AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Hei! Jeg velger å skrive innlegg her for jeg trenger råd og hjelp fra folk som har vært i lignende situasjon. Jeg har vært sykmeldt i 1 år grunnet en sykdom i eggstokkene og depresjon som har vart siden jeg var 7 år gammel. Jeg vil bare starte med å si at pga familiære årsaker så måtte jeg starte å jobbe som 12 åring og har siden jobbet i ett sett og betalt alt selv opp gjennom oppveksten, da jeg måtte hjelpe min mor med økonomi. Jeg har betalt 35% skatt siden jeg var 18 år.Jeg er nå 24 år og depresjonen ble så ille og noe jeg kjente jeg måtte ta tak i og gå i behandling før selvmordstankene tok overhånd. For første gang i mitt liv ble jeg sykmeldt. Jeg nevner dette før noen kommer med en «snylter på skatten» kommentar. Tingen er at etter jeg gikk over til arbeidsavklaringspenger, så gikk alt til helvete. Økonomien ble så ille at jeg klarte ikke å betale regninger. Har virkelig prøvd og snakket med inkassobyråene men det strakk ikke til. Jeg kontaktet NAV angående å få utdelt en gjeldsrådgiver og de ga meg den eneste de har her i byen vår som også er vår nærmeste nabo. Jeg ønsker ikke å dele mine økonomiske problemer med henne og ba om en ny, de svarte at de ikke har noen andre og prøver virkelig ikke å hjelpe meg på noen måte. Jeg har forsøkt å fortelle de hvor mye jeg sliter men virker som at så lenge jeg ikke er rusmisbruker og alkoholiker eller en synlig dårlig situasjon så blir jeg ikke tatt seriøst. Ting er så ille at jeg vurderer å ta livet mitt istedet, for jeg føler jeg drukner i situasjonen her og de som kan hjelpe meg opp snur ryggen til meg. Jeg sitter nå med regninger opp til 70 000, har allerede fått en betalingsanmerkning og får inkassokrav annen hver dag. Det er så ille at jeg ikke tørr å legge meg, for jeg er livredd for å måtte stå opp til tlf og meldinger om nye regninger. Jeg har droppet å starte på studier pga økonomien, jeg er så deprimert at økonomi og penger er det eneste jeg tenker på. Flyttet hjem til mamma igjeb kun for å spare penger, noe som førte til enda mer depresjon da jeg måtte flytte fra alle venner. Livet mitt har blitt et stor hull og jeg kommer meg ikke opp, Så vær så snill, er det noen der ute som har råd til hvordan jeg kan fikse denne situasjonen? Hva kan jeg gjøre, hva er mulighetene mine? Setter pris på all hjelp❤️ Anonymkode: de228...086 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 Først en stor og digital klem til deg! Jeg har selv vært deprimert og sett inkassosakene ramle inn uten at jeg har turt å åpne konvoluttene. Min erfaring er at depresjonen ble verre av at jeg gikk rundt og spekulerte i marerittscenarier rundt gjelden min, i stedet for å åpne alle konvoluttene fort og gæli og skrive opp en oversikt over hva jeg skyldte. Det var en lettelse å vite og å ha oversikten, rett og slett. Så det er min første anbefaling. Bruk deretter den geniale (og gratis i 34 dager) appen og nettsiden You Need A Budget for å få kontroll på forbruk og hva du har til overs. Når du vet hvor mye du har å bruke på gjeldsnedbetaling er snøballmetoden anerkjent som fremgangsmåte for å nedbetale gjeld. Husk at det alltid er mye bedre å ta kontakt med inkassoselskapet å si at du ikke kan betale alt enn å ikke respondere på brevene de sender. Inkassoselskapene er oftest veldig innstilt på å være konstruktive når du kontakter dem, for da er det jo en sjanse for at de får pengene sine. Anonymkode: 3538b...871 12
alicia_f Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 Hei! Tusentakk for *klemmen*💛 har grått som bare det i hele dag, og gråt i telefon med Nav i dag og tryglet om hjelp. Skal laste ned appen, er i situasjonen selv hvor jeg er livredd for å åpne regninger:( tusen takk for svar og råd❤️
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg skjønner at du har det tøft, men du kan ikke klage på at NAV ikke hjelper deg når det er akkurat det de gjør. De har stilt den eneste gjeldsrådgiveren de har tilgjengelig, og da kan du enten svelge stoltheten og ta imot hjelp, eller lulle deg enda mer ned i dritten fordi det ikke passer deg at naboen vet om din dårlige økonomi. Noen ganger må man ta imot den hjelpen man får og være takknemlig for den, istedefor å kreve det umulige som du gjør. Anonymkode: 4203a...3cb 14
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 Vil bare si at det er flere av oss som sliter med å leve fra måned til måned. Jeg er voksen, og ble i mai ferdig med en utdannelse. Mens jeg studerte fikk jeg store problemer med å betale alle regninger. Derfor var jeg dum og tok opp flere smålån med vannvittig høy rente. Jeg sliter fortsatt veldig med å få betalt alt. Det er slik at om jeg jobber 100 prosent og får utbetalt 30 000 en måned, så sitter jeg igjen med 500 kr etter at alle regninger er betalt. Da må jeg ty til finn.no i et desperat forsøk på å få inn noen smuler. Men jeg ser lyset i tunnelen etterhvert. Du må ikke gi deg med Nav. Det er klart at du har rett på å få snakke med noen som ikke er din nærmeste nabo. Og jeg råder deg, som andre her, til å starte med å få total oversikt. Da er det mye lettere for en rådgiver å ta tak i saken din.. Anonymkode: 24ed3...f2c 2
alicia_f Skrevet 1. oktober 2018 #6 Skrevet 1. oktober 2018 (endret) . Endret 1. oktober 2018 av alicia_f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at du har det tøft, men du kan ikke klage på at NAV ikke hjelper deg når det er akkurat det de gjør. De har stilt den eneste gjeldsrådgiveren de har tilgjengelig, og da kan du enten svelge stoltheten og ta imot hjelp, eller lulle deg enda mer ned i dritten fordi det ikke passer deg at naboen vet om din dårlige økonomi. Noen ganger må man ta imot den hjelpen man får og være takknemlig for den, istedefor å kreve det umulige som du gjør. Anonymkode: 4203a...3cb Takk for råd. Men det at jeg krever at en person som skal styre gjelden min ikke er min nærmeste nabo som i tillegg har dårlig forhold til moren min er ikke å kreve for mye. Du vet ikke hvor mange ganger jeg har svelget stoltheten min når det kommer til NAV eller generell hjelp. Å mene at jeg ikke har rett til å kreve noe så lite viser hvor lite empati og forståelse du har. Vi bor i en liten by med 17000 innbyggere så beklager om jeg ikke ønsker mine private problemer bli sjekket opp at min sladrekjerring til en nabo. Anonymkode: de228...086 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Skrevet 1. oktober 2018 Hvis du setter opp budsjette ditt og hvor mye du har i gjeld og hos hvor mange kreditorer, så kan vi hjelpe deg Anonymkode: ab7a8...5e0
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil bare si at det er flere av oss som sliter med å leve fra måned til måned. Jeg er voksen, og ble i mai ferdig med en utdannelse. Mens jeg studerte fikk jeg store problemer med å betale alle regninger. Derfor var jeg dum og tok opp flere smålån med vannvittig høy rente. Jeg sliter fortsatt veldig med å få betalt alt. Det er slik at om jeg jobber 100 prosent og får utbetalt 30 000 en måned, så sitter jeg igjen med 500 kr etter at alle regninger er betalt. Da må jeg ty til finn.no i et desperat forsøk på å få inn noen smuler. Men jeg ser lyset i tunnelen etterhvert. Du må ikke gi deg med Nav. Det er klart at du har rett på å få snakke med noen som ikke er din nærmeste nabo. Og jeg råder deg, som andre her, til å starte med å få total oversikt. Da er det mye lettere for en rådgiver å ta tak i saken din.. Anonymkode: 24ed3...f2c Tusen takk for svar! Og det er egentlig en trøst å vite at flere er i samme situasjon for jeg føler at jeg har tapt mot livet noen ganger. At jeg ikke klarer å komme meg ut. Jeg dropper å dra på date fordi jeg ikke ønsker en kjæreste når jeg sliter så mye økonomisk. For mtp hvor mye det påvirker meg og hvor mye jeg tenker på dette, så er jeg ikke lykkelig og kan derfor ikke være i et forhold med noen da. Jeg prøver virkelig å se lyset i tunnelen men hver gang jeg føler en smule lykke kommer det inn en ny regning eller tlf. Men er ikke pessimist, og skal selvfølgelig prøve å se det positive. Jeg lastet ned den budsjettappen nå, og skal lage en oversikt over regningene mine💛 Anonymkode: de228...086 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #10 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du setter opp budsjette ditt og hvor mye du har i gjeld og hos hvor mange kreditorer, så kan vi hjelpe deg Anonymkode: ab7a8...5e0 Antar du jobber i NAV? Jeg vet de kan hjelpe meg med dette, er det jeg har forsøkt å få hjelp med. Men det tar så utrolig lang tid, og jeg må ringe de opp hele tiden for å høre om hvordan det ligger an. Og hver gang jeg ringer får jeg et nytt navn og et nytt nummer jeg må kontakte. Alt går i surr der når det gjelder meg føler jeg. Derfor jeg skrev innlegg her for å spørre om noen har vært i en slik situasjon og hvordan de kom seg ut for jeg trenger råd. Anonymkode: de228...086
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #11 Skrevet 1. oktober 2018 Om de ikke har noen andre med den kompetansen, har de ikke mulighet til å gi deg noen andre. Du må også se realiteten i det. Du sier selv det er en liten by og da er det nok også få folk som jobber der. Du kan kanskje be om å få snakke med noen andre som ikke har den kompetansen, men at de i så fall blir noen å snakke med, eller spørre om du kan dra til ett annet sted for å så snakke med noen, eller så må du finne andre løsninger andre steder. Anonymkode: 0c301...3e1 3
Million Skrevet 1. oktober 2018 #12 Skrevet 1. oktober 2018 Leier du leiligheten du bor i, eller har du kjøpt den?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #13 Skrevet 1. oktober 2018 Istedenfor å bruke energien på å prøve å få hjelp til det av de, kan du bruke den på å søke det opp på nette. Er massevis av tilgjengelig informasjon på nett. Da kanskje du finner en grei og enkel metode å finne ut av det selv? Anonymkode: 0c301...3e1 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #14 Skrevet 1. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antar du jobber i NAV? Jeg vet de kan hjelpe meg med dette, er det jeg har forsøkt å få hjelp med. Men det tar så utrolig lang tid, og jeg må ringe de opp hele tiden for å høre om hvordan det ligger an. Og hver gang jeg ringer får jeg et nytt navn og et nytt nummer jeg må kontakte. Alt går i surr der når det gjelder meg føler jeg. Derfor jeg skrev innlegg her for å spørre om noen har vært i en slik situasjon og hvordan de kom seg ut for jeg trenger råd. Anonymkode: de228...086 Jeg mener at du kan sette det opp her på kg, så vi her inne kan hjelpe deg litt på vei Anonymkode: ab7a8...5e0 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #15 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om de ikke har noen andre med den kompetansen, har de ikke mulighet til å gi deg noen andre. Du må også se realiteten i det. Du sier selv det er en liten by og da er det nok også få folk som jobber der. Du kan kanskje be om å få snakke med noen andre som ikke har den kompetansen, men at de i så fall blir noen å snakke med, eller spørre om du kan dra til ett annet sted for å så snakke med noen, eller så må du finne andre løsninger andre steder. Anonymkode: 0c301...3e1 De sier at de kan skaffe mer en annen fra nærmeste kommunene, er det jeg prøver å få til. Prøver ikke å be om det umulige, prøver å få en gjeldsrådgiver fra en av kommunene i nærheten. Jeg som velger å kjøre en time/ta tog, det eneste de trenger å gjøre er å hjelpe meg med å finne en ny. Noe de har, siden de har fortalt det. Poenget er at det tar tid, så mye tid og frem og tilbake at det virker som jeg ikke blir tatt seriøst. Jeg er ikke en person som klager og legger mine problemer på andre, så ikke prøv å fremstill meg som en slik person heller. Jeg kom hit for å få råd ikke en preken om noe jeg er oppegående nok til å forstå selv. Jeg ber ikke dere om å kontakte NAV om å trylle frem en gjeldsrådgiver her i den lille byen for meg, jeg spør kun om økonomiske råd og om noen med en slik erfaring kan fortelle hvordan de fikset problemene sine. Anonymkode: de228...086
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #16 Skrevet 1. oktober 2018 5 minutter siden, Million skrev: Leier du leiligheten du bor i, eller har du kjøpt den? Jeg måtte flytte hjem til moren min for å spare penger så jeg kunne få betalt regningene. Leide leiligheten jeg bodde i før ja😊 Anonymkode: de228...086 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #17 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte flytte hjem til moren min for å spare penger så jeg kunne få betalt regningene. Leide leiligheten jeg bodde i før ja😊 Anonymkode: de228...086 Kan du oppgi hvor mye du har i inntekt på AAP og hvor mye gjeld du har? Anonymkode: ab7a8...5e0
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 Har du søkt om supplerende sosialhjelp? Anonymkode: 56020...e52 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #19 Skrevet 1. oktober 2018 Og har du sjekket skattetrekket ditt på AAP? Anonymkode: 56020...e52 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #20 Skrevet 1. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du oppgi hvor mye du har i inntekt på AAP og hvor mye gjeld du har? Anonymkode: ab7a8...5e0 Får utbetalt 5000kr 2 ganger i mnd, med en gjeld på 70 000 og i tillegg har jeg regninger som mobilregning, nedbetaling på briller, kredittkort. Må også betale 2000kr for å bo hjemme hos moren min. Anonymkode: de228...086
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå