Gå til innhold

Synes det er skummelt at

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn som er født i november er hele 10 måneder yngre enn den eldste i klassen. Jeg har selv en venninne fra barneskolen som er et år yngre enn meg, og som da gikk klassen under meg. Når jeg selv hadde matte i 6. Klasse syntes jeg det var vanskelig, men når jeg startet i 7.klasse og min ett år yngre venninne spurte om hjelp, synes jeg det var kjempelett og husker jeg alltid hjalp henne med lekser når jeg selv slet når jeg gikk i hennes trinn... 

er det ulogisk av meg å trekke den konklusjonen om at nesten ett år (slik som meg og min venninne) har mye å si for om man burde ha utsatt skolestart eller ikke?

altså jeg og min venninne 12 måneder forskjell = jeg synes hennes lekser er lette.

vil ikke da den ungen som er født januar synes leksene er mye lettere enn min sønn som er født 10 måneder senere (november)?

Anonymkode: 3a9a9...523

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du syntes jo hennes lekser er lette fordi du har vært gjennom temaet tidligere, og nå har kommet enda lenger, og til mer komplisert matte. 

Utviklingen på denne alderen går utrolig raskt, så det er store forskjeller mellom januar og desemberbarn, men skolen er "lagd" slik at begge barna fint vil kunne holde tritt i pensum. Kanskje det i begynnelsen er litt hardere å forstå noe, men så lenge du som mor hjelper til og fokuserer på det riktige vil barnet mest sannsynlig klare seg helt fint. Den kogntive utviklingen er uansett ikke noe som alle barn følger helt statisk og som ikke har store forskjeller. Noen barn født i april kan fint slite på skolen mens novemberbarna briljerer. Dette er utrolig individuelt, og vil uansett utjevnes fort :) 

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min er en av de flinkeste i klassen så faglig sett så ligger han langt fremme til tross for at han er novemberbarn. Litt kroppslig uro men det er det jo i den alderen. Det går seg nok til.

Anonymkode: 44af5...57a

Skrevet

Det er ikke uvanlig at man sliter mer på skolen når man er født på slutten av året, og det er helt naturlig. Mange får også tilbud om å være et år ekstra i barnehagen :) 

Anonymkode: 66c36...b0d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig at man sliter mer på skolen når man er født på slutten av året, og det er helt naturlig. Mange får også tilbud om å være et år ekstra i barnehagen :) 

Anonymkode: 66c36...b0d

Det er ganske så uvanlig her jeg bor iallefall, her må foreldre til barn som ønsker å starte senere kjempe for å få det og det er bortimot kun elever med psykisk utviklingshemming som får det. 

Anonymkode: a3439...bcb

Skrevet

Både min stesønn, min datter og jeg er født i november. Selvfølgelig har andre 10-11 mnd mer "erfaring", men sånn er det bare. Ingen av oss tre har lidd noen nød under det ihvertfall. At leksene er enklere for den som er eldre blir nok en litt for enkel fasit...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...