten smerter to ganger i uken i ca. to uker før det begynte å bli litt ømt på slutten av økten. Tenkte ikke mer over det før jeg hadde en helt forferdelig opplevelse midt i en (i utgangspunktet god) økt i går, tre uker etter start. Plutselig fikk jeg smerter som var helt uutholdelig, og etter ca. 20-30 minutter med jogging måtte jeg sette meg ned og avslutte økten før jeg haltet meg hjem igjen. Helt siden rett etter økten og frem til nå har området vært veldig ømt, det er ubehagelig (kjennes litt som noen har dunket/sparket meg lett i leggen). Har sjekket opp hva dette kan være, og tror det må være beinhinnebetennelse. Hadde det et par ganger i ungdomstiden når jeg spilte håndball, men ikke fullt så ille smerter som i går. Tror nok at skaden har kommet av at jeg har løpt mest på asfalt, for jeg har ikke lange nok turstier i området hvor jeg bor. Så øktene mine er som regel enten 100% asfalt eller 50/50 asfalt og grusvei. Er det noen som har erfaringer med beinhinnebetennelse som har noen tips? Tenker å stikke innom apoteket i dag og kjøpe betennelsesdempende salve og ihvertfall ta noen dagers hvile, massere området godt og se det an. Jeg føler det er litt tidlig og litt hysterisk å dra til fysioterapeut og lege for dette nå uten forsøk på egenbehandling - eller er det det? Og må jeg avbryte hele løpeprogrammet mitt nå? Hvor lenge må jeg la foten hvile? Skal egentlig ha en økt med moderate intervaller denne uken, men bør jeg utsette det? Jeg ser så mye forskjellig når jeg prøver å google dette, og det står ikke noe sted hvor lenge jeg bør hvile/drive alternativ trening. Bare til det ikke gjør vondt mer da, eller? Jeg trener også styrke to ganger i uken, og tenker jeg med fordel kan fortsette med det. Men jeg er så utrolig irritert og frustrert over at dette måtte skje nå! Anonymkode: 848d7...c3f Du har ikke tenkt tanken at en tur til legen er på sin plass? Å begynne med voldsomme treningsøkter ut av det blå er heller ikke særlig smart for muskler, bein og ledd. Anonymkode: ffc67...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er over to ukers ventetid hos legen min, så hva gjør jeg i mellomtiden? Anonymkode: 848d7...c3f Tull. Alle leger er lovpålagt av kommunene og legeforeningen å ha hastetimer for akutte ting. Men sier du ikke hva det gjelder så får du heller ikke noen rask time for akutte ting. Hastetimer tildeles sammen dag og etter første mann til mølla prinsippet enten ved fremmøte på døra når den åpnes eller på telefon. Anonymkode: ffc67...8dd
Wiggins Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 En ting til: Dette virker absolutt som noe man kan dra rett til fysioterapeut for uten å ta omveien om en lege. Da får du riktignok ikke noen henvisning, slik at det blir litt dyrere. På den annen side er det i følge min fysioterapeut slik at de som har kommunal avtale, dvs at du får det billigere med henvisning, ikke har insentiv til å få pasientene raskt friske eller å holde seg faglig oppdatert. Det er sikkert noen som vil protestere her, jeg bare gjengir hva min fysioterapeut sa. Uansett, hvis du går til fysioterapeut nå vil det kanskje holde med 4-6 behandlinger, da blir det ikke så mye dyrere enn å gå til en med avtale.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #16 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg synes det virker overkill å dra til lege eller fysioterapeut etter smerter på én økt. Ta det med ro noen dager, slutt å løpe på asfalt, og så må du gradvis bygge opp løpingen etterpå. Når du går fra å ikke ha løpt på fem år, til å plutselig løpe flere ganger i uken, attpåtil på asfalt, så ber du jo om trøbbel. Kompresjonsstrømper kan muligens hjelpe. Jeg har sluttet å jogge på asfalt, jogger kun i skogen og på en godt dempet tredemølle, og varierer mye med annen utholdenhetstrening. Når jeg kjenner tendenser til beinhinnebetennelse, bruker jeg en foam roller etter hver trening og noen ganger enda oftere - da går det seg til igjen. Lenge siden sist nå! Anonymkode: 4c1f1...96d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #17 Skrevet 3. oktober 2018 12 timer siden, Wiggins skrev: En ting til: Dette virker absolutt som noe man kan dra rett til fysioterapeut for uten å ta omveien om en lege. Da får du riktignok ikke noen henvisning, slik at det blir litt dyrere. Ordningen med henvisning til fysioterapi er borte nå. Man trenger kun å finne en fysioterapaut som får tilskudd, men siden henvisning ikke er nødvendig lengre er det lange ventelister på de fleste. Anonymkode: f3877...8cb 1
Gjest Skrevet 4. oktober 2018 #18 Skrevet 4. oktober 2018 Tråden er ryddet for innlegg skrevet av helsepersonell. Ann Chrstin, mod
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #19 Skrevet 5. oktober 2018 - ikkje overbelast foten - bruk gode sko, unngå hæler men varier litt mellom gode sko - gode inn sko kan hjelpe, spesielt om du står mye. - unngå asfalt og hard gulv eller i hvert bruk sko deretter - eg lært i militær å maser områder, synest det hjelper mye! Er riktig nok vondt når maser. Tenk at du skubber muskelen i fra beinet fra ankelen og opp. - ikke prøve å «power» igjennom smerten, det kan gi kronisk betennelse! Anonymkode: e79c8...1d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå