AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 For seks mnd siden mistet jeg moren min brått og uventet. Jeg klarte ikke fortsette i hverken jobb eller studie. Går hos psykolog nå. Jeg leide en liten leilighet her jeg studerer, men etter hun døde klarte jeg ikke lenger å bo alene. Har skiftet mellom kjæresten min sin og hjemme hos pappa. I vente på AAP får jeg nå sosialstønad. Må ha AAP en stund for å komme meg på beina igjen, men den søknaden tar jo sin tid... Pappa har vært verdens beste og betalt for min leilighet mens jeg har betalt for å bo hos kjæresten min, sånn jeg kunne bo der istedenfor en annen (som han var på jakt etter grunnet dyr leie.) Ettersom jeg og kjæresten ikke har vært sammen så lenge så ville jeg helst det bare skulle vare for noen mnd, til jeg ble stabil nok og kunne flytte tilbake til min egen til vi kunne finne vårt eget. Nå har NAV stanset alt, fordi jeg har betalt leie en annen plass enn hva jeg har oppgitt... Jeg skjønner den, men har nav noe med hva jeg får penger av familien min til å bruke på? Spiller det noen rolle hvor jeg betaler den husleien, ettersom det er den samme? Jeg står fortsatt på samme adresse som før, jeg er jo der av og til, målet er jo å komme tilbake dit en gang. Nå har jeg bare vært så heldig i en vond situasjon å få hjelp fra familien rundt meg sånn at jeg ikke mister den, samtidig som jeg kan bo hos kjæresten min når dagene er på de tyngste... Hadde ikke jeg kunne betalt han så måtte noen andre ha flyttet inn, og da vet jeg ikke hvor jeg skulle gjort av meg. Hele livet mitt har jo raknet. Kan jeg kanskje forsøke å si det jeg sier her, til saksbehandleren min? Vi er jo ikke samboere i den forstand heller,... Vi betaler hvert vårt. Blir så stressa.. Livet var på stell for halvt år siden, nå er alt bare kaos, sorg og rot Og jeg savner mamman min Anonymkode: c0750...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 (endret) På 1.10.2018 den 21.23, AnonymBruker skrev: For seks mnd siden mistet jeg moren min brått og uventet. Jeg klarte ikke fortsette i hverken jobb eller studie. Går hos psykolog nå. Jeg leide en liten leilighet her jeg studerer, men etter hun døde klarte jeg ikke lenger å bo alene. Har skiftet mellom kjæresten min sin og hjemme hos pappa. I vente på AAP får jeg nå sosialstønad. Må ha AAP en stund for å komme meg på beina igjen, men den søknaden tar jo sin tid... Pappa har vært verdens beste og betalt for min leilighet mens jeg har betalt for å bo hos kjæresten min, sånn jeg kunne bo der istedenfor en annen (som han var på jakt etter grunnet dyr leie.) Ettersom jeg og kjæresten ikke har vært sammen så lenge så ville jeg helst det bare skulle vare for noen mnd, til jeg ble stabil nok og kunne flytte tilbake til min egen til vi kunne finne vårt eget. Nå har NAV stanset alt, fordi jeg har betalt leie en annen plass enn hva jeg har oppgitt... Jeg skjønner den, men har nav noe med hva jeg får penger av familien min til å bruke på? Spiller det noen rolle hvor jeg betaler den husleien, ettersom det er den samme? Jeg står fortsatt på samme adresse som før, jeg er jo der av og til, målet er jo å komme tilbake dit en gang. Nå har jeg bare vært så heldig i en vond situasjon å få hjelp fra familien rundt meg sånn at jeg ikke mister den, samtidig som jeg kan bo hos kjæresten min når dagene er på de tyngste... Hadde ikke jeg kunne betalt han så måtte noen andre ha flyttet inn, og da vet jeg ikke hvor jeg skulle gjort av meg. Hele livet mitt har jo raknet. Kan jeg kanskje forsøke å si det jeg sier her, til saksbehandleren min? Vi er jo ikke samboere i den forstand heller,... Vi betaler hvert vårt. Blir så stressa.. Livet var på stell for halvt år siden, nå er alt bare kaos, sorg og rot Og jeg savner mamman min Anonymkode: c0750...a5e Når du opgir feile opplysninger til Nav så er det juks, bedrag og svindel. Du får ikke bare stans i ytelse du risikerer også å bli politianmeldt for nettopp svindel. Anonymkode: 2aa67...3da Ryddet for personangrep. Edie, adm. Endret 4. oktober 2018 av Edie 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 (endret) På 1.10.2018 den 21.27, AnonymBruker skrev: Når du opgir feile opplysninger til Nav så er det juks, bedrag og svindel. Du får ikke bare stans i ytelse du risikerer også å bli politianmeldt for nettopp svindel. Anonymkode: 2aa67...3da Men jeg har jo ikke oppgitt feil opplysninger til Nav? Jeg har aldri meldt flytting, jeg skal jo bo der når jeg er klar for det igjen. Men jeg gjorde vel en feil i å la pappa betale den, istedenfor her hvor jeg er nå... Men hva er det som er svindel av det her? Jeg har jo ikke brukt penger på annet enn det de skulle til - nemlig husleie. Samme pris som der hvor jeg bodde før... Anonymkode: c0750...a5e Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, adm. Endret 4. oktober 2018 av Edie 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 Ingen mulighet for å få dem til å forstå hvorfor jeg måtte gjøre det sånn? Ikke engang med teamet av fagfolk som nå er inn i livet mitt etter traume... Jeg har ikke brukt pengene til noe annet enn jeg skulle... Så klart ser jeg jo at vi burde gjort det omvendt på hvem av oss (meg og pappa) som betalte hvilken leie... Men har det så mye å si... Hvem som gjorde hva, for å få ting til å gå litt lettere for meg nå. Jeg funker jo ikke i hverdagen. Jeg forsøkte bare å redde meg selv i siste sekund... Anonymkode: c0750...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 Snu det lett. Begynn å betale på din leilighet, pappa betaler for samboers. Hvordan fikk nav vite om dette i det hele tatt? Anonymkode: 67843...8c2 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Snu det lett. Begynn å betale på din leilighet, pappa betaler for samboers. Hvordan fikk nav vite om dette i det hele tatt? Anonymkode: 67843...8c2 Ja vi blir jo å gjøre det nå, men saken er jo hva den er uansett for de to forrige månedene... De fant det ut når jeg må levere inn kontoutskrif sammen med stønadssøknaden. Men jeg snakket med de på hovedkontoret for noen måneder siden, de så ikke noe problem i hva mine foreldre betalte for meg. Så da tenkte jeg ikke stort på hva kontoutsk. viste. Men nå får jeg vite at det varierer fra kommune til kommune... Anonymkode: c0750...a5e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Skrevet 1. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klem Anonymkode: 67843...8c2 ❤️ Takk ❤️ Anonymkode: c0750...a5e 1
Gjest Karkta Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har jo ikke oppgitt feil opplysninger til Nav? Jeg har aldri meldt flytting, jeg skal jo bo der når jeg er klar for det igjen. Men jeg gjorde vel en feil i å la pappa betale den, istedenfor her hvor jeg er nå... Men hva er det som er svindel av det her? Jeg har jo ikke brukt penger på annet enn det de skulle til - nemlig husleie. Samme pris som der hvor jeg bodde før... Anonymkode: c0750...a5e Har du opplyst dem om at din far betaler for bolig nr 2? Har du ikke det, og bruker husleieavtalen som dokumentasjon for å få støtte til husleie er dette feil og kan bli sett på som forsøk på svindel. Du må levere inn dokumentasjon på din nåværende bolig ( selv om det bare er midlertidig ) samt opplysninger om din andre bolig og at det er din far som forsørger dette. Vær forberedt på at du kan få avslag og at du må betale tilbake det du allerede har fått i støtte hos dem.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #10 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, Karkta skrev: Har du opplyst dem om at din far betaler for bolig nr 2? Har du ikke det, og bruker husleieavtalen som dokumentasjon for å få støtte til husleie er dette feil og kan bli sett på som forsøk på svindel. Du må levere inn dokumentasjon på din nåværende bolig ( selv om det bare er midlertidig ) samt opplysninger om din andre bolig og at det er din far som forsørger dette. Vær forberedt på at du kan få avslag og at du må betale tilbake det du allerede har fått i støtte hos dem. Ja, og da sa de at jeg måtte få kontoutskrift fra hans konto som beviste det. Og det skal jeg så klart gjøre. Nå har det seg sånn at leien er den samme på begge steder. Og jeg har vel vært dum som har tenkt at det spiller ingen rolle hvem av oss som betaler for hva... Pengene er jo de samme... Men forstår ikke hvorfor jeg må oppgi opplysninger fra kjæresten min sin bolig. Jeg bor jo egentlig ikke her. Har ikke klær etc her heller. (Vi bor i gågange fra hverandre.) Det ble bare sånn da han måtte få inn en å dele husleien med... Og jeg fikk panikk, for det var det eneste stedet jeg følte meg trygg, trygg til å gråte og være alene, men samtidig ikke alene... Huff.. Ser jeg kanskje har rotet meg inn i noe her Hodet mitt har vært helt i tåka av kaos, klarer ikke tenke logisk lenger... Anonymkode: c0750...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #11 Skrevet 1. oktober 2018 Sånn som sosialkontoret tenker, så har du fått hjelp til å dekke leie dobbelt opp. Siden du har både fått økonomisk hjelp fra dem til bolig - og fra din far. Sosialstønad skal kun komme inn, når det ikke finnes andre utveier. Men en får ikke sosialstønad for å dekke boligutgifter, samtidig som foreldre betaler for bolig for en. Det er nok dessverre slik det vil se ut for NAV sosial tror jeg. En skal ikke tjene på å få sosialstønad - og du har i praksis hatt to boliger. Det er en grunn til at de ber om kontoutgifter, og absolutt alt en får inn av penger skal oppgis. Så er redd de to månedene får du ikke penger for, og ville vært veldig forsiktig med å prøve å få dekket utgifter til bolig, selv om det er din egen leilighet, samtidig som faren din betaler en annen bolig for deg. Siden det alt har vært litt krøll, tror du ikke de vil sjekke hva dere gjør videre....? Er redd du må si enten si opp din leilighet og flytte inn hos kjæresten, eller undersøke om du får lov å fremleie leiligheten til noen andre en periode og melde offisielt fra at du bor med kjæresten. Det er ikke meningen at du skal få dekket så du har dobbelt opp med bolig, uansett om det er din far eller NAV som betaler for det. Anonymkode: e4cef...649 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #12 Skrevet 1. oktober 2018 Å herregud... hva gjør jeg nå. Hva om jeg sier faren min betaler ut oppsigelseskontrakten min (jeg har bare en mnd, det er denne), og jeg melder flytting hit iløpet av uka. (Er ikke helt det jeg selv vil.. Eller som var planen..) Kan noe stille seg annerledes da? At jeg bare leverer leiekontrakt for kjæresten min sin leilighet? Ush. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Klarer ikke tenke.. Svimmel. Anonymkode: c0750...a5e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #13 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sånn som sosialkontoret tenker, så har du fått hjelp til å dekke leie dobbelt opp. Siden du har både fått økonomisk hjelp fra dem til bolig - og fra din far. Sosialstønad skal kun komme inn, når det ikke finnes andre utveier. Men en får ikke sosialstønad for å dekke boligutgifter, samtidig som foreldre betaler for bolig for en. Det er nok dessverre slik det vil se ut for NAV sosial tror jeg. En skal ikke tjene på å få sosialstønad - og du har i praksis hatt to boliger. Det er en grunn til at de ber om kontoutgifter, og absolutt alt en får inn av penger skal oppgis. Så er redd de to månedene får du ikke penger for, og ville vært veldig forsiktig med å prøve å få dekket utgifter til bolig, selv om det er din egen leilighet, samtidig som faren din betaler en annen bolig for deg. Siden det alt har vært litt krøll, tror du ikke de vil sjekke hva dere gjør videre....? Er redd du må si enten si opp din leilighet og flytte inn hos kjæresten, eller undersøke om du får lov å fremleie leiligheten til noen andre en periode og melde offisielt fra at du bor med kjæresten. Det er ikke meningen at du skal få dekket så du har dobbelt opp med bolig, uansett om det er din far eller NAV som betaler for det. Anonymkode: e4cef...649 Tusen takk for svar. Jeg skrev det nå nettopp... Jeg har bare en mnd oppsigelseskontrakt, den utgår denne mnd om jeg får gjort det nå i kveld. Hadde ikke ønske om å kvitte meg med den, var bare midlertidig til jeg ikke lenger var så redd for å sove på nettene.. Mareritt og alt det der. Men om jeg nå sier til NAV at jeg skal flytte inn hos kjæresten min, og leverer kontrakt på det, vil det være en løsning? Jeg forstår hva du mener... Vi tenkte vel ikke klart noen av oss.. Jeg måtte bare ut så fort som mulig, ble redd av å sitte alene. Og hele dette nav styret er ikke lett å bli kastet inn i midt inne i eget sjokk Alt er så vanskelig. Og nå er jrg så redd jeg har gjort noe veldig feil. Var jo ikke min hensikt det... Anonymkode: c0750...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #14 Skrevet 1. oktober 2018 Men om jeg gjør dette kommer jo spm, blir vi automatisk samboere da og må dele på utgiftene? Jeg ønsker jo ikke å miste noe av det lille jeg har, fordi vi er to. Jeg vil jo ikke at han skal måtte forsørge meg på noen måte - vi er ikke dér Anonymkode: c0750...a5e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #15 Skrevet 1. oktober 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen mulighet for å få dem til å forstå hvorfor jeg måtte gjøre det sånn? Ikke engang med teamet av fagfolk som nå er inn i livet mitt etter traume... Jeg har ikke brukt pengene til noe annet enn jeg skulle... Så klart ser jeg jo at vi burde gjort det omvendt på hvem av oss (meg og pappa) som betalte hvilken leie... Men har det så mye å si... Hvem som gjorde hva, for å få ting til å gå litt lettere for meg nå. Jeg funker jo ikke i hverdagen. Jeg forsøkte bare å redde meg selv i siste sekund... Anonymkode: c0750...a5e Altså det er trist å miste en kjær forelder, men respekt å melde så er det ikke et traume. Det er normalt at foreldre dør før sine barn, det er greit å sørge og savne, men du drar det vel langt her. Hva med å ikke grave seg ned i sorgen men forsøke å la livet gå litt videre samtidig som du sørger? Ingen blir bedre av å velte seg i det som er vondt men ikke kan gjøres noe med. Anonymkode: 6d88a...3ed 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #16 Skrevet 1. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså det er trist å miste en kjær forelder, men respekt å melde så er det ikke et traume. Det er normalt at foreldre dør før sine barn, det er greit å sørge og savne, men du drar det vel langt her. Hva med å ikke grave seg ned i sorgen men forsøke å la livet gå litt videre samtidig som du sørger? Ingen blir bedre av å velte seg i det som er vondt men ikke kan gjøres noe med. Anonymkode: 6d88a...3ed Det kommer jo helt an på både alder og omstendigheter. Anonymkode: 9e067...bfc 16
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #17 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså det er trist å miste en kjær forelder, men respekt å melde så er det ikke et traume. Det er normalt at foreldre dør før sine barn, det er greit å sørge og savne, men du drar det vel langt her. Hva med å ikke grave seg ned i sorgen men forsøke å la livet gå litt videre samtidig som du sørger? Ingen blir bedre av å velte seg i det som er vondt men ikke kan gjøres noe med. Anonymkode: 6d88a...3ed Jeg fikk en traumatisk reaksjon etter hennes dødsfall. Jeg er i utredning for PTSD. Jeg fant henne død, på en møte ingen barn, små eller voksne, burde finne ens egen mor. Nå skrev jeg mye mer enn jeg hadde lyst å dele, så nei, kom ikke her å si at jeg ikke har opplevd et traume. Jeg ble akuttinnlagt første uka, fordi jeg strengt tatt mistet grepet. Alt grep. Anonymkode: c0750...a5e 20
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forholder meg til Nav sitt regelverk. Der er det ikke rom for å være medmenneske når man søker støtte til en bolig for så å betale for en annen bolig. Kaldt og brutalt. Å dille med og å sy puter under armene på mennesker, uansett situasjon, som lyver det er ingen av oss tjent med. Anonymkode: 2aa67...3da Jeg fikk meg bare aldri tid til å... Jeg flyttet jo aldri... Det ble så mye styr som skjedde, og jeg orket ikke... Jeg klarte ikke dra til nav å fortelle. Visste ikke hva jeg skulle fortelle engang. Ja jeg bruke det jeg fikk av dem til en annen bolig. Hva om jeg nå sier at jeg fikk hjelp av pappa til å betale oppsigelsestiden, og leverer nye leiekontrakten til dem? Kan det være en løsning? Å bare fortelle at siden det var usikkert på om jeg faktisk skulle flytte, så ville jeg ikke levere inn ny kontrakt helt enda? For det er jo sannheten... Om jeg nå velger å flytte hit istedenfor hjem... Har ikke sett på det som at jeg har lyvd til noen.. men kanskje er det det jeg har gjort, men da har det værtfall ikke vært bevisst Jeg visste ikke annet å gjøre.. det har blitt for mye siste tiden. Anonymkode: c0750...a5e
Kontormus Skrevet 1. oktober 2018 #19 Skrevet 1. oktober 2018 Pust med magen, ring og avtal tid for å snakke med saksbehandler. Ta med kvittering for husleien som er betalt av din far. NAV har mandat til å utvise skjønn og medmenneskelighet, er du heldig vil de forstå. Men at du må betale tilbake tviler jeg på. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #20 Skrevet 1. oktober 2018 3 minutter siden, Kontormus skrev: Pust med magen, ring og avtal tid for å snakke med saksbehandler. Ta med kvittering for husleien som er betalt av din far. NAV har mandat til å utvise skjønn og medmenneskelighet, er du heldig vil de forstå. Men at du må betale tilbake tviler jeg på. Takk ❤️ Fikk ordnet det i dag. Hun forklarte hva jeg måtte ha med meg, og det har jeg fått ordnet. Håper det... jeg gikk aldri inn for å lure noen, tenkte ikke før nå at dette kanskje kunne bli veldig feil. Tenkte jo ikke konsekvenser, ble bare takknemlig da pappa stilte opp for meg... Vi tenkte ikke vi gjorde noe galt. Så var vi vel idioter der... Uff.. Anonymkode: c0750...a5e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå