Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2005 #1 Skrevet 18. mars 2005 Noen som har erfaring som fosterforeldre her?? Å ta til seg et barn under 6 år....
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2005 #2 Skrevet 18. mars 2005 Til midre de er , desto bedre. har ikke hatt selv,men kjenner flere. Ta barn som er under dine barns alder.
koldbruna Skrevet 18. mars 2005 #3 Skrevet 18. mars 2005 Til midre de er , desto bedre. har ikke hatt selv,men kjenner flere. Ta barn som er under dine barns alder. Fosterbarnet skal være minst hvis det er mulig. Men jeg vil også få minne på at det er like viktig med fosterhjem til eldre barn. Jeg har selv vært fosterbarn,og vet hva det vil si og være det. Og til deg gjest som spurte om og ta til seg ett barn under 6 år.Hvor mange år er barnet? Hva er det du lurer på? Det er litt enklere å svare på det du lurer på visst du skriver litt om hva du vil ha svar på. Ett lite tips er å lese på denne siden http://www.fosterhjem.no/?template=fosterhjem Koldbruna
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2005 #4 Skrevet 18. mars 2005 Det var jeg som lurte.. Datteren vår er 6 år. Lurer bl.a på hvor "ille"har disse barna det før de kommer til fosterforeldre, dvs er de helt "ødelagte" i sine første leveår. Og hvordan skal man evt takte kontakten barnet evt skal ha med sine biologiske foreldre..Er det mye stoff, vold og div blant disse foreldrene?
Tusenfryd Skrevet 19. mars 2005 #5 Skrevet 19. mars 2005 Hvert barn som trenger et fosterhjem er et lite menneske, like individuelle som hver og en av oss. Hva det trenger er en kjærlig familie som kan følge det opp og gi det det de biologiske foreldrene ikke kan. Hvorvidt det skal være yngst, hvor skadet der er - vel det varierer. Noen har dte helt fint, andre er alvorlig skadet i sjel og sinn eller kropp og sinn. Det eneste felles utgangspunktet de har, er at de fik en bråstart og trenger hjelp for å vokse opp og bli flotte mennesker. lengden på oppholdet hos fosterfamilien kan også variere fra kanskje bare noen måneder, til mange år, tild e er voksne og ferdig med skolen. Hvis du ønsker å ta til deg et fosterbarn, så applaus til deg. De trengs! Ta kontakt med barnevernet i kommunen din og spør hva du kan gjøre. Hvis dette er litt opp og frem og noe du tenker å gjøre 8ikike et konkret tilfelle her og nå) så be om få gå på et PRIDE-kurs. jeg fant ikke hjemmesiden deres nå, men du finner sikkert om det på lenkene Koldbruna la ut til deg. Dette er et forberdende kurs for fosterforeldre - og i og for seg også et kurs alle foreldre burde ta - i hvert fall adoptivforeldre... det tar opp vanskelige ting som man ikke tenker på med egne barn, tverrfaglig samarbeid, du lærer utrolig mye om deg selv og partneren - og ikke minst du kan ta en vurdering om dette er noe for deg/dere eller ikke. Ja, vi har gått på et slikt, lærte mye, men det passet ikke for oss å ha fosterbarn nå. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #6 Skrevet 19. mars 2005 ødelgt og ødelagt...spørs jo hva som er gunnen til at barn må i fosterhjem. Hva om mor/far er syk...og må i fosterhjem. Det kan være mange grunner Noen alorlige også. Det er ikke alle barn som er HELt ødelagt hos foreldre. Synd om du tenker slik da.
Gjest bertine(ikke innl) Skrevet 20. mars 2005 #7 Skrevet 20. mars 2005 Fjernet pga taushetsbelagte opplysninger. Tusenfryd - moderator
liv Skrevet 20. mars 2005 #8 Skrevet 20. mars 2005 Har dere lyst til å bli forterhjem så ta kontakt med fosterhjemstjenesten/ressussenteret i fylket dere bor, de holder noe som heter pride kurs. Det er (i allefall) to forskjellige pride kurs, et for de som vil bli fosterforeldre på ca 14 kvelder, og et for de som er fosterforeldere fra før.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #9 Skrevet 21. mars 2005 gjest: de fleste barna kommer vel fra "ustabile" hjem med alkohol misbruk eller narkotikamisbruk. Sier du det? Da bør du undersøke hvor mange barn som kommer fra hjem hvor det ikke er misbruk av rusmidler. Klart det er mange,men det er mange andre grunner også. bare i den lille grenden jeg bor har en fam. hatt 4 fosterbarn. Ingen kommer fra rusmiljø. Tror det du skriver er med å ødelegge for fosterbarn. aha, fosterbarn ja...foreldre som ruser seg....
Gjest Bertine Skrevet 21. mars 2005 #10 Skrevet 21. mars 2005 Gjest: Det var da slett ikke sånt ment! Det er bare det jeg har opplevd her i distriktet. Er på vestlandet og her hvor jeg bor og i nabokommunen er det alkohol oh narkomisbruk som preger familien. Men det er nok andre årsaker også ja, helt klart.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #11 Skrevet 21. mars 2005 Gjest: Det var da slett ikke sånt ment! Det er bare det jeg har opplevd her i distriktet. Er på vestlandet og her hvor jeg bor og i nabokommunen er det alkohol oh narkomisbruk som preger familien. Men det er nok andre årsaker også ja' date=' helt klart.[/quote'] BLIR DET VIRKELIG OPPLYST OM BAKGRUNNEN TIL DISSE BARNA? DET ER NOE SOM ANDRE VIRKELIG IKKE HAR NOE MED. SELVSAGT ER FOSTERFAM.INFORMERT....
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2005 #12 Skrevet 22. mars 2005 Fosterfamilien blir informert om, alt som har med barnet å gjøre, og de har taushetsplikt på samme måte som saksbehandlere. Jeg tror man skal være svært forsiktig med å uttale seg bastant om situasjoner man ikke er informert om fra førstelinjen.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #13 Skrevet 22. mars 2005 ødelgt og ødelagt...spørs jo hva som er gunnen til at barn må i fosterhjem. Hva om mor/far er syk...og må i fosterhjem. Det kan være mange grunner Noen alorlige også. Det er ikke alle barn som er HELt ødelagt hos foreldre. Synd om du tenker slik da. Da blir de som oftest plassert i beredskapshjem
liv Skrevet 22. mars 2005 #14 Skrevet 22. mars 2005 beredskapshjem er oftest brukt i tilfeller der barn ikke kan bo hjemme mens det ventes på fylkesnemdsaken. Etter saken har de 3 mnd på å finne et fosterhjem. Ofte begynnes det å lete etter fosterhjem en god stund før nemdsaken da.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #15 Skrevet 22. mars 2005 Da blir de som oftest plassert i beredskapshjem Det er vel litt feil det der. En i fam har en datter i fosterhjem pga mors sykdom og ute av stand til å klare barnet!!!
søndagsengel? Skrevet 30. mars 2005 #16 Skrevet 30. mars 2005 Det er vel litt feil det der. En i fam har en datter i fosterhjem pga mors sykdom og ute av stand til å klare barnet!!! Ja, det er feil. Beredskapshjem erstatter ikke fosterhjem. Noen barn plasseres i beredskapshjem fram til et egnet fosterhjem er funnet, eller fram til det tilbakeføres til foreldrene (ved akuttplassering/korttid). Det er ikke sånn at de mest skadde barna kommer i fosterhjem og de andre i beredskapshjem! Og de aller, aller mest skadde, som ingen takler å ha boende hos seg (spesielt ungdom), kommer i spesielle oppvekstinstitusjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå