Gjest Mammalivet Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Hei Har to spørsmål til dere foreldre med aktive smårollinger Jeg har en sønn på 1,5år som er en aktiv og uredd type. Setter jeg han ned fra vogna inne på matvarebutikken, så er han 15 meter foran meg på 5 sekunder. Vi har forsøkt å liksom si «hadet da, nå går mamma og pappa videre», men det biter altså ikke på, og han løper bare videre 🙈 Vi forsøker å forklare at han må være rundt mamma og pappa, men det hjelper særs lite. I noen situasjoner hvor han har løpt fra oss har pappan i redsel ropt ganske høyt «nei, kom hit» eller lignende. Dette stopper han heller ikke. Så han sitter stort sett i vogna. Han trives der i 15 minutter før han blir utålmodig😂 Så spørsmål 1 er - Hva gjør dere for å lære barna at det ikke er trygt å løpe ‘tulling’ vekk fra mamma eller pappa? Veg at alderen spiller mye inn, men vi har berget flere skumle situasjoner, og han er helt rabiat til tider. Får også tilbakemelding fra barnehagen om at de følger godt med han fordi han er så rask til å f.eks klatre opp på alt. Spørsmål 2 - Vi reiser til varmere strøk i november. Vi har lurt litt på sånne barnesekker e.l med bånd som foreldre kan holde i. Er dette innafor?🙈 Ser for meg at han aldri kan få ned fra trilla dersom vi er på tur utenfor hotellet. Han er så rask, og jeg ser bare for meg at han finter seg forbi meg, løpende ut i trafikken ned fra fortauet😬 Noen som har gode råd/erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg brukte barnesekk med bånd til min. Helt supert spør du meg. Heller andres blikk enn mistet unge, altså! Anonymkode: adfd1...eef 11
Gjest Mammalivet Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte barnesekk med bånd til min. Helt supert spør du meg. Heller andres blikk enn mistet unge, altså! Anonymkode: adfd1...eef Ja fikk du mange blikk? Kommer ikke til å bry meg like mye når jeg skal bruke dette i Spania liksom, men er jo redd folk skal liksom tenke at sånne sekker nesten blir som misbruk😬🙈 Men ja, mistet unge er definitivt det som ikke skal skje. Han kan jo klart sitte i trilla eller i bæresæla hele tiden, men føler ikke det er det beste for han som er så nysgjerrig.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 Her blir det konsekvenser av å løpe tulling. Løper han villmann i butikken, så settes han i vogn, eller blir bært. Det gjør jeg hver gang. Prøver å forklare enkelt at sånt gjør man ikke, for man kan forsvinne, men holder det enkelt. Sånn at han forstår det. Løpe og tulle gjør man ute på gressplen, lekeplass, ballspall etc. Han begynner å forstå det nå. men kan glemme seg innimellom 😛 Sekk med bånd er genialt på store plasser som flyplass osv. Tror ikek du får blikk i utlandet, ganske vanlig overalt. Anonymkode: 2cd9b...cb0 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 Hadde lett fått tak i bånd til toåringen her. Forstår ikke hvorfor folk er så mot dette. Er vel ingen som har barna i bånd hver gang de er utendørs uansett. Anonymkode: 1e90d...a6f 1
Gjest BearMama Skrevet 1. oktober 2018 #6 Skrevet 1. oktober 2018 Drit i hva andre måtte tenke eller mene. Det viktigste er trygghet og sikkerhet. En har også sånne armbånd. I tillegg ville jeg hatt et armbånd med navn og telefonnummer på.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 Min var sånn fra han klarte å gå. Ekstremt aktiv og utforskende type. Barnehagen så det samme. Har aldri likt å leie og det gjør han fortsatt ikke. For å si det sånn så sliter vi fortsatt! Men nå kan han ikke plasseres i vogn som konsekvens, for han er snart 4. Han kan ikke fordra å leie, da legger han seg ned. Som et kompromiss får han gå tett ved siden av så vi kan huke tak i han, men vi er konsekvente på at han må leie over veien, der hvor det er mye trafikk og hvis det er mye folk. Og jeg skulle ønske jeg hadde kjøpt en slik ryggsekk ja, kjør på! Alle foreldre med aktive luringer vil forstå, kanskje noen til og med spør deg hvor du har kjøpt den Anonymkode: aedfc...6a8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Skrevet 1. oktober 2018 38 minutter siden, BearMama skrev: Drit i hva andre måtte tenke eller mene. Det viktigste er trygghet og sikkerhet. En har også sånne armbånd. I tillegg ville jeg hatt et armbånd med navn og telefonnummer på. Hvor selges disse? Anonymkode: 283fe...69c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 Ebay har sånne fine sekker ihvertfall! Eller ville jeg definitivt også vurdert ei sånn klokke med gps og armbånd med nummeret deres. Og passe på at han får løpt skikkelig fra seg før dere skal ut på tur! Anonymkode: 6533d...a87
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #10 Skrevet 1. oktober 2018 1 time siden, Mammalivet skrev: Ja fikk du mange blikk? Kommer ikke til å bry meg like mye når jeg skal bruke dette i Spania liksom, men er jo redd folk skal liksom tenke at sånne sekker nesten blir som misbruk😬🙈 Men ja, mistet unge er definitivt det som ikke skal skje. Han kan jo klart sitte i trilla eller i bæresæla hele tiden, men føler ikke det er det beste for han som er så nysgjerrig. Helt ærlig aner jeg ikke hvor mange som glante, jeg var opptatt med å følge med på ungen. Men jeg regner med at det var en del blikk, spesielt fra foreldre som har hatt rolige/lettlærte barn. Anonymkode: adfd1...eef
Gjest BearMama Skrevet 1. oktober 2018 #11 Skrevet 1. oktober 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor selges disse? Anonymkode: 283fe...69c Wish. 30 kr
Nuwanda2 Skrevet 1. oktober 2018 #12 Skrevet 1. oktober 2018 Hadde sånn sekk på min første da han var sånn rundt 1,5 år. De er for små til å forstå konsekvenser av både å løpe vekk fra mamma og pappa, og å løpe ut i veien.. Så jeg synes det var en fin ting de få gangene vi var i en setting jeg følte for å bruke det . Fikk blikk - både "har de ungen i bånd som ei bikkej" og "gud - en sånn skulle vi hatt" .. Jeg tenker "alt med måte",i visse situasjoner er sikkert en sånn sekk helt gull verdt for dere, samtidig som det ikke kan bli en sovepute for at han ikke lærer at han ikke må løpe vekk / vite hvor foreldrene er... og at det klarer dere helt fint
Zoey Skrevet 1. oktober 2018 #13 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg har hatt sele på mine smårollinger. Brukt på flyplasser, og når vi skulle av toget på Oslo S og mot Frognerparken (ikke bybarn, og jeg har ikke bare én). Blikkene betyr lite. Jeg opplevde en gang å miste en unge mens på et kjøpesenter mens vi stod i en åpen kafé og leste på menyen. Et barn på armen og to rundt, besteforeldre var der også. Det var under et minutts uoppmerksomhet hvor jeg trodde barnet stod midt blant oss. Og endte med 10 minutters panisk leting og stoppe fremmede og spørre om de har sett et barn i sånn t-skjorte og shorts. Fant småen som hadde vandret for å kjøpe is. Joda. Satte en støkk i meg og jeg bruker heller sekk med snor på i situasjoner jeg vet kan være stressende og hvor man kan være uoppmerksom mens man sjekker inn, kjøper billetter, sjekker tider og evt går gjennom sikkerhetskontroll. Bedre med de blikkene enn de jeg fikk på panisk søken etter en som var vekk. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #14 Skrevet 1. oktober 2018 Som barnløs kan jeg fortelle hva jeg tenker om foreldre som har ungene «i bånd». Jeg tenker at det i det minste er noen som klarer å passe på ungene sine slik at de ikke plager andre. Anonymkode: 38059...89d 2
Gjest Mammalivet Skrevet 1. oktober 2018 #15 Skrevet 1. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Her blir det konsekvenser av å løpe tulling. Løper han villmann i butikken, så settes han i vogn, eller blir bært. Det gjør jeg hver gang. Prøver å forklare enkelt at sånt gjør man ikke, for man kan forsvinne, men holder det enkelt. Sånn at han forstår det. Løpe og tulle gjør man ute på gressplen, lekeplass, ballspall etc. Han begynner å forstå det nå. men kan glemme seg innimellom 😛 Sekk med bånd er genialt på store plasser som flyplass osv. Tror ikek du får blikk i utlandet, ganske vanlig overalt. Anonymkode: 2cd9b...cb0 Det var en lur konsekvens å gjennomføre! Takk for tipset Ja, flyplassen tenker jeg kan bli utfordrende uten en sånn sekk. Jeg forventer ikke at han skal orke sitte i trilla så veldig lenge, men med mye folk rundt en liten kropp er det lett å komme bort i mellom beina på andre😬
Gjest Mammalivet Skrevet 1. oktober 2018 #16 Skrevet 1. oktober 2018 3 timer siden, BearMama skrev: Drit i hva andre måtte tenke eller mene. Det viktigste er trygghet og sikkerhet. En har også sånne armbånd. I tillegg ville jeg hatt et armbånd med navn og telefonnummer på. Oi, disse så snedige ut 😁 Hvor får jeg kjøpt sånne? Og ja, det er sant. Sikkerheten går foran alt. Hvis noen stirrer fælt får jeg heller spørre om du lurer på noe ☺️
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #17 Skrevet 1. oktober 2018 3 minutter siden, Mammalivet skrev: Det var en lur konsekvens å gjennomføre! Takk for tipset Ja, flyplassen tenker jeg kan bli utfordrende uten en sånn sekk. Jeg forventer ikke at han skal orke sitte i trilla så veldig lenge, men med mye folk rundt en liten kropp er det lett å komme bort i mellom beina på andre😬 Ikke forvent at en på 1,5 år nødvendigvis forstår konsekvens av handling. Selv ikke ved verbal kommunikasjon. Men skader ikke å prøve. Anonymkode: 7f8d2...7c0
Gjest Mammalivet Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min var sånn fra han klarte å gå. Ekstremt aktiv og utforskende type. Barnehagen så det samme. Har aldri likt å leie og det gjør han fortsatt ikke. For å si det sånn så sliter vi fortsatt! Men nå kan han ikke plasseres i vogn som konsekvens, for han er snart 4. Han kan ikke fordra å leie, da legger han seg ned. Som et kompromiss får han gå tett ved siden av så vi kan huke tak i han, men vi er konsekvente på at han må leie over veien, der hvor det er mye trafikk og hvis det er mye folk. Og jeg skulle ønske jeg hadde kjøpt en slik ryggsekk ja, kjør på! Alle foreldre med aktive luringer vil forstå, kanskje noen til og med spør deg hvor du har kjøpt den Anonymkode: aedfc...6a8 Litt utfordrende med disse barna som er såppas utforskende og aktive ja 😅 Samtidig som det også er fint å se at han er nysgjerrig på alt rundt. Jeg vet ikke om han vil bli roligere med alderen, men ut fra hva våre foreldre sier om oss, så forventer vi en liten villmann🙈
Gjest Mammalivet Skrevet 1. oktober 2018 #19 Skrevet 1. oktober 2018 2 timer siden, Zoey skrev: Jeg har hatt sele på mine smårollinger. Brukt på flyplasser, og når vi skulle av toget på Oslo S og mot Frognerparken (ikke bybarn, og jeg har ikke bare én). Blikkene betyr lite. Jeg opplevde en gang å miste en unge mens på et kjøpesenter mens vi stod i en åpen kafé og leste på menyen. Et barn på armen og to rundt, besteforeldre var der også. Det var under et minutts uoppmerksomhet hvor jeg trodde barnet stod midt blant oss. Og endte med 10 minutters panisk leting og stoppe fremmede og spørre om de har sett et barn i sånn t-skjorte og shorts. Fant småen som hadde vandret for å kjøpe is. Joda. Satte en støkk i meg og jeg bruker heller sekk med snor på i situasjoner jeg vet kan være stressende og hvor man kan være uoppmerksom mens man sjekker inn, kjøper billetter, sjekker tider og evt går gjennom sikkerhetskontroll. Bedre med de blikkene enn de jeg fikk på panisk søken etter en som var vekk. Huff, ja det er såå fort gjort 😞 Nå har vi bare en å passe på enda, men kan tenke meg til hvor mye vi hadde stressa med flere som kanskje er like aktive. Så fint alt gikk bra med småen din☺️
Gjest Mammalivet Skrevet 1. oktober 2018 #20 Skrevet 1. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke forvent at en på 1,5 år nødvendigvis forstår konsekvens av handling. Selv ikke ved verbal kommunikasjon. Men skader ikke å prøve. Anonymkode: 7f8d2...7c0 Nei, jeg forventer ikke at han egentlig skal forstå det, men etterhvert som man har gjort det mange nok ganger fatter han kanskje bedre hva som skjer når han løper raskt vekk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå