Gå til innhold

En langt mindre kvalifisert søker ble ansatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg vil bare først si dette: Dette er ikke post hvor jeg skal syte eller klage over søkerprosessen, men heller håper på å få innsikt fra f.eks dere som jobber med rekruttering :-) 

For en stund siden så oppdaget jeg en stilling som var tilnærmet 100% match for meg, og ble da tipset om denne stillingen fra folk som jobber i bedriften - og som da mente jeg ville være en perfekt match. Jeg ringte ansvarlige, hadde en samtale, og alt virket positivt. Skrev det jeg føler var en sterk søknad, og som andre fikk lest over. Og sendte da inn søknaden. 

Men fikk null respons. Etter et par uker fikk jeg standard (mal) avskjed på søknaden. Jeg hadde ikke engang fått tilbud om intervju! 

Jeg fikk så vite hvem som hadde fått stillingen, som jeg på toppen av alt kjenner - og personen det er snakk om har verken relevant erfaring eller bakgrunn, heller noe ganske annet. Dette var da en stilling som jeg vil si krevde 70% "hard" relevant kunnskap.

Blir jo litt umotivert av slikt, men lurer på hvordan det kan være så store sprik mellom tilbakemeldingen man får, og realiteten? Når jeg blir tilnærmet headhunta til å søke på en slik stilling, bare god tilbakemelding fra alle involvert, men blir ikke engang kalt inn på et intervju? Og konkurrenten som får stillingen viser seg å være langt mindre kvalifisert? 

Anonymkode: 84e4e...56d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du helt sikker på at vedkommende ikke er mer utdannet enn du tror? Noen kurs etc kanskje, som du ikke vet om? 

Skrevet

Kanskje bedre cv eller søknadsbrevbrev. Totalt sett et bedre inntrykk? Og som over meg sier, kanskje noe du ikke vet om? 

Anonymkode: 35c86...2ab

• Liker 2
Skrevet

TS her: Jeg har vært i en lederrolle ovenfor den personen som ble ansatt, og har sett CV til vedkommende for bare 6 mnd. siden. Derav mitt kjennskap til den personen som ble ansatt. 

• Liker 3
Skrevet

Dette synes jeg høres merkelig ut, men det første jeg tenker er at det må ha noe med kontakter å gjøre? Vet du om vedkommende som fikk jobben kjenner noen av de som var involvert i rekrutteringsprosessen? 

Anonymkode: 20447...379

• Liker 3
Skrevet

Personlige egenskaper, kanskje... 

Anonymkode: 6f004...dc2

• Liker 9
Skrevet

Dette skjer veldig ofte. Noen ganger er det nepotisme, andre ganger er det andre personlige grunner. Det har også noe å si om det er offentlig eller privat.

På min gamle arbeidsplass ble en veldig kvalifisert søker forbigått av en søker uten kvalifikasjoner som hadde en personlig relasjon til leder. Det utløste anmeldelse og sekssifret erstatning.

Anonymkode: d6d0f...d00

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette synes jeg høres merkelig ut, men det første jeg tenker er at det må ha noe med kontakter å gjøre? Vet du om vedkommende som fikk jobben kjenner noen av de som var involvert i rekrutteringsprosessen? 

Ja, den ansatte kjenner noen der veldig godt - ektefellet/mannen jobber i selskapet. 

Det er jo en stor arbeidsgiver, så jeg vil ikke tro at slikt skal ha for stor betydning.

Skrevet

Personlighet har jo mye å si. Kanskje arbeidsgiver rett og slett fikk bedre inntrykk og kjemi med vedkommende enn deg? 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du var overkvalifisert? :)

Anonymkode: 75824...9c1

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, NancyDrew skrev:

Personlighet har jo mye å si. Kanskje arbeidsgiver rett og slett fikk bedre inntrykk og kjemi med vedkommende enn deg? 

Det er svært sannsynlig, ettersom at  TS ikke ble innkalt til intervju engang.. 

Anonymkode: 3d734...768

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er svært sannsynlig, ettersom at  TS ikke ble innkalt til intervju engang.. 

Anonymkode: 3d734...768

Tenkte via søknaden, når man skal skrive om seg selv og sine egenskaper. At det var noe der som ga arbeidsgiver mer enn hva TS sin søknad gjorde, en mer gjennomført CV tross mindre kompetanse foreksempel, valgte derav intervju med vedkommende - også falt kjemien så kjapt at det i grunn ble gjort der og da, og arbeidsgiver ønsket da ikke å lete videre, rett og slett. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den ansatte kjenner noen der veldig godt - ektefellet/mannen jobber i selskapet. 

Det er jo en stor arbeidsgiver, så jeg vil ikke tro at slikt skal ha for stor betydning.

Jeg har selv jobbet for en stor, internasjonal bedrift, og sett dette skje så altfor ofte. Folk uten utdanning blir ansatt på anbefaling fra de andre ansatte mens søkere med mastergrad ikke blir kalt inn til intervju en gang, og i nedbemanningsprosesser er det de uten viktige kontakter som ryker først, mens de som kjenner sjefen privat blir værende. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan har det seg at du som tidligere leder og vedkommende søker på samme stilling?

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Jeg har vært i en lederrolle ovenfor den personen som ble ansatt, og har sett CV til vedkommende for bare 6 mnd. siden. Derav mitt kjennskap til den personen som ble ansatt. 

Ettersom du har vært leder og vedkommende da tydeligvis er en «junior», så vil jeg tippe de ser etter en mer juniorprofil og at de anså deg som overkvalifisert ut fra CV/søknad. Jeg mottar ofte CV fra mennesker som definitivt er kvalifiserte (og kanskje da overkvalifisert), og da er det spørsmål om motivasjon jeg stiller meg. Oppfatter jeg det som en søknad mer som en vei inn enn søknad på selve stillingen er det da ikke sikkert man blir prioritert til intervju.

ofte skulle man jo gjerne snakket med mange som er interessante, men man må prioritere de man tror ønsker seg den stillingen av de rette grunner OG er kvalifisert.

Anonymkode: 165e7...b3f

• Liker 5
Skrevet

TS Her: Jo, det har slått meg at de kunne se på meg som overkvalifisert. Nå har jeg ikke nevnt noe om lønnsnivå ila. samtaler, eller hintet om høyere lønn, er jo egentlig bare interessert i faget / jobben, så. Men det er jo klart at det kan være mye billigere å ansette noen som er ferskere. 

• Liker 1
Skrevet

Du ble ikke ikke tilnærmet headhuntet. Du tok selv kontakt med bedriften etter at noen helt andre enn de som faktisk har med ansettelsen å gjøre fortalte deg om stillingen.. Det kan virke som du har veldig høye tanker om deg selv og mangler litt bakkekontakt. 

Mest sannsynlig er du ikke så godt kvalifisert som du tror.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS Her: Jo, det har slått meg at de kunne se på meg som overkvalifisert. Nå har jeg ikke nevnt noe om lønnsnivå ila. samtaler, eller hintet om høyere lønn, er jo egentlig bare interessert i faget / jobben, så. Men det er jo klart at det kan være mye billigere å ansette noen som er ferskere. 

En ting er lønnen, men man ønsker seg også gjerne noen man tror vil ønske å være i en stilling over tid. Om noen som er overkvalifisert søker er det fort gjort å tenke at de på kort sikt ønsker seg en fot innenfor i selskapet, og at de gjerne ønsker seg mer etter kort tid. Det bør da fremkomme i søknaden om hva som er årsaken til at man ønsker å «trappe ned».

• Liker 2
Skrevet

Da ber du om utvidet søkerliste og sender klage til fagforening hvis SU er organisert og hvis ikke til Sivilombudsmannen

Anonymkode: 77e5f...6c3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da ber du om utvidet søkerliste og sender klage til fagforening hvis SU er organisert og hvis ikke til Sivilombudsmannen

Anonymkode: 77e5f...6c3

Det er ingenting i innlegget til TS som tilsier  at dette er offentlig sektor, og dermed blir dette helt irrelevant.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...