AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Dette må du gjøre hvis du kjører på et dyr Er det ingen andre som ser ironien i at man kan få bøter og fengsel hvis man ikke melder fra når det står: "Ring politiet for å melde fra om hendelsen. Dette er lovpålagt. Ring 02800 for å melde fra. Bruk kun nødnummeret hvis det er en nødsituasjon." Der røpte de jo seg godt. De mener at et dyr som lider av påkjørsel ikke er NØD. Da må man sitte i en halvtimes telefonkø på 02800. Kjenner man kan bli litt småforbanna når man på den ene siden skal ta ansvar for et dyr i NØD, men så er ikke det NØD nok til å ringe 113. Gud hjelpes ! Anonymkode: 4f48c...db8 3
Leo Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 Og hvorfor skal man ringe etter ambulanse hvis man har kjørt på en elg, hjort osv.? 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 Just now, Leo said: Og hvorfor skal man ringe etter ambulanse hvis man har kjørt på en elg, hjort osv.? Fordi det er liv, akkuratt slik som deg Leo. Derfor. Anonymkode: 4f48c...db8
Leo Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er liv, akkuratt slik som deg Leo. Derfor. Anonymkode: 4f48c...db8 Men hvorfor ambulanse? De har ikke en gang lov til å behandle dyr og ikke rykker de ut på den typen oppdrag heller. 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, Leo said: Men hvorfor ambulanse? De har ikke en gang lov til å behandle dyr og ikke rykker de ut på den typen oppdrag heller. Man må kunne ringe 113, slik at man får umiddelbar hjelp til å redde dyret. At du velger å kalle det ambulanse er no en ting. Det kan være hva som helst. Men å sitte på telefon når noen lider nød er helt sprøtt og sier vel mye om hvor umenneskelige vi mennesker kan være. Anonymkode: 4f48c...db8 1
Leo Skrevet 1. oktober 2018 #6 Skrevet 1. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man må kunne ringe 113, slik at man får umiddelbar hjelp til å redde dyret. At du velger å kalle det ambulanse er no en ting. Det kan være hva som helst. Men å sitte på telefon når noen lider nød er helt sprøtt og sier vel mye om hvor umenneskelige vi mennesker kan være. Anonymkode: 4f48c...db8 113 gjelder medisinsk nødhjelp til mennesker. Det er ikke jeg som velger å kalle det ambulanse. Og du vet tydeligvis veldig lite om viltpåkjørsler... Jeg kjører ofte på steder med mange viltpåkjørsler og det jeg har er telefonnummeret til de som driver med ettersøk og avliving av skadet vilt i de kommunene jeg oftest ferdes i. Da slipper jeg å gå via politiet og alt går som regel mye raskere. 3
heipådegsann Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må kunne ringe 113, slik at man får umiddelbar hjelp til å redde dyret. At du velger å kalle det ambulanse er no en ting. Det kan være hva som helst. Men å sitte på telefon når noen lider nød er helt sprøtt og sier vel mye om hvor umenneskelige vi mennesker kan være. Anonymkode: 4f48c...db8 Når du ringer 113 er det ambulansen du prøver å få tak i. Det er ambulansen som svarer til det nummeret. Hvis man skulle gjort noe annerledes måtte man eventuelt heller opprettet et eget nødnummer for dyr. Endret 1. oktober 2018 av heipådegsann
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg bor i Trondheim, og har ringt viltpatruljen når jeg har sett skadet vilt, både stort og smått. De har bestandig tatt tlf eller svart på melding med en gang. Anonymkode: 5e82b...207 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 OK, TS her. La meg være ekstra tydelig da slik at dere smågutter og jenter forstår hva jeg mener. Jeg vil at man skal kunne ringe ett nummer hvor påkjørte dyr som lider kan få umiddelbar hjelp, ikke 02800 som er telefonkø på. Forstår dere hva jeg prøver å kommer frem til nå da? Eller må dere ha det litt mer inn med teskje? ;D Anonymkode: 4f48c...db8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #10 Skrevet 1. oktober 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg bor i Trondheim, og har ringt viltpatruljen når jeg har sett skadet vilt, både stort og smått. De har bestandig tatt tlf eller svart på melding med en gang. Anonymkode: 5e82b...207 Så du tror det er velkjent nummer som alle har med seg i bilden da? Hvorfor skriver ikke media om det nummeret istede for 02800 som er telefonkø på? Hehe rart ja Anonymkode: 4f48c...db8
heipådegsann Skrevet 1. oktober 2018 #11 Skrevet 1. oktober 2018 (endret) Ellers har jeg kjørt på dyr to ganger i livet mitt. Den ene gangen en fugl som måtte avlives 😭 Den andre gangen en rådyrkalv som reiste seg og gikk med en gang etterpå (jeg hadde nesten bremset helt ned), og de som tok seg av ettersøket kunne fortelle at det var sammen med mammaen sin og alt virket bra. Ihvertfall måtte jeg ikke vente i telefonen noen av gangene. Men så ringte jeg direkte til noen som driver med det da. Tror det ofte kan lønne seg, så alt går fortere. Enig at det er dårlig hvis det er en halvtimes ventetid på 02800. Endret 1. oktober 2018 av heipådegsann
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #12 Skrevet 1. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: OK, TS her. La meg være ekstra tydelig da slik at dere smågutter og jenter forstår hva jeg mener. Jeg vil at man skal kunne ringe ett nummer hvor påkjørte dyr som lider kan få umiddelbar hjelp, ikke 02800 som er telefonkø på. Forstår dere hva jeg prøver å kommer frem til nå da? Eller må dere ha det litt mer inn med teskje? ;D Anonymkode: 4f48c...db8 Jeg har aldri stått i telefonkø på 02800. Om du plages med å måtte vente ringer du viltnemda og spør om du kan selv avlive dyret mens du venter. Dette vil du selvsagt kun få lov til om du har jegerprøven og vet hva du driver med, så da får du da jegerprøven siden du ikke greier å vente. Anonymkode: 22f9c...707 2
dillyduzit Skrevet 1. oktober 2018 #13 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du tror det er velkjent nummer som alle har med seg i bilden da? Hvorfor skriver ikke media om det nummeret istede for 02800 som er telefonkø på? Hehe rart ja Anonymkode: 4f48c...db8 De fleste i dag har smarttelefoner med relativt-ish god dekning nok til å kunne søke opp nummeret. Ellers er jeg enig med deg ang 02800, lå bak en mistenkt fyllekjører. Gav bare opp til slutt da personen svingte av.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #14 Skrevet 1. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må kunne ringe 113, slik at man får umiddelbar hjelp til å redde dyret. At du velger å kalle det ambulanse er no en ting. Det kan være hva som helst. Men å sitte på telefon når noen lider nød er helt sprøtt og sier vel mye om hvor umenneskelige vi mennesker kan være. Anonymkode: 4f48c...db8 Du tror at om en elg brekker beina av en påkjørsel så kommer ambulansen for å redde livet til dyret? Snakk om å leve i en drømmeverden. Ambulansen er til for mennesker. Vilt som blir skadet i påkjørsel blir avlivet. Anonymkode: 22f9c...707 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #15 Skrevet 1. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri stått i telefonkø på 02800. Om du plages med å måtte vente ringer du viltnemda og spør om du kan selv avlive dyret mens du venter. Dette vil du selvsagt kun få lov til om du har jegerprøven og vet hva du driver med, så da får du da jegerprøven siden du ikke greier å vente. Anonymkode: 22f9c...707 Men ser du ikke problemet her du da? De aller færreste har viltnemda sitt nummer i bilen. Avisen bruker feil nummer. 02800 har jeg ved flere anledninger stått i kø på. Gjerne 20 min telefonkø. Det holder bare ikke altså! Anonymkode: 4f48c...db8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #16 Skrevet 1. oktober 2018 Avisen kunne like gjerne skrevet. Dyr = greit å stå i telefonkø mens det lider. Kun mennesker har rett til umiddelbar hjelp. Men selvsagt hvis det finnes telefonnummer til viltnemd i kommunen, så bør jo det være dette nummeret som kommer frem til alle sjåfører i kommunen. At ingen her inne har merket at dette var rart, sier jo mye om nivået. Her er det kun jeg som bemerker meg det. Anonymkode: 4f48c...db8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #17 Skrevet 1. oktober 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, TS her. La meg være ekstra tydelig da slik at dere smågutter og jenter forstår hva jeg mener. Jeg vil at man skal kunne ringe ett nummer hvor påkjørte dyr som lider kan få umiddelbar hjelp, ikke 02800 som er telefonkø på. Forstår dere hva jeg prøver å kommer frem til nå da? Eller må dere ha det litt mer inn med teskje? ;D Anonymkode: 4f48c...db8 Du ser ikke at du selv fremlegger saken litt kronglete ved å fronte 113 som korrekt nødnummer å bruke ved viltpåkjørsel? Har selv jobbet med akuttmedisin (også i ambulansetjenesten) og ville blitt rimelig satt ut om jeg fant ut at trafikkulykken jeg var tilkalt til viste seg å være en elgpåkjørsel der det kun var elgen som var i behov av akutt helsehjelp. Det hadde definitivt vært til elgens beste at noen med riktig kopetanse blir tilkalt. Så kan jeg si meg enig i at det er selvsagt er viktig å kunne tilkalle riktig hjelp umiddelbart dersom ulykken først inntreffer. Blir likevel vanskelig å ta deg seriøst når du kverulerer så veldig på viktig info som på ingen måte kan anses som detaljer i saken. Kan også legge til at det normalt sett ikke er kø på politilinjen 02800. Anonymkode: f751e...705 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du ser ikke at du selv fremlegger saken litt kronglete ved å fronte 113 som korrekt nødnummer å bruke ved viltpåkjørsel? Har selv jobbet med akuttmedisin (også i ambulansetjenesten) og ville blitt rimelig satt ut om jeg fant ut at trafikkulykken jeg var tilkalt til viste seg å være en elgpåkjørsel der det kun var elgen som var i behov av akutt helsehjelp. Det hadde definitivt vært til elgens beste at noen med riktig kopetanse blir tilkalt. Så kan jeg si meg enig i at det er selvsagt er viktig å kunne tilkalle riktig hjelp umiddelbart dersom ulykken først inntreffer. Blir likevel vanskelig å ta deg seriøst når du kverulerer så veldig på viktig info som på ingen måte kan anses som detaljer i saken. Kan også legge til at det normalt sett ikke er kø på politilinjen 02800. Anonymkode: f751e...705 Med 113, så mente jeg en telefonlinje for dyr hvor man når raskt frem til. Mulig at noen plasser ikke er telefonkø på 02800, men her har jeg måttet stå i kø endel. Dessuten så vil jeg si at avisen da har godt mulig bare antatt at 02800 er bra til dette formålet, noe det ikke er når det er NØD. De som mener at et dyr som lider ikke er NØD bør kommer seg selv til doktoren for en sjekk. Avisen burde kanskje lese litt rundt 02800 og hva erfaringer ulike folk har til nummeret før de oppmoder om å bruke dette nummeret. Ville vært langt bedre om de listet opp direktenummer til de som kommer med engang for å hjelpe. Anonymkode: 4f48c...db8
Leo Skrevet 1. oktober 2018 #19 Skrevet 1. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med 113, så mente jeg en telefonlinje for dyr hvor man når raskt frem til. Mulig at noen plasser ikke er telefonkø på 02800, men her har jeg måttet stå i kø endel. Dessuten så vil jeg si at avisen da har godt mulig bare antatt at 02800 er bra til dette formålet, noe det ikke er når det er NØD. De som mener at et dyr som lider ikke er NØD bør kommer seg selv til doktoren for en sjekk. Avisen burde kanskje lese litt rundt 02800 og hva erfaringer ulike folk har til nummeret før de oppmoder om å bruke dette nummeret. Ville vært langt bedre om de listet opp direktenummer til de som kommer med engang for å hjelpe. Anonymkode: 4f48c...db8 02800 er bra til dette formålet fordi de fleste dyr som blir påkjørt ikke blir liggende i veibanen med mindre de er døde. Selv med flere brukne bein vil for eksempel en hjort klare å bevege seg bort fra veien og være umulig å finne i omkringliggende vegetasjon. Ofte kan dyrene gå kilometervis med store skader. Som fører eller øyenvitne bør man da tydelig merke hvor dyret sist ble sett og deretter ringe 02800. Om det da tar litt tid å komme frem på telefon er ikke noe problem fordi den som skal gå ettersøket uansett vil vente litt bl.a. for å unngå at det skadete dyret blir utsatt for ytterligere stress og blir enda vanskeligere å finne/avlive. Har man en situasjon med en krakilsk, hardt skadet elg liggende midt i veibanen ville i hvert fall jeg ha ringt 112 hvis jeg ikke umiddelbart fikk svar på 02800 fordi det da er snakk om en akutt situasjon både for elgen og for øvrige trafikanter. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #20 Skrevet 1. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ser du ikke problemet her du da? De aller færreste har viltnemda sitt nummer i bilen. Avisen bruker feil nummer. 02800 har jeg ved flere anledninger stått i kø på. Gjerne 20 min telefonkø. Det holder bare ikke altså! Anonymkode: 4f48c...db8 Jeg har mobilnett på telefonen og har null problem med å google "viltnemda tlf". Om du synes det er vanskelig er det bare å legge en lapp med telefonnummeret til viltnemda i bilen din. Lær deg å se løsning på ting og ikke lag problem som ikke finnes. Anonymkode: 22f9c...707 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå