Gå til innhold

Er det mulig å kjøpe bolig uten egenkapital?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student på femte året og er ferdig til våren. Har levd nesten kun på studielån (vært vikar i barnehage i tillegg) så har ikke fått spart meg opp noen ting. Har en BSU konto med skarve 13 000. Dersom jeg får meg jobb etter studiene har jeg en årslønn på ca 450 000.

Er det mulig å kjøpe bolig uten å ha egenkapital eller bruke feks foreldre som kausjonister? Det er vel ikke så mange som sitter med mange hundre tusen på sparekonto?

Anonymkode: 175e2...3b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke mulig uten egenkapital eller kausjonist. 

Men det er Ikke så mange som kan kjøpe rett etter studiene. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Tvist skrev:

Nei, det er ikke mulig uten egenkapital eller kausjonist. 

Men det er Ikke så mange som kan kjøpe rett etter studiene. 

Det er ikke riktig, finnes unntak, men tviler på ts kvalifiserer uansett.

Anonymkode: 5a63f...c5d

• Liker 1
Skrevet

Det går. Men det kommer an på hvor mye du vil låne i forhold til inntekt. Jo mindre du låner, jo større sannsynlighet er det for at banken vil låne deg penger. :)

Du får nok ikke 3x inntekt uten EK, men skal du kjøpe en liten leilighet uten for byen går det nok. :)

(Bor selv i Oslo, her får du ikke låne til et kott engang, men jeg vet ikke hvor du planlegger å bo. Ser ut som man kan få leilighet til 1mill et eller annet sted i Norge.)

Du kan eventuelt låne 1x inntekt og kjøpe andelsleilighet med høyt lån i borettslaget. :)

Anonymkode: e75e8...0f2

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ikke så mange som sitter med mange hundre tusen på sparekonto?

Jeg er ferdig lærlingstiden og jobbet i 1 år utenom. Er foreløpig på 350 000,- i tidlig 20 årene. Ingen gjeld, bor hjemme - det hjelper mye. Har da spart hele livet mitt.

Jeg sikter til en leilighet i Oslo, får jeg noe fint nærme sentrum til 3 000 000 - 3 200 000? Jeg tenker å kjøpe selv om en stund, eller med en eventuell partner. Tanker? Jeg aner ikke hvilke steder som er fine i Oslo.

Skrevet
4 minutter siden, SpaceSpace skrev:

Jeg er ferdig lærlingstiden og jobbet i 1 år utenom. Er foreløpig på 350 000,- i tidlig 20 årene. Ingen gjeld, bor hjemme - det hjelper mye. Har da spart hele livet mitt.

Jeg sikter til en leilighet i Oslo, får jeg noe fint nærme sentrum til 3 000 000 - 3 200 000? Jeg tenker å kjøpe selv om en stund, eller med en eventuell partner. Tanker? Jeg aner ikke hvilke steder som er fine i Oslo.

Du får nok en fin 1-roms med sovealkove for 3-3,2 mill nær Oslo sentrum.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går. Men det kommer an på hvor mye du vil låne i forhold til inntekt. Jo mindre du låner, jo større sannsynlighet er det for at banken vil låne deg penger. :)

Du får nok ikke 3x inntekt uten EK, men skal du kjøpe en liten leilighet uten for byen går det nok. :)

(Bor selv i Oslo, her får du ikke låne til et kott engang, men jeg vet ikke hvor du planlegger å bo. Ser ut som man kan få leilighet til 1mill et eller annet sted i Norge.)

Du kan eventuelt låne 1x inntekt og kjøpe andelsleilighet med høyt lån i borettslaget. :)

Jeg tenker å kjøpe i Oslo ja.. Men mistet litt håpet her nå. Må jeg spare i mange år før jeg kan kjøpe bolig? Jeg er 26 år og synes det blir lenge å vente dersom jeg må spare meg opp mange hundre tusen... :klo:

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å kjøpe i Oslo ja.. Men mistet litt håpet her nå. Må jeg spare i mange år før jeg kan kjøpe bolig? Jeg er 26 år og synes det blir lenge å vente dersom jeg må spare meg opp mange hundre tusen... :klo:

Ja, det er kjipt, men sånn er det for de aller fleste. Om det «hjelper» så er jeg 36 og har forsatt ikke råd til å kjøpe egen bolig. Det tar tid å spare opp flere hundre tusen, men om man er villig til å ofre ganske mye kan man klare det på kanskje tre, fire år. Bo på hybel, ikke ha bil, sykle i stedet for kollektivtrafikk, jobbe mer enn 100%, skippe ferier etc. Så kan man ta det igjen når man har klart å skaffe seg bolig.

Anonymkode: 3155b...4dd

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle (som ikke får penger av foreldre/arver/whatever) må spare i mange år, ja. Jeg har spart siden jeg var 17, er nå 22 og har 450 000. Det er tungt å spare som student, men det går hvis man passer på å ha et lavt forbruk. Nå som jeg er student og kun lever på studielån (med sommerjobb) sparer jeg ca. 50 000 i året. Da jeg gikk på videregående og hadde deltidsjobb ved siden av sparte jeg ca. 100 000 i året. Da tar det fort noen år å få nok egenkapital. 

Anonymkode: 9772f...8c1

• Liker 1
Skrevet

Begynte rett på studier etter VGs og er ferdig med 3. Året og har jobbet og spart, har nå 200 000 som forhåpentligvis blir 300 000 når masteren er ferdig. Så jo, det er mulig å ha penger og spare bare man jobber..

Anonymkode: f7aa1...396

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig, finnes unntak, men tviler på ts kvalifiserer uansett.

Anonymkode: 5a63f...c5d

Hva er de unntakene? 

Anonymkode: 0a817...cc8

Skrevet

Det er ingen menneskerett å kjøpe seg bolig rett etter studiene. Du må nok spare, som alle oss andre!

Anonymkode: 663e7...b23

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så mange som sitter på flere 100 000 rett etter studiene da. Jeg hadde vel 10 000 på BSU da jeg var ferdig med studiene. 😂 Dritsur på meg selv fordi jeg hadde prioritert fest og moro foran å spare på BSU. Fikk endelig kjøpt da jeg var 32 år. men det var ikke i Oslo. Aner ikke hvordan folk har råd til leliighet i oslo. Gå litt ut av oslo så får slipper du eie en leilighet der du ikke engang har soverom. En kompis kjøpt i Bærum, 80kvm til 2,4. I oslo får man vel et bøttekott for samme pris. 

Anonymkode: 553fd...a05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...