AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Del Skrevet 1. oktober 2018 Vi vurderer å bruke tøybleier for å spare miljøet. Men det er jo en hel jungel der ute. Noen som har tips når det gjelder tøybleier (innkjøp, antall, «på farten», barnehage, og egentlig alt av tips). Gjerne fordeler og ulemper med det også😊 Anonymkode: 68dd8...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gasellen Skrevet 1. oktober 2018 #2 Del Skrevet 1. oktober 2018 Tøybleiesnappen på snapchat er grei. Jeg vurderer tøybleier selv, samtidig som det virker sykt stress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #3 Del Skrevet 1. oktober 2018 Eg skal ha tøybleier også, men drukne i ein jungel av informasjon. Veit ikkje kor eg skal byrja. Eg er med på alle tøybleiegruppene på facebook! Eg har bestemt meg for å starta med "AIO = Alt-i-ett -> Bleien er konstant hel ingenting som kan taes fra hverandre eller settes sammen og er alt du trenger i ett. Den enkleste bleietypen og er akkuratt som en vanlig engangsbleie i bruk!" Aner ikkje om det er noko bra, kanskje eg gir det opp etter 4 månader. Men prøva skal vi! Anonymkode: 92e8f...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Del Skrevet 1. oktober 2018 Vi er på tredje (og siste!) tøybleiebruker nå. Synes ikke det er stress, men er enig i at det har blitt en jungel. Med første var det ikke så mye å velge i på vårt budsjett, så da ble det brettebleier og ullbukser. Etterhvert noen motherease formsydde og pul-trekk. Med andre gikk vi hodestups inn i jungelen. Flere forskjellige typer alt-i-ett, alt-i-to, fancy formsydde fra hjemmeværende mødre i usa, ect. Og fant etterhvert noen favoritter som funka, og kvitta oss med resten. Heldigvis passer favorittene godt til tredje som plutselig kom ikke lenge etter andre, så alt vi måtte kjøpe inn tredje gangen var nytt nyfødt-stæsj; dvs et par små alt-i ett, små pul-bleietrekk, to små snappi og 20 små bambusboostere til brettebleiene. (hadde solgt det gamle før vi sto med positiv test, trodde vi var ferdige.) Noen av bleiene vi hadde kjøpte brukt til andre begynner nå å bli tynnslitte i foret, så må vel kjøpe et par til før bleieperioden er over denne gang. Så blir jo litt (gjen)bruk og kast med tøy også. Er likevel godt å tenke på at vi har produsert flere tonn mindre restavfall med dårlig brennevne enn vi ville gjort om vi kun brukte engangs. Anbefaler brettebleier til nyfødt med pul eller ull over hjemme (er så mange skift at det blir dritdyrt med kun Aoi eller lommebleier), og et par fine små Aio eller lommiser for ute på farten. For deretter å kjøpe litt forskjellig brukt når ungen har vokst inn i onesize-bleier, så du finner ut hva som funker på din baby. Husk våtposer! Anonymkode: 09ae0...135 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 1. oktober 2018 #5 Del Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er på tredje (og siste!) tøybleiebruker nå. Synes ikke det er stress, men er enig i at det har blitt en jungel. Med første var det ikke så mye å velge i på vårt budsjett, så da ble det brettebleier og ullbukser. Etterhvert noen motherease formsydde og pul-trekk. Med andre gikk vi hodestups inn i jungelen. Flere forskjellige typer alt-i-ett, alt-i-to, fancy formsydde fra hjemmeværende mødre i usa, ect. Og fant etterhvert noen favoritter som funka, og kvitta oss med resten. Heldigvis passer favorittene godt til tredje som plutselig kom ikke lenge etter andre, så alt vi måtte kjøpe inn tredje gangen var nytt nyfødt-stæsj; dvs et par små alt-i ett, små pul-bleietrekk, to små snappi og 20 små bambusboostere til brettebleiene. (hadde solgt det gamle før vi sto med positiv test, trodde vi var ferdige.) Noen av bleiene vi hadde kjøpte brukt til andre begynner nå å bli tynnslitte i foret, så må vel kjøpe et par til før bleieperioden er over denne gang. Så blir jo litt (gjen)bruk og kast med tøy også. Er likevel godt å tenke på at vi har produsert flere tonn mindre restavfall med dårlig brennevne enn vi ville gjort om vi kun brukte engangs. Anbefaler brettebleier til nyfødt med pul eller ull over hjemme (er så mange skift at det blir dritdyrt med kun Aoi eller lommebleier), og et par fine små Aio eller lommiser for ute på farten. For deretter å kjøpe litt forskjellig brukt når ungen har vokst inn i onesize-bleier, så du finner ut hva som funker på din baby. Husk våtposer! Anonymkode: 09ae0...135 Dette hørtes så avansert ut at jeg ble helt avskrekket. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 1. oktober 2018 #6 Del Skrevet 1. oktober 2018 Det er en tøybleiegruppe på faceboom som er veldig kjekk. Jeg tenker å bruke tøybleier når jeg får barn, og har begynt i "god tid" med å lære meg opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Del Skrevet 1. oktober 2018 2 timer siden, Gasellen skrev: Tøybleiesnappen på snapchat er grei. Jeg vurderer tøybleier selv, samtidig som det virker sykt stress Jeg vurderer tøybleier selv, men synes også det virker stress. Mye arbeid, og babyen får ikke plass i vanlige klær fordi bleia er så stor. Det blir litt pes med vinterbabyen min og all ulla som allerede er kjøpt 😩 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eg skal ha tøybleier også, men drukne i ein jungel av informasjon. Veit ikkje kor eg skal byrja. Eg er med på alle tøybleiegruppene på facebook! Eg har bestemt meg for å starta med "AIO = Alt-i-ett -> Bleien er konstant hel ingenting som kan taes fra hverandre eller settes sammen og er alt du trenger i ett. Den enkleste bleietypen og er akkuratt som en vanlig engangsbleie i bruk!" Aner ikkje om det er noko bra, kanskje eg gir det opp etter 4 månader. Men prøva skal vi! Anonymkode: 92e8f...a40 Som jeg skjønte det er aio lettest, men også den som er mest pes å tørke. Det tar laaaaang tid å tørke bleiene siden de ikke kan tromles, så da må han ha mye tørkeplass. Det har ikke vi. Så hvis vi skal blir det ai2 eller lommebleier. Innlegget man legger inn i bleia kan vaskes og tromles, og selve bleia er nærmest et skall som tørker raskt. Anonymkode: 5b505...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Del Skrevet 1. oktober 2018 2 hours ago, Tøytigern said: Dette hørtes så avansert ut at jeg ble helt avskrekket. Jaja, men det er ikke så himla avansert. Blir litt til hva du gjør det til selv. Du trenger i bunn og grunn noe vaskbart som suger veske som kan brettes til å dekke rumpa til barnet, og så noe som kan dekker dette som holder vesken inne. Pul eller ull er vanligst, noen bruker fleece. Om du vil kan du bruke gamle bomullstskjorter. Var ikke meninga å avskrekke deg, om du har bleiebarn og synes det er stress å alltid rekke butikken for å handle engangs, så vil jeg anbefale å ha et bleietrekk og noe å legge i på lur. Anonymkode: 09ae0...135 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #9 Del Skrevet 1. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg vurderer tøybleier selv, men synes også det virker stress. Mye arbeid, og babyen får ikke plass i vanlige klær fordi bleia er så stor. Det blir litt pes med vinterbabyen min og all ulla som allerede er kjøpt 😩 Som jeg skjønte det er aio lettest, men også den som er mest pes å tørke. Det tar laaaaang tid å tørke bleiene siden de ikke kan tromles, så da må han ha mye tørkeplass. Det har ikke vi. Så hvis vi skal blir det ai2 eller lommebleier. Innlegget man legger inn i bleia kan vaskes og tromles, og selve bleia er nærmest et skall som tørker raskt. Anonymkode: 5b505...b9e Synes ikke det er mye arbeid å sette på en vaskemaskin anna hver dag og henge 12 Aio oh 12 innlegg til tørk. Der vi bodde før i gammel bygård uten heis var det fire etasjer ned og 50 meter bort til søppeldunken, og en etasje opp til vaskerommet og tørkeloftet, så der var tøybleier helt klart minst stress. Men har forståelse for at tøybleier krever litt overskudd. Jeg har brukt engangs på barsel, og bruker engangs på natt nå på sistemann ut. Våkna når bleia ble våt, så da ble nattbleiene solgt. De to første sov godt med tøybleier på natt. Ull er det som passer best. Vi bruker stort sett kun ull, og på de de bodyene som er trangest rundt bena bruker vi bodyforlenger. (Men det måtte vi nok uansett gjort pga dunderlår). Vil si Aio og lomme er omtrent like lett i bruk. Brettebleier er kanskje det mest "avanserte" i bruk, det krever litt øvelse å få de til å sitte godt, men også det billigste og mest tradisjonelle/enkle bleiesystemet. Brettebleier tørker forøvrig lynkjapt, og kan brukes som innlegg etter at nyfødtperioden er over. Og om du går for Ai2 eller lomme; lange tynnere innlegg som brettes ned i bleia tørker mye raskere enn tykke korte innlegg. Vi bruker mest Aio, og de tørker som regel over natta inne om vinteren, eller i løpet av 4 timer ute i sola som sommeren. Anonymkode: 09ae0...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #10 Del Skrevet 2. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det er mye arbeid å sette på en vaskemaskin anna hver dag og henge 12 Aio oh 12 innlegg til tørk. Der vi bodde før i gammel bygård uten heis var det fire etasjer ned og 50 meter bort til søppeldunken, og en etasje opp til vaskerommet og tørkeloftet, så der var tøybleier helt klart minst stress. Men har forståelse for at tøybleier krever litt overskudd. Jeg har brukt engangs på barsel, og bruker engangs på natt nå på sistemann ut. Våkna når bleia ble våt, så da ble nattbleiene solgt. De to første sov godt med tøybleier på natt. Ull er det som passer best. Vi bruker stort sett kun ull, og på de de bodyene som er trangest rundt bena bruker vi bodyforlenger. (Men det måtte vi nok uansett gjort pga dunderlår). Vil si Aio og lomme er omtrent like lett i bruk. Brettebleier er kanskje det mest "avanserte" i bruk, det krever litt øvelse å få de til å sitte godt, men også det billigste og mest tradisjonelle/enkle bleiesystemet. Brettebleier tørker forøvrig lynkjapt, og kan brukes som innlegg etter at nyfødtperioden er over. Og om du går for Ai2 eller lomme; lange tynnere innlegg som brettes ned i bleia tørker mye raskere enn tykke korte innlegg. Vi bruker mest Aio, og de tørker som regel over natta inne om vinteren, eller i løpet av 4 timer ute i sola som sommeren. Anonymkode: 09ae0...135 For oss blir det mer arbeid, siden vi har dunken rett utenfor huset, men har ikke egnet område til å henge opp noe til tørk ute. Vi har heller ikke lyst til å ha 12 bleier hengende til tørk i stua/kjøkkenet til enhver tid, siden vi har ganske liten leilighet i huset vi bor i. Men ellers synes jeg tøybleier virker desidert best, og jeg synes det er veldig trist om vi ikke får til å bruke tøybleier. Vi har uansett bestemt oss for å bruke engangsbleier i nyfødt-perioden, og så eventuelt gå over til ai2 eller lomme etterhvert på dagtid. De er jo veldig fine, og jeg elsker at de er mye mer miljøvennlige. Hadde vi bare hatt mer plass! Anonymkode: 5b505...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #11 Del Skrevet 2. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: For oss blir det mer arbeid, siden vi har dunken rett utenfor huset, men har ikke egnet område til å henge opp noe til tørk ute. Vi har heller ikke lyst til å ha 12 bleier hengende til tørk i stua/kjøkkenet til enhver tid, siden vi har ganske liten leilighet i huset vi bor i. Men ellers synes jeg tøybleier virker desidert best, og jeg synes det er veldig trist om vi ikke får til å bruke tøybleier. Vi har uansett bestemt oss for å bruke engangsbleier i nyfødt-perioden, og så eventuelt gå over til ai2 eller lomme etterhvert på dagtid. De er jo veldig fine, og jeg elsker at de er mye mer miljøvennlige. Hadde vi bare hatt mer plass! Anonymkode: 5b505...b9e Ja, ser den. Selv om jeg synes mange tøybleier er fine, vil jeg helst ikke ha de som permanent pynt på stua, selv om jeg vet enkelte har de lagra i bokhylla fordi de har blitt hekta/har tøybleier som hobby, og har så altfor, altfor mange! Vi har "bare" 24 i rotasjon nå, og det holder lenge. Nå som vi er nede i 6 skift dagen, kunne vi klart oss med 18. Nyfødtbleiene (brettebleier) hadde vi mange fler av med sistemann (sikkert over 60, kjøpte de brukt for en slikk og ingenting). Med første hadde vi kun 20 brettebleier og vaska hver kveld og hang de opp før vi la oss, så det går det og. Da sto tørkestativet framme på stua hver natt mellom sofabordet og tvn (bodde på knøttliten toroms), men pakka det jo bort igjen etter frokost. Dette var før bleiekrigen og engangs ble så billige. Vi levde kun på studielån, så tøy var nødvendig for å få budsjettet til å gå opp. Håper dere får det til å funke! Miljøgevinsten i form av karbonavtrykk er jo bare en side av saken. Søppelhaugen blir fremdeles mindre, og barna slipper å ha masse rart rett mot huden. Bleiene kan være så svanemerka og anbefalt av allergiforbundet som de bare vil, min blir uansett mye mer sår om vi av ulike grunner (omgangssyke/ferie/lite ork) bruker kun engangs over noe tid. Det er noe i de som ikke er helt bra altså! Og et lite tips; styr unna innlegg som inneholder microfiber om du tenker tromle, de begynner fort å stinke samt å absorbere dårlig ved tromling. Mange av flerlags bambusinnlegg (typisk alva/kinableier) har microfiberkjerne. Anonymkode: 09ae0...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 2. oktober 2018 #12 Del Skrevet 2. oktober 2018 Det som går an er jo å kjøre en blanding mellom tøybleier, elimination communication og vanlige bleier. F.eks vanlige bleier på natt og tøybleier på dag, samtidig som man praktiserer e.c for å få barnet bleiefritt fortest mulig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #13 Del Skrevet 2. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ser den. Selv om jeg synes mange tøybleier er fine, vil jeg helst ikke ha de som permanent pynt på stua, selv om jeg vet enkelte har de lagra i bokhylla fordi de har blitt hekta/har tøybleier som hobby, og har så altfor, altfor mange! Vi har "bare" 24 i rotasjon nå, og det holder lenge. Nå som vi er nede i 6 skift dagen, kunne vi klart oss med 18. Nyfødtbleiene (brettebleier) hadde vi mange fler av med sistemann (sikkert over 60, kjøpte de brukt for en slikk og ingenting). Med første hadde vi kun 20 brettebleier og vaska hver kveld og hang de opp før vi la oss, så det går det og. Da sto tørkestativet framme på stua hver natt mellom sofabordet og tvn (bodde på knøttliten toroms), men pakka det jo bort igjen etter frokost. Dette var før bleiekrigen og engangs ble så billige. Vi levde kun på studielån, så tøy var nødvendig for å få budsjettet til å gå opp. Håper dere får det til å funke! Miljøgevinsten i form av karbonavtrykk er jo bare en side av saken. Søppelhaugen blir fremdeles mindre, og barna slipper å ha masse rart rett mot huden. Bleiene kan være så svanemerka og anbefalt av allergiforbundet som de bare vil, min blir uansett mye mer sår om vi av ulike grunner (omgangssyke/ferie/lite ork) bruker kun engangs over noe tid. Det er noe i de som ikke er helt bra altså! Og et lite tips; styr unna innlegg som inneholder microfiber om du tenker tromle, de begynner fort å stinke samt å absorbere dårlig ved tromling. Mange av flerlags bambusinnlegg (typisk alva/kinableier) har microfiberkjerne. Anonymkode: 09ae0...135 Jeg har faktisk sett mange har det på tøybleie-snappen. Det blir litt voldsomt for meg. Jeg har masse fine truser også, trenger ikke ha dem på display i stua. Hadde ikke engangsbleier vært så billig, hadde nok ikke det økonomiske aspektet spilt så stor rolle for oss uansett. Vi tenker mer på miljøet, uheldige stoffer som garantert finnes i plasten eller kjemikaliene i bleiene, og fordelen med at tøybleiebarn ofte blir tørr litt raskere. Både jeg og mannen synes det høres ut som en veldig god idé å bruke tøybleier, men så må vi veie alle fordelene opp med at vi faktisk ikke har så mye plass i leiligheten. I tillegg føles det litt uoverkommelig med alle disse valgene og vurderingene. Det er vårt første barn, og vi har ingen tidligere erfaring med bleieskift osv. Men jeg tror det blir enklere om vi kommer oss forbi spedbarnstiden, og så kan vi prøve oss litt frem med de forskjellige typene tøybleier og se hvordan det funker for oss. Og takk! Har hørt det om mikrofiber, men var ikke klar over at det fantes i innlegg med bambus. Bambus høres jo i utgangspunktet veldig bra ut. Anonymkode: 5b505...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvie Skrevet 2. oktober 2018 #14 Del Skrevet 2. oktober 2018 Jeg syntes tøybleier var stress! Forferdelig å få ren, og vasket i det uendelige. Bleien var gigantisk så veldig vanskelig å komme seg rund med den. Vi hadde alle slags tøybleier, men favoritten var brettebleier med innlegg og stikket ullbukse over med lanolin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvie Skrevet 2. oktober 2018 #15 Del Skrevet 2. oktober 2018 Vil forresten plusse på at da vi fikk barn nr to var det en gledens dag å innse vår begrensning og gå over til vanlige bleier.. Tanken på den bøtta med bleier oppi som barer roper på å bli vasket etter en lang dag får meg til å grøsse. 😬 Barn nr 2 fikk ikke mer utslett enn barn nr 1 som brukte tøybleier. Trikset vårt var å la de lufte seg masse uten bleie og bruke potetmel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #16 Del Skrevet 2. oktober 2018 forstår veldig godt at folk ønsker å bruke dette. Men personlig ville ikke JEG brukt det. Jobber i barnehage og har to barn med tøybleier der, det går ekstremt mye tid på å skifte de tøybleiene i tillegg til at de på skifes oftere. Og ikke minst så er det noe annet å skifte avføring i fra de bleiene. Anonymkode: e0837...f5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #17 Del Skrevet 2. oktober 2018 20 timer siden, Gasellen skrev: Tøybleiesnappen på snapchat er grei. Jeg vurderer tøybleier selv, samtidig som det virker sykt stress Det er ikke stress. Jeg hadde aldri brukt tøybleier til tre barn hvis det var stress, for ekstra stress har jeg ikke tid til. 😉 Anonymkode: 66959...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #18 Del Skrevet 2. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: forstår veldig godt at folk ønsker å bruke dette. Men personlig ville ikke JEG brukt det. Jobber i barnehage og har to barn med tøybleier der, det går ekstremt mye tid på å skifte de tøybleiene i tillegg til at de på skifes oftere. Og ikke minst så er det noe annet å skifte avføring i fra de bleiene. Anonymkode: e0837...f5f Ekstremt mye tid? Det tar ikke lengre tid enn å bytte en engangsbleie. Hvis man stapper bleiene ekstra godt med innlegg, trenger man heller ikke bytte oftere. Jeg har hatt tre tøybleiebarn i tre ulike barnehager. De har byttet to ganger per dag, som de andre barna. Anonymkode: 66959...b63 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #19 Del Skrevet 2. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk sett mange har det på tøybleie-snappen. Det blir litt voldsomt for meg. Jeg har masse fine truser også, trenger ikke ha dem på display i stua. Hadde ikke engangsbleier vært så billig, hadde nok ikke det økonomiske aspektet spilt så stor rolle for oss uansett. Vi tenker mer på miljøet, uheldige stoffer som garantert finnes i plasten eller kjemikaliene i bleiene, og fordelen med at tøybleiebarn ofte blir tørr litt raskere. Både jeg og mannen synes det høres ut som en veldig god idé å bruke tøybleier, men så må vi veie alle fordelene opp med at vi faktisk ikke har så mye plass i leiligheten. I tillegg føles det litt uoverkommelig med alle disse valgene og vurderingene. Det er vårt første barn, og vi har ingen tidligere erfaring med bleieskift osv. Men jeg tror det blir enklere om vi kommer oss forbi spedbarnstiden, og så kan vi prøve oss litt frem med de forskjellige typene tøybleier og se hvordan det funker for oss. Og takk! Har hørt det om mikrofiber, men var ikke klar over at det fantes i innlegg med bambus. Bambus høres jo i utgangspunktet veldig bra ut. Anonymkode: 5b505...b9e Hvis du ønsker å gjøre det enkelt, vil jeg anbefale Muksut prefolds med snappi i starten - det er mye enklere enn det ser ut. 😉 De er enkle å justere slik at de passer de minste, for særlig når de er bittesmå og har tynne lår, blir det fort lekkasjer ved lårene. Så, når babyen blir 3-4 mnd gammel, kan du bytte til lommebleier. Da kan du bruke prefoldsene som innlegg i bleiene. Anonymkode: 66959...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #20 Del Skrevet 2. oktober 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ønsker å gjøre det enkelt, vil jeg anbefale Muksut prefolds med snappi i starten - det er mye enklere enn det ser ut. 😉 De er enkle å justere slik at de passer de minste, for særlig når de er bittesmå og har tynne lår, blir det fort lekkasjer ved lårene. Så, når babyen blir 3-4 mnd gammel, kan du bytte til lommebleier. Da kan du bruke prefoldsene som innlegg i bleiene. Anonymkode: 66959...b63 Vi har tenkt tanken, og det er mulig vi gjør det sånn. Men foreløpig er planen å bruke engangs de første månedene, mest fordi absolutt alt kommer til å være nytt og kaos for oss, og det virker «tryggest» med noe så enkelt som engangsbleier i den perioden. Men det kan jo tenkes at alt går på skinner og at vi likevel ønsker å gå rett på tøybleier, og da får vi heller kjøpe inn det vi trenger da. Men takk for tips! Anonymkode: 5b505...b9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå