Gå til innhold

Bananfluer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med bananfluer i disse dager. 😢 Tror de kom pga et dårlig eple jeg ikke oppdaget. 😩 Har satt fram skål med eddik og zalo. Mange har gått i fellen, men jeg begynner å bli utålmodig. De setter seg ofte på kanten av skålen, men blir bare sittende der. Finnes det en mer hurtigvirkende metode? 

Anonymkode: ade97...062

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt de nedi.

Anonymkode: bf4f4...f2d

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et problem med bananfluer i disse dager. 😢 Tror de kom pga et dårlig eple jeg ikke oppdaget. 😩 Har satt fram skål med eddik og zalo. Mange har gått i fellen, men jeg begynner å bli utålmodig. De setter seg ofte på kanten av skålen, men blir bare sittende der. Finnes det en mer hurtigvirkende metode? 

Få ut søppel og tomflasker, fjern alt av matrester/skitne kjøkkenting du har brukt. 

Bananfluer legger egg i matrester og særlig tomflasker og fukt. 

Salo og eddik er mer mat enn det er en dødsfelle for fluene. 

Anonymkode: 192af...006

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall lurt å ha plastfolie over skåla og stikke små hull i den. Da kommer fluene seg inn, men ikke ut, og drukner. 

Jeg har også bedre erfaring med øl eller vin med Zalo enn med eddik, men her vet jeg det er delte meninger. 

Anonymkode: cf7c9...7b6

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Samme her, har hatt disse fluene et par uker pga en unge som glemte igjen mat på rommet sitt og forsvant en uke til moren sin ;)

Det var voldsomme mengder fluer på rommet hennes og følgelig spredde de seg til resten av huset.

Tok fram støvsugeren morgen og kveld, pluss zalo g eplecideredikk. I dag har jeg ikke sett en eneste flue. 

Tror jeg støvsugde 1000 fluer de første to dagene ;)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dytt de nedi.

Anonymkode: bf4f4...f2d

Har prøvd! Funker dårlig! 😂😂 De flyr vekk når jeg er så nærme. Bortsett fra en, den fløy ned og ikke opp. 👍 Hehe! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er i alle fall lurt å ha plastfolie over skåla og stikke små hull i den. Da kommer fluene seg inn, men ikke ut, og drukner. 

Jeg har også bedre erfaring med øl eller vin med Zalo enn med eddik, men her vet jeg det er delte meninger. 

Anonymkode: cf7c9...7b6

Plastfolie skal prøves! 😄 Prøver litt mer med zalo og eddik. Øl og vin får vi vente med til helgen 🤣 (Har ikke noe i hus nå)

Skrevet

Hadde ikke orket å vente, her hadde sprayen kommet frem. De formerer seg i en rasende fart.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få ut søppel og tomflasker, fjern alt av matrester/skitne kjøkkenting du har brukt. 

Bananfluer legger egg i matrester og særlig tomflasker og fukt. 

Salo og eddik er mer mat enn det er en dødsfelle for fluene. 

Anonymkode: 192af...006

Tror ikke jeg er helt enig i den siste setningen der, for jeg har tatt maaange fluer med det til nå. Jeg søkte bare etter en enda litt raskere metode. For at få tatt knekken på de som er for smarte til å gå ned i fellen. Det er zalo i eddiken som gjør at de ikke kommer seg vekk, eddik er mest for å lokke dem. 

Men enig i resten,

Har tatt ut søppel mange ganger, men skulle sikkert ha vasket og skrubbet litt for å være sikker på at vi får bort alt. Har lagt syk med feber, forkjølelse osv i helgen. Begynner å bli frisk, så nå får jeg ta en økt der. 

Takk for tips! 😄

Skrevet
7 minutter siden, vintage skrev:

Hadde ikke orket å vente, her hadde sprayen kommet frem. De formerer seg i en rasende fart.

Hvilken spray? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken spray? 

Jeg bruker Trinol 810, den er særs effektiv (edderkoppskrekk), men jeg il tro permetrin har ca. samme effekt.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, vintage skrev:

Jeg bruker Trinol 810, den er særs effektiv (edderkoppskrekk), men jeg il tro permetrin har ca. samme effekt.

OK! Takk for tipset! Skal sjekke det ut! 😄

• Liker 1
Skrevet

Her funker hvitvin og zalo best. Har et eggeglass med blandingen stående inni søppelskapet og ett oppå benken. Alle fluene går i fella 😃

Skrevet
På 1.10.2018 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Forsøk med Zalo og en billig rødvin. Bland dette og det tar knekken på skitten. Når du har blandet rødvin og Zalo, sørger du for at alt av gammel mat, sur melk osv. havner i søpla. Men det hjelper ikke om du ikke også vasker rent.

Anonymkode: 2a59f...b60

Gjest peachblossom
Skrevet

Vi har masse! Har satt ut to skåler med eplesidereddik, vann og Zalo. Har 17 bananfluelik i den ene og 11 i den andre. Funker fjel!

Skrevet

Mozellbrus og litt zalo var det bananfluene likte best oss meg :)

Skrevet

Ha flere stasjoner med eddik/zalo. Stå klat med fluezapper og ta de som står på kanten. Most banan i en skål med folie med hull funker også - men synes de er snaremed å komme seg ut. 

Skrevet

Cognac med en dråpe Zalo fungerer best her. 

Anonymkode: e38ad...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...