Gå til innhold

Gradert sykmeldt og utenlandsopphold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gradert sykmeldt, 50%. Vi skal om et par uker på et utenlandsopphold, langhelg. Det står på NAV sine sider at man må avklare med arbeidsgiver og sykemelder først, noe jeg skal gjøre. 

Lest på nav.no, men forstår ikke helt. Redd for å gjøre feil. Står at man kan ta ut ferie og at man da slipper å søke nav om utenlandsopphold. Jeg har ferie tilgode, men ferien vil da ikke falle på dagen jeg tenker å ta fri, det er på sykedagene min. Jeg har også avspasering til gode, men det vil heller ikke falle på den dagen jeg jobber, men på sykepengedagen min.

Må jeg da søke om å beholde sykepenger under utenlandsopphold? Det er snakk om en dag.

Anonymkode: 54e11...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvis du ikke tar ferie så må du søke. Og så mener jeg at legen må lage en uttalelse om at det ikke gjør deg mer syk eller noe sånn.  Jeg var flere ganger i utlandet da jeg var delvis sykmelding fjor men søkte aldri siden jeg tok ut feriedager. 

Anonymkode: 48b36...d06

Skrevet

Du kan i utgangspunktet ikke kombinere utenlands opphold med sykepenger.  Men om du kan avspasere dagene du skulle jobbet er det mulug å søke om å beholde sykepengene under utenlands oppholdet. 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/sykepenger-ved-utenlandsopphold

"Er du delvis sykmeldt?  Det er ikke mulig å ta ut ferie de dagene du skulle arbeidet og få utbetalt sykepenger for de andre. Men har du spart opp fleksitid, kan du avspasere dagene du skulle jobbet og få utbetalt sykepenger for dagene du er sykmeldt. Er du for eksempel 50 prosent sykmeldt og ønsker å reise til utlandet noen dager, kan du avspasere halvparten av dagene. Har du ikke nok fleksitid å avspasere, må du ta ut feriedager."

Anonymkode: 8db7c...6ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...