AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Noen her som har tatt GRE eller GMAT test i forbindelse med søknad til høyere utdanning (eller andre ting selvsagt)? Lurer på om noen vet hvor vanskelig det er. Eksempeloppgavene på nett virker veldig greie, men snakket med en som går på det aktuelle universitetet og fikk et helt annet bilde. Hun anbefalte at jeg skulle lese 30 minutter hver dag og lenger i helgene. Er ikke det litt overdrevent? Kravet er 155 poeng av 170 på den kvantitative delen. Hadde satt veldig stor pris på help. Blir, naturlig nok, litt stresset Anonymkode: cf43f...241
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen her som har tatt GRE eller GMAT test i forbindelse med søknad til høyere utdanning (eller andre ting selvsagt)? Lurer på om noen vet hvor vanskelig det er. Eksempeloppgavene på nett virker veldig greie, men snakket med en som går på det aktuelle universitetet og fikk et helt annet bilde. Hun anbefalte at jeg skulle lese 30 minutter hver dag og lenger i helgene. Er ikke det litt overdrevent? Kravet er 155 poeng av 170 på den kvantitative delen. Hadde satt veldig stor pris på help. Blir, naturlig nok, litt stresset Anonymkode: cf43f...241 Synes begge er helt forferdelige, men det er klart, hvis du er noe i nærheten av ingeniør, så burde Quant delen for din del gå helt fint, men for oss alle andre som ikke er tall- eller matteeksperter omtrent, så er det en forferdelig test som krever veldig mye tid å øve seg på. Man må også huske på tiden, det er en av de største fiendene her. Det er ikke bare å svare riktig, men også å svare riktig innenfor ganske kort tid. Disse testene har også den verbale delen, så den er heller ikke akkurat lett. Avansert "Academic English" og analytiske "svar" og annet tullball. Altså disse testene er laget mest for folk i USA. Alle andre som ikke er vant til dette sliter hardt med disse. Vi har ikke sånne tester i Norge når man skal søke mastergrad - for det er til mastergrad disse som regel brukes til, men også til PhD da MA / MSc og PhD kan være "innbakt" i hverandre i USA. Er det til USA du skal til, eller? Vet også at de har begynt med dette flere steder i Europa og Asia også, så det er veldig uheldig, syns jeg. Hvis kravet er 155 på Quant, så er det litt over "halvveis". 170 er maks, mens 130 er utgangspunktet som er det laveste. Aller verst er det å komme opp i 160 og oppover - da blir det helt ekstremt og veldig få greier det her i verden. Anonymkode: 9c573...20e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes begge er helt forferdelige, men det er klart, hvis du er noe i nærheten av ingeniør, så burde Quant delen for din del gå helt fint, men for oss alle andre som ikke er tall- eller matteeksperter omtrent, så er det en forferdelig test som krever veldig mye tid å øve seg på. Man må også huske på tiden, det er en av de største fiendene her. Det er ikke bare å svare riktig, men også å svare riktig innenfor ganske kort tid. Disse testene har også den verbale delen, så den er heller ikke akkurat lett. Avansert "Academic English" og analytiske "svar" og annet tullball. Altså disse testene er laget mest for folk i USA. Alle andre som ikke er vant til dette sliter hardt med disse. Vi har ikke sånne tester i Norge når man skal søke mastergrad - for det er til mastergrad disse som regel brukes til, men også til PhD da MA / MSc og PhD kan være "innbakt" i hverandre i USA. Er det til USA du skal til, eller? Vet også at de har begynt med dette flere steder i Europa og Asia også, så det er veldig uheldig, syns jeg. Hvis kravet er 155 på Quant, så er det litt over "halvveis". 170 er maks, mens 130 er utgangspunktet som er det laveste. Aller verst er det å komme opp i 160 og oppover - da blir det helt ekstremt og veldig få greier det her i verden. Anonymkode: 9c573...20e Tusen takk for svar! Jeg er ikke "i nærheten av ingeniør". Jeg har tatt en bachelorgrad i økonomi, og skal søke meg videre til master på Stockholm Business school. Hvor mye matte hadde du hatt på forhånd? Hvor høy score fikk du? Har selvsagt en del matte på mitt studie. Logisk tenkning er min sterkeste side, og jeg scorer høyt på f.eks IQ-tester. Skjønner at det er en god skole, og at de derfor setter høye krav. Synes likevel det virker rart om det skal være veldig vanskelig for flinke studenter å tilfredstille kravet. Til sammenligning krever de bare en score på 7 (av totalt 9) på IELTS. Det mener jeg de fleste som har hatt engelsk på VGS burde klare. Har lest at analytisk skriving og verbal resonnering er vanskeligere, og har en lavere gjennomsnittsscore. Er, som sagt, bare kvantitativ resonnering som er viktig i denne søknaden. Anonymkode: cf43f...241
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg er ikke "i nærheten av ingeniør". Jeg har tatt en bachelorgrad i økonomi, og skal søke meg videre til master på Stockholm Business school. Hvor mye matte hadde du hatt på forhånd? Hvor høy score fikk du? Har selvsagt en del matte på mitt studie. Logisk tenkning er min sterkeste side, og jeg scorer høyt på f.eks IQ-tester. Skjønner at det er en god skole, og at de derfor setter høye krav. Synes likevel det virker rart om det skal være veldig vanskelig for flinke studenter å tilfredstille kravet. Til sammenligning krever de bare en score på 7 (av totalt 9) på IELTS. Det mener jeg de fleste som har hatt engelsk på VGS burde klare. Har lest at analytisk skriving og verbal resonnering er vanskeligere, og har en lavere gjennomsnittsscore. Er, som sagt, bare kvantitativ resonnering som er viktig i denne søknaden. Anonymkode: cf43f...241 Hei igjen, Skjønner. Som påpekt i mitt forrige innlegg, så er også tiden ett av de største problemene her. Først har du det språklige - da alle spm er tross alt på engelsk. Man kan lett misforstå eller selvsagt bruke noen få sekunder ekstra på å forstå det spm ønsker svar på i motsetning til de som har engelsk som sin "native language". Men så er det tiden. F eks, du kan godt ha null problem med å løse et matte spm, problemet er bare hvis du bruker la oss si 4 eller 5 minutter på å løse det, fremfor 2 minutter sånn ca, så er man "screwed". Så det er det som er veldig vanskelig, selv folk som kommer frem til riktig svar og bruker f eks 4 eller 5 minutter, faller gjennom da testen vil at man skal svare på 2 eller 2,5 minutter i snitt. Det er nettopp det som er noe av det ekstreme her. På en norsk matteprøve på VGS får man 5 eller 6 timer, sånn ca, mens her får du ikke engang 1,5 time til 35 eller 40 spm sånn ca tror jeg det var. Så det er der utfordringen ligger - selv om man kan mattestykket, så er spm om man kan det innenfor den tidsbegrensningen testen gir. Jeg prøvde meg på testen, men ga opp til slutt. Følte at man kaster bort for mye tid på irrelevante deler som man ikke får brukt, for dette er tross alt en "amerikansk" greie, som igjen har dessverre spredt seg rundt til andre deler av verden. Jeg har dog ikke studert økonomi som du, så du har nok bedre grunnlag enn meg når det gjelder tall, men jeg valgte heller å ta opp fag som mikro- og makroøkonomi, for det er stort sett relevant for det meste i samfunnet, mens geometri blant annet fra GRE ser jeg ikke poenget med å pine meg selv med - trent, firkant, prisme og alt annet dill dall. Har du sjekket ut Copenhagen Business School forresten? Der er det mange fra Norge som studerer, og Copenhagen har ikke GRE eller GMAT som krav. Det er nok derfor de aller fleste har likt å studere ved CBS, for de har ikke det kravet. Samtidig er CBS også en veldig god skole, og CBS har heller "fagkrav" med viss studiepoeng omfang (ECTS), fremfor å kreve GMAT eller GRE i sin helhet. Det syns jeg er mye bedre fremgangsmåte, så etterhvert tenkte jeg selv å søke meg til CBS, nettopp fordi de heller spesifiserer hvor hver mastergrad hvilke fag de ønsker og hvor mange studiepoeng (ECTS). Så da kan man velge selv hva som passer best på en måte. Forøvrig er den gjennomsnittelige GMAT-score fra Norge 542 poeng, og konverterer man det til GRE, så tilsvarende det sånn ca 154 Quant og 153 Verbal. Det er uansett veldig få nordmenn som prøver seg på GMAT eller GRE. Tror at tallet var rundt 250 stykker ifjor når det gjelder GMAT, og det er ingen grunn til å tro at det er noe særlig flere når det gjelder GRE. Anonymkode: 9c573...20e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå