Gå til innhold

Å være mammaen til barnet som utestenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så i villredet. Jeg er lei meg, og sint på barnet mitt nesten hver dag etter hun har lagt seg. Hun er ei søt og kan være ei god jente om hun bare vil, på 8 år. Har diagnosen ADHD og går på medisiner. Vi annser oss selv som empatiske foreldre, og bruker mye tid på å veilede og støtte henne i situasjoner. Hun går ikke på SFO da dette ble en trigger for dårlig adferd. Vårt største problem er at hun ikke enser og ser ikke hvordan hun utestenger andre barn. Vi snakker med henne, avbryter leker, tar henne med hjem fra diverse tilstelninger om vi merker dette- snakker til henne- hun nekter å respondere (gjerne svarer at X er med, men h*n er luft så derfor ser de h*n ikke) Vi er nøye på å være i nærheten  av henne nettopp av denne grunn så dette ikke skal eskalere og gå ut av proporsjoner. God kontakt med andre foreldre på skolen om å værsåsnill å si ifra om hun er den som skaper såre følelser hos noen, men jeg mistenker at det er flere som hun utestenger i det stille. Jeg -ser- at barnet mitt mobber, men vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Skolen sier det ikke er så ille som vi foreldre skal ha det til, men det tror jeg er bare fordi hun er god på å gjøre det i stilhet og det er ikke utpreging mobbing. BUP sier at vi gjør det rette allerede på måten vi samhandler på, men vi ser ingen forbedring- tvert om. Hun er  ellers ei søt og empatisk jente. Veldig sjefete, og alt skal helst foregå på hennes måte. Hyperaktiv og hjernen fungerer i høygir og moden for alderen. Vi jobber litt med selvfølelsen hennes, da denne er noe lav til tider. Hun er et av fire barn, nest yngst. De andre vi har aldri vært på denne måten, og vi som foreldrene går mange runder rundt oss selv for å finne ut -hvor- dette slo feil. Hva har vi gjort feil eller bidratt til å gjøre denne situasjonen verre. Noen tanker og råd om videre?

Anonymkode: 3bb1f...032

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor dette slo feil? Hun har jo ADHD, dette er ikke noe hverken deres eller hennes feil. Hun trenger mer tilrettelegging, grensesetting - og en annen måte å få ting forklart på, enn andre barn. Får hun hjelp? Bup?

Anonymkode: 070fe...00a

• Liker 12
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så i villredet. Jeg er lei meg, og sint på barnet mitt nesten hver dag etter hun har lagt seg. Hun er ei søt og kan være ei god jente om hun bare vil, på 8 år. Har diagnosen ADHD og går på medisiner. Vi annser oss selv som empatiske foreldre, og bruker mye tid på å veilede og støtte henne i situasjoner. Hun går ikke på SFO da dette ble en trigger for dårlig adferd. Vårt største problem er at hun ikke enser og ser ikke hvordan hun utestenger andre barn. Vi snakker med henne, avbryter leker, tar henne med hjem fra diverse tilstelninger om vi merker dette- snakker til henne- hun nekter å respondere (gjerne svarer at X er med, men h*n er luft så derfor ser de h*n ikke) Vi er nøye på å være i nærheten  av henne nettopp av denne grunn så dette ikke skal eskalere og gå ut av proporsjoner. God kontakt med andre foreldre på skolen om å værsåsnill å si ifra om hun er den som skaper såre følelser hos noen, men jeg mistenker at det er flere som hun utestenger i det stille. Jeg -ser- at barnet mitt mobber, men vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Skolen sier det ikke er så ille som vi foreldre skal ha det til, men det tror jeg er bare fordi hun er god på å gjøre det i stilhet og det er ikke utpreging mobbing. BUP sier at vi gjør det rette allerede på måten vi samhandler på, men vi ser ingen forbedring- tvert om. Hun er  ellers ei søt og empatisk jente. Veldig sjefete, og alt skal helst foregå på hennes måte. Hyperaktiv og hjernen fungerer i høygir og moden for alderen. Vi jobber litt med selvfølelsen hennes, da denne er noe lav til tider. Hun er et av fire barn, nest yngst. De andre vi har aldri vært på denne måten, og vi som foreldrene går mange runder rundt oss selv for å finne ut -hvor- dette slo feil. Hva har vi gjort feil eller bidratt til å gjøre denne situasjonen verre. Noen tanker og råd om videre?

De lærer visuelt, bruk bøker og bilder, lag sosiale historier.

Anonymkode: 945dd...bbb

• Liker 3
Skrevet

Hva med venner? Har hun gode venner og hvordan forholder de seg til at hun utestenger andre? Henger de bare på eller er det din datter som henger seg på deres utestenging? Er de redde for selv å bli utestengt om de sier noe? Hva med dems foreldre? Det kan lønne seg å dra lasset sammen, ikke bare at foreldrene skal si ifra til deg men at de skal følge opp det deres barn gjør. En som mobber eller utestenger er sjeldent alene, ting skjer i flokk. 

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor dette slo feil? Hun har jo ADHD, dette er ikke noe hverken deres eller hennes feil. Hun trenger mer tilrettelegging, grensesetting - og en annen måte å få ting forklart på, enn andre barn. Får hun hjelp? Bup?

Anonymkode: 070fe...00a

Hun har masse av grensesetting, og vi forklarer på utallelige måter. Men i selve situasjonen går det ikke inn, ikke ved tilsnakk eller.
Nei, de mener de ikke har noe ekstra å bidra med der da vi allerede gjør det rett og er "flinke". Vi tilrettelegger alltid for å ønske at hun lykkes, nemlig å være tilstede å veilede henne og fjerne henne fra situasjoner. Om du har mer konkret på HVORDAN grensesette og tilrettelegge hadde det vært fint, for vi føler nemlig vi ikke gjør annet. Hun får aldri tøye grensene, hun får alltid konsekvenser og vi er alltid rolige og forklarende men det går ikke inn før mye mye senere, gjerne ved leggetider.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De lærer visuelt, bruk bøker og bilder, lag sosiale historier.

Anonymkode: 945dd...bbb

Det er forsøkt, og gjøres nærmest daglig. Leser bøker om dette, lager små bøker med tegninger om dette, ser filmklipp om nettopp dette.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Duff skrev:

Hva med venner? Har hun gode venner og hvordan forholder de seg til at hun utestenger andre? Henger de bare på eller er det din datter som henger seg på deres utestenging? Er de redde for selv å bli utestengt om de sier noe? Hva med dems foreldre? Det kan lønne seg å dra lasset sammen, ikke bare at foreldrene skal si ifra til deg men at de skal følge opp det deres barn gjør. En som mobber eller utestenger er sjeldent alene, ting skjer i flokk. 

Ja, det virker som om hun har en god gjeng veldig nære venner. Jeg har tatt opp dette i klassen før, så lærere og foreldre skal være bevisste på dette. Hun er litt typisk "sjefshoppa" og blir gjerne fulgt uten noe spørsmål av de andre har vi oppfatning av, samt at det virker gjerne litt på at hun nærmest ikke er bevisst på at hun gjør det. Hun bare er inne i en så god lek/fortsetter leken fra tidligere med de hun er allerede med at hun vil ikke skape rom for andre. 

Skrevet

Jeg er ikke mamma selv og har ingen faglig kunnskap eller tyngde, så jeg vet ikke om dette er noe som er aktuelt i det hele tatt, men det er verdt å skrive det ned uansett i tilfelle det kan ha noe for seg? 

Men kan det funke med en eller annen form for belønningssystem for henne? Som på en måte gjør det "lønnsomt" for henne å vise god adferd? 

• Liker 1
Skrevet

Har dere (dvs alle foreldre sammen) forsøkt å splitte dynamikken mellom disse jentene? Det krever litt å gjøre det skånsomt, ingen skal føle at x og y venn ikke er god nok osv men forsøk å koble jenta opp mot andre jenter som kan ha en positiv påvirkning. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Oktnxbye skrev:

9 minutter siden, Duff skrev:

Endret av Infinitum
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det virker som om hun har en god gjeng veldig nære venner. Jeg har tatt opp dette i klassen før, så lærere og foreldre skal være bevisste på dette. Hun er litt typisk "sjefshoppa" og blir gjerne fulgt uten noe spørsmål av de andre har vi oppfatning av, samt at det virker gjerne litt på at hun nærmest ikke er bevisst på at hun gjør det. Hun bare er inne i en så god lek/fortsetter leken fra tidligere med de hun er allerede med at hun vil ikke skape rom for andre. 

Men dette er vel nettopp en typisk hyperaktiv hjerne, i fullt spinn? Så utfra diagnosen, så er det jo ikke rart at tilbakemeldinger der og da ikke går inn før det begynner å bli kvelden. Er redd du ikke kan forvente noe av henne, som ikke er mulig - å klare å bryte et sånt fokusert, hyperaktivt rush. 

Er jo sånt som dette, som gjør det ekstra vanskelig å være jente med ADHD, for hadde hun vært gutt, så ville dette blitt sett på som en god lederskikkelse og mer positive egenskaper, tross alt. Mens forventningen til jenter er at de skal inkludere og passe på at alle andre har det bra.

Er det egentlig så galt, at de er en gjeng med venner som henger mest sammen.....? 

Kan det finnes noen strategier, for å utnytte denne egenskapen ved henne til det bedre....? Kan det hjelpe, å planlegge noen leker på forhånd? Siden hun ofte drar i gang leken, å hjemme en rolig kveld, tenke ut leker der hun kan få med seg alle - gjøre det til en utfordring for henne? Er det noen som lett faller utenfor, et stille forsiktig barn eller noe - planlegg en lek hvor dette barnet inngår? Så hun har noen ferdige mentale "leke-manuskript" å ta av, når hun først er i skolegården?  Sånn for å komme i forkant av hjernerushet, og kanskje klare å bruke det til noe bra....?

Aner jo ikke om dere har prøvd noe sånt, men var den ene strategien jeg kunne se for meg :)

Anonymkode: 7f4b3...75d

• Liker 11
Skrevet

Har hun en fritidsaktivitet å gå på hvor hun omgås andre barn enn dem på skolen slik at hun havner i en setting hvor hun ikke nødvendigvis kjenner alle ogg hra "makta" til å kunne sperre andre ute eller mobbe, hvor hun er den som ønsker å bli likt? Kanskje en aktivitet hvor hun attpåtil får svidd av litt energi eller en aktivitet som også krever konsentrasjon - for eksempel klatring som er både fysisk og mentalt krevende. Kanskje kunne det gitt henne litt ro i ettertid samt bidra til at både kropp og hode må samarbeide om en konkret oppgavw uten at det er kjedelig. 

Dere seier hun egentlig er en greit jente, forstår hun det når dere forklarer at disse barna blir leie seg? Hva er hennes respons på det? 

Hva med medisinering? Kan det justeres noe mtp dose? 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Lill3My skrev:

Har hun en fritidsaktivitet å gå på hvor hun omgås andre barn enn dem på skolen slik at hun havner i en setting hvor hun ikke nødvendigvis kjenner alle ogg hra "makta" til å kunne sperre andre ute eller mobbe, hvor hun er den som ønsker å bli likt? Kanskje en aktivitet hvor hun attpåtil får svidd av litt energi eller en aktivitet som også krever konsentrasjon - for eksempel klatring som er både fysisk og mentalt krevende. Kanskje kunne det gitt henne litt ro i ettertid samt bidra til at både kropp og hode må samarbeide om en konkret oppgavw uten at det er kjedelig. 

Dere seier hun egentlig er en greit jente, forstår hun det når dere forklarer at disse barna blir leie seg? Hva er hennes respons på det? 

Hva med medisinering? Kan det justeres noe mtp dose? 

Dansing var en annen aktivitet jeg tenkte på, det er fysisk, en må konsentrere seg og ha fokus - og samhandle med andre, uten at det er noen som leder. Ballett, hipp-hopp eller street dance, samma det

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dansing var en annen aktivitet jeg tenkte på, det er fysisk, en må konsentrere seg og ha fokus - og samhandle med andre, uten at det er noen som leder. Ballett, hipp-hopp eller street dance, samma det

Aktiviteter hvor hun må jobbe alene for å være en del av noe større er nok bra for henne. Ja dansing er bra men også noe jentene på dans bruker som metode for utestengning. Ser i barnehagen at de jentene som går på dans gjerne er en «klan» som vi voksne må jobbe mye med. De andre jentene kan ikke dansen så da er de ikke med. Hvis jenta er den eneste i klassen som danser er det helt topp. Korps er en annen ting, det er ikke like «kult» så der har vi ikke så mye gjengmentalitet (det skjer i voksenkorpsene). Svømming, må svømme alene men de har gjerne konkurranser hvor alles resultater slås sammen så da må man bidra for at laget skal hevde seg. Og man kan vinne alene, det er veldig bra for selvfølelsen. 

Husk å gi henne masse god selvfølelse. Det er den hun trenger for å føle seg trygg uten gjengen. Selvtillit får man fra gjengen men det er ikke det samme som selvfølelse. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er den første mammaen her inne som er tøff nok til å innrømme at barnet ditt mobber. Nettopp derfor vil det gå bra med både offer og mobber- fordi du tar tak i det.

for en super mamma du er! 

Anonymkode: 3b71d...497

• Liker 25
Skrevet

Nei, vi har en lang vei å gå med disse med ADHD. Ser det på skolen til barna mine, det er så mye de ødelegger for andre barn. Og de kommer unna med det, de har tross alt ADHD. Da er det nesten bare å gi opp. 

Gjør noe med doseringen, ellers får konsekvensen være at hun må fotfølges av en voksen på skolen og ellers dere hun utestenger. Jeg er lei disse ungene som ødelegger skolehverdagen til andre barn. 

Anonymkode: ea00a...209

• Liker 3
Skrevet

Min plager ikke andre, men har 3 timer i uken med sosialtrening. Med og uten klassevenner. Også tilsyn i friminuttene 

Anonymkode: 25af2...32e

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi har en lang vei å gå med disse med ADHD. Ser det på skolen til barna mine, det er så mye de ødelegger for andre barn. Og de kommer unna med det, de har tross alt ADHD. Da er det nesten bare å gi opp. 

Gjør noe med doseringen, ellers får konsekvensen være at hun må fotfølges av en voksen på skolen og ellers dere hun utestenger. Jeg er lei disse ungene som ødelegger skolehverdagen til andre barn. 

Ikke alle barn med adhd er mobbere.

Datteren vår har add og er den som blir mobbet og utestengt, av disse «perfekte» jentene uten en bokstavdiagnose... 

Anonymkode: c6a1d...e72

• Liker 9
Skrevet

Fint at du tar tak i ting. Det tar tid. Hun har nok innarbeidet noen rutiner. Men hva konkret er det hun gjør? Har du eksempler? 

Har dere konkrete regler om samspill med andre? For eksempel: Spør de som står alene om de vil være med. Inkluder alle i leken. Alle skal bestemme etter tur. Spør hva de andre vil leke. Si noe hyggelig til tre personer hver dag. 

Hvis hun sier nei til et barn om å få være med på en lek, eller bestemmer hva alle skal gjøre og noen reagerer og krangler på det, så henvis til reglene. Hva skal hun gjøre neste gang en lignende situasjon dukker opp? 

Hun kan også få i oppgaver å øve seg på disse bestemme-greiene sine. Altså; gi henne i oppgave å spørre en annen hva de skal leke. Gi i oppgave å spørre ei hun sjeldent leker med å bli med. En dag kan en oppgave være å si ja til alle forslagene de andre kommer med. Osv. Snakk om de etterpå. Ett klistremerke for hver gang en oppgave går bra. Hun må øve seg, og hun bør ha noen konkrete regler å gå etter.

Anonymkode: faf23...b2d

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min har ADHD. Hun er urolig, ukonsentrert, trenger hyppige pauser og sliter med sosiale koder. Hun forstyrrer, blander seg inn, driter seg ut og kan være en belastning for de andre ungene. Og vet du hva? Det er ingen som er mer lei av det enn meg! Mitt aller høyeste ønske er at hun skal få være gjennomsnittlig. At hun skal mestre undervisningen, kunne konsentrere seg og kunne bygge et vennskap og få beholde det! 

Jeg ser at hun er annerledes. Hun ser det selv, at hun ikke klarer det samme som de andre ungene. Hva tror du det gjør med selvfølelsen hennes? Hun fremstår som en brautende og kontrollerende bedrevitende dust fordi hun innerst inne er livredd for å feile! 

Vi rundt henne jobber knallhardt hver eneste dag for at hun skal mestre. For i tillegg til å ødelegge de andre barnas skolehverdag, ødelegger hun ikke bare sin egen skolehverdag. I ytterste konsekvens, dersom hun aldri mestrer sosiale koder, fokus og evne til å ta hensyn, ødelegger hun sitt sosiale liv og muligheter til å bli en produktiv del av samfunnet for all fremtid. Og tro du meg, jeg ønsker intet annet enn at hun skal vokse opp til å bli et godt medmenneske og en god samfunnsborger! Jeg jobber faktisk ræva av meg for det!

Anonymkode: 7c37e...05c

• Liker 19
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...