Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei var på spar kjøp i dag. Spurte damen som jobbet der om hvor de har gaskluter. Hun fant frem en pakke og på den stod det gasBLEIER. Jeg kunne selvfølgelig ikke åpne pakken for å se hvordan de ser ut men damen mente det er akkurat som kluter og ikke bleie. Men lurer på hvorfor disse blir kalt for gasbleier. Og så spurte jeg etter gulpekluter og hun ga meg noe som het flanellskluter🤔

Hvorfor er det rare navn på disse? 

Bruker jeg flanellskluter på babyen når han gulper? Og kan ha den under hodet som beskyttelse.

Hva bruker jeg gaskluter til?

Anonymkode: 1a63c...238

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi dem kan også brukes som bleier pga kokeevne? 

Anonymkode: d11d5...415

• Liker 1
Skrevet

De ble også brukt som bleier før, derfor gasbleier.

Jeg har brukt gasklutene som gulpekluter pga bedre oppsugingsevne 

Flanellskluter har jeg brukt som hodeunderlag, fordi det ikke trekker så lett gjennom de.

Anonymkode: 26bbb...97c

• Liker 1
Skrevet

Da eldstemann var nyfødt brukte jeg gasbleier på han. Som bleier altså. Brettet dem på en spesiell måte og knøt dem på han. Ypperlig de første ukene.

Anonymkode: 0b2d1...0d8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt begge som bleier og som gulpekluter. Gas er gode til nyfødt, flanell abroberer mer og er fine å bertte som innlegg enten i gasbleiene eller i mer moderne tøybleier. Noen av flanellklutene har jeg arva fra min bestemor, så de har vært bleier til min pappa, tante, mine søsken og meg, og deretter mine barn.

Anonymkode: ea6b9...b07

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da eldstemann var nyfødt brukte jeg gasbleier på han. Som bleier altså. Brettet dem på en spesiell måte og knøt dem på han. Ypperlig de første ukene.

Anonymkode: 0b2d1...0d8

Inni en bleie?

Skrevet

Flanellskluter er gulpekluter? Jeg har kjøpt 6 stk gasbleier også men vet ikke hva jeg skal bruke de til

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flanellskluter er gulpekluter? Jeg har kjøpt 6 stk gasbleier også men vet ikke hva jeg skal bruke de til

Jeg syns flanellskluter er best som hodeunderlag. Gasklutene er fine å tørke gulp med, ha på skuldra ved rap o.l

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inni en bleie?

Nei, som bleie alene. Dette har vært vanlig på barsel også det første døgnet.

Skrevet

Gasbleier er lagd av et lignende stoff som gasbind, altså tynntrådet, løsvevd bomullsstoff. Den løse vevingen gir tøyet kvaliteter som at det blir luftigere, mer fuktabsorberende og derfor mindre klamt mot huden, noe som er viktig når det brukes til bandasjer - eller bleier. Det opprinnelige navnet på denne stofftypen er fransk "gauze"; derav det norske "gas".

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som bleie alene. Dette har vært vanlig på barsel også det første døgnet.

Blir det ingen lekkasje?

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei var på spar kjøp i dag. Spurte damen som jobbet der om hvor de har gaskluter. Hun fant frem en pakke og på den stod det gasBLEIER. Jeg kunne selvfølgelig ikke åpne pakken for å se hvordan de ser ut men damen mente det er akkurat som kluter og ikke bleie. Men lurer på hvorfor disse blir kalt for gasbleier. Og så spurte jeg etter gulpekluter og hun ga meg noe som het flanellskluter🤔

Hvorfor er det rare navn på disse? 

Bruker jeg flanellskluter på babyen når han gulper? Og kan ha den under hodet som beskyttelse.

Hva bruker jeg gaskluter til?

Gassbleier/kluter er vevet grovt, har mye luft ivevingen sin slik at stoffet holder godt på væske og samtidig tørker raskt. Gassbind er også grovt vevd, beregnet til å dekke sår med. 

Flanell er en annen vevning med en annen tråd enn gass stoffet. Flanell er mer fyldige fibre både i renningen og i veven, altså trådene som brukes for å lage stoffet. Også flanell holder godt på væske, men tørker noe langsommere enn flanell, etter min mening. 

Flanellsbleier bruker vi overalt. Som beskyttelse under hodet i senga, i vogna, til å tørke med etter bad, fordi det er mykere enn håndkle og suger bedre opp vann fra små kropper, bruker de på stellebordet og til å ha med i bil og veske. De er også utmerket til gulpekluter. Du bretter dem slik at de passer til det du vil bruke dem til. 

Er babyen febersyk så er tøybleier å foretrekke fremfor engangsbleier fordi plasten i engangsbleiene holder på varme og kan få feberen i en liten kropp til å bli værende høy. Kosekluter i nøden har flanellsbleier også blitt brukt til. 

Bare fantasien setter grenser for bruk. 

Anonymkode: ccb1c...d92

Skrevet
1 time siden, Ayesh skrev:

Blir det ingen lekkasje?

De tisser ikke så mye de første døgna. Og bæsjen er bek som er tykk og seig.

Der jeg har født har de brukt tøybleier til de har tissa for første gang, deretter har de fått på engangsbleier.

Før i gamle dager(som ikker er mer enn 30-40 år siden) hadde man plastsnipper utenpå.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både flanellkluter og gasbleier er utmerket som gulpekluter. For 7 år siden da jeg fikk baby, het flanellklutene fra SparKjøp flanellbleier. De ble brukt som gulpekluter, pute/madrassbeskytter, stelleunderlag/håndkle i nøden og til slutt som kosekluter. De ble jevnlig kokt gjennom fem år (inntil hun sluttet å bruke koseklut) og var like fine. En fordel med disse fra SparKjøp er at de er så billige at man kan ha så mange at man aldri går tom.

Anonymkode: e89ea...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...