Gå til innhold

Thuja vinterlagres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke thuja vinterlagres inne i en låve?

Anonymkode: 174c7...ccc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du vinterlagre den? Fordelen med thjua (I den grad den har noen...) er jo nettopp at den er vintergrønn.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Leo skrev:

Hvorfor skal du vinterlagre den? Fordelen med thjua (I den grad den har noen...) er jo nettopp at den er vintergrønn.

Fordi vi skal ordne plen/gårdsplass før vi planter resten av thujaene. Har foreløpig plantet ca 200, og planen var å plante de resterende 100 til våren. 

Skrevet

Tror heller jeg ville ha satset på å isolere godt rundt røttene, evt. gravd et hull å sette dem i midlertidig, og latt dem stå ute. Inne i en låve vil dere risikere både at det blir for mørkt og at de tørker ut. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sett dem i en store potter (feks murerbøtte) og under tak/i le for været. Sørg for hull i bunnen og ett lag lecakuler for drenering. Jeg har Thuja både som hekk og i potter på verandaen. Overlever alt. Hvis det blir veldig kaldt der du bor kan du isolere potten litt ved å pakke den inn i feks bobleplast. 

Endret av Gasellen
Skrevet
2 timer siden, Leo skrev:

Tror heller jeg ville ha satset på å isolere godt rundt røttene, evt. gravd et hull å sette dem i midlertidig, og latt dem stå ute. Inne i en låve vil dere risikere både at det blir for mørkt og at de tørker ut. 

Jeg ville også gravd de ned i jorden ute, og hyppet litt godt med god jord rundt/mellom stammene.  Eventuelt kan du kontakte det stedet du kjøpte de og få råd fra de :jepp: 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Gasellen skrev:

Sett dem i en store potter (feks murerbøtte) og under tak/i le for været. Sørg for hull i bunnen og ett lag lecakuler for drenering. Jeg har Thuja både som hekk og i potter på verandaen. Overlever alt. Hvis det blir veldig kaldt der du bor kan du isolere potten litt ved å pakke den inn i feks bobleplast. 

Dette funker nok bra for noen få planter, men jeg tror det kan bli veldig mye jobb med 100 tujaer. Da har jeg mer tro på løsningene @Leo og @Rumle skisserer. 

Anonymkode: 04b10...9ca

• Liker 1
Skrevet
På 1.10.2018 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Kan ikke thuja vinterlagres inne i en låve?

På 1.10.2018 den 14.34, AnonymBruker skrev:

Fordi vi skal ordne plen/gårdsplass før vi planter resten av thujaene. Har foreløpig plantet ca 200, og planen var å plante de resterende 100 til våren. 

Setter du tujaen på en låve, så må de være i gode potter og det måmikke være frost på låven. Tujaene må også få vann i små mengder vinteren igjennom. 

Anonymkode: 6c04e...218

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...