Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså¨seriøst... Jeg mener ordet dugnad har mistet sinn betydning. Og skal på ingen måte brukes i forbindelse med jobb.

Vi er ett lite firma på østlandet, litt utenfor Oslo...ca 20 ansatte. Her setter sjefen opp dugnad på kveldstid på diverse ting som må gjøres. Det går ut på som rydding av lager, vasking av diverse utsyr, demontering av gamelt og montering av nytt utsrtyr til kontorene.

Altså seriøst?... Er det bare meg, eller er dette helt bak mål? Kan godt stille opp jeg, men da får man jaggu meg ta seg overtidsbetalt. :)

Eller rett og slett gjøre dette i arbeidstiden.

Hva tror dere folkens?

Jeg har allerede sagt nei, kun av ren prinsipp!

Anonymkode: e9a49...78f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ordet "dugnad" bare brukes som et jovialt ord er det jo greit nok, men det skal selvfølgelig være betalt. Man jobber da ikke gratis. 

Anonymkode: 5ea2f...730

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Dette er ikke innafor. Hvis dere blir satt til å gjøre sånt må det være i arbeidstida, på kveldstid med overtidsbetaling eller sjefen må betale noen utenfra for å gjøre det.

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet

Høres ut som om dere er for få ansatte? Ville enten prøvd å få lagt inn dette i arbeidstiden (på slutten av dagen) eller forlange overtidsbetalt. Hva sier dine kolleger? Og hva står det i arbeidskontrakten mtp arbeidstid, timetall, overtid osv?

Anonymkode: 6037c...c92

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om dere er for få ansatte? Ville enten prøvd å få lagt inn dette i arbeidstiden (på slutten av dagen) eller forlange overtidsbetalt. Hva sier dine kolleger? Og hva står det i arbeidskontrakten mtp arbeidstid, timetall, overtid osv?

Anonymkode: 6037c...c92

Jah si det til mine kollegaer, som ikke tørr å si ifra. Jeg er den eneste som tør å si ifra. Vi er enige alle sammen, men det er kun jeg sier no. Og av denne grun orker jeg ikke mer... jeg har bare sagt at jeg ikke vil stille opp. Har ingen grunn, vil bare ikke. Som sagt av ren prinsipp. De andr emå gjerne overnatte her og jobbe på "dugnaden" så mye de vil .

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jah si det til mine kollegaer, som ikke tørr å si ifra. Jeg er den eneste som tør å si ifra. Vi er enige alle sammen, men det er kun jeg sier no. Og av denne grun orker jeg ikke mer... jeg har bare sagt at jeg ikke vil stille opp. Har ingen grunn, vil bare ikke. Som sagt av ren prinsipp. De andr emå gjerne overnatte her og jobbe på "dugnaden" så mye de vil .

beklager skrivefeilene. ikke så enkelt å være rask på mobilen : )

Skrevet

Er dette forfalne arbeidet av rydding noe som egentlig burde gjøres fortløpende gjennom dagen? Noe mange ikke gidder eller som ikke blir gjort pga"skal bare"? Rydding av arbeidsplassen er jo noe man gjør etter hvert som man er ferdig med det man holdt på med. Om sjefen setter opp felles rydding fordi folk ikke rydder unna etter bruk så skjønner jeg at han ikke gir dere betalt for det. 

Anonymkode: 732f3...184

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette forfalne arbeidet av rydding noe som egentlig burde gjøres fortløpende gjennom dagen? Noe mange ikke gidder eller som ikke blir gjort pga"skal bare"? Rydding av arbeidsplassen er jo noe man gjør etter hvert som man er ferdig med det man holdt på med. Om sjefen setter opp felles rydding fordi folk ikke rydder unna etter bruk så skjønner jeg at han ikke gir dere betalt for det. 

Vi har det KJEMPETRAVELT om dagen! Det er konstant stress og mye som skal gjøres... nei, det er ikke bare noe folk legger ifra seg og som blir liggende fordi ingen gidder å rydde opp.. Vi er ikke slik.

Dessuten spiller det ingen rolle. Jobb er jobb.., og alt som hører med til jobben skal betales. Lurer på hva sjefen hadde sagt at han kunne møte opp hos meg og klippe plenen en ettermidag. :) sånn koslig dugnad. jeg stiller opp med kaffe selvsagt.

• Liker 7
Skrevet

Så lenge det er noe morsomt (jeg jobber ikke som vaskekjerring uansett hvor mye det blir betalt) og at det stilles med nok alkohol etterpå eller ved en senere anledning til at jeg må bæres hjem er jeg ikke vanskelig å be. Å skru opp møbler og slikt kan være morsomt, og sosialt. Dessuten er det en avveksling fra vanlig arbeid.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det KJEMPETRAVELT om dagen! Det er konstant stress og mye som skal gjøres... nei, det er ikke bare noe folk legger ifra seg og som blir liggende fordi ingen gidder å rydde opp.. Vi er ikke slik.

Dessuten spiller det ingen rolle. Jobb er jobb.., og alt som hører med til jobben skal betales. Lurer på hva sjefen hadde sagt at han kunne møte opp hos meg og klippe plenen en ettermidag. :) sånn koslig dugnad. jeg stiller opp med kaffe selvsagt.

Siden du er så bestemt så trenger du vel ingen råd her 😉

• Liker 1
Skrevet

Synes dugnad på jobb er innenfor når det gjelder å freshe opp kjøkkenkroken eller et pauserom (på arbeidsgivers regning, men til de ansattes glede), når man får planlegge et julebord (der arbeidsgiver er raus) eller et idrettsarrangement som er samlende for arbeidsplassen (der arbeidsgiver sponser deltageravgift mm).  Altså i situasjoner der begge sider gir litt, for felles beste.

Men det du beskriver er jo ren jobb. Altså ikke greit. 

Samtidig har jeg etter noen år i arbeidslivet lært at det er enkelte arbeidsgivere jeg ikke vil jobbe for, fordi er det ikke det ene så er det noe annet. Idioter vil alltid være idioter. Men om jeg i en slik situasjon ikke har noe annet å gå til finner jeg meg heller i litt, orker ikke stå på barrikadene, og med det risikere jobb, lønnsøkning og opprykk. 

Anonymkode: 0bd07...982

• Liker 2
Skrevet

Bare å melde fra til Arbeidstilsynet... Dette er ulovlig arbeidskraft. Selvfølgelig skal dere ha betalt....

Anonymkode: 239d0...f44

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare sagt nei til å være med. Har ett liv utenom jobben også. For den saks skyld kunne jeg fint stilt opp på dugnad. Men dette firmaet tyner sine ansatte til siste sparte krone. Dermed gjør jeg det av ren prinsipp. Men takk til alle for svar...

• Liker 2
Skrevet

Det høres ikke helt riktig ut, nei. Det er som at en butikkansatt ikke skal få betalt for å drive varetelling to kvelder i året - bare fordi det ikke generelt er en del av arbeidshverdagen.

Har dere et bra arbeidsmiljø der, eller er lederen deres kjent for å være litt urettferdig og gnien?

Jeg mener at dere skal ha betalt, men du kan jo dobbeltsjekke ved å ta en gratistelefon til Arbeidstilsynet for å høre :) 

Skrevet

Det er absolutt ikke greit. Det er veldig bra at du tør å si i fra, og ikke deltar, men det er trist at dine kollegaer føler at de må. Jeg forstår dem godt: hvis man ikke er fast ansatt, er midlertidig eller bare har en liten stilling, så gjør man ofte det man får beskjed om i frykt for å ikke få forlenget / miste timer. 

Jeg syns du skal kontakte fagforening og arbeidstilsynet. Du gjør da dine andre kollegaer som ikke tør å si nei, en veldig stor tjeneste. 

Skrevet

Det er helt bak mål. Jeg vet om en bedrift som har gjort det samme. Flyttet inn i nye og fine lokaler. Inviterte ansatte, deres venner og familie til dugnad for å få ferdig oppussingen og flytte inn tingene! Bød på pizza og brus for jobbing en hel helg. Det er frekt, det! 

Anonymkode: 8f759...5af

Skrevet

Det er absolutt ikke greit. Så bra at du sier i fra!

Jeg jobber i kommunen. En dag på våren fikk vi en mail hvor vi ble oppfordret til å komme på dugnad på rådhuset og gjøre det fint ute for de som jobbet der. Altså!? Jeg jobber på et sykehjem, hva med at de som jobber på rådhuset kommer hit og gjør det fint for de eldre? 

Hadde lyst til å svare frekt på den mailen, men slettet den bare. 

Anonymkode: fdb49...1a3

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke greit. Så bra at du sier i fra!

Jeg jobber i kommunen. En dag på våren fikk vi en mail hvor vi ble oppfordret til å komme på dugnad på rådhuset og gjøre det fint ute for de som jobbet der. Altså!? Jeg jobber på et sykehjem, hva med at de som jobber på rådhuset kommer hit og gjør det fint for de eldre? 

Hadde lyst til å svare frekt på den mailen, men slettet den bare. 

Anonymkode: fdb49...1a3

Oj, det var skikkelig grovt! 

Anonymkode: 8f759...5af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...