Gå til innhold

Skal de ikke ringe referanser? (Offentlig stilling)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sist uke til intervju (begynnelsen av uka) og de sa de skulle ringe referanser i løpet av et par dager. Jeg var siste personen inne til intervju. De har enda ikke ringt referansene mine. Dette er en kommunal stilling, og jeg trodde at de måtte ringe referansene til alle kandidatene som var intervjuet før de gjorde en innstilling?

Lurer bare på om jeg kan gi opp håpet, eller om de kan være litt forsinket? Jeg følte selv intervjuet gikk bra, og de spurte på slutten om de kunne ringe referanser, tidspunkt for når jeg kunne starte ble etterspurt, og de lurte på hva slags lønn jeg forventet meg.

Nå sitter jeg med en følelse av at jeg ikke er sørlig aktuelt siden de ikke har ringt referansene mine ennå.

Anonymkode: 502ff...f79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ringer jo ikke referansene til de som ikke er aktuelle for stillingen. Sorry. 

Anonymkode: bb48c...6d8

• Liker 3
Skrevet

De ringer bare til dem som er mest aktuelle. Så det kan nok bety at du ikke er en av dem. Eller så kan det være at de er veldig trege (og det er ikke helt uvanlig)

• Liker 3
Skrevet

De velger selv hvilke kandidater de vil kontakte referansene til, men når de ikke har kontaktet dine ennå er du nok dessverre ikke aktuell for stillingen. Det kan godt hende intervjuet ditt gikk bra, men de andre kandidatene kan jo ha vært sterkere i utgangspunktet pluss at de også kan ha gjort gode intervjuer. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De ringer jo ikke referansene til de som ikke er aktuelle for stillingen. Sorry. 

Anonymkode: bb48c...6d8

Nei, var det jeg fryktet. Hadde bare hørt at i offentlige ansettelser må arbeidsgiver ringe referansene til de som har vært inne til intervju.

Siden jeg var sistemann inn og de spurte om de kunne ringe så tenkte jeg at de kom til å gjøre i hver fall det.

Men, men...

Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

De ringer bare til dem som er mest aktuelle. Så det kan nok bety at du ikke er en av dem. Eller så kan det være at de er veldig trege (og det er ikke helt uvanlig)

Jeg håper de bare er veldig trege, men de trenger en til å fylle stillingen raskt og de hadde en plan for når de skulle ringe referanser.

Tror nok toget mitt har gått. Skikkelig kjipt

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Ullvott skrev:

De velger selv hvilke kandidater de vil kontakte referansene til, men når de ikke har kontaktet dine ennå er du nok dessverre ikke aktuell for stillingen. Det kan godt hende intervjuet ditt gikk bra, men de andre kandidatene kan jo ha vært sterkere i utgangspunktet pluss at de også kan ha gjort gode intervjuer. 

Ja, jeg har vel innsett det i løpet av dagen.

Takk for svar!

Skrevet

Mine referanser ble ikke oppringt og jeg fikk jobben. 

Det kan jo hende at intervjuet gikk såpass bra at de «glemmer» å ringe? Det var det som skjedde med meg. Rett etter intervjuet sa de at jeg var favoritten. 

De hadde fått inn nesten 500 søkere.

Anonymkode: ce388...0a0

Skrevet

Bare for å gjøre forvirrelsen komplett, så har jeg fått to jobber i kommunen hvor referanser ikke ble kontaktet i det hele tatt. Faste, gode jobber. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine referanser ble ikke oppringt og jeg fikk jobben. 

Det kan jo hende at intervjuet gikk såpass bra at de «glemmer» å ringe? Det var det som skjedde med meg. Rett etter intervjuet sa de at jeg var favoritten. 

De hadde fått inn nesten 500 søkere.

Det hadde jo vært helt fantastisk. Men hvis det hadde vært tilfellet, ville jeg vel hørt fra de innen nå?

Jeg gikk ut av intervjuet med en skikkelig god følelse, og har siden da ventet på en telefon. Når jeg i dag hører fra min ene referanse at de ikke har ringt, da ble jeg ganske motløs.

Skrevet
Akkurat nå, Blueblizz skrev:

Bare for å gjøre forvirrelsen komplett, så har jeg fått to jobber i kommunen hvor referanser ikke ble kontaktet i det hele tatt. Faste, gode jobber. 

Oi, jeg trodde ikke slikt skulle forekomme? Trodde de i hvert fall var pliktig til å ringe referansene til de som blir innstilt til stillingen.

Jeg blir veldig glad av å høre dette, men som jeg nettopp svarte en, tror jeg at jeg allerede nå ville ha hørt noe (mtp at de trenger noen til å fylle stillingen veldig snart).

Skrevet

De må ikke ringe referanse, de må ansette den best kvalifiserte utfra de preferanser de har satt i utlysningen.

Anonymkode: 6283d...20d

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jo vært helt fantastisk. Men hvis det hadde vært tilfellet, ville jeg vel hørt fra de innen nå?

Jeg gikk ut av intervjuet med en skikkelig god følelse, og har siden da ventet på en telefon. Når jeg i dag hører fra min ene referanse at de ikke har ringt, da ble jeg ganske motløs.

Jeg søkte på 10 stillinger i sommer, vært intervju på 5 av de. Fikk jobbtilbud på 3 av disse. Kun 1 av de 3 ringte referansen som egentlig bare bekreftet inntrykket de fikk av meg under intervjuet:) 

Er dette 1. eller 2.gangsintervju? 

Skrevet

Jeg vil tro at de med såpass mange søkere også har noen inne som har fortrinnsrett til stillingen?

Anonymkode: a3666...714

Skrevet

Jeg søkte på 10 stillinger i sommer, vært intervju på 5 av de. Fikk jobbtilbud på 3 av disse. Kun 1 av de 3 ringte referansen som egentlig bare bekreftet inntrykket de fikk av meg under intervjuet:) 

Er dette 1. eller 2.gangsintervju? 

Var dette offentlige stillinger? Blir veldig overrasket over at mange tydeligvis ikke ringer referanser (er relativt nyutdannet og har ikke så mye erfaringer med ansettelsesprosesser).

Dette var 2.gangs

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at de med såpass mange søkere også har noen inne som har fortrinnsrett til stillingen?

Anonymkode: a3666...714

Nei, det vet jeg at de ikke har. 

Men jeg tenker de kanskje har tilbudt jobben til en av de andre som var aktuelle, og kanskje venter på svar nå.

Har klødd i fingrene etter å ringe, men vil ikke virke masete. Men i morgen tenker jeg det er innenfor. Bare for å høre hvor de er i prosessen

Skrevet

Mine referanser ble ikke ringt. Fikk jobben.

Anonymkode: 5a43b...078

Skrevet

Mine referanser ble ikke ringt. Fikk jobben.

Ser at dette tydeligvis ikke er helt uvanlig.

Men når fikk du tilbudet (ifht søknadsfrist, oppstart, tid etter intervju)?

Skrevet

Ser at dette tydeligvis ikke er helt uvanlig.

Men når fikk du tilbudet (ifht søknadsfrist, oppstart, tid etter intervju)?

Tok veldig lang tid hele prosessen, var til intervju i mai, fikk beskjed om at jeg hadde fått jobben i slutten av juli. Var noe som hadde forsinket det hele. 

Skrevet

Hos meg sa dem også at dem skulle kontakte referanser snarlig, det tok nesten 3 uker. 

Anonymkode: e8446...163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...