AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Hei Arbeidsgiveren min pålegger meg en del aktiviteter på fritiden av sosiale hensyn og hevder at dette er en "plikt". Det er relativt ofte og av typen fjellturer rett etter jobb, fest hos en kollega, ute og spise etter jobb/lønningspils og div, i tillegg til sommerfest og julebord. Jeg syns det er innafor å ønske eller foreslå aktiviteter utenfor abeidstiden men klarer ikke helt å godta at det skal være obligatorisk. Ved ett tilfelle kalte sjefen meg inn til samtale der hun ville vite hva jeg drev på med etter jobb som hindret meg fra å delta. Jeg viste til arbeidsavtalen og at fritid ikke er en del av arbeidsforholdet.. Hvem har rett her? Må føye til at jeg er med av og til men syns ikke arbeidslivet er så sabla gøy at jeg vil legge igjen all min tid der.. Anonymkode: 6d62d...362 6
Brunhilde Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 Selvfølgelig kan hun ikke pålegge deg å delta med mindre hun betaler deg overtid for dette. 44
Gjest HarryDotter Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 For en sjef! Hadde funnet meg noe annet fort.
TheGirlWhoWaited Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 Hvis du skal pålegges å gjøre dette, så skal du vel også ha betalt - til og med overtidsbetalt? Ingen sjef kan da pålegge arbeidstakerne sine å være med på slike ting utenom arbeidstiden... 12
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 Takk for svar. Jeg mener også det - at fritid er utenfor arbeidsforholdet og dermed kan ikke arbeidsgiver pålegge meg noe som helst. Det triste er at jeg har nok blitt oppfattet som usosial og "sur" når jeg har sagt i fra, og at min tolkning av arbeidsavtalen har fått det til å "murre" i gangene på jobben. Det syns jeg er synd men også skuffende uproft.. Anonymkode: 6d62d...362 5
solmåneogstjerner Skrevet 1. oktober 2018 #6 Skrevet 1. oktober 2018 Du kan faktisk ikke heller pålegges overtid med lønn uten at det er helt nødvendig. Da må det være at man MÅ få levert noe til kunde, MÅ bli ferdig innen tidsfrist, MÅ være i butikken/på sykehuset osv fordi nestemann er forsinket eller sykemeldt. Det må altså være en god grunn til at du kan pålegges overtid. Når du ikke får lønn engang så kan de absolutt ikke kreve det nei. En annen ting er at det oppfordres til å bli med på enkelte sosiale ting, for å bygge teamfølelse osv. Men kreve at du gjør det og kreve svar på hva annet du skal i stedet, det kan de ikke. Om du skal i begravelse, hente i barnehagen eller bare ligge på sofaen og spise popcorn, det har ikke jobben noe med. 12
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Du kan faktisk ikke heller pålegges overtid med lønn uten at det er helt nødvendig. Da må det være at man MÅ få levert noe til kunde, MÅ bli ferdig innen tidsfrist, MÅ være i butikken/på sykehuset osv fordi nestemann er forsinket eller sykemeldt. Det må altså være en god grunn til at du kan pålegges overtid. Når du ikke får lønn engang så kan de absolutt ikke kreve det nei. En annen ting er at det oppfordres til å bli med på enkelte sosiale ting, for å bygge teamfølelse osv. Men kreve at du gjør det og kreve svar på hva annet du skal i stedet, det kan de ikke. Om du skal i begravelse, hente i barnehagen eller bare ligge på sofaen og spise popcorn, det har ikke jobben noe med. Takk - jeg har blitt litt sliten av dette fordi det er en diskusjon og et press på jobb som aldri går over. Jeg er sliten etter jobb og orker ikke bestandig være så sosial, dessuten syns jeg det er så viktig med andre ting å gjøre i livet enn å bare sitte og glo på kolleger. Men som du sier; de har ikke noe med hva jeg gjør på fritiden. Anonymkode: 6d62d...362 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Skrevet 1. oktober 2018 Sjefen din har misforstått fullstendig. Hun kan ikke pålegge deg noe av dette. Hun kan pålegge deg å være med på en samling med overnatting, men alt som skjer etter arbeidstid er frivillig. Selgere osv som pleier kundekontakter har det nok litt annerledes. Ikke alltid ting passer med fritiden/familie, og det bør hun ha forståelse for. Anonymkode: 536a6...2f2 7
solmåneogstjerner Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk - jeg har blitt litt sliten av dette fordi det er en diskusjon og et press på jobb som aldri går over. Jeg er sliten etter jobb og orker ikke bestandig være så sosial, dessuten syns jeg det er så viktig med andre ting å gjøre i livet enn å bare sitte og glo på kolleger. Men som du sier; de har ikke noe med hva jeg gjør på fritiden. Anonymkode: 6d62d...362 Hvis det ikke går inn hos dem, så ville jeg faktisk vurdert å bytte jobb. Det er ganske store variasjoner i hva som forventes mellom forskjellige arbeidsplasser. Har ikke jobbet noe sted som er slik du beskriver, men har jobbet steder som varierer fra at det omtrent ikke skjer noen ting sosialt til steder der det oppfordres til deltakelse i/på bedriftsidrettslag, lønningspils tilbake-etter-sommeren-fest osv osv, og hvor det blir spurt om jeg kommer eller ikke. Men i sistnevnte tilfelle var det mer enn nok å si at 'jeg kommer nok ikke, har andre planer/må slappe av litt'. Og ingen sure miner likevel. 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #10 Skrevet 1. oktober 2018 56 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hvis det ikke går inn hos dem, så ville jeg faktisk vurdert å bytte jobb. Det er ganske store variasjoner i hva som forventes mellom forskjellige arbeidsplasser. Har ikke jobbet noe sted som er slik du beskriver, men har jobbet steder som varierer fra at det omtrent ikke skjer noen ting sosialt til steder der det oppfordres til deltakelse i/på bedriftsidrettslag, lønningspils tilbake-etter-sommeren-fest osv osv, og hvor det blir spurt om jeg kommer eller ikke. Men i sistnevnte tilfelle var det mer enn nok å si at 'jeg kommer nok ikke, har andre planer/må slappe av litt'. Og ingen sure miner likevel. Det er det jeg sliter med - et nei blir liksom ikke godtatt og jeg opplever fritid som en "kranglegreie". Kanhende du har rett, at jeg burde bytte jobb. Men det er ikke så lett å få heller. Anonymkode: 6d62d...362 1
solmåneogstjerner Skrevet 1. oktober 2018 #11 Skrevet 1. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg sliter med - et nei blir liksom ikke godtatt og jeg opplever fritid som en "kranglegreie". Kanhende du har rett, at jeg burde bytte jobb. Men det er ikke så lett å få heller. Anonymkode: 6d62d...362 Nei det er ikke bare bare å få en ny jobb alltid. Men kanskje du skal begynne å prøve... 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #12 Skrevet 1. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg sliter med - et nei blir liksom ikke godtatt og jeg opplever fritid som en "kranglegreie". Kanhende du har rett, at jeg burde bytte jobb. Men det er ikke så lett å få heller. Anonymkode: 6d62d...362 Hva sier kollegaene dine? Ønsker alle å være med på dette? Kanskje du kan alliere deg med noen og ta det opp? Anonymkode: d234d...4de 3
solmåneogstjerner Skrevet 1. oktober 2018 #13 Skrevet 1. oktober 2018 Dersom du virkelig ønsker å bli i jobben, så kan du faktisk komme opp med en historie om at du ofte er barnevakt for en venninne som sliter f eks. Og at dette er ikke noe du kan snakke noe særlig om, men at det betyr at du ofte er opptatt etter jobb. 1
kikkana Skrevet 1. oktober 2018 #14 Skrevet 1. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg mener også det - at fritid er utenfor arbeidsforholdet og dermed kan ikke arbeidsgiver pålegge meg noe som helst. Det triste er at jeg har nok blitt oppfattet som usosial og "sur" når jeg har sagt i fra, og at min tolkning av arbeidsavtalen har fått det til å "murre" i gangene på jobben. Det syns jeg er synd men også skuffende uproft.. Anonymkode: 6d62d...362 Det er ikke en mening at arbeidsgiver skal pålegge deg til å jobbe i fritid. Det er fakta at arb giver ikke har rett til å gjøre dette. Da må det enten være overtid eller på beordring og da skal du ha lønn. Evt noe spesielt som står i kontrakt. Slikt sosialt samvær er ikke noe en arbeidsgiver kan pålegge deg. Da må det i såfall være ett nødvendig sosialt møte med klient, partner etc. Men da har du krav på lønn. Hvis arbeidsgiver mener at arbeidsstokken sin skal finne på noe obligatorisk gøy sammen må det skje innenfor arbeidstiden. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #15 Skrevet 1. oktober 2018 Dette høres helt ekstremt ut. Sliter sjefen med noe? Lite venner selv? Er det virkelig sånn at alle deltar på slike ting? Anonymkode: f527f...af4 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #16 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette høres helt ekstremt ut. Sliter sjefen med noe? Lite venner selv? Er det virkelig sånn at alle deltar på slike ting? Anonymkode: f527f...af4 Jobber med en del godt voksne, typ 55+ og har inntrykk av at mange kjeder seg når de ikke er på jobb.. Vanskelig når sjefen lar seg presse med, syns jeg. Anonymkode: 6d62d...362
Gjest Mass Skrevet 1. oktober 2018 #17 Skrevet 1. oktober 2018 Jøsses, er da veldig rart at en person i sjefsstilling ikke vet at h*n ikke kan drive med et slikt press og putte merkelappen "obligatorisk" på. Nei - det er aldri obligatorisk å stille på fester og lønningspils på fritiden uten lønn. If you cant beat them, join them. Krev lønn for hver påbegynte halvtime du er tilstede og send en handleliste over det du skal putte i deg av mat og drikkevarer. Fortell at du stiller, du, så lenge h*n fikser dette. Det blir fort dyrt sjefen.
Gjest Newroz Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 Sjefen din kan absolutt ikke pålegge deg å bruke din egen fritid til sammenkomster i jobbsammenheng. Jeg syns det er koselig å være med kollegaer innimellom på fritiden, men det er noe jeg da gjør av totalt egen fri vilje. Sjefen din kan rett og slett ikke kalle dette obligatorisk. Fortsetter hun ville jeg enten tatt det videre, eller funnet meg en annen jobb rett og slett.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #19 Skrevet 2. oktober 2018 Nei, sjefen din kan ikke pålegge deg dette rent formelt. Men det kan være vanskelig å få ny jobb i disse dager, så i praksis har det blitt sånn at arbeidsgiver bestemmer over langt mer enn tiden man er på arbeid. Hvis arbeidsgiver sier hopp kl. 02 på natta og man egentlig ikke jobber da, så er det mange som må hoppe. Sånn blir det ofte med det sosiale i noen jobber, man er ikke formelt forpliktet til å være med, men det kan bli dårlig stemning hvis man sier nei. Har man ikke en sikker jobb, så kan det også hende at man mister en midlertidig stilling eller ikke blir vurdert som aktuell videre etter et vikariat. Arbeidslivet er tøft i dag, og det er den sterkestes rett som gjelder. Anonymkode: 586e5...070 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2018 #20 Skrevet 2. oktober 2018 Tror du bør bytte jobb. I noen jobber er dette «obligatorisk». Minimann kunne aldri jobbet i den jobben han har om han ikke var «på» sosialt etter jobb. Anonymkode: fc8de...d77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå