AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Hei, trenger en bekreftelse før jeg tar opp dette regnestykket for sjefen min. Jeg mistenker fusk fra sjefen side. Vi har hatt en konkurranse, hvor vi ble målt i forhold til vekst i fjor (salg av x, y og z varer som er et utvalg av hele vårt sortiment) i 4 uker ble tilsendt en liste med navn og vekst-score basert på veksten fra i fjor, og den øverst vant ukespremien. Etter disse 4 ukene (Vi har da blitt tilsendt 4 lister med navn og score), var det på tide å kåre den ultimate vinneren som da hadde størst vekst gjennom HELE perioden, altså disse 4 ukene. Er det feil av meg å addere vekst-scorene vi fikk listet uke for uke? Vil ikke det gi totalsummen/størst vekst i hele perioden? Det var jo snakk om samme varer hele tiden. Er redd å ta dette med sjefen, for om det viser seg å stemme så har det vært juks fra sjefen og det synes jeg er ille. Kan ta med reglene for å gi et bedre bilde av konkurransen: "Økning i salg pr. kunde -måles i prosent." "4 Ukespremieringer og 1 hele konkurranseperiode(alle 4 uker)" Anonymkode: 28ab8...da9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 TS HER: Altså økning i salg pr. kunde i år, mot samme uke i fjor. (ikke så nøye, spørsmålene kjerne er om jeg kan addere scorene for de diverse ukene for å få totalscoren. Den totalscoren sjefen legger til grunn er ikke å bare addere scorene. og litt av problemet er at det har allerede gått 5 måneder siden konkurransen ble avsluttet, men har spist meg ihjel, for slik jeg ser det kan det umulig stemme det sjefen lister opp.. Anonymkode: 28ab8...da9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 Det blir feil av deg å legge sammen vekst-scorene uke for uke ja. Du må ta å regne ut differenasen mellom første og siste uke for å få det rette svaret. Les deg opp på prosentregning ((salg uke 4 - salg uke 1)/salg uke 4 ) *100= prosent vekst Anonymkode: 8d142...50a 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det blir feil av deg å legge sammen vekst-scorene uke for uke ja. Du må ta å regne ut differenasen mellom første og siste uke for å få det rette svaret. Les deg opp på prosentregning ((salg uke 4 - salg uke 1)/salg uke 4 ) *100= prosent vekst Anonymkode: 8d142...50a Det stemmer at en ikke kan legge sammen tallene for de fire ukene. Formelen over er imidlertis feil ettersom veksten skal måles mot fjorårets salg. Riktig beregningsmåte er som følger: ((salg i perioden i år)/(salg i perioden i fjor)) * 100 % Anonymkode: 9974f...4be
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer at en ikke kan legge sammen tallene for de fire ukene. Formelen over er imidlertis feil ettersom veksten skal måles mot fjorårets salg. Riktig beregningsmåte er som følger: ((salg i perioden i år)/(salg i perioden i fjor)) * 100 % Anonymkode: 9974f...4be At det var snakk om i fjor kom ikke fram i HI. La meg korrige deg også ((salg i perioden i år-salg perioden i fjor)/(salg i perioden i fjor)) * 100 % Anonymkode: 8d142...50a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #6 Skrevet 1. oktober 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det var snakk om i fjor kom ikke fram i HI. La meg korrige deg også ((salg i perioden i år-salg perioden i fjor)/(salg i perioden i fjor)) * 100 % Anonymkode: 8d142...50a Takk 😊 Anonymkode: 9974f...4be 3
ekkoet Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 For å gi et eksempel på hvordan fremgangsmåten med addering kan slå ut feil (om jeg har skjønte reglene riktig). Vi ser på ukene 31, 32, 33 og 34 og sier at disse er like for alle selgerne. Fra i fjor var følgende salg: 2017 Uke 31 : 100 enheter 2017 Uke 32: 100 enheter 2017 Uke 33: 50 enheter 2017 Uke 34: 100 enheter La oss si at selger A solgte: 2018 Uke 31 : 100 enheter (0% økning) 2018 Uke 32: 100 enheter (0% økning) 2018 Uke 33: 100 enheter (100% økning) 2018 Uke 34: 100 enheter (0% økning) Om tallene summeres har selger A hatt en 100% økning ved å selge 50 enheter mer La oss si at selger B solgte: 2018 Uke 31 : 130 enheter (30% økning) 2018 Uke 32: 130 enheter (30% økning) 2018 Uke 33: 50 enheter (0% økning) 2018 Uke 34: 130 enheter (30% økning) Om tallene summeres har selger B hatt en 90% økning ved å selge 90 enheter mer. Summerer man ukene så vinner selger A. Ser man på hele perioden så vinner selger B Selger A hele perioden = 400 - 350 / 350 = 14.3% økning Selger B hele perioden = 440 - 350 / 350 = 25,7% økning 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 TS her, ok men jeg får i hvert fall riktig Uke 1: Per har 4% vekst fra i fjor. salg i fjor 100, salg i år 104 2.plass Knut har 3% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 103 3.plass Ole har 6% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 106 1.plass Uke 2: Per har 6% vekst fra i fjor. salg i fjor 100, salg i år 106 1.plass Knut har 1% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 101 3.plass Ole har 2% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 102 2.plass Uke 3: Per har 2% vekst fra i fjor. salg i fjor 100, salg i år 102 2.plass Knut har 10% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 110 1.plass Ole har 1% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 101 3.plass Uke 4: Per har -1% vekst fra i fjor. salg i fjor 100, salg i år 99 1.plass Knut har -2% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 98 2.plass Ole har -3% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 97 3.plass TOTAL FOR ALLE UKENE: Per har 11% hvis man adderer men i følge formelen deres er det 2,75% vekst fra i fjor. salg i fjor 400, salg i år 411 2.plass Knut har 12% vekst fra i fjor hvis man adderer men i følge formelen deres er det 3% vekst fra i fjor salg i fjor 400, salg i år 412 1.plass Ole har 6% vekst fra i fjor hvis man adderer men i følge formelen deres er det 1,5% vekst fra i fjor salg i fjor 400, salg i år 406 3.plass Plasseringene blir den samme uansett om veksten ikke blir riktig... fordi de i forhold til hverandre utgjør lik differanse. Anonymkode: 28ab8...da9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her, ok men jeg får i hvert fall riktig Uke 1: Per har 4% vekst fra i fjor. salg i fjor 100, salg i år 104 2.plass Knut har 3% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 103 3.plass Ole har 6% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 106 1.plass Uke 2: Per har 6% vekst fra i fjor. salg i fjor 100, salg i år 106 1.plass Knut har 1% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 101 3.plass Ole har 2% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 102 2.plass Uke 3: Per har 2% vekst fra i fjor. salg i fjor 100, salg i år 102 2.plass Knut har 10% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 110 1.plass Ole har 1% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 101 3.plass Uke 4: Per har -1% vekst fra i fjor. salg i fjor 100, salg i år 99 1.plass Knut har -2% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 98 2.plass Ole har -3% vekst fra i fjor salg i fjor 100, salg i år 97 3.plas Plasseringene blir den samme uansett om veksten ikke blir riktig... fordi de i forhold til hverandre utgjør lik differanse. Anonymkode: 28ab8...da9 Men årsaken til det er antagelig fordi du har satt 'salg i fjor' til 100 for alle 3 selgerne. Legg inn de reelle tallene i stedet. Hvis noen solgte 1 enhet i fjor, men 100 enheter i år, så er jo det en enorm prosentvis økning,for eksempel. Anonymkode: 0ef4c...811 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 Jobbet for en del år tilbake på en bensinstasjon hvor vi ofte hadde salgskonkurranser. Da ble vi alltid målt på solgt vare/arbeidstime. Vil tro dette med stor sannsynlighet også vil kunne vært gjort hos dere. Dersom det ikke blir gjort er konkurransen verdiløs for alle som jobber en del mindre enn 100% da de vil ha langt mindre timer til rådighet til å oppnå OK resultat. Eller som i deres tilfelle vil det bli slik at dersom noen har jobbet mindre i år enn i fjor må de først selge mye mer pr time for å oppnå likt antall som i fjor, deretter er de reelt med i konkurransen videre. Anonymkode: a1ff5...5f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå