Gjest O.G. Skrevet 2. oktober 2018 #21 Skrevet 2. oktober 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Arbeidsgiveren min pålegger meg en del aktiviteter på fritiden av sosiale hensyn og hevder at dette er en "plikt". Det er relativt ofte og av typen fjellturer rett etter jobb, fest hos en kollega, ute og spise etter jobb/lønningspils og div, i tillegg til sommerfest og julebord. Jeg syns det er innafor å ønske eller foreslå aktiviteter utenfor abeidstiden men klarer ikke helt å godta at det skal være obligatorisk. Ved ett tilfelle kalte sjefen meg inn til samtale der hun ville vite hva jeg drev på med etter jobb som hindret meg fra å delta. Jeg viste til arbeidsavtalen og at fritid ikke er en del av arbeidsforholdet.. Hvem har rett her? Må føye til at jeg er med av og til men syns ikke arbeidslivet er så sabla gøy at jeg vil legge igjen all min tid der.. Anonymkode: 6d62d...362 Be om overtidsbetaling hvis det er en del av jobben.
Sirah Skrevet 2. oktober 2018 #22 Skrevet 2. oktober 2018 Dersom det er en del av jobben skal du få betalt for det. Om ikke kan ikke sjefen din tvinge deg. Når det er sagt så bør man dukke opp på slike ting innimellom.
Knirke Skrevet 2. oktober 2018 #23 Skrevet 2. oktober 2018 Hva i alle dager er dette for jobb? I hvilken bransje? 2
Nyttig Skrevet 2. oktober 2018 #24 Skrevet 2. oktober 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Arbeidsgiveren min pålegger meg en del aktiviteter på fritiden av sosiale hensyn og hevder at dette er en "plikt". Det er relativt ofte og av typen fjellturer rett etter jobb, fest hos en kollega, ute og spise etter jobb/lønningspils og div, i tillegg til sommerfest og julebord. Jeg syns det er innafor å ønske eller foreslå aktiviteter utenfor abeidstiden men klarer ikke helt å godta at det skal være obligatorisk. Ved ett tilfelle kalte sjefen meg inn til samtale der hun ville vite hva jeg drev på med etter jobb som hindret meg fra å delta. Jeg viste til arbeidsavtalen og at fritid ikke er en del av arbeidsforholdet.. Hvem har rett her? Må føye til at jeg er med av og til men syns ikke arbeidslivet er så sabla gøy at jeg vil legge igjen all min tid der.. Anonymkode: 6d62d...362 Du bør nok finne deg et annet sted å jobbe, din arbeidsgiver har missforstått sosialisering. Å tvinge mennesker sammen er ikke sosialt, men dette er nok mer vanlig enn man tror i jobb. Arbeidsgiver har heller ikke noe med hva du gjør etter arbeidstid, høres ut som arbeidslivet sluker deg helt. Forstår godt din fustrasjon. Tenk så mange som deltar på sosiale aktiviter utenfor jobb bare pga gruppepresset og fasade, i norge er vi gode til å lage grupper for å stenge andre ute. Er du ikke med i gruppa er du utfryst! Barnehagementalitet i voksenlivet. Men det krever god styrke og selvtillit for mange å stå utenfor saueflokken. Møt på jobb, gjør jobben din...så går du hjem 🙂 Etter endt arbeidstid er det DU som bestemmer, ingen andre. Vær steinhard på dette. Så skal du se hvordan det funker, kan være flere du jobber med som ikke ønsker å delta på disse aktivitetene også. 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #25 Skrevet 2. oktober 2018 Hvis du har en kontrakt med en arbeidsgiver så skal arbeidstiden din være beskrevet der. Alt annet og ulønnet arbeid er ikke lovlig. Ta kontakt med din fagforening og be dem rydde opp i dette tullet. Anonymkode: d55f3...4bd 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #26 Skrevet 2. oktober 2018 I noen bransjer er det forventet at man er med på en del sosiale funksjoner, kommer helt an på hva man jobber med, bransje, hvilken bedrift etc. Og i disse bransjene er det ikke noe som heter fritid, man gjør det man blir bedt om, innen fristene man blir gitt. Anonymkode: 586e5...070 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #27 Skrevet 2. oktober 2018 Kunne nesten ønske sjefen min holdt på sånn. Skulle bedt h*n dra til helvete. Anonymkode: d9dce...fee 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #28 Skrevet 2. oktober 2018 Den smarte måten: Spør sjefen om hvilke sosiale aktiviteter som kommer i fremtiden slik at du kan se hvilke som passer og prioritere én eller to av dem. Om det ikke funker, spill dum. Si "åh, skal jeg skrive avspasering eller overtid"? Julebord og en og annen lønningspils burde man dog prøve å få til en gang iblant. Om sjefen fortsetter å pushe så bør du ta kontakt med fagforening. Anonymkode: eb80d...b83 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #29 Skrevet 2. oktober 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg mener også det - at fritid er utenfor arbeidsforholdet og dermed kan ikke arbeidsgiver pålegge meg noe som helst. Det triste er at jeg har nok blitt oppfattet som usosial og "sur" når jeg har sagt i fra, og at min tolkning av arbeidsavtalen har fått det til å "murre" i gangene på jobben. Det syns jeg er synd men også skuffende uproft.. Anonymkode: 6d62d...362 Det er vel ikke tilfeldigvis Det norske kartselskapet du jobber for, de som er tilknyttet Addictologi-akademiet?🙄 De brukte jo alkurat de samme greiene når de omtrent krevde at folk var med på ting. De hadde også dette med i kontrakten, og det ble tatt til retten og er altså fullstendig ulovlig. Er det Kartselskpet- kom deg vekk!! Din tolkning av arbeidsavtalen, jeg skjønner ikke? Arbeidsavtalen har ingenting med det du gjør på fritiden å gjøre. Dette høres helt vilt ut. Hvilket firma er dette egentlig? Anonymkode: c8ab8...146
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #30 Skrevet 2. oktober 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: I noen bransjer er det forventet at man er med på en del sosiale funksjoner, kommer helt an på hva man jobber med, bransje, hvilken bedrift etc. Og i disse bransjene er det ikke noe som heter fritid, man gjør det man blir bedt om, innen fristene man blir gitt. Anonymkode: 586e5...070 Hvilken bransje er dette? Anonymkode: d234d...4de
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #31 Skrevet 2. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken bransje er dette? Anonymkode: d234d...4de Kunnskapsintensive bransjer som f. eks. innen IKT, økonomi, finans, juss etc. Anonymkode: 586e5...070
Nyttig Skrevet 2. oktober 2018 #32 Skrevet 2. oktober 2018 I noen yrker deltar man på "afterwork" for å bygge nettverk. Men igjen; det må du nesten få velge selv. Utfra jobben du beskriver så er vel ikke network så veldig aktuelt. Etter å ha jobbet som leder i et større firma så jeg meg lei hvordan det fungerte med å stjele fritiden til ansatte, at det ble sett på som en selvfølge å bli med å ting uten at hver enkelt ble spurt. Etter endel konflikter så ryddet jeg opp med å kartlegge behovet til hver enkelt ansatt. Det er så enkelt som: "Hei NN, hva ønsker du..." Dette tar man på tomannshånd, noen klarer det kanskje i gruppe. "Hei, jeg heter Ola Nordmann. Jeg liker godt jobben min, men er fornøyd når arbeidsdagen er over. Da vil jeg bruke tiden min på andre ting. Det er så godt å få variasjon i livet, å koble av med noe annet enn arbeid. Det er viktig for meg." Ofte blir man sjelden spurt om å delta, man bare arrangerer noe. Da blir det lett press å delta, fleste tørr ikke sifra. Da blir det dårlig arbeidsmiljø. Gjerne stygge kommentarer som "å jaa, du skal ikke være sosial"."du MÅ være med oss" Etter slike episoder kan man gjerne bli fryst ut av fellesskapet, da kommer neste problem: svært få ledere tar tak i slike ting. Konfliktskye svin. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #33 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, Knirke skrev: Hva i alle dager er dette for jobb? I hvilken bransje? Kommunal sektor. 43 minutter siden, Nyttig skrev: Du bør nok finne deg et annet sted å jobbe, din arbeidsgiver har missforstått sosialisering. Å tvinge mennesker sammen er ikke sosialt, men dette er nok mer vanlig enn man tror i jobb. Arbeidsgiver har heller ikke noe med hva du gjør etter arbeidstid, høres ut som arbeidslivet sluker deg helt. Forstår godt din fustrasjon. Tenk så mange som deltar på sosiale aktiviter utenfor jobb bare pga gruppepresset og fasade, i norge er vi gode til å lage grupper for å stenge andre ute. Er du ikke med i gruppa er du utfryst! Barnehagementalitet i voksenlivet. Men det krever god styrke og selvtillit for mange å stå utenfor saueflokken. Møt på jobb, gjør jobben din...så går du hjem 🙂 Etter endt arbeidstid er det DU som bestemmer, ingen andre. Vær steinhard på dette. Så skal du se hvordan det funker, kan være flere du jobber med som ikke ønsker å delta på disse aktivitetene også. Jeg må nok fortsette i denne jobben, da arbeidsmarkedet er nokså trått her jeg bor. Jeg har skilt beinhardt på skillet mellom fritid og arbeidstid og flere kolleger er enig med meg. Så nå har vi fått en "front" på jobb der noen er enige og noen er uenige. Må si jeg er ganske skuffet over arbeidsplassen min slik sett. Takk for råd, jeg tror ikke jeg kommer til å gi meg med dette uansett 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har en kontrakt med en arbeidsgiver så skal arbeidstiden din være beskrevet der. Alt annet og ulønnet arbeid er ikke lovlig. Ta kontakt med din fagforening og be dem rydde opp i dette tullet. Anonymkode: d55f3...4bd Takk for råd, har tenkt den samme tanken og tror jeg kommer til å be de om råd neste gang dette blir en problemstilling. Godt å lese at dere tenker som meg, nemlig at dette er bare tøys. Kjenner meg skikkelig skuffa over arbeidsgiver. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: I noen bransjer er det forventet at man er med på en del sosiale funksjoner, kommer helt an på hva man jobber med, bransje, hvilken bedrift etc. Og i disse bransjene er det ikke noe som heter fritid, man gjør det man blir bedt om, innen fristene man blir gitt. Anonymkode: 586e5...070 Jeg jobber i kommunen og vi er ikke "på" 24/7. 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne nesten ønske sjefen min holdt på sånn. Skulle bedt h*n dra til helvete. Anonymkode: d9dce...fee Ja, jeg har vært streng og 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den smarte måten: Spør sjefen om hvilke sosiale aktiviteter som kommer i fremtiden slik at du kan se hvilke som passer og prioritere én eller to av dem. Om det ikke funker, spill dum. Si "åh, skal jeg skrive avspasering eller overtid"? Julebord og en og annen lønningspils burde man dog prøve å få til en gang iblant. Om sjefen fortsetter å pushe så bør du ta kontakt med fagforening. Anonymkode: eb80d...b83 Enig. Anonymkode: 6d62d...362 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #34 Skrevet 2. oktober 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunnskapsintensive bransjer som f. eks. innen IKT, økonomi, finans, juss etc. Anonymkode: 586e5...070 Og der må man dra på fjelltur etter jobb ol? Anonymkode: d234d...4de
Nyttig Skrevet 2. oktober 2018 #35 Skrevet 2. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunal sektor. Jeg må nok fortsette i denne jobben, da arbeidsmarkedet er nokså trått her jeg bor. Jeg har skilt beinhardt på skillet mellom fritid og arbeidstid og flere kolleger er enig med meg. Så nå har vi fått en "front" på jobb der noen er enige og noen er uenige. Må si jeg er ganske skuffet over arbeidsplassen min slik sett. Takk for råd, jeg tror ikke jeg kommer til å gi meg med dette uansett Ikke gi deg, stå på ditt. Så skal du se at ting endrer seg, men fremstill det på en bra måte. Ikke angrip, bare fortell rolig hvordan du liker ting i livet. Det er jo tross alt ditt liv, din tid på jorden 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #36 Skrevet 2. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og der må man dra på fjelltur etter jobb ol? Anonymkode: d234d...4de Ikke nødvendigvis fjelltur, men det er ofte store forventninger til at man bidrar både faglig og sosialt langt utover arbeidstid. Anonymkode: 586e5...070
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #37 Skrevet 2. oktober 2018 høres ut som en dårlig leder, du har som sjef. ingen sjefer kan forvente at alle ansatte blir med på ting etter arb.dagen er over, hvis det hadde vært obligatorisk m. lønn så forstår jeg at man skal delta, men ærlig talt? hun tenker vel mer på sine egne behov, enn de ansatte. der jeg jobber har vi mye som skjer utenom arb.tid, men det er ikke obligatorisk og ingen blir sure hvis man velger å stå over, så dette høres absolutt ikke greit ut. STÅ PÅ DITT, jeg ville rett og slett tatt en prat med hun og sagt at hvis du skal bli med på uobligatoriske ting etter jobben, så skal du ha overtidsbetalt. For du har et LIV utenom jobben , du er vel ikke der for å få deg venner??? Du er der for å tjene penger. herregud blir irritert. Anonymkode: d6333...f13
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #38 Skrevet 2. oktober 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: høres ut som en dårlig leder, du har som sjef. ingen sjefer kan forvente at alle ansatte blir med på ting etter arb.dagen er over, hvis det hadde vært obligatorisk m. lønn så forstår jeg at man skal delta, men ærlig talt? hun tenker vel mer på sine egne behov, enn de ansatte. der jeg jobber har vi mye som skjer utenom arb.tid, men det er ikke obligatorisk og ingen blir sure hvis man velger å stå over, så dette høres absolutt ikke greit ut. STÅ PÅ DITT, jeg ville rett og slett tatt en prat med hun og sagt at hvis du skal bli med på uobligatoriske ting etter jobben, så skal du ha overtidsbetalt. For du har et LIV utenom jobben , du er vel ikke der for å få deg venner??? Du er der for å tjene penger. herregud blir irritert. Anonymkode: d6333...f13 Takk - vi tenker nok ganske likt. Jeg har irritert meg mye over dette selv og ettersom både sjefen og ledere er uenige, har jeg jo blitt litt usikker på meg selv. Men jeg gir meg ikke. Takk for støtte. Sjokkerende mye ukultur i norsk arbeidsliv. Anonymkode: 6d62d...362
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #39 Skrevet 2. oktober 2018 Var det samme på min arbeidsplass. En klikk bestående av kolleger som ikke hadde et liv etter jobb fant på alle mulige aktiviteter. Og var du ikke med ble du uglesett og fikk kjipe arbeidsoppgaver. Tok dette opp på en medarbeidersamtale og sa fra i klartekst at jeg ville ha overtid på alle aktiviteter som var obligatoriske utenfor arbeidstiden for å dekke barnevakten. Da ble det slutt. Anonymkode: 9640d...110 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå